"Кримська Свiтлиця" > #51 за 22.12.2017 > Тема "Душі криниця"
#51 за 22.12.2017
Ольга Нарбут, блогер, майстер традиц╕йно╖ укра╖нсько╖ вишивки: З УКРА╥НСЬКОЮ ВИШИВКОЮ ЗРОБИЛИ ТЕ САМЕ, ЩО ╤ З МОВОЮ
Так само як мову свого часу звели до суржика, до побутового р╕вня, так ╕ вишивку принизили – ╖╖ спростили до хрестика, трояндочок, мак╕в ╕ калини, вважа╓ Ольга Нарбут – одна ╕з найв╕дом╕ших сьогодн╕ ос╕б у царин╕ укра╖нсько╖ вишивки. Хоча знаменит╕сть пан╕ Нарбут – парадоксальна. Вона – не майстер народно╖ вишивки, визнаний, як це заведено, в╕дпов╕дною Сп╕лкою. Але в той же час вишива╓ старовинними техн╕ками ╕ навча╓ цього ╕нших – техн╕ками, якими послуговувалися в Укра╖н╕ здавна, аж до середини стол╕ття ХХ. Вона не ма╓ також ╕ звання досл╕дника народно╖ вишивки, хоча к╕лька рок╕в вивчала вишивку при столичному музе╖ ╤вана Гончара, працювала, зокрема, й у фондах. Зате на ╖╖ майстер-класи (на заздр╕сть нав╕ть знаним майстрам) не знайти в╕льних м╕сць. Власне, Ольга Нарбут була одною з перших, хто почав просувати укра╖нську вишивку в ╤нтернет╕ й першою, хто почав проводити веб╕нари, на яких навча╓ виконанню давн╕х шв╕в укра╖нсько╖ вишивки. Нараз╕ на них також записуються заздалег╕дь – аби мати змогу вивчити старовинн╕ шви саме п╕д кер╕вництвом Ольги Нарбут. Словом, феномен пан╕ Нарбут – це доказ того, як укра╖нська вишивка – заняття, здавалося б, далеке в╕д тих, як╕ зазвичай роблять людей в╕домими, – зробила з╕ звичайно╖ зац╕кавлено╖ ж╕нки публ╕чну особу. Про це, зокрема, наша розмова з пан╕ Нарбут у День вишивальниць – на Варвари.
ЯК УПЕРШЕ ТРИМАЛА В РУКАХ СТАРОВИННОГО РУШНИКА – ЗДАВАЛОСЬ, У НЬОГО ДУША ТЬОХКА╢ - Пан╕ Ольго, насеред мушу поц╕кавитися: як ви прийшли до вишивки? - Непереборне бажання вишивати з'явилося у мене у 2009-му. А доти, парадокс, я не займалася цим зовс╕м, за винятком, може, якихось шк╕льних вправлянь на уроках трудового – як ус╕ типов╕ сучасн╕ укра╖нськ╕ д╕вчата. Уяв╕ть соб╕, що це раптове бажання було наст╕льки сильним, що я знайшла вдома якийсь клаптик тканини – доньчин, на якому вона в той час саме вправлялася для «трудового» в школ╕, ╕ почала щось вишивати. Пот╕м купила типовий рушничок з╕ схемою – вишила його за два тижн╕. Але як людина, що працю╓ багато з ╕нформац╕╓ю – я ум╕ю знаходити першоджерело, ╕ при тому як╕сне. Так у пошуках справжньо╖ укра╖нсько╖ вишивки я потрапила в музей Гончара на курси вишивки «Ор╕яна», ╕ вдячна дол╕ за те, що Юр╕й Мельничук був мо╖м учителем. Пройшла в музе╖ одразу два курси, напросилася бути волонтером – ми пришивали етикетки до речей з музейно╖ зб╕рки. (У музе╖ тод╕ приводили до ладу колекц╕ю народного текстилю, яку збирав ще ╤ван Гончар, а пот╕м – Петро Гончар). ╤ це було справжн╓ щастя – тримати в руках от╕ рушники та сорочки! Я була наст╕льки вражена цим ус╕м. Коли ти береш рушник Сх╕дного Под╕лля з╕ скрин╕, трима╓ш його у руках, з тобою щось в╕дбува╓ться. Тобто, я людина прагматичних погляд╕в, працюю в б╕знес╕, маю плани-переговори-п╕длеглих та кер╕вництво, а я стою у прим╕щенн╕ музею, в старовинн╕й буд╕вл╕, тримаю того рушника з╕ скрин╕ – ╕ таке враження, що в╕н живий, що в нього душа тьохка╓! До реч╕, з тих п╕р ╕ дос╕ ц╕ рушники з╕ Сх╕дного Под╕лля справляють на мене неймов╕рне враження – з пом╕ж усього надбання укра╖нсько╖ вишивки. - Можу вас зрозум╕ти – вони надзвичайно ц╕кав╕ орнаментально, але чому саме вони зрезонували? - Вони взагал╕ не вписувалися у мо╓ – таке-як-у-вс╕х – розум╕ння укра╖нсько╖ вишивки: червоно-чорна гамма, троянди-калина-листочки… Свого часу я нав╕ть мала необачн╕сть повезти таке за кордон у подарунок – як традиц╕йну укра╖нську вишивку (пот╕м було соромно сам╕й за себе – що не знала сво╓╖ культури, свого мистецтва, свого кор╕ння). А от це – з╕ скрин╕ – було геть ╕нше. Тому й враження було таке сильне – коли в╕дкрива╓ться скриня, з╕ скрипом, д╕стають рушник – скручений в рулон, розгортають його, ╕ в╕н почина╓ грати барвами та в╕зерунками… Отак, власне, через так╕ враження я прийшла до вишивки – ╕ т╕ мо╖ враження були наст╕льки сильн╕, що я захот╕ла ними под╕литися з╕ св╕том. Спочатку приходила додому ╕ розпов╕дала чолов╕ков╕, доньц╕. А пот╕м почала вести блог «Майстерня Прекраса» про укра╖нську вишивку. На сьогодн╕ мо╖ чотириста допис╕в переглянули б╕льше 800 тисяч раз╕в, ╕ читають його не лише в Укра╖н╕. На аналог╕чну стор╕нку в Фейсбуку, яку створила т╕льки р╕к тому, п╕дписалося понад 10 тисяч читач╕в, вона входить у п’ят╕рку св╕тових л╕дер╕в у розд╕л╕ «Арт» за показником активност╕ аудитор╕╖. А на мо╓му старому блоз╕ багато людей живуть роками. При╓мно, коли нин╕ мен╕ присилають роботи, в╕дшит╕ за фото, як╕ я колись розм╕щувала.
КОЛИ ЛЮДИНА ПРИХОДИТЬ У ВИШИВКУ, ╥╥ ТРЕБА ОКРИЛИТИ – ЩОБ ВОНА ПРОДОВЖУВАЛА ДАЛ╤ - Знаю, що ви нав╕ть онлайн-виставки традиц╕йного рукод╕лля влаштову╓те. З подарунками. Правда ж? - Так, це для того, аби показати, що будь-яка р╕ч, в яку ж╕нка вклала душу, ма╓ право бути побаченою ╕ оц╕неною. Кожна майстриня сидить удома, вишива╓, ╕ по-сут╕, якщо нема╓ у м╕ст╕ гуртка чи кола п╕дтримки, це важко сам╕й. Тому мен╕ було важливо створити таке коло на сво╓му портал╕, де б майстрин╕-початк╕вц╕ отримували п╕дтримку. Таких виставок уже було п'ять. Остання з╕брала понад 12 тисяч вза╓мод╕й – це люди, як╕ подивилися оц╕ 138 роб╕т, натиснули лайк, поширили чи написали коментар. Це без проплати, без маркетингового просування – це показник загально╖ ц╕кавост╕ до традиц╕йно╖ вишивки ╕ висока оц╕нка представлених роб╕т. Мен╕ було важливо не лише показувати старовинну вишивку, стало ц╕каво, чи ма╓ сенс те, що я роблю – блог у ц╕й вузьк╕й тем╕ я пишу давно, веду його сама, там нема коп╕райтер╕в, сторонн╕х автор╕в, чужих допис╕в. Як ум╕ю, так ╕ пишу. Мен╕ було ц╕каво, чи ма╓ воно в╕дгук, чи це комусь потр╕бно. ╤ для такого зворотного зв’язку виникла ╕дея онлайн-виставки. Щодня отримую до десяти лист╕в. Хтось присила╓ фото родинних вишивок – ╕ я ╖х публ╕кую. Важливо показати ╕стор╕ю реч╕ – на жаль, б╕льш╕сть музейних зб╕рок ╕ приватних колекц╕й не мають ╕стор╕й сво╖х речей, не знають, зв╕дки вони. А тут ╓ ця ╕стор╕я – мовляв, моя бабуся такого-то року народження, вишивала цей рушник у такому-то сел╕. А ╕нш╕ читають ╕ в╕дписують, мовляв, от ╕ у мене бабуся також була з цього села родом. Це одне з перел╕ку того, чого я прагнула, – щоб майстри мали платформу для сп╕лкування. - А що да╓ учасникам така виставка? Це ж не Сп╕лка майстр╕в, тебе не визнають майстром, книжечку не дадуть, диплом… - Н╕, в цьому саме сенс╕ – оф╕ц╕йного визнання – ц╕ виставки н╕чого не дають. Я, до реч╕, теж не член Сп╕лки майстр╕в. Мен╕ нараз╕ просто важливо, аби ця платформа була, аби укра╖нська традиц╕йна вишивка продовжувала жити. Я, доки дозволятимуть мо╖ ресурси, цим займатимусь. Багато з того, що присилають майстри на онлайн-виставку, це перш╕ роботи, вони вистраждан╕, вилюблен╕, як перша дитина – а якщо ще й усе вдало вийшло, зв╕сно, нею хочеться под╕литися з╕ св╕том. ╤ коли майстриня отриму╓ зворотн╕й зв'язок – о, це класно, о, ти молодець – це окрилю╓ людей ╕ да╓ сили творити дал╕. - У наших мистецьких колах – й у вишивц╕ також, не будемо цього приховувати – дружать одн╕ проти одних, ╕нколи це вигляда╓ не надто привабливо… - На сво╓му портал╕ мен╕ вда╓ться цього уникати, нараз╕. Це м╕сце, де ма╓ бути комфортно сп╕лкуватися ус╕м. Так╕ реч╕ я намагаюся в╕дразу в╕дводити – бо це шлях до н╕велювання цього мистецтва. Людину, яка робить перш╕ кроки, дуже легко збити: сказати, що це неправильно, не так. Дуже часто стр╕ча╓ш майстр╕в старо╖ сов╓цько╖ школи, як╕ починають доводити, що треба т╕льки так ╕ н╕як ╕накше, а насправд╕ це вишива╓ться зовс╕м по-╕ншому. Нам якось уда╓ться таких момент╕в уникати.
А У НАС ЖЕ ТАКИХ РЕШЕТИЛ╤ВОК! - Ц╕кава ваша думка з приводу того, чому зараз спостер╕га╓мо такий розв╕й в укра╖нськ╕й вишивц╕? Чому це потр╕бно людям? Ми ж живемо у такий час, коли вишивання не ╓ побутовою необх╕дн╕стю, нин╕ вишивка – це найчаст╕ше декор, ╕ нав╕ть не один ╕з головних вид╕в декорування, бо ╓ безл╕ч ╕нших ц╕кавих вар╕ант╕в… - Тому, очевидно, що народна традиц╕йна вишивка – це не звичайний декор. Тим б╕льше це усв╕домлюють люди зараз, в отой непростий час, коли ми живемо. Вишивка – це мистецтво, наше ун╕кальне надбання. ╤ мен╕ прикро, що воно так довго було занедбане. Те, що зробили з укра╖нською вишивкою, це те саме, що ╕ з мовою. Як мову – до суржика, до побутового р╕вня, – так ╕ вишивку принизили, ╖╖ звели до хрестика, трояндочок, мак╕в ╕ калини. А це, повторюсь, ун╕кальне надбання укра╖нсько╖ культури. От зараз нарешт╕ визнали Решетил╕вку нематер╕альною спадщиною кра╖ни та столицею укра╖нсько╖ вишивки. Але ж у нас таких Решетил╕вок! ╤ вс╕ вони мають бути визнан╕ – ╕ борщ╕вська, ╕ черн╕г╕вська, ╕ черкаська, ╕ вишивка Сх╕дного Под╕лля, Пол╕сся ╕ Слобожанщини, ╕ ун╕кальн╕ ваш╕ закарпатськ╕ вишивки.Треба просто за це братися й робити. - Пан╕ Ольго, ви, я так розум╕ю, ╕з когорти прокурор╕в щодо хрестика? - Н╕, чому ж, я до вс╕х вид╕в рукод╕лля ставлюся ╕з шаною. Але коли мен╕ в Житомир╕ приносять безликий хрестиковий в╕зерунок у стил╕ журналу «Радянська ж╕нка» ╕ кажуть, мовляв, ось, гляньте, як у нас в Житомир╕ вишивають, – це драту╓. Тому, що Житомирщина – це ун╕кальний центр укра╖нсько╖ вишивки, це Пол╕сся. ╤ ось так насправд╕ тут повинн╕ вишивати! Я при╖жджаю до вас в Ужгород (наша розмова ╕з Ольгою Нарбут в╕дбува╓ться в Ужгородському скансен╕, – ред.), бачу в музе╖ оц╕ ун╕кальн╕ сорочки – ╕ в мене мурашки по шк╕р╕. Але у ваших магазинах у центр╕ я бачу той же вишивальний к╕ч. А ще вразило вес╕лля у так званому «укра╖нському стил╕» тут же, на територ╕╖ скансену: ус╕ гост╕ у маках, шитих б╕сером. Вибачте, але мен╕ це болить. Не тому, що люди нерозумн╕ чи маки поган╕ – н╕, тому що у нас ╓ колосальне надбання, якого кр╕м музейник╕в н╕хто не зна╓. Тому я, зокрема, хочу, аби люди дивилися як на сво╓ на те, що у них ╓ в родин╕. Як збереглося – слава Богу, а якщо н╕ – то щоб ╕шли в музе╖, д╕ставали фонди, дивилися ╕ бачили, ╕ знали. Нащо це потр╕бно людям? Це – ваша горд╕сть. Я завжди це повторюю. ╤нший зм╕ст – це р╕дне, це гр╕╓ душу, це показу╓ – хто ти, ╕дентиф╕ку╓ тебе як укра╖нця ╕ показу╓, що ти цим гордишся. Що ти зна╓ш, хто ти ╓, що ти не бо╖шся це показати, цим пиша╓шся. Я досить багато подорожую – усп╕шн╕ кра╖ни збер╕гають свою ╕стор╕ю. Нав╕ть у таких деталях: коли знаний юрист в Ед╕нбургов╕ йде в майстерню ╕ замовля╓ к╕лт, в╕н довго розпов╕да╓ майстру, яка саме ма╓ бути кл╕тинка, ск╕льки ниток по основ╕, ск╕льки – по п╕тканню. Це ж який сенс в╕н вклада╓ у цю р╕ч! - А натом╕сть наш знаний юрист купу╓ вишиванку в першому-л╕пшому магазин╕ з сувен╕рною продукц╕╓ю, одяга╓ ╖╖ на День Незалежност╕ чи ще коли там знадобиться при в╕дпов╕дн╕й пол╕тичн╕й ситуац╕╖… - ╢ ╕ таке, на жаль. Але водночас нашому юристу – ╕нтел╕гентному, знаючому теж н╕чого не заважа╓ п╕ти до майстрин╕ з проханням в╕дшити сорочку, як у д╕да. Або в╕дтворити сорочку з рег╕ону, зв╕дки в╕н походить, або його батьки. Так, нин╕ таке буде скор╕ше винятком, ан╕ж правилом. Але ось так╕ випадки – це неабиякий внесок у продовження традиц╕╖!
ДОЖИВЕМО ДО ЧАСУ, КОЛИ МАЙСТЕР-КЛАС ╤З ВИШИВКИ КОШТУВАТИМЕ, ЯК В АНГЛ╤╥ - А ╓ ж ╕ще оте в╕чне укра╖нське «дорого просите», чи не так? - Зараз наша культура вийшла на той р╕вень, коли люди розум╕ють варт╕сть ручно╖ роботи ╕ те, що це не може дешево коштувати. Це зараз про традиц╕йну справжню вишивку ╓ багато ╕нформац╕╖ – св╕тлини, майстер-класи, блоги майстр╕в. А уяв╕ть, ск╕льки вправним майстрам треба було ран╕ше витратити сили та часу на те, аби знайти в музеях ╕нформац╕ю про забут╕ техн╕ки. Я в╕рю, що ми прийдемо ще ╕ до того, що урок справжнього майстра коштуватиме, як в англ╕йськ╕й корол╕вськ╕й школ╕, – не менше 100 фунт╕в! Бо це шана до людей, як╕ зберегли нашу ╕стор╕ю. Тому добре, що ╓ розум╕ння, що платити дешево за шедевр – це неповага до майстра, який потратив роки свого життя на те, щоб вивчити старовинн╕ техн╕ки, в╕дновив ╖х, витратив час, власне, на роботу для вас. Але разом ╕з тим, ╕ сорочки по 700 гривень теж повинн╕ бути. - Вишиванка дос╕ ╓ насамперед символом само╕дентиф╕кац╕╖ укра╖нц╕в. Але ота масов╕сть водночас додала цьому символу ново╖ негативно╖ якост╕ останн╕м часом – к╕човост╕… - Це викристал╕зу╓ться з часом. Зрештою, ми – укра╖нки, ╕ нам н╕коли не було ц╕каво ходити так, як ходить п╕ввулиц╕, ми сид╕ли ночами ╕ вигадували щось таке – у рамках традиц╕╖, але щоби було не як у вс╕х. ╤ мене дуже т╕шить, що я певним чином теж до цього долучилася, що люди починають користуватися техн╕ками традиц╕йними, шукають шви, притаманн╕ ╖хньому рег╕ону ╕ таким чином в╕дроджу╓ться це забуте мистецтво.
Я СТАЛА ПЕРШОЮ, ХТО ПРОВ╤В ВЕБ╤НАР З УКРА╥НСЬКО╥ ВИШИВКИ - За активн╕стю ваших користувач╕в можете сказати, як╕ шви нин╕ найб╕льш популярн╕ з отих в╕дроджених, традиц╕йних укра╖нських 200 вид╕в? ТОП-5 – за вашими спостереженнями? - Найб╕льш популярними ╓ т╕, про як╕ найб╕льше говорять, про як╕ можна знайти ╕нформац╕ю: л╕чильна гладь, колодочки, завол╕кання, низинка, мережки... Часто люди шукають ╕ вивчають техн╕ки, притаманн╕ саме тому м╕сцю, де вони народились – наприклад, набирування на Черкащин╕. - А як часто ви проводите майстер-класи? - Я почала вести ╖х т╕льки з минулого року – коли вела блог, вивчаючи вишивку, то вишивала для себе. ╤з великих роб╕т – чолов╕ча сорочка, ж╕ноча сорочка, дв╕ блузи – полтавською мережкою та кафасором, ╓ к╕лька рушник╕в – вир╕зування, мережкою, колодочками з╕ Сх╕дного Под╕лля, закладинки, подарунки. ╤нколи бува╓, що зустр╕чаю людину – ╕ мен╕ хочеться для не╖ щось в╕дшити. Ну, а майстер-класи були з подач╕ мо╓╖ родини: донька жартома порадила зам╕ть розпов╕дати це усе ╖й, знайти соб╕ п╕дходящу зац╕кавлену аудитор╕ю. Зрештою, я знайшла прим╕щення у Ки╓в╕, ╕ ми оголосили про початок курсу. Я боялася спершу, чи вийде з мене учитель вишивки, наск╕льки зум╕ю не просто показати техн╕ку, а «закохати» людину в цю справу. А вийшло так, що з першого МК все було зайняте – компан╕я, яка займалася продажем квитк╕в, пост╕йно просила додаткових два-три м╕сця. Там, мовляв, до одн╕╓╖ ж╕нки при╖хала подруга з Австр╕╖, ╕ вона дуже хоче також потрапити. Так я зрозум╕ла, що це ма╓ попит. Тому згодом почала проводити сво╖ майстер-класи онлайн – у форм╕ веб╕нар╕в. Так сталося, що я стала першою, хто проводить веб╕нари з вишивки в Укра╖н╕. Люди сид╕ли перед екраном, я розказувала, показувала, ми спец╕ально окремо проводили зйомку мо╖х рук, монтували так, щоб люди могли побачити, ╕ це був ще один такий досв╕д того, як можна просувати в сучасному св╕т╕ традиц╕йну укра╖нську вишивку, збер╕гаючи живе сп╕лкування ╕ передаючи майстерн╕сть ╕з руки в руки. Бо такий веб╕нар – це не трен╕нг з особист╕сного росту, коли ти зн╕ма╓ш веб╕нарну к╕мнату ╕ просто розпов╕да╓ш. Тут треба показувати так, щоб той, хто сидить по той б╕к екрану, м╕г тебе зрозум╕ти – ╕ почав шити. - Як╕ найб╕льш╕ м╕фи про укра╖нську вишивку? Адже в ц╕й царин╕ ╓ безл╕ч досл╕дник╕в – фахових ╕ псевдо-, деяк╕ останн╕м часом переконують, наприклад, що укра╖нську вишивку носили ╓гиптяни… - У сусп╕льств╕ ╓ запит на цю тему, тому ╓ ╕ зац╕кавлен╕сть аудитор╕╖. А оск╕льки нема достов╕рних знань – виника╓ багато м╕ф╕в. Тому коп╕райтери працюють. Тим б╕льше, що ми ж любимо м╕фи. ╤деальна картинка в наш╕й голов╕ про ╕стор╕ю укра╖нсько╖ вишивки вигляда╓ так: сид╕ла бабуся чи мама ╕ навчала доньку чи внучку вишивати певною техн╕кою ╕ розпов╕дала, що означа╓ кожний символ ╕ в╕зерунок. Насправд╕ ж це не в╕дпов╕да╓ д╕йсност╕: подекуди не збереглись нав╕ть назви шв╕в, добре якщо збереглась р╕ч ╕, досл╕дивши ╖╖, ми цей шов можемо в╕дтворити. Багато хто не уявля╓, як почати вишивати рушник – ╕з чого саме. Може тому моя ╕стор╕я про те, як я вишивала рушник для Андр╕╖всько╖ церкви п╕сля р╕чниц╕ кривавого Майдану, п╕сля почутого «Пливе кача по Тисин╕» – ╕з б╕лими птахами, викликала такий резонанс. Тод╕ зв╕дус╕ль лунала ця наша сучасна поминальна п╕сня «Пливе кача», церква була заставлена св╕чками, фотограф╕ями хлопц╕в, яких уже нема, всюди вис╕ли червон╕ рушники. А мене пронизала думка: сюди потр╕бно вишити б╕лого рушника – б╕л╕ рушники, традиц╕йно, ╓ поминальними, б╕л╕ рушники вив╕шували у п╕ст у хатах… ╤ крок за кроком до мене прийшло – як вишити того рушника. Зараз в╕н прикраша╓ ╕кону Святого Юр╕я в Андр╕╖вськ╕й церкв╕.
АБИ ЗБИРАТИ КОЛЕКЦ╤Ю, ТРЕБА УСВ╤ДОМЛЮВАТИ В╤ДПОВ╤ДАЛЬН╤СТЬ ЗА Ц╤ РЕЧ╤ - Ви одна з небагатьох, хто не збира╓ колекц╕╖ з╕ старовинними вишивками. Чому? - Коли форму╓ш колекц╕ю, треба розум╕ти, нав╕що ти ╖╖ збира╓ш, чи ма╓ш можливост╕ це збер╕гати, охороняти, дбати про ц╕ реч╕. Для цього потр╕бне м╕сце, умови. Чудовий приклад такого колекц╕онера – Олена Скрипка, ╖╖ колекц╕я в╕дкрита, ц╕ реч╕ можна досл╕джувати, вона також чимало ╖х реставрувала… Це велика праця. Також гарний приклад в╕дкрито╖ колекц╕╖, до яко╖ мають доступ ус╕ в мереж╕ – це «Кровець». Вони як╕сно роблять велику справу. Ус╕ реч╕, як╕ якимось чином приходять до мене, я передаю до музею Гончара. А для власного користування маю велику фотоколекц╕ю вишивки – речей ╕з музе╖в, антикварних базар╕в, приватних колекц╕й. Я ними користуюся п╕д час майстер-клас╕в, багато чого виставляю в мереж╕. - Власне, таке колекц╕онування, зокрема, породило свого часу моду на нос╕ння автентичних речей. Зараз от ма╓мо ╕нший тренд – «я не ношу автентики», нав╕ть хеш-тег такий ╓… ╤деальний вар╕ант – розвивати вишивальний туризм. Таким чином це мистецтво продовжу╓ жити. ╤ ми так передамо його сво╖м онукам - ╤ це правильно, зна╓те. Добре, що почали говорити про те, що не потр╕бно носити ц╕ реч╕ - ╖х необх╕дно зберегти. Ти розум╕╓ш, що це були не буденн╕ сорочки – вес╕льних же найб╕льше збереглося. ╤ тоб╕ зараз нема потреби носити цю сорочку. На якомусь наступному парад╕ вишиванок можна об╕йтися тим, що зможеш зробити сам – не обов’язково носити борщ╕вську сорочку, яку треба р╕к вишивати верхоплутом. Ти можеш вишити елемент верхоплутом на сучасн╕й блуз╕ – й виглядати у н╕й сучасно. Стародавня сорочка нин╕ – це не р╕ч першо╖ необх╕дност╕. Тому якщо ╓ бажання мати так╕ реч╕, то або купу╓ш р╕ч у майстра, або – с╕дай ╕ вишивай. - На фон╕ того розвою традиц╕йно╖ вишивки, який сьогодн╕ ма╓мо, – що, на вашу думку, необх╕дно робити, аби тенденц╕я збереглася, ╕ справжня укра╖нська вишивка таки жила м╕ж укра╖нцями, а не в музеях? - Потр╕бно об’╓днуватися. Мене т╕шить, що орган╕зовуються та гуртуються люди на м╕сцях ╕ починають вишивати. Зберегти чи в╕дродити це тут, на м╕сцях, можете т╕льки ви – н╕хто з Ки╓ва до вас не при╖де для цього. Треба створювати середовища. Якщо будуть так╕ гуртки в Ужгород╕, в Запор╕жж╕, в Полтав╕, то нам можна буде рухатися дал╕. А ╕деальний вар╕ант – це розвивати вишивальний туризм. За прикладом того, як д╕╓ нараз╕ гончарний туризм в Оп╕шн╕ завдяки родин╕ Пошивайл╕в. Це ╕деальний вар╕ант, як орган╕зовувати дал╕ процес розвитку укра╖нсько╖ вишивки. До вас в Ужгород при╖жджають групи ж╕нок, як╕ прагнуть вивчити ваш╕ шви – ви це ╖м демонстру╓те. Таким чином це мистецтво продовжу╓ жити. ╤ ми так передамо його сво╖м онукам.
Тетяна Когутич Ужгород (Укр╕нформ)
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 22.12.2017 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19460
|