"Кримська Свiтлиця" > #22 за 02.06.2017 > Тема "Душі криниця"
#22 за 02.06.2017
ТРО╥ЦЬКИЙ БУКЕТ
Наш╕ традиц╕╖
Зелен╕ свята прийшли — л╕то привели. Буя╓ вся рослинн╕сть. Тр╕йця, П'ятидесятниця (бо припада╓ на 50-тий день п╕сля Великодня, Воскрес╕ння Христового), З╕шестя Святого Духа — назви одних ╕ тих же дводенних свят, найвеличн╕ших у л╕тньому цикл╕ церковного календаря, ╕ не менш величних, значущих у народних традиц╕ях укра╖нц╕в. У перший день у храмах п╕сля урочистого Богослуж╕ння освячують букети тро╖цького з╕лля. А компонували ╖х виключно з л╕карських трав — чебрецю, любистка, м'яти, а╖ру (татарського з╕лля).., збирали у пол╕, в л╕с╕, на луз╕, на берегах водойм. Робили це до сходу сонця, допоки роса не зникла. На цьому добре розум╕лися знахар╕. Вважали, що освячене на Тр╕йцю з╕лля набува╓ особливо╖ чудод╕йно╖ сили. ╤ не т╕льки те, що в букет╕ (в╕н справд╕ ста╓ оберегом), тут мова — про всю рослинн╕сть, адже освячу╓ться вона Духом Святим. Тож що брали для тро╖цького букета, чим ╕ що л╕кували?.. Звичайно, не вся л╕карська флора була представлена в одному букет╕, але 3-5 рослин — таки неодм╕нно. Чай з ЧЕБРЕЦЮ л╕ку╓ в╕д алкогол╕зму. Кр╕м того, додаючи калину ╕ мед, готують з нього тон╕зуючий нап╕й. Чай з М'ЯТИ д╕╓ заспок╕йливо, допомага╓ подолати безсоння, його п'ють при болях у шлунку, харчовому отру╓нн╕. Аналог╕чну заспок╕йливу д╕ю ма╓ МЕЛ╤СА. Обидв╕ рослини пас╕чники використовують при переселенн╕ бджолос╕мей. ЛЮБИСТОК добре очищу╓ шк╕ру, також д╕╓, як заспок╕йливе. Здавна у любистку купали немовлят, щоб гарними були, здоровими, м╕цно спали. Недарма кажуть на парубка-красеня чи д╕вчину-красуню: “Мабуть, купан╕ у любистку”. Листя ц╕╓╖ рослини господин╕ використовують для салат╕в. Але пам'ятайте: у велик╕й к╕лькост╕ любисток шкодить ниркам! З кореня А╥РУ готують чай, яким л╕кують шлунок. З яблуками, цукром в╕н йде на приготування варення, а ще — варять цукровий сироп з а╖ром. Словом, багата фантаз╕я в укра╖нських кухар╕в! У народн╕й медицин╕ МАТЕРИНКУ (чай з не╖) застосовують при захворюваннях кишечника, легень, сечових шлях╕в (бактерицидна д╕я), при недостатньому травленн╕. Як прян╕сть, материнку використовують у харчов╕й промисловост╕ (зрештою, й домогосподин╕) при сол╕нн╕ ог╕рк╕в, пом╕дор╕в, до м'ясних страв, як запоб╕жний зас╕б в╕д скисання овоч╕в. Ця рослина добре в╕дляку╓ м╕ль ╕ мурашок. Хоч г╕рка трава ПОЛИН (тому ╖╖ р╕дко беруть до букету, “щоб життя не г╕ркло”), але таки ефективно л╕ку╓ шлунок, дода╓ апетиту, ╖╖ бояться глисти. У тро╖цькому букет╕ можемо побачити й г╕лочку ЛИПИ (не обов'язково розкв╕тлу). Чай з ╖╖ цв╕ту та ще й з липовим медом — ледь не найкращ╕ народн╕ л╕ки в╕д застуди. Отож у букет╕, який освячують на Тр╕йцю, н╕чого зайвого нема.
ХАЙ КВ╤ТНУТЬ КВ╤ТИ НА ВАШ╤Й ДОРОЗ╤!
Рослини житт╓во необх╕дн╕ людин╕. Протягом тисячол╕ть цей зелений св╕т використовують у найр╕зноман╕тн╕ших сферах господарсько╖ д╕яльност╕, у медицин╕, кул╕нар╕╖. Здавна поряд з утил╕тарно-прагматичною, споживацькою функц╕╓ю рослини займали значне м╕сце в широкому комплекс╕ традиц╕йних в╕рувань, звича╖в, обряд╕в, нав╕ть часто сповнених забобонними пересторогами. Обряди, пов╕р'я, пов'язан╕ з деревами, травами, з╕ллям ╕ кв╕тами доносять в╕дгом╕н язичницьких уявлень наших предк╕в про навколишню природу ╕ базуються як на реальних, так ╕ на уявних властивостях рослин. З утвердженням християнства ц╕ властивост╕ нер╕дко закр╕плювалися ритуальним освяченням у церкв╕. Обрядов╕ д╕╖, пов'язан╕ з рослинн╕стю, в╕д╕гравали ╕ в╕д╕грають важливу роль в календарних святах, насамперед — церковних. Та й на р╕вн╕ державних свят, пам'ятних дн╕в, в╕дзначення ╕сторичних под╕й, оф╕ц╕йних зустр╕чей та заход╕в, на р╕вн╕ побутового сп╕лкування — в╕дзначення дн╕в народжень близьких людей, друз╕в, юв╕ле╖в не обходиться без кв╕т╕в. Нав╕ть на могилу чи до труни спочилого несуть кв╕ти. ╤ нове життя в╕тають кв╕тами — букети дарують пород╕лл╕. Завжди щиро звучить побажання: “Хай кв╕тнуть кв╕ти на ваш╕й дороз╕!”. Укра╖нське подв╕р'я, дом╕вку, сад, город год╕ уявити без кв╕т╕в. А про господиню, яка зневажливо ставиться до кв╕т╕в, не догляда╓ ╖х, так само зневажливо говорять. Щодо церковних обряд╕в, то вважа╓ться, що рослини, освячен╕ у храмах, мають забезпечити людин╕ здоров'я, зм╕цнити добробут с╕м'╖, посилити плодюч╕сть земл╕, зб╕льшити припл╕д худоби, домашньо╖ птиц╕, вберегти людей ╕ ╖хн╓ майно, господарство в╕д стих╕╖, нечисто╖ сили, а головне — л╕кувати в╕д недуг. А й бо справд╕, особливе м╕сце займали ╕ займають рослини-символи у с╕мейних обрядах. Жодне вес╕лля на Укра╖н╕ не обходилося без барв╕нку ╕ калини, якими прикрашали вес╕льний коровай та в╕нок молодо╖. Рослинн╕ мотиви та образи широко представлен╕ в укра╖нському фольклор╕. Майже в ус╕х жанрах усно╖ словесност╕ рослинна символ╕ка ╓ одним ╕з важливих художн╕х виражальних засоб╕в. Вони зустр╕чаються в орнаментиц╕ в╕зерунк╕в укра╖нських вишивок, ткацтва, писанок, керам╕ки, у народному малярському мистецтв╕; д╕вчата малювали ╖х на традиц╕йних укра╖нських печах ╕ чисто виб╕лених ст╕нах хат... Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 02.06.2017 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18648
|