Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СТО ╤СТОР╤Й ВИЗВОЛЬНО╥ В╤ЙНИ
Ц╕ книги – п╕дручники з геро╖зму…


ПОВСТАНЦ╤
Укра╖нський календар


«ТРИП╤ЛЛЯ. СПОЧАТКУ БУЛА ГЛИНА»
Коли фараон Джосер вибирав м╕сце для найдавн╕шо╖ велико╖ п╕рам╕ди ╢гипту, двохтисячол╕тня...


ПЕЧАТКИ НАШО╥ ДЕРЖАВНОСТ╤
Одним ╕з найвагом╕ших св╕дчень ╕снування державност╕ ╓ печатки…


РУСЬ – СПАДОК УКРА╥НИ
Виставка ╓ сп╕льним проектом Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ та Нац╕онального...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2004 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#18 за 30.04.2004
ЦЮ РІКУ НЕ ЗАГАТИТИ
Євген СВЕРСТЮК, президент Українського ПЕН-клубу.

Українська Повстанська армія як етап національного самоствердження

Вернемося до тих актуальних питань, які сьогодні обговорюються усіма і скрізь: як у нинішньому історичному контексті висвітлюється таке явище, як Українська Повстанська армія. Адже тепер дуже багато говорять про визнання чи невизнання УПА як воюючої сторони або сили національного опору. У мене особисто ці розмови викликають асоціацію з образом мурашника, який почав дискутувати з річкою: чому пливе річка? І кожна з мурашок вважає себе речником історії, кожна мурашка має свою думку з приводу цього.
Що означає - визнавати чи не визнавати явище, яке вписалося кров'ю, піснями в історичну пам'ять народу? Очевидно, немає великого інтересу дослухатися, що думає з цього приводу якась старша чи менша мурашка. Це неістотно. Адже УПА - це притока великої ріки українського народу, яка випливає з правічних джерел. І ця ріка протікала повз береги, яких ми не пам'ятаємо, але уявляємо. Ця ріка вирувала в козацьку епоху. Вільній течії цієї ріки чинили перешкоди в різні періоди. Але вона була завжди - ріка національних визвольних змагань.
І немає ніякого значення, як сприймав цю річку той чи інший чиновник - чи боявся, що вона так вирує, чи, може, прикидався, що про цю ріку взагалі не знає. Але від того, що саме йому здавалося, нічого не змінюється у світі. Ця ріка була! Ця ріка завирувала в період німецької окупації, зашуміла задовго ще до цього... Але ця ріка повноводна і нині.
Красиве віддзеркалення цієї ріки ми можемо проілюструвати особистостями. Скажімо, долею сотника Мирослава Симчича, який був діяльною силою ще в ті часи, коли більшість із нас нічого не знала про УПА, і який донині залишається бойовою одиницею і яскравою особистістю в українському житті. Адже він завжди був у бою: від тієї хвилини, як його благословив духовний батько Мороз і він поринув у цей рух, - і донині. Він почувався в бою, коли виконував обов'язок, коли був під слідством, коли перебував у зонах. Власне кажучи, чи не такі хлопці, як Мирослав Симчич, і створили обличчя політичних таборів? Навіть чужинці змушені були це визнати: чим був би ГУЛАГ, якби не бандерівці? Адже саме вони надали динамізму, освятили своєю духовністю, енергією опору мертвий ГУЛАГ і протиставили політичну опозицію кримінальній стихії.
Отже, питання не стоїть про те, що таке феномен УПА. Питання фактично зводиться до того, хто сьогодні є прихильником визнання УПА, а хто проти цього. Від того, хто як ставиться до цього питання - визнавати чи не визнавати УПА - зрештою, визначається, хто є хто. Опинившись перед цим історичним дзеркалом, відразу кожен побачить себе, і люди побачать, чого він вартий як мисляча особа. Чи він господар, чи сезонний гість на кону історії.
Я думаю, що питання національної ідентифікації нашої влади найбільше виявляється саме у цьому. Невизнання означає просто відсутність національної ідентичності. Влада чужих, духовно і національно порожніх "посткомуністів". Життя їх ніяк не стосується течії національного життя українського народу. Тієї течії, яка була, яка є і яка буде - як "дух одвічної стихії".
Історичні епохи носять найменування від ідолів, які хотіли зупинити ріку. Зрештою, все це дуже нагадує узагальнений образ Угрюм-Бурчеєва із сатиричної повісті Салтикова-Щедріна. Градоначальник, побачивши вранці, що ріка пливе, розсердився. Чого, мовляв, ця ріка тече? Куди тече? Хто їй наказав плисти? І звелів зупинити її, звелів загатити. Ріка навіть на деякий час ніби припинила свій рух, коли він її намагався загатити. А потім знову потекла. Такий метафоричний образ, на мою думку, найяскравіше віддзеркалює потребу в дискусії з приводу того, чи визнавати УПА.
Тепер звернуся до питання про те, яким чином записалося це в історію країни. Є давній афоризм: те, що записується кров'ю, записується навіки. Отже, те явище, що не записане по-справжньому, коли наявність його лише декларована, лише імітована якимись блискітками, - це явище, справді, залишається сумнівним для історії. Але коли воно записане кров'ю і продиктоване високим людським ідеалізмом, - це назавжди. Правду кажуть: навіть те, що ми є, - заслуга УПА.
Скажімо, моє покоління... У нас не було своїх літописців, які могли б у шістдесяті роки запитати: "Звідки ви родом?" А коли в сімдесяті у нас з'явилися персональні літописці, тоді й почалося пов'язування. Кожного з нас допитували: "Звідки ви родом? Де ви взялися?" Таким літописцям ми ні в чому не зізнавалися. Офіційна історія нічого і не зафіксувала. Більшість із нас навіть докладала зусиль, аби затерти свій слід. Адже ніхто не хотів писати на себе звинувачення і видавати ворогові таємниці. Там, під слідством, із першого дня ми всі розуміли, що це - ворог, ворог не на життя, а на смерть. Такий самий ворог, як револьвер, націлений у чоло.
І от тоді, в камері, ми починали згадувати, звідки ми родом. Читали "Отче наш", починали згадувати дитячі молитви, вранішню молитву повстанця "Боже великий єдиний". Усе те, що збереглося в пам'яті. От, скажімо, в моїй пам'яті - хоч вирубуй її! - залишилася настанова: "Будь вірним на життя і смерть ідеї нації і не здайся, хоч би проти тебе був цілий світ!".
Отже, ми вийшли з цих 44 правил життя, ми вийшли з того декалогу, який знали напам'ять. І цілком зрозуміло, що саме вибух підживив наше покоління. У 60-ті роки ми прийшли з великим запасом ідеалізму, із запасом духу, який залишили нам ті хлопці, що повторювали: "Будь вірним на життя і смерть", "Або здобудеш Українську державу, або загинеш у боротьбі за неї".
Ніхто на Заході не може повірити, що до лав УПА йшли без перспективи перемогти, просто в ім'я ідеї. Можна було б не повірити, але я на власні очі бачив тих юнаків, коли вони готувалися до бою, коли їх як полонених вивозили до Сибіру. Бачив, як вони гідно трималися десять, двадцять, тридцять років за нелюдських умов.
На етапах облетіли і звички, і умовності, накладені життям, залишилися пам'ять дитинства і "голос крові".
Це пам'ять про ідеалізм і святу віру молоді, яка йшла проти чужих мілітарних сил у бій за правду і волю. Це був чесний прапор українського націоналізму, і його не змогли закидати болотом брехні коричневі і червоні "визволителі", маючи колосальні засоби пропаганди, саме тому, що він чесний.
У фундаменті нашої історії він змінював барви, але залишався зі своїм абсолютом: "Або волю здобути, або дома не бути".
Скільки полягло людей, і яких людей, за волю України. Не забуваймо, що кожна офіра числиться на нашому зоряному небі.

З нагоди 60-річчя найбільших боїв і найбільших жертв в історії Української Повстанської армії у неділю, 25 квітня на місці тих історичних подій в урочищі Гурби Здолбунівського району Рівненської області відбулася поминальна панахида та вшанування пам'яті тисяч полеглих вояків УПА.
Вперше на повстанських могилах було відправлено літургію, яку відслужив  митрополит Рівненський та Острозький Даниїл.

ВЕТЕРАНИ, ВОЇНИ УПА...

Біль клубком до горла підступа,
На душі й на серці щемно-щемно.
Ветерани, воїни УПА,
Перед вами я схилюсь доземно.
Вас водив на розстріли сатрап.
Я зцілю криваву вашу рану
І увічню кожен ваш етап -
Від Карпат до прірви Магадану.
Вас і досі ладен кат стрілять
За понюх московської медалі.
Вірю, вам належиться стоять
Завше на найвищім п'єдесталі.
Дмитро ШУПТА.
Київський військовий ліцей ім. Івана Богуна.
Одеса - Київ.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2004 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=1946

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков