Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 07.04.2017 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#14 за 07.04.2017
НА БЛАГОВ╤ЩЕННЯ БОГ ЗЕМЛЮ БЛАГОСЛОВЛЯ╢

Наш╕ традиц╕╖

Важлива в╕ха землеробського календаря укра╖нц╕в — церковне свято Благов╕щення (7 кв╕тня; за старим стилем — 25 березня). До цього дня лелеки вже прилет╕ли з вир╕ю ╕ почали вити гн╕зда. А над полями з'явилися жайворонки. За тепло╖ погоди ╕з кубел вилазять плазуни. Остаточно вони прокидаються в╕д зимово╖ сплячки, за народними пов╕р'ями, у день Руфа (21 кв╕тня). Якщо ви побачили у день Благов╕щення вужа чи гадюку, то мороз╕в уже не буде, а ╕накше: “На Благов╕щення може замерзнути вода в д╕жчин╕”.
╤ т╕льки п╕сля цього свята можна було розпочинати польов╕ роботи, адже “Бог землю поблагословив на плодор╕ддя”. В╕рили: в╕д Введення (4 грудня) до Благов╕щення земл╕ не можна ч╕пати, бо гр╕х великий ско╖ш; земля в╕дпочива╓, набира╓ться сили. Попри перестороги (марнов╕рство) на п╕щаних грунтах господар╕ розпочинають роботи ран╕ше.
У саме свято в╕дразу п╕сля церковно╖ в╕дправи д╕вчата йшли по джерельну воду ╕ шукали первоцв╕т. Хто знайшов — рад╕в, адже цього року неодм╕нно прийдуть свати. Збер╕гали кв╕ти аж до Великодня. Якщо первоцв╕т не з╕в'яв — життя буде довгим ╕ щасливим у шлюб╕.
Здавна в Укра╖н╕, особливо у м╕стах, побутував звичай випускати у цей день на волю пташок. Мешканц╕ м╕ст спец╕ально для тако╖ оказ╕╖ купували кл╕тки з пернатими, нехай, нав╕ть, голуб╕в. А хто врятував узимку в╕д голоду й холоду горобчика, синичку чи ╕ншу пташину (т╕ замешкали у добро╖ людини), також м╕г випускати ╖х на волю ╕ вже не турбуватися за них — тепер пернат╕ в╕д холоду та голоду не загинуть.
Господар╕ у цей день виганяли на подв╕р'я кор╕в, к╕з, телят, козенят, ягнят, щоб звикали до весни.
Кажуть:
- Якщо за добро╖ погоди на Благов╕щення в╕дразу пос╕яти горох — вродить рясний.
- Коли досв╕т на Благов╕щення без в╕тру й тепла — на гарний врожай хл╕ба.
- Яке Благов╕щення — такий Великдень.
На П╕вденн╕й Укра╖н╕ стверджують: “Благов╕щення без ласт╕вок — холодна весна”.

П╤СЛЯ БЛАГОВ╤СНИКА — ВЕСНЯН╤ ГРОЗИ

В╕дразу п╕сля величного свята Благов╕щення Пресвято╖ Богородиц╕ церква в╕дзнача╓ Собор Архистратига Гаври╖ла (8 кв╕тня). У народн╕ побутують ╕нш╕ назви — Благов╕сника (саме в╕н спов╕стив Д╕в╕ Мар╕╖ благу в╕сть, що та народить Сина Божого), Гаври╖ла, Гаврила (остання, погодьтесь, довол╕ пан╕братська). Його, як ╕ Святого Архистратига Миха╖ла та Святого Пророка ╤ллю, вважали громовержцем — покровителем блискавок та грому, зокрема весняних. Отож, “щоб Гаврило хати не спалив”, вс╕ляко намагалися задобрити Святого, насамперед молитвою, строгим постом. Зрештою, у ц╕ дн╕ ще трива╓ Великий п╕ст.
А щоб самому убезпечитись в╕д стих╕╖ (“гн╕ву Божого”, “кари Божо╖”), вдавалися до р╕зноман╕тних д╕йств: запалювали страсн╕ св╕чки, як╕ освячували у Чистий четвер, або стр╕тенськ╕ св╕чки-громниц╕, обкурювали хату свяченим з╕ллям, кропили помешкання йорданською водою.
За багатов╕ковими фенолог╕чними спостереженнями наших предк╕в, з приходом Благов╕сника щодня можна було оч╕кувати блискавки та грому. Головне, щоб грим╕ло не на гол╕ дерева, бо р╕к буде голодним, без врожаю.
Вважалося, що перш╕ веснян╕ грози пробуджують землю в╕д тривалого зимового сну. Це вже й прийшла пора ранньо╖ с╕вби яровини, зокрема — в╕вса, ячменю. Тому у деяких етнограф╕чних рег╕онах Укра╖ни на церковне свято Собору Архистратига Гаври╖ла селяни несли до храму по жменьц╕ доб╕рного нас╕ння зернових культур, освячували, а пот╕м, “щоб добре родило”, перем╕шували його з пос╕вним зерном. Також просили пароха благословити на с╕вбу.

СВЯЧЕНА ВЕРБА, ЯК ╤ СТР╤ТЕНСЬКА СВ╤ЧКА...

У часи Великого посту, туги, мов промен╕ яскравого св╕тла, вид╕ляються два особливо величних ╕ рад╕сних свята, коли п╕ст, власне, послаблю╓ться. Це — Благов╕щення та Вербна нед╕ля, яку ще називають Кв╕тна, Цв╕тна, Шуткова. Саме вона нагаду╓ мирянам про наближення св╕тлого Христового Воскрес╕ння. Великдень прийде за тиждень.
Зг╕дно з християнським вченням у цей час Христос-Спаситель в'╖жджав до ╢русалиму на ослику, а люди встеляли перед Ним дорогу пальмовим г╕ллям. В Укра╖н╕ його зам╕нили вербов╕галузки, як╕ розпускаються ранньою весною. В╕дтак — у нед╕лю в ус╕х церквах в╕дбува╓ться урочистий обряд ╖х освячення. А напередодн╕, у суботу, рано-вранц╕ д╕ти ╕ д╕вчата йшли у гай заготовляти вербу. До реч╕, д╕вчина т╕льки тод╕ йшла за вербовим г╕ллям, коли у хат╕ все прибрано. Отож доводилося братися до прац╕ ледь не оп╕вноч╕...
Освячену вербову галузку над╕ляли чудод╕йною, маг╕чною силою. ╥╖ використовували у народн╕й медицин╕, готуючи узвари або настоянку в╕д головного болю. Вт╕м, нав╕ть не освячена верба добре л╕ку╓!
П╕сля церковно╖ в╕дправи д╕ти м╕ряли галузки: у кого довша — той буде щаслив╕шим, весел╕шим на Великдень. Годилося в╕дщипнути пухнастого котика-бруньку ╕ проковтнути, “щоб горло не бол╕ло”. Рахували, ск╕льки котик╕в на галузках (брали три найдовших), бо таким буде вив╕д курчат, качат, гусят... (хто на що загадав). “Шмагали” один одного вербовою лозою, примовляючи:
- Не я б'ю — лоза б'╓,
Недалечко крашене я╓чко.
За тиждень — Великдень.
Будь великим, як верба,
Будь здоровим, як вода,
А багатим, як земля!..
Доросл╕ одну з освячених галузок неодм╕нно садили б╕ля криниц╕, “щоб вода не пропадала”. ╤нш╕ клали на покут╕ б╕ля ╕кон, поряд з йорданською водою та стр╕тенською св╕чкою. Ц╕ обереги були у кожн╕й хат╕. Коли небо розколювали страшн╕ блискавки, то запалювали стр╕тенську св╕чку, а за пор╕г хати клали освячену вербу. В╕рили, що тод╕ вогняна стр╕ла не влучить у помешкання. Аби телятка, корови здоровими були, добре паслися, аби годувальниц╕ давали багато молока, “не п╕дпадали п╕д вроки в╕дьом” , вперше виганяли ╖х на пасовисько свяченою вербою.
У народ╕ кажуть:
- Прийде Вербниця — назад зима не вернеться.
- До Кв╕тно╖ нед╕л╕ добре розпустилася верба, л╕то буде теплим.

Тарас ЛЕХМАН

На фото: Крим, Вербна нед╕ля, 2016 р╕к. Арх╕╓пископ С╕мферопольський ╕ Кримський Климент освячу╓ вербу б╕ля храму св. Володимира ╕ Ольги УПЦ КП в С╕мферопол╕
Фото В. Качули

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 07.04.2017 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18380

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков