Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 15.12.2017 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#50 за 15.12.2017
У ГРУДН╤ ЩО НЕ ДЕНЬ, ТО СВЯТО

«Якщо на Пилип╕вський п╕ст лежить сн╕г, то в╕н лежатиме до повен╕», - казали люди у давнину. Одним з найб╕льших (п╕сля Великого) вважа╓ться Пилип╕вський (р╕здвяний) п╕ст, або просто Пилип╕вка. Та все ж, не зважаючи на певн╕ обмеження, святкових дн╕в н╕хто не в╕дм╕няв. Саме на останн╕й м╕сяць року припада╓ ╖х найб╕льша к╕льк╕сть. Недаремно у народ╕ говорили: «У грудн╕ що не день, то празник». Не встигли д╕вчата в╕дзначили свою покровительку – Катерину (7 грудня), як вже наближалося свято Андр╕я. У народ╕ його ще називали Калитою, яке, розпочавшись 13 грудня, тривало до Р╕здва. З часом свято Калити зам╕нили на святого апостола Андр╕я Первозванного. В одному ╕з давньоукра╖нських л╕топис╕в XIII стол╕ття розпов╕да╓ться про те, що апостол прийшов до Корсуня, пот╕м спустився до Дн╕прового гирла й поплив угору. Удосв╕та його човна прибило до узбережжя г╕р. Андр╕й Первозванний вийшов на берег ╕ мовив до сво╖х учн╕в: «Чи бачите ц╕ гори? На них зася╓ ласка Божа ╕ буде великий город, ╕ Бог збуду╓ багато церков!» П╕сля цього Первозванний вийшов на ки╖вськ╕ гори, благословив ╖х ╕ поставив великий хрест. Таким чином, апостол першим прин╕с християнську в╕ру у Ки╖в. Саме тому на честь святого Андр╕я Первозданного ╕ з'явилося свято з подв╕йною назвою Калита.
До ц╕╓╖ обрядовост╕ готувалися як хлопц╕, так ╕ д╕вчата. Окр╕м калити (обрядового коржа, випеченого з пшеничного борошна), юнки готували ще й балабушки – невеличк╕ пампушки. Удосв╕та напередодн╕ Андр╕я д╕вчата йшли до криниць, щоб набрати води в рот ╕ зам╕сити на н╕й борошно. Хлопц╕ пильно за ними спостер╕гали, намагаючись розсм╕шити. Юнки просили ╖х не заважати, але парубки так просто не в╕дступалися. Щоб в╕дкупитися, д╕вчата об╕цяли наварити вареник╕в. Пот╕м д╕вчата приносили воду, зам╕шували т╕сто й гуртом вип╕кали по два балабушка – для себе ╕ судженого. Ввечер╕, поклавши серед св╕тлиц╕ на невеличкий осл╕нчик парну к╕льк╕сть балабушок, пускали пса. Голодний собака митт╓во ковтав гостинець. Д╕вчата зосереджено стежили: чию хл╕бину собака з'╖дав першим, та невдовз╕ вийде зам╕ж; коли ж обнюхував ╕ перескакував до ╕нших – т╕й юнц╕ шлюб цього року не усм╕хнеться; коли забирав ╖жу ╕ б╕г в закуток – наречений трапиться з ╕ншого села.
На Андр╕я д╕вчата ворожили, намагаючись передбачити долю. Ворож╕ння були пов'язан╕, як правило, з водою, джерелом життя. Наприклад, капали з╕ св╕чки у миску з водою – якщо в╕ск набере форми в╕нця, на д╕вчину чека╓ шлюб. У миску з водою опускали дв╕ р╕зн╕ за розм╕ром голки. Спостер╕гали: чи з╕йдуться вони разом? Якщо сходилися, то д╕вчина рад╕ла. Адже вона одружиться з тим хлопцем, на якого задумала! А ще у миску з водою кидали перстень, задумуючи бажання. Хто зум╕╓ д╕стати його зубами – у того бажання збудеться.
В н╕ч на Андр╕я парубкам вибачали ус╕ляк╕ бешкетування. Вони могли «насолити» батьков╕ д╕вчини, який не пуска╓ ╖╖ на вечорниц╕ – роз╕брати огорожу б╕ля хати, сховати ключ╕ в╕д комори або… вкрасти ворота.
Загалом, святкування Андр╕я перетворювалося на чудову забаву для молод╕. Особливо ц╕кавим був обряд «кусання калити». Великий пшеничний корж, помазаний медом, п╕дв╕шували до стел╕. Хлопц╕ ╕ д╕вчата повинн╕ були п╕д'╖хати до калити на кочерз╕ (символ домашнього затишку), п╕дскочити й схопити калиту зубами. Якщо п╕сля ворож╕ння корж лишався, його розламували ╕ роздавали присутн╕м з╕ словами: «Калита, калита, солодка була. Тепер ми ╖╖ з'╖ли, за нареченим полет╕ли». Не дивно, що д╕вчата мр╕яли про св╕тлу долю. Про це говорять ╕ присл╕в'я: «На Андр╕я робиться д╕вицям над╕я» чи «Андр╕ю, Андр╕ю, я тоб╕ конопл╕ с╕ю, пеленою волочу, бо я зам╕ж хочу».
Свято Варвари (17 грудня) особливо було в пошан╕ у ж╕нок. Оск╕льки для укра╖нського ж╕ноцтва вишивання було нац╕ональною особлив╕стю, то вони вважали Великомученицю Варвару сво╓ю покровителькою. Цього дня гр╕шно було прати, б╕лити й глину м╕сити. Дозволялося лише рукод╕лля. Тож, беручись за вишивання, д╕вчата й ж╕нки хрестилися й казали: «Свята Варвара золотими нитками ╤сусов╕ ризи шила й нас навчила». До свята Варвари ретельно готувалися. Юнки варили вареники з маком ╕ запрошували хлопц╕в на вечерю. Кожен парубок мав принести наливку чи мед╕вку. На Варвари, а також Сави чи Миколи у давнину варили кутю та узвар – «щоб хл╕б родив ╕ садовина рясн╕ла».
Ц╕каво, що якщо Варвари вважають ж╕ночим святом, то Сави (18 грудня) – чолов╕чим. Оск╕льки ╕м'я Сава було довол╕ поширеним, то з ним пов'язано чимало обряд╕в ╕ жарт╕в. В╕тали ╕менинник╕в довол╕ ориг╕нально. Перед тим, як посадити ╖х за ст╕л, казали: «Як був Сава, то не ╖в сала, ╖в паляниц╕, щоб любили молодиц╕!» У свою чергу, ╕менинник мав почастувати ус╕х гор╕лкою. Таке жарт╕вливе д╕йство називалося «Похорон Савки».
Ус╕ три свята – Варвари, Сави та Миколи - називалися в народ╕ «микола╖вськими святками».
«Савка б╕дний, а Микола багатий», «Сава – батько зимового Миколи», - говорили у народ╕. З особливою повагою ставилися до святого Миколая (19 грудня), оск╕льки в╕н «другий п╕сля Бога заступник на земл╕». Миколай вважався покровителем ус╕х б╕дних ╕ знедолених, землеробства ╕ тваринництва; рятував людей на суш╕ ╕ на мор╕.
«У кожному роц╕ два Миколи: до першого Миколи не бува╓ холодно н╕коли, а до другого Миколи не бува╓ тепла н╕коли», - говориться у в╕дом╕й приказц╕. Зимовий Миколай вважався покровителем ус╕х б╕дних ╕ знедолених, землеробства ╕ тваринництва, земних вод, на яких рятував людей. Про святого Миколая складено чимало легенд ╕ опов╕док. Найв╕дом╕ша з них – мандр╕вка Миколая з Касяном. Якось Касян та Миколай, зодягнувши б╕л╕ ризи, йшли в церковних справах. Дорогою вони зустр╕ли бабусю, що загрузла в болот╕. Коли Миколай запропонував попутнику допомогти стареньк╕й, той р╕шуче в╕дмовився.
«Я не можу, - в╕дпов╕в Касян, - мо╖ б╕л╕ ризи забрудняться». Миколай, хоча ╕ забруднив одяг, допом╕г нем╕чн╕й ж╕нц╕. Отак йшли соб╕ мовчки, коли назустр╕ч ╖м вийшов Бог. «Чого це в тебе, Миколаю, брудн╕ ризи?» - запитав Бог.
«Там, дорогою, загрузла бабуся, - в╕дпов╕в Чудотворець, - то я рятував ╖╖».
«А в тебе чому чист╕?» - звернувся Бог до Касяна.
«А я не побажав бруднитися…»
«Гаразд, - промовив Бог, - якщо ти злегковажив святу запов╕дь – допомагати людям у б╕д╕, то пам'ятати тебе будуть раз на чотири роки, а Миколая за його добрий вчинок в╕дзначатимуть дв╕ч╕ на р╕к!»
Недаремно на ╕конах у Миколая ласкаве ╕ добре обличчя, розк╕шна борода. Не було тако╖ осел╕, в як╕й би не було ╕кони святого. В Укра╖н╕ на микола╖вськ╕ свята селяни гучно святкували, скликали гостей ╕ частували ╖х. Ц╕╓╖ пори зима остаточно «ляга╓ на землю». З╕брано зб╕жжя, зроблено припаси, тому можна не т╕льки посвяткувати, але й з боргами розрахуватися. Про тих, хто не встиг чи не зм╕г в╕ддати до цього дня позичку, казали: «Коли ти мен╕ не в╕ддаси до Миколи, то вже не оддаси н╕коли». Та найб╕льше на прих╕д Миколая оч╕кували д╕ти. Власне, це був наш укра╖нський покровитель, найб╕льш шанований святий. Нин╕, коли в╕дроджу╓ться багато традиц╕й, свято Миколая в╕дзначають у дитсадках ╕ школах. Можливо, з часом зам╕сть Д╕да Мороза до наших осель приноситиме подарунки лише святий Миколай?
Як же в╕дзначали це свято в Укра╖н╕? Увечер╕ хтось ╕з дорослих, переважно д╕дусь, перевдягався в «доброго Миколая», заходив до осел╕ з подарунками. На ньому були ангельськ╕ крила, довга борода, а в руках в╕н тримав смерекову г╕ллячку, обв╕шану цукерками. Вручаючи гостинц╕, святий Миколай згадував усе добре, що зробили протягом роки д╕ти.
«Матусин╕й господин╕, що порядок любить все, даруночки несу нин╕, бо дитина на них жде», - ц╕ слова адресувалися чемн╕й дитин╕. Якщо ж вона не слухалася, звертання зм╕нювалося: «Ти, дитино моя мила, ма╓ш тут, що заслужила». Цим «дарунком» була р╕зка. Д╕ти в╕рили в ╕снування доброго захисника ╕ намагалися не гн╕вити «д╕да Миколая, який зна╓ про все».
Напередодн╕ свята при школах влаштовувалися вистави, де головною особою був святий Миколай. Поруч з ним крутився чортик, який намагався переконати д╕дуся в тому, що вручати подарунки д╕тям не треба, бо вони були неслухняними. Справедливост╕ ради треба сказати, що добрий Миколай ус╕м вибачав. ╤ тому рад╕сн╕ д╕тлахи одержували цукерки, а не р╕зки. На честь святого Миколая створено чимало п╕сень. Але до наших дн╕в свою популярн╕сть не втратила така п╕сня: «А хто, хто Миколая любить, а хто, хто Миколаю служить. Тому святий Миколай на всякий час помагай». Про повагу, з якою ставились до Миколая в народ╕, говорить ╕ те, що практично у кожн╕й осел╕ були ╕кони святого. Люди в╕рили в заступництво свого покровителя, звертаючись до нього з молитвою.
А ще у народ╕ вважали, що святий Миколай ╓ також оп╕куном диких зв╕рят. Про це розпов╕да╓ться в одн╕й з легенд. Якось один чолов╕к ╖хав л╕сом проти ноч╕. Н╕чого не вд╕╓ш, треба готуватися до ноч╕вл╕. Випряг в╕н вол╕в, дав с╕на. Раптом бачить, що за дивина: недалечко в╕д нього з╕бралися дик╕ зв╕р╕: вовки, лисиц╕, зайц╕, ведмед╕. Злякався не на жарт: оце товариство! Та вони сид╕ли так╕ сумирн╕, наче янголята. Чолов╕к п╕дкрався непом╕тно, придивився пильн╕ше ╕ побачив: сидить пом╕ж зв╕р╕в святий Миколай – старий, сивий чолов╕к. Сидить ╕ щось зв╕рям розказу╓, а вони його уважно слухають. Здивувався чолов╕к, бо н╕коли не бачив такого дива.
…Минають стол╕ття, але нам так хочеться в╕рити у добру казку. Через роки забуття ми поверта╓мося до наших укра╖нських традиц╕й. Бо вони дивовижн╕, добр╕, сповнен╕ почуттям любов╕ ╕ милосердя. А цього так не вистача╓ у нашому житт╕. Сучасн╕ д╕ти так само чекають на дива. Вони пишуть записки ╕ ховають ╖х п╕д подушку. А вранц╕ ╕з завмиранням серця чекають, що прин╕с ╖м добрий д╕дусь. Особливо цього дня хочеться допомогти д╕тям, яких доля обд╕лила змалечку. Тому святий Миколай посп╕ша╓ насамперед до сиротинц╕в, аби зд╕йснилися ус╕ мр╕╖ д╕тлах╕в. Доросл╕ звертаються до святого з╕ словами молитви: «Святий Миколаю, заступнику, помилуй та охорони в╕д усякого лиха». ╤ Миколай допоможе ус╕м добрим людям.

Натал╕я ОСИПЧУК,
письменниця, член НСПУ

На фото з арх╕ву «КС»: свято Андр╕я в укра╖нськ╕й ялтинськ╕й школ╕ №15, 2007 р.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 15.12.2017 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19435

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков