"Кримська Свiтлиця" > #34 за 25.08.2017 > Тема "Душі криниця"
#34 за 25.08.2017
ГОР╤ХОВИЙ СПАС
Наш╕ традиц╕╖ П╤СЛЯ ПЕРШО╥ ПРЕЧИСТО╥ ГОТУВАЛИСЯ ДО ВЕС╤ЛЛЯ
Хоч Усп╕ння Пресвято╖ Богородиц╕ (у церковному календар╕ — 28 серпня) знамену╓ к╕нець земного життя Матер╕ людства, але, водночас, це ╓ ╥╖ перех╕д у в╕чне небесне життя, що дало Церкв╕ п╕дставу назвати Д╕ву Мар╕ю Царицею Небесною. Цей день ц╕кавий ╕ в народному побут╕ укра╖нц╕в. Оск╕льки з╕брано основний городн╕й врожай, зас╕яно озимину, то з'являлося б╕льше часу для дозв╕лля, “посиденьок”. Цим насамперед користалася молодь. Починалися вуличн╕ сходки-вечорниц╕ парубк╕в ╕ д╕вчат п╕д “в╕дкритим небо” чи “п╕д зорями”. Можна було повеселитися, посп╕вати, а то й знайти соб╕ пару. С╕м'╖, у яких сини ╕ дочки вже “на пор╕”, починали готуватися до вес╕льного сезону. Тож казали: “Прийшла Пречиста — стала д╕вка речиста”. В╕д Усп╕ння почина╓ться “молоде бабине л╕то”. Трива╓ воно до Ус╕кновення (11 вересня). А в╕д Семена (14 вересня) старту╓ “старе бабине л╕то”, яке завершу╓ться у свято Р╕здва Пресвято╖ Богородиц╕, Друго╖ Пречисто╖ (21 вересня). Ц╕╓╖ пори — пори золото╖ осен╕ на полях, лугах, у л╕сах, парках ╕ садах л╕та╓ багато павутиння. Наш╕ предки вважали, що то розкида╓ його, сну╓ в╕дьма. “Бабине л╕то” може розбудити рослини. ╤ таке траплялося не раз. Як кажуть, “не впору” може зацв╕сти вишня, яблуня, каштан, а з трав — ╕ван-чай, купальниця, наче нагадати людям про весну. З Першо╖ Пречисто╖ почина╓ться масовий в╕дл╕т птах╕в у вир╕й. Лелеки, наприклад, уже в╕длет╕ли. Якщо пернат╕ в╕дл╕тають дружно, то на ранню ╕ холодну зиму.
ГОР╤ХОВИЙ СПАС
29 серпня в╕дзнача╓мо Гор╕ховий Спас. Народна назва походить в╕д того, що ц╕╓╖ пори у л╕сах достигають л╕щинов╕ гор╕хи, а в садах — волоськ╕. Свято також в╕доме п╕д назвами Трет╕й Спас, Спас на полотн╕; у церковному календар╕ — Перенесення Нерукотворного Образу Господа нашого ╤суса Христа. Церковна верс╕я походження свята така. Цар Авгар, який жив в Едесс╕ (Месопотам╕я), захвор╕в на проказу — невил╕ковну на той час недугу. Почувши про чудесн╕ зц╕лення, як╕ творив ╤сус Христос, правитель послав до Нього г╕нця з проханням прибути в Едессу ╕ вил╕кувати його. Христос в╕дпов╕в г╕нцев╕, що п╕сля завершення сво╓╖ м╕с╕╖ на земл╕ пошле до царя одного з учн╕в ╕ той вил╕ку╓ вельможу. П╕д час ц╕╓╖ розмови ╤сус обмив сво╓ обличчя ╕ витерся рушником. На полотн╕ залишився Його лик (в╕дбиток обличчя). Г╕нець доставив в╕дпов╕дь ╤суса Христа ╕ чудесний рушник Авгаров╕. Коли цар витерся цим рушником, то в╕дразу зц╕лився. П╕сля такого дива Авгар ╕ мешканц╕ Едесси ув╕рували в ╤суса Христа як Господа, навернулися до християнства, а чудотворний рушник оправили в рамки (створили убрус — образ, ╕кону) ╕ прикр╕пили над вх╕дними вор╕тьми м╕ста для всезагального поклон╕ння. З часом ця християнська святиня опинилася в руках мусульман. ╤ т╕льки 944 року в╕зант╕йськ╕ ╕мператори викупили ╖╖ ╕ встановили на належному м╕сц╕ в одн╕й з церков Константинополя. Зараз, на жаль, ╖╖ доля нев╕дома. У селянському побут╕ укра╖нц╕в свято Третього Спаса пов'язане з остаточним завершенням жнив (мали з╕брати вс╕ зернов╕ культури) ╕ с╕вби озимини. Натом╕сть починалися “полотнян╕ ярмарки” - торгували домотканим лляним, конопляним, а з часом ╕ фабричним полотном. У народ╕ кажуть: - Трет╕й Спас — хл╕бний ╕ гор╕ховий. - Трет╕й Спас хл╕ба припас. Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 25.08.2017 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18937
|