Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 25.08.2017 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#34 за 25.08.2017
ГОР╤ХОВИЙ СПАС

Наш╕ традиц╕╖
П╤СЛЯ ПЕРШО╥ ПРЕЧИСТО╥ ГОТУВАЛИСЯ ДО ВЕС╤ЛЛЯ

Хоч Усп╕ння Пресвято╖ Богородиц╕ (у церковному календар╕ — 28 серпня) знамену╓ к╕нець земного життя Матер╕ людства, але, водночас, це ╓ ╥╖ перех╕д у в╕чне небесне життя, що дало Церкв╕ п╕дставу назвати Д╕ву Мар╕ю Царицею Небесною. Цей день ц╕кавий ╕ в народному побут╕ укра╖нц╕в.
Оск╕льки з╕брано основний городн╕й врожай, зас╕яно озимину, то з'являлося б╕льше часу для дозв╕лля, “посиденьок”. Цим насамперед користалася молодь. Починалися вуличн╕ сходки-вечорниц╕ парубк╕в ╕ д╕вчат п╕д “в╕дкритим небо” чи “п╕д зорями”. Можна було повеселитися, посп╕вати, а то й знайти соб╕ пару.
С╕м'╖, у яких сини ╕ дочки вже “на пор╕”, починали готуватися до вес╕льного сезону. Тож казали: “Прийшла Пречиста — стала д╕вка речиста”.
В╕д Усп╕ння почина╓ться “молоде бабине л╕то”. Трива╓ воно до Ус╕кновення (11 вересня). А в╕д Семена (14 вересня) старту╓ “старе бабине л╕то”, яке завершу╓ться у свято Р╕здва Пресвято╖ Богородиц╕, Друго╖ Пречисто╖ (21 вересня).
Ц╕╓╖ пори — пори золото╖ осен╕ на полях, лугах, у л╕сах, парках ╕ садах л╕та╓ багато павутиння. Наш╕ предки вважали, що то розкида╓ його, сну╓ в╕дьма.
“Бабине л╕то” може розбудити рослини. ╤ таке траплялося не раз. Як кажуть, “не впору” може зацв╕сти вишня, яблуня, каштан, а з трав — ╕ван-чай, купальниця, наче нагадати людям про весну.
З Першо╖ Пречисто╖ почина╓ться масовий в╕дл╕т птах╕в у вир╕й. Лелеки, наприклад, уже в╕длет╕ли. Якщо пернат╕ в╕дл╕тають дружно, то на ранню ╕ холодну зиму.

ГОР╤ХОВИЙ СПАС

29 серпня в╕дзнача╓мо Гор╕ховий Спас. Народна назва походить в╕д того, що ц╕╓╖ пори у л╕сах достигають л╕щинов╕ гор╕хи, а в садах — волоськ╕. Свято також в╕доме п╕д назвами Трет╕й Спас, Спас на полотн╕; у церковному календар╕ — Перенесення Нерукотворного Образу Господа нашого ╤суса Христа.
Церковна верс╕я походження свята така. Цар Авгар, який жив в Едесс╕ (Месопотам╕я), захвор╕в на проказу — невил╕ковну на той час недугу. Почувши про чудесн╕ зц╕лення, як╕ творив ╤сус Христос, правитель послав до Нього г╕нця з проханням прибути в Едессу ╕ вил╕кувати його. Христос в╕дпов╕в г╕нцев╕, що п╕сля завершення сво╓╖ м╕с╕╖ на земл╕ пошле до царя одного з учн╕в ╕ той вил╕ку╓ вельможу. П╕д час ц╕╓╖ розмови ╤сус обмив сво╓ обличчя ╕ витерся рушником. На полотн╕ залишився Його лик (в╕дбиток обличчя). Г╕нець доставив в╕дпов╕дь ╤суса Христа ╕ чудесний рушник Авгаров╕. Коли цар витерся цим рушником, то в╕дразу зц╕лився.
П╕сля такого дива Авгар ╕ мешканц╕ Едесси ув╕рували в ╤суса Христа як Господа, навернулися до християнства, а чудотворний рушник оправили в рамки (створили убрус — образ, ╕кону) ╕ прикр╕пили над вх╕дними вор╕тьми м╕ста для всезагального поклон╕ння.
З часом ця християнська святиня опинилася в руках мусульман. ╤ т╕льки 944 року в╕зант╕йськ╕ ╕мператори викупили ╖╖ ╕ встановили на належному м╕сц╕ в одн╕й з церков Константинополя. Зараз, на жаль, ╖╖ доля нев╕дома.
У селянському побут╕ укра╖нц╕в свято Третього Спаса пов'язане з остаточним завершенням жнив (мали з╕брати вс╕ зернов╕ культури) ╕ с╕вби озимини. Натом╕сть починалися “полотнян╕ ярмарки” - торгували домотканим лляним, конопляним, а з часом ╕ фабричним полотном.
У народ╕ кажуть:
- Трет╕й Спас — хл╕бний ╕ гор╕ховий.
- Трет╕й Спас хл╕ба припас.
Тарас ЛЕХМАН

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 25.08.2017 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18937

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков