Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ТРАМП ПРАЦЮ╢ НАД СТВОРЕННЯМ ФОНДУ ПЕРЕМОГИ УКРА╥НИ
Отриман╕ кошти будуть використан╕ на придбання збро╖ для укра╖нсько╖ арм╕╖…


ТРАМП ЗАЯВИВ, ЩО УКРА╥НА ХОЧЕ ПЕРЕЙТИ В НАСТУП
В╕н зазначив, що говоритиме про це ╕з Президентом Укра╖ни Володимиром Зеленським…


ТРАМП ДОПУСТИВ МОЖЛИВ╤СТЬ ПОСТАЧАННЯ TOMAHAWK
«╤ це зараз важливий сигнал – посилення Укра╖ни ус╕ма можливостями…»


МА╢МО Ч╤ТК╤ ПЛАНИ
Зеленський доручив масштабувати застосування далекоб╕йно╖ збро╖ проти Рос╕╖…


УКРА╥НЦ╤ ВИТРИМАЛИ ДЕСЯТКИ СПРОБ ЗАВОЮВАННЯ, УКРА╥НА ВИСТО╥ТЬ ╤ ЗАРАЗ ПРОТИ РОС╤╥
Президент - п╕д час заход╕в ╕з нагоди Дня захисник╕в ╕ захисниць…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 08.12.2017 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#49 за 08.12.2017
╢встрат╕й Зоря, арх╕╓пископ УПЦ КП: ДЛЯ НАСТУПНИХ ЗУСТР╤ЧЕЙ ╤З РПЦ МИ ПРОПОНУ╢МО РИГУ ЧИ В╤ЛЬНЮС

П╕д час веч╕рнього сканування ╕нтернету в пошуках новини з арх╕╓рейського собору про те, що РПЦ розпочина╓ примирювальний д╕алог з УПЦ КП, – сенсац╕╖, на яку я чекала й до яко╖ внутр╕шньо готувалася, не в╕дбулося. ╤ я, не пом’якшуючи жодно╖ крапки у сво╓му ╕рон╕чному щодо РПЦ текст╕, випустила п╕дсумковий матер╕ал. А за годину по тому оч╕кувана новина таки з’явилася у рос╕йських мед╕а. Щоправда, вона була ╕ншого зм╕сту: «Розкольник Ф╕ларет попросив пробачення  у РПЦ».
А ще через годину виступив один ╕з найголовн╕ших представник╕в ╓пископату РПЦ – митрополит ╤лар╕он, який заявив, що лист до собору в╕д УПЦ КП був, що ╤нтерфакс спотворив слова предстоятеля УПЦ КП, що лист розглянули, створили ком╕с╕ю. Фактично в╕н осмикнув п╕дконтрольн╕ мед╕а та оголосив, що розпочина╓ться д╕алог. А ще п╕зн╕ше речник УПЦ КП арх╕╓пископ ╢встрат╕й Зоря опубл╕кував цей лист предстоятеля УПЦ КП до Собору – стриманий, без плазування, де в╕н (цитую мовою ориг╕налу), «желая прекратить распри… призывал принять надлежащие решения, чтобы прекратить противостояния… в том числе и о прещении и отлучении». Патр╕арх просив РПЦ скасувати анафеми, але робив це з г╕дн╕стю.
Ми зв’язалися з речником УПЦ КП арх╕╓пископом ╢встрат╕╓ю Зорею та попросили прояснити ситуац╕ю.
- Чи може патр╕арх Ф╕ларет простягувати руку для примирення людям, як╕ десятил╕ттями знищували його репутац╕ю?
- Так, це простягнута рука до РПЦ ╕з бажанням, щоб ця церква знайшла вих╕д ╕з замкненого кола, в яке вона завела себе з╕ сво╖ми р╕шеннями щодо нас за останн╕ два з половиною десятил╕ття.
- Ви в╕рите, що цей д╕алог, запропонований за посередництва Рос╕йсько╖ православно╖ церкви за кордоном (а вона залиша╓ться для мене авторитетним церковним суб’╓ктом, хоч ╕ ув╕йшла до РПЦ) не буде елементарним «кидком». Бо мен╕ сплива╓ на думку св╕тська ╕сторична аналог╕я десятил╕тн╕х переговор╕в рос╕ян ╕з укра╖нцями про Чорноморський флот, де по чотири з половиною години обговорювали один терм╕н?
- Ми не виключа╓мо, що ц╕ пропозиц╕╖ мають двозначний характер. Й ╕стор╕я ставлення Москви до Укра╖ни загалом, ╕ ставлення Московського патр╕архату до Ки╖вського, зокрема, да╓ нам п╕дстави мати сумн╕ви та застереження щод щирост╕ нам╕р╕в ус╕х учасник╕в пропонованого д╕алогу. Однак, з мого особистого враження та анал╕зу, я бачу, що ╓ сили, як╕ бажають, щоб такий д╕алог реально розпочався, ╕ ╓ сили, як╕ цього не бажають та хочуть цьому завадити. Тому проблема – не ст╕льки справа дов╕ри до Рос╕йсько╖ церкви в ц╕лому, ск╕льки в тому, щоб зрозум╕ти – чи т╕ члени РПЦ, як╕ св╕дом╕ вести д╕алог, можуть довести це до завершення. Чи в╕зьмуть гору т╕ сили, що налаштован╕ на дискредитац╕ю та знищення Ки╖вського патр╕архату.
- Я стежу за Фейсбук-акаунтами сп╕вроб╕тник╕в Московсько╖ патр╕арх╕╖ довгий час. Вони захлинаються у сво╖й нелюбов╕ до вас. Невже там ╕снують т╕, хто в╕дчува╓ щось протилежне?
- Нав╕ть супротивники под╕ляються на тих, хто висловлю╓ свою ненависть, ╕ тих, хто ма╓ шляхетн╕сть та поважа╓ свого опонента. Очевидно, що у Московському патр╕архат╕ не т╕шаться мо╖й д╕яльност╕, яку я зд╕йснюю, як речник, в╕дбиваючи ╖хн╕ атаки на Ки╖вський патр╕архат. Але патр╕арх Ф╕ларет вчить нас слухати критику, зважаючи на справедливу та не зважаючи на несправедливу.
- Кому ви передали лист предстоятеля Ф╕ларета?
- Митрополиту ╤лар╕ону Алф╓╓ву.
- А чи не могла б Москва, яка з╕н╕ц╕ювала д╕алог, у якост╕ жеста добро╖ вол╕ зняти вс╕ анафеми й в╕длучення без жодних лист╕в та прохань патр╕арха Ф╕ларета?
- Якби Москва була здатна до таких вчинк╕в, то вона була б здатна до тако╖ ситуац╕╖ не призводити? Зараз святкують 100-л╕ття ╕нтрон╕зац╕╖ патр╕арха Тихона. В╕н хоча ╕ не визнавав автокефал╕╖ грузинсько╖ церкви (вона в цей час в╕дновила автокефал╕ю), але йому вистачало мудрост╕ та розум╕ння не проголошувати анафем. Якби наступне кер╕вництво д╕яло таким чином, то ми б говорили про ╕нш╕ реал╕╖. Але так, без в╕дпов╕дно╖ формально╖ п╕дстави ╖м було б не можливо на повному ходу розвернутися на 180 градус╕в у пор╕внянн╕ з тим, яку л╕н╕ю вони вели дотепер. Для скасування арх╕╓рейським собором РПЦ попередн╕х власних р╕шень ╖м потр╕бна була в╕дправна точка, звернення патр╕арха Ф╕ларета. Це було ╕ поясненням, ╕ п╕дставою, яку ми сприйняли з розум╕нням. Лист, що надсилався, передбачав, що вже цей арх╕╓рейський собор прийме в╕дпов╕дн╕ р╕шення – саме як акт розум╕ння та добро╖ вол╕, який в╕дкрива╓ шлях для порозум╕ння для встановлення в╕дносин м╕ж РПЦ та Укра╖нською церквою.
- Бог ц╕ну╓ нам╕ри, а я ц╕ную ваш╕ спроби вийти на розв’язання проблеми. Але тактично ми ма╓мо дв╕ поразки. Перша – ╕нформац╕йна (патр╕арха Ф╕ларета звинуватили, що в╕н вибача╓ться перед собором), а друге – ви не отримали вс╕х прощень. Це недобрий старт, признайтеся?
- Я розум╕ю, що кращим стартом було б те, що передбачалося в попередн╕х контактах. Заради цього ми й ╕шли на дан╕ кроки. До нас вийшли з МП з пропозиц╕ями, з реальними кроками, як╕ намагалися довести серйозн╕сть нам╕р╕в: ми готов╕ до скасування р╕шень, як╕ перешкоджають сп╕лкуванню. ╤ з нашого боку було б проявом гордин╕ та нерозумност╕ з ходу в╕дкинути ц╕ пропозиц╕╖. Другий момент: ми як люди, в╕руюч╕, завжди спод╕ва╓мося на прояв кращого в ╕нших, у тому числ╕ на припинення ворожнеч╕. Тому ми п╕шли на цей крок, який дав би можлив╕сть РПЦ ╕з в╕дпов╕дним лицем вийти з ситуац╕╖ та н╕ в чому не в╕дступаючи в╕д позиц╕й, як╕ КП висловлю╓ зараз. Можливо зовн╕шня аудитор╕я не дуже розум╕╓ тонкощ╕в, але членам собору це все ма╓ бути зрозум╕ло. Там вжита формула, яку промовля╓ кожен ╓пископ та священнослужитель перед Причастям: «Прост╕ть мен╕, гр╕шному, чим згр╕шив я в цей день та по вс╕ дн╕ життя мого словом, д╕лом, думкою ╕ вс╕ма почуттями мо╖ми». Це ун╕версальна формула: прощаю та прошу прощення. Н╕чого принизливого та слабкого в цьому нема╓. Бо по-╕ншому християнство взагал╕ можна розц╕нити, як слабк╕сть.  
- Я розум╕ю вас, але ваша паства запита╓ – чи варто брати автокефал╕ю та визнання з рук патр╕арха Кирила, так пов’язаного з Пут╕ним. Хочемо чи не хочемо, але патр╕арх Кирило тод╕ ста╓ стороною переговор╕в. Чи не зробить це тод╕ автокефал╕ю надщербленою?
- Наша тверда позиц╕я заф╕ксована у наших документах, йдеться ж не про те, щоб отримати автокефал╕ю. Вона ╓, проголошена та утверджена. Ми говоримо лише про визнання. Визнання не т╕льки в╕д Московського патр╕архату, а й в╕д ус╕х православних пом╕сних церков. У нашому д╕алоз╕ з ╕ншими пом╕сними церквами, у тому числ╕ з Константинопольським патр╕архатом, неодноразово звучала ця думка. Очевидно, якби Московський патр╕архат погодився на такий сценар╕й, то ╕ Константинополю, й ╕ншим пом╕сним церквам було б набагато прост╕ше зробити крок до визнання. ╤ тому йдеться не про те, що ми оч╕ку╓мо якогось дару в╕д патр╕арха Кирила та РПЦ в ц╕лому. Ми бачимо це як частину великого загально православного процесу визнання автокефал╕╖  Укра╖нсько╖ православно╖ церкви, якщо РПЦ до цього готова. Якщо не готова, то нам буде достатньо визнання матер╕-церкви – Константинополя.
- Я дивилася на склад ком╕с╕╖, з якою ви ма╓те сид╕ти за столом переговор╕в. Це зубри. Це або люди, глибоко пов’язан╕ з рос╕йською владою та ╖╖ спецслужбами, або т╕ члени УПЦ, хто беззаперечно в╕дданий Москв╕. За тим столом переговор╕в, за який ви с╕да╓те, буде хоч який м╕жнародний гарант – хтось ╕з тих, хто зможе робити незалежну оц╕нку тих переговор╕в? Ви не бо╖теся, що вони з’╖дять вас?
- Ми занадто твердий гор╕шок, щоб нас розгризти нав╕ть зубрам. Якби нас було легко з’╖сти, то за ц╕ 27 рок╕в це зробили б. Що стосу╓ться формату ком╕с╕╖, то, очевидно, що так само, як РПЦ не може диктувати, хто ма╓ бути включений з нашо╖ сторони, так само й ми не можемо диктувати, хто ма╓ бути включений з ╖хньо╖ сторони. Це ╖хн╓ суверенне право – вир╕шувати, хто бере учать у д╕алоз╕. Але ╓дина остаточна мета д╕алогу – щоб в Укра╖н╕ була визнана ╕ншими церквами (Московським патр╕архатом у нашому випадку) Пом╕сна православна церква Ки╖вський патр╕архат. Визнання ╓ передумовою ╓днання укра╖нського православ’я. Бо якщо фактор невизнання зникне, то п╕дстави для розд╕лення теж зникнуть. Якщо ком╕с╕я або хтось ╕з ╖╖ член╕в ма╓ нам╕р вести д╕алог про ╕нш╕ реч╕, то наша сторона на це ан╕ згоди, ан╕ мандату не ма╓. ╤ ми про це ч╕тко та прямо пояснили п╕д час нашого п╕дготовчого сп╕лкування. Щодо ╕ншо╖ – третьо╖ сторони. Ми не виключа╓мо участ╕ тих авторитетних людей, хто м╕г би бути мед╕аторами та гарантами проведення д╕алогу, але головним гарантом цього ╓ Господь Бог.
- ╤з ким ви сп╕лкувалися п╕д час п╕дготовки?
- З митрополитом ╤лар╕оном Алф╓╓вим, з прото╕╓ре╓м Н╕кола╓м Балашовим та прото╕╓ре╓м ╤горем Якимчуком.
- А де ви сп╕лкувалися?
- Це були дв╕ зустр╕ч╕ у Москв╕.
- Ви дивилися в оч╕ митрополиту ╤лар╕ону ╕ в╕рили?
- Я в╕рю в Бога. ╤ в╕рю, що нав╕ть у т╕й людин╕, яка не зда╓ться комусь в╕двертою чи щирою, ╓ краща сторона. У мене були п╕дстави в╕дчувати з його боку зац╕кавлен╕сть у тому, щоб цей процес був усп╕шний. Як будуть розвиватися под╕╖ дал╕ – побачимо.
- Вони не вимагають зняти законопроект 4128 в обм╕н на те, що вони зн╕муть анафеми?
- Так мова не йшла. Попередньо╖ вимоги, щоб ц╕ законопроекти були не прийнят╕ або скасован╕, не звучало. А нав╕ть якби й прозвучали, то як ми могли б це виконати? Ми не ╓ суб’╓ктами законотворчого процесу. Не в наших силах закони прийняти чи скасувати.
- Коли наступна зустр╕ч ╕з РПЦ?
- Синод нашо╖ церкви розгляне цю ситуац╕ю – ╕ х╕д сп╕лкування, ╕ ╖хню ╕н╕ц╕ативу вести д╕алог. ╤ думаю, що буде сформована в╕дпов╕дна ком╕с╕я, ╕ вже в контакт╕ з двома ком╕с╕ями буде визначено м╕сце та час проведення д╕алогу. У будь-якому раз╕, навряд чи ми будемо ╖здити до Москви. П╕д час попереднього сп╕лкування ми запропонували для зустр╕чей нейтральне м╕сце, де буде гарантована безпека учасник╕в та невтручання зовн╕шн╕х чинник╕в у процес. ╤з нашого боку звучали думки про В╕льнюс чи Ригу. Наша позиц╕я була прийнята до уваги – що подальший д╕алог буде на нейтральн╕й територ╕╖.
- У цей великий план входить подальший об’╓днавчий процес з УПЦ МП?
- Спочатку зауважу. Для нас не розгляда╓ться жодна можлив╕сть попереднього адм╕н╕стративного входження чи при╓днання до Московського патр╕архату п╕д будь-якими умовами. Ми готов╕ розглядати цей процес лише в рамках того, що ми ╓ ╕ залиша╓мося автокефальною православною церквою. При╓днуватися на правах широко╖ та вузько╖ автоном╕╖ ми не ма╓мо ан╕ п╕дстав, ан╕ нам╕ру. Тому якщо з боку Московського патр╕архату ╓ бачення об’╓днавчого процесу без того, щоб ми входили до ц╕╓╖ структури, то тод╕ переговори будуть рухатися вперед. Якщо будуть ставитися умови, що нав╕ть для визнання автокефал╕╖ з боку МП нам треба до нього ув╕йти – нам це не прийнятно. Жоден ╕сторичний прецедент под╕бного не наводить.
- Але питання про майбутн╓ об’╓днання в пов╕тр╕ присутн╓?
- Ми зараз розгляда╓мо як перший крок зняття з боку РПЦ р╕шень, як╕ перешкоджають нашому сп╕лкуванню, – це анафематствування нашого патр╕арха. Другий крок – визнання нашо╖ церкви. ╤ наступний крок – зд╕йснення об’╓днавчого процесу. У нас ╓ ╕ компром╕сний шлях. Ми готов╕ розглядати можлив╕сть для тих арх╕╓ре╖в та параф╕й, як╕ категорично не бажають бути в склад╕ укра╖нсько╖ церкви, але залишаються в склад╕ рос╕йсько╖ церкви ╕ готов╕ припинити вороже ставлення до КП, ╕снування певно╖ структури РПЦ в Укра╖н╕, але вже саме як Рос╕йсько╖ православно╖ церкви. Так само, як РПЦ визнала автокефал╕ю  Православно╖ церкви в Америц╕, але зберегла за собою право ╕снування патр╕арших параф╕й РПЦ.
- Учора ваша паства у вас у коментарях писала, що вона мала право взнати про ц╕ процеси в╕д вас, а не з рос╕йських мед╕а.
- Ми внутр╕шньо не один раз обговорювали вс╕ можлив╕ насл╕дки цього процесу ╕ крок╕в, як╕ в цьому процес╕ робилися. ╤ нам сл╕д було прийняти важке р╕шення. З одного боку, представники Московського патр╕архату, з яким в╕дбувалося сп╕лкування, наполегливо просили – не робити жодних публ╕чних заяв до того часу, як арх╕╓рейським собором буде ухвалено р╕шення. Це мотивувалося тим, що ╓пископат ма╓ почути про це в╕д патр╕арха Кирила безпосередньо на собор╕ – мотивац╕ю для оч╕куваних р╕шень, ╕ щоб не мати завчасно налаштованих проти опонент╕в. ╤ оск╕льки це р╕шення про скасування анафем та р╕шень оч╕кувалося вже на собор╕, то ми просто зважили – що ╓ важлив╕шим. Чи убезпечити себе тим, що завчасно опубл╕кувати. Чи дати можлив╕сть сторон╕ Московського патр╕архату на те, про що йшла мова. Пов╕рте, приймати р╕шення було непросто. Ми зважили та вир╕шили, що можлив╕сть розблокування того стану, який ╓ м╕ж РПЦ та укра╖нськими церквами, ╓ б╕льш важливим, ан╕ж убезпечення себе в╕д нападок та неправильних трактувань.
Лана Самохвалова
(Укр╕нформ)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 08.12.2017 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19382

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков