Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4614)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4306)
Українці мої... (1722)
Резонанс (2385)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1875)
Крим - наш дім (1519)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (259)
Бути чи не бути? (488)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (290)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СВЯТО 105-Р╤ЧНО╥ «Ж╤НКИ»
Журнал «Ж╕нка» - найстар╕ше друковане укра╖нське пер╕одичне видання…


ВИСТАВКА-ПОДОРОЖ ДОДОМУ
В Нац╕ональному музе╖ л╕тератури Укра╖ни експону╓ться виставка дитячих малюнк╕в «Херсон -...


ЗНИЩЕН╤ В╤ТРАЖ╤ МАР╤УПОЛЯ
Траг╕чна доля мистецтва на в╕йн╕ ╕ траг╕чна доля його творц╕в…


НА ПАРАМОНА СХОВА╢ТЬСЯ Й ВОРОНА...
Наш╕ традиц╕╖


«КРА╥НА ЗСЕРЕДИНИ» КРИМСЬКОТАТАРСЬКОЮ МОВОЮ
Книга розпов╕да╓ про вс╕ ╕сторичн╕ рег╕они Укра╖ни…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 02.06.2017 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#22 за 02.06.2017
ПАМ’ЯТЬ РОДУ – РУДИМЕНТ, ЧИ НЕВМИРУЩА ДУША?

Роздуми п╕сля презентац╕╖

Минуло╖ п’ятниц╕, за ласкавого сприяння пан╕ Ол╕ Бражник та Агенц╕╖ промоц╕╖ м╕ста Суми, мав можлив╕сть представити свою книжку «Павло Михнович Бут, лицар зраджено╖ вол╕» сумськ╕й громад╕. Громада на представленн╕ була, щоправда, не надто численною, як на двохсотсемидесятитисячне м╕сто. Що було тому причиною – перенесення анонсованого ран╕ше часу початку представлення на п╕вгодини вперед, той факт, що под╕я сп╕впала з випускним днем у школах м╕ста? Навряд чи. Найперше, переконаний, що б╕льш╕сть сум’ян просто не чули про под╕ю. Але нав╕ть тим, хто й чув щось кра╓м вуха, навряд чи представлення non-fiction книжки видалось привабливим аж наст╕льки, аби витратити на те дв╕ години свого життя. Panem et circenses! «Квартал-дизель-шоу», кролики-тарапуньки, чи нав╕ть якась заваляща сердючка були б сприйнят╕, дума╓ться, непор╕вняно прихильн╕ше, бо ж то можлив╕сть в╕двол╕ктися в╕д не надто оптим╕стичного сьогодення чи, принаймн╕, посм╕ятися над сво╖ми проблемами. А тут – згадки про хтозна колишн╓, нагадування про важлив╕сть пам’ятати св╕й р╕д… Кому те потр╕бне в сьогодн╕шн╕й скрут╕?
Та чи не може так бути, товариство, що перманентна наша скрута якраз в╕д того, що пок╕рно прийнявши обтинання корен╕в свого роду, безпорадно бовта╓мося тепер в розбурхан╕й калабан╕ буття, правимось то до одного берега, то до ╕ншого, «йдемо» то в тайожн╕ союзи, то в ╓вропи, запоб╕гливо посм╕хаючись, мов хворий на амнез╕ю безхатько, щосили намага╓мось сподобатись то тим, то ╕ншим, т╕шимо себе примарною над╕╓ю бути п╕д╕браними з того виру ╕ визнаними за сво╖х. Але чи усв╕домлю╓мо при тому, що берег – наш, укра╖нський, берег – в нас самих, що не в╕днайшовши його, не в╕днайшовши сво╖х корен╕в, можемо стати лише гумусом, перегно╓м для процв╕тання ╕нших?
Для розум╕ння важливост╕ щойно сказаного дозволю соб╕ привернути увагу мого читача до дуже показового прикладу, коли маленька нац╕я, брутально виселена з╕ сво╓╖ в╕тчизни людожерною владою, через п╕встор╕ччя в╕дчайдушних змагань ╕ великих жертв таки повернулася додому.
Попри неймов╕рний тиск комун╕стичного режиму, попри в╕дверт╕ спроби стерти нав╕ть згадки про них, киримлилар (кримськ╕ татари) не розс╕ялися, не розпорошилися, не асим╕лювалися до б╕льших, чисельн╕ших народ╕в, не розчинилися в них, не п╕ддалися. ╤ вистояли вони в тому шаленому вир╕ величезною м╕рою завдяки м╕цним кореням – пам’ят╕ роду, усв╕домленню сво╓╖ окремост╕, неповторност╕, а отже й важливост╕ в цьому св╕т╕.
Сьогодн╕, опинившись в результат╕ агрес╕╖ Москов╕╖ та злочинно╖ безд╕яльност╕ як пап╓р╓дн╕ков, так ╕ недолугих нездар, яких винесло на Печерськ╕ пагорби на хвил╕ Майдану, п╕д владою нащадк╕в тих, хто так ревно намагалися знищити ╖х, вони не опустили н╕ гол╕в, н╕ рук. Це вони найпосл╕довн╕ше в╕дстоювали Укра╖ну в Криму в 2014 роц╕. Це ╖хн╓ мовчазне несприйняття окупанта не да╓ йому спокою ╕ сьогодн╕, змушу╓ до невротичних обшук╕в, арешт╕в та ганебних судилищ. Це ╖хн╕ л╕дери проводять сьогодн╕ найпосл╕довн╕шу пол╕тику, спрямовану на повернення Криму п╕д суверен╕тет та юрисдикц╕ю Укра╖ни.
В цьому сенс╕ внесений на розгляд парламенту законопроект №6315 «Про статус кримськотатарського народу в Укра╖н╕» ма╓ ключове значення. Але ж когось вже ляка╓ пропонований ним статус нац╕онально╖ автоном╕╖ для Криму! Вже п╕дн╕маються обурен╕ голоси, «стурбована громадськ╕сть» заклика╓ не допустити закладення тако╖ м╕ни п╕д ц╕л╕сн╕сть ун╕тарно╖ держави. Неймов╕рно, але де ж були ц╕ непоступлив╕ поборники ╓дност╕, коли на початку агрес╕╖ треба було змусити владу вчиняти прописан╕ законами та Конституц╕╓ю д╕╖, аби не допустити загарбання?! Де були ╖хн╕ гн╕вн╕ голоси?
Ще сумн╕ше, що за тою непоступлив╕стю н╕-н╕, та й прогляне дбайливо прищеплене, зна╓мо ким, сприйняття киримлилар як нащадк╕в зрадник╕в. А дехто ще згаду╓ ╕ давн╕шу ╕стор╕ю. Вона непроста, це правда. Але не забуваймо, що козаки шарпали Крим не менше, н╕ж кримц╕ Укра╖ну. Не забуваймо, що на нас також нав╕шували ярлик зрадник╕в, ╕ лише смерть «вождя народ╕в» не дала зд╕йснитися вже затвердженим планам виселення зах╕дняк╕в.
Когось турбу╓ декларований киримлилар нам╕р в╕дновлення власно╖ державност╕? Хтось бо╖ться, аби Укра╖на не втратила Крим? Отямтесь, панове! Де ви були, коли маф╕озна влада крок за кроком здавала його упродовж вс╕х рок╕в Незалежност╕? ╢дина укра╖номовна газета, с╕м укра╖номовних шк╕л на весь Крим за двадцять три роки – х╕ба то не очевидн╕ докази недалекоглядно╖, нездарно╖, по-сут╕, зрадницько╖ пол╕тики неукра╖нсько╖ укра╖нсько╖ влади? Пут╕нська агрес╕я та анекс╕я до Москов╕╖ лише заф╕ксували те. Тож сьогодн╕, коли киримлилар добиваються нац╕онально╖ автоном╕╖ у склад╕ – не Москов╕╖, зауважте, – Укра╖ни, ма╓мо з повним розум╕нням, в╕дкритою душею та щирим серцем п╕дтримати ╖х. Ц╕лком можливо, що через ск╕лькись там десятил╕ть кримц╕ в╕дновлять свою власну державу. Але це не ма╓ нас лякати. Адже якщо ми ц╕ну╓мо власну незалежн╕сть – як можемо в╕дмовляти в тому ж ╕ншим? Не забуваймо, що добрий сус╕да непор╕внянно бажан╕ший за присилуваного п╕дданця.
Повертаючись до думки про важлив╕сть родово╖ пам’ят╕, ма╓мо не забувати й про пам’ять ╕сторичну. На жаль, викривлена перебуванням в склад╕ чужих ╕мпер╕й, вона не так просто поверта╓ться до нас. Ще й дос╕ ми тиражу╓мо в шк╕льних п╕дручниках ╕мперське бачення багатьох под╕й нашо╖ ╕стор╕╖, стосунк╕в Криму й Укра╖ни, зокрема. Ще й дос╕ моя держава утриму╓ за м╕й рахунок в ╕нститутах укра╖нонезнавства псевдовчених-переосмислювач╕в, як╕ й дал╕ фальсиф╕кують нашу ╕стор╕ю, безкарно поливають брудом наш р╕д. Все те ╓ св╕дченням як малорос╕йськост╕ показово-вишиванно╖ нашо╖ влади, так ╕ значно╖ зманкуртизованост╕ широких верств самого укра╖нського сусп╕льства.
На в╕дм╕ну в╕д «переосмислювач╕в», спираючись на св╕дчення л╕топис╕в ╕ ориг╕нальних документ╕в, я намагався показати в сво╖й книжц╕ нашу справжню ╕стор╕ю, точн╕ше, ╖╖ незаслужено забут╕, а то й умисно викривлен╕ к╕лька стор╕нок, нев╕дривних в╕д ╕мен╕ хороброго во╖на, талановитого дипломата, мудрого пол╕тика-державця, мого пращура Павла Михновича Бута.
Ось лише два еп╕зоди, як╕ дозволяють бачити, що стосунки Кримського ханства та В╕йська Запор╕зького були далеко не весь час всуц╕ль ворожими, як те довгий час розказували нам «переосмислювател╕». Тут вони стосуються пер╕оду, коли кримц╕ й запорожц╕ шукали сп╕лки задля вза╓модопомоги у боротьб╕ за незалежн╕сть.
Три з половиною стор╕ччя перебування в склад╕ Москов╕╖ наклало важкозмиване тавро манкурта на душ╕ ╕ уми багатьох ╕ багатьох укра╖нц╕в. В цьому сенс╕, нав╕ть так╕ ж довг╕ стол╕ття, коли ми, п╕сля пад╕ння Рус╕, були частиною Великого герцогства литовського, не були аж наст╕льки руйн╕вними. Не ╕деал╕зуючи тих час╕в, зазначимо все ж, що, на в╕дм╕ну в╕д Москов╕╖ ╕ Польщ╕, русич╕ за Литви не знали кр╕посного права. Тож намагання польсько╖ шляхти, яка п╕сля Любельсько╖ ун╕╖ стала заправляти в Реч╕ Посполит╕й, уярмити ╖х зустр╕ло негайну ╕ вельми р╕зку реакц╕ю. Повстання в╕дбувалися щок╕лька рок╕в. Гамован╕ ogniem i mieczem, вони, попри те, щоразу охоплювали все б╕льш╕ й б╕льш╕ обшари сх╕дних укра╖нних земель Реч╕ Посполито╖, як на той час почали обзивати руськ╕ земл╕. Люди, як╕ знали смак вол╕, не так просто п╕ддавалися у ярмо. Але тиск ставав щоразу сильн╕шим, щораз очевидн╕шим при тому ставала роль не лише руських княз╕в – вс╕х тих вишневецьких, острозьких, данилович╕в, але й ре╓строво╖ старшини, яка за право прир╕вняння до шляхетського стану, в╕дверто приторговувала ╕нтересами простого козацтва, ╕нтересами Краю.
В тому час╕ боротьба проти польського владарювання Павла Бута – представника одного з найдавн╕ших ╕ найчисельн╕ших козацьких род╕в, особи в ус╕х сенсах неперес╕чно╖ – була явищем, без переб╕льшення, видатним. ╤ ось чому. На в╕дм╕ну в╕д виступ╕в попередник╕в – Северина Наливайка, Марка Жмайла, Тараса Трясила, як╕ виступали за зб╕льшення ре╓стру, за визнання владою Реч╕ Посполито╖ козацьких вольностей та проти утиск╕в православ’я, Павло Бут, чи не вперше п╕сля пад╕ння Рус╕, спробував в╕дновити власну державн╕сть.
Найпевн╕ше, думка та була нав╕яна йому намаганнями у тому час╕ Кримського ханства позбутися обтяжливо╖, п╕вторав╕ково╖ оп╕ки османсько╖ Порти, до яких в╕н сам мав найбезпосередн╕ший стосунок. Адже це саме про його заг╕н згадував у сво╖х Sprawach Ukrain Стан╕слав Пжил╓нський. Тод╕, на початку червня 1624 року, козаки, що поверталися з виправи на Чорне море, були перехоплен╕ п╕д ╤слам Керменом калгою-султаном Шаг╕н Гера╓м. Проте кримц╕ не виявляли ворожост╕. Натом╕сть, калга просив в╕йськово╖ допомоги проти турецького в╕йська, що саме висадилось в Кефе (тепер╕шня Феодос╕я), об╕цяючи в раз╕ перемоги щедру винагороду. Молодий отаман – тод╕ йому було близько двадцяти семи рок╕в – приста╓ на пропозиц╕ю за умови зв╕льнення вс╕х козак╕в, як╕ на той час перебували в кримському полон╕. За к╕лька дн╕в цей, за висловом Олекси Гайворонського, «╕ноземний лег╕он Шаг╕н Герая» числом триста козак╕в, бере участь в запекл╕й битв╕ м╕ж кримським в╕йськом ╕ десятитисячною турецькою потугою, що мала забезпечити зм╕щення хана Мехмета III Герая. Битва в╕дбулася на р╕чц╕ Сари Су, неподал╕к в╕д Карасубазару (на сьогодн╕ це Б╕лог╕рськ). Нищ╕вний вогонь, яким козаки зустр╕ли турк╕в, не лише зупинив ╖х, а й протримав на м╕сц╕ до само╖ ноч╕. Вноч╕, з огляду на значн╕ втрати, турки почали в╕дступати. Потужний натиск кримсько╖ к╕нноти перетворив той в╕дступ на втечу. Як результат – було здобуто фортецю Кефе, рештки турецького в╕йська разом з султанським кандидатом на хана в╕дпливли назад до ╤станбулу, хан Мехмет III Герай застояв сво╓ право на кримський трон, а Крим отримав шанс на незалежн╕сть. До щиро╖ подяки козакам хан та його брат калга-султан додали щедру винагороду. Наприк╕нц╕ того ж 1624 року, в Карайтебен╕, за ╕н╕ц╕ативи калги-султана Шаг╕н Герая, було п╕дписано першу угоду м╕ж Кримським ханством ╕ В╕йськом Запор╕зьким, яко╖ обидв╕ сторони з перем╕нним усп╕хом намагалися дотримуватись упродовж, принаймн╕ п╕втора десятка рок╕в.
На жаль, король Реч╕ Посполито╖ Жигмонт III не зважився в тому час╕ на сп╕лку з Кримом, яку в сво╖х численних листах пропонували хан та калга. Так само змарнував под╕бний же шанс ╕ його син Владислав IV, якому хан ╤на╓т Герай пропонував нав╕ть не сп╕лку, а входження в польсько-литовську державу. Зате козаки, в╕рн╕ п╕дписан╕й угод╕, не раз приходили на виручку кримським ханам. Так, в 1628 роц╕ чотири козацьк╕ полки п╕д проводом гетьмана Михайла Дорошенка табором ходили зн╕мати облогу фортец╕ Кирк Ер, в як╕й буджацький мирза Темир (Кантемир) обложив хана Мехмета III Герая та його брата Шаг╕на. Тод╕ в кривав╕й битв╕ на Альм╕ проти тридцятитисячного в╕йська Кантемира загинув ц╕лий полк запорожц╕в – тисяча братчик╕в, загинув гетьман Михайло Дорошенко, загинув його попередник, старий Ол╕фер Голуб, був тяжко поранений ╕ в подальшому потрапив у полон Павло Бут. Але облогу було знято. Недобитки Темирового в╕йська закрились в Кефе. На жаль, попри наполягання козак╕в та калги Шаг╕на, хан, побоюючись гн╕ву султана, не дозволив взяти цю турецьку фортецю. Це звело перемогу нан╕вець, перетворило ╖╖ на поразку. За м╕сяць на рейд╕ Кефе кинуло як╕р к╕лька десятк╕в корабл╕в, як╕ висадили потужне в╕йсько. З в╕йськом знову прибув старий-новий хан Джен╕бек Герай. Кримське в╕йсько перейшло на його б╕к. Хан Мехмет вт╕к в гори, а калга-султан Шаг╕н-Герай разом з козаками в╕д╕йшов на Запор╕жжя.
Перспективн╕сть сп╕лки з кримцями задля можливост╕ вибитися з–п╕д важко╖ руки Реч╕ Посполито╖, створення незалежно╖ держави, була наст╕льки очевидною, що упродовж майже п╕втора десятка рок╕в Павло Бут робить все можливе, абм не втратити той шанс. Так, нав╕ть вже готуючись до виступу проти Реч╕ Посполито╖ на початку с╕чня 1637 року, в╕н на чол╕ полку с╕човик╕в бере участь в поход╕ хана ╤на╓т Герая проти буджацького мирзи Темира Мансура. На жаль, попри отриману перемогу в тому поход╕, вс╕ над╕╖ з╕йшли нан╕вець через п╕дступне вбивство буджаками калги та нуредд╕на – брат╕в хана. Те п╕дтяло дух хана ╤на╓т Герая, чим ╕ скористався султан Мурад IV, наказавши скарати його на смерть.
Чи варто говорити, що то було тяжким ударом для Павла Бута, який, поза всяким сумн╕вом, мав певн╕ домовленост╕ з ханом щодо п╕дтримки кримцями замислено╖ ним спроби в╕докремитися в╕д Реч╕ Посполито╖! А проте ж, в╕н не бачив можливост╕ в╕дкласти заплановане. Терп╕ти дал╕ все наростаючий тиск польських магнат╕в на козацьк╕ вольност╕, уярмлення поспольства, вигнання з прад╕д╕вських земель тих, хто не бажав коритися, було просто несила. Ще й сьогодн╕ в╕дгом╕н то╖ нестерпно╖ свавол╕ вола╓ до читача нав╕ть з╕ стор╕нок Zrodel Dziejowych. Жодн╕ скарги не допомагали. Король, влада якого була суто ном╕нальною, в╕дпов╕дав на них ухильно, а Сейм, нав╕ть попри клопотання польських козацьких ком╕сар╕в, визнав ╖х взагал╕ безп╕дставними. Скаржитися дал╕ було н╕куди, спод╕ватися н╕ на що. Доведене до краю терп╕ння врешт╕ урвалося.
В так╕ ж дн╕, як оце тепер, наприк╕нц╕ травня 1637 року, Павло Бут, на чол╕ двох сотень с╕човик╕в раптово з’явля╓ться в Корсун╕, ╕ захопивши козацьку артилер╕ю, яку поляки змушували тримати подал╕ в╕д С╕ч╕ п╕д наглядом ре╓стровц╕в, перевозить ╖╖ на Запор╕жжя. Саме цю под╕ю ╕сторики вважають початком повстання. В певному сенс╕, так воно й було, за винятком того, що це було все ж не повстання. Повстають раби. А це була в╕йна народу за свою волю.
Павло Бут довго виношував мр╕ю про волю для укра╖нства, про самост╕йну державу, правився до не╖ через роки. На т╕м шляху окр╕м славних перемог на його долю випало ╕ бути зрадженим та виданим ворогу, як те було п╕сля зруйнування Кодака та в Боровиц╕, ╕ бути дв╕ч╕ засудженим сеймовим судом до страти, ╕ дв╕ч╕ стояти за свою мр╕ю на варшавському ешафот╕. Але про те краще прочитати в книжц╕.
Завершуючи цю статтю, хот╕в би ще раз наголосити на неймов╕рн╕й важливост╕ того, як окремий ╕ндив╕д, ц╕ла нац╕я сприйма╓ навколишн╕й св╕т, ким почува╓ться в ньому – творцем з необмеженими, Богом даними можливостями, чи бездумним лукавим рабом, що в╕ддасть все за хл╕б та видовища. Св╕т раба, що живе сьогоденням, не виходить за меж╕ його елементарних потреб. В╕н не багато чека╓ в╕д майбутнього ╕ не ц╕кавиться минулим. Св╕т людини-творця, нац╕╖-творця не можна уявити без широких горизонт╕в ╕ у жодному раз╕ в╕н неможливий без усв╕домлення сво╖х корен╕в, в╕дчуття того, що позаду тебе стоять славн╕ пращури, славна ╕стор╕я. Будьмо ж г╕дними сво╖х пращур╕в, як╕ з неосяжно╖ глибини в╕к╕в донесли до сьогодення живий паросток нашого роду, твердо в╕рячи, що не зганьбимо його.

Валентин БУТ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 02.06.2017 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18635

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков