"Кримська Свiтлиця" > #13 за 31.03.2017 > Тема "Резонанс"
#13 за 31.03.2017
╤, ЩОБ НЕ ПЛАКАТЬ, Я СМ╤ЯЛАСЬ…
Отак живемо…
Хочете посм╕ятися хоча би у День см╕ху? Я знаю для цього непоганий рецепт. Ув╕мкн╕ть телев╕зор, але див╕ться його не так, як завжди, вт╕каючи з програми на програму в╕д реклами, а навпаки, див╕ться те, в╕д чого у когось зазвичай почина╓ с╕патися око, а чиясь увага просто автоматично перемика╓ться на щось б╕льш при╓мне. А все тому, що не готов╕ ми дивитися на св╕т через призму гумору ╕ сарказму й шукати вт╕ху нав╕ть там, де ╖╖ нема╓. Ось перша л╕пша фраза, яку я щойно почула по телев╕зору в рекламному блоц╕: «Нос заложен и течет, может, что-нибудь хоп-хоп?» а пот╕м ╕ бадьорий «присп╕в»: «Хоп-хоп, риноскоп!». Х╕ба ж не см╕шно? ╤ при цьому пан╕ на екран╕ кудись грайливо тика╓ пальчиком. Сказала б, з чим це у мене асоц╕ю╓ться, та соромлюсь. Тим не менше, весело, ╕ вже не утриматися в╕д анал╕зу щойно почутого. Чому саме «хоп-хоп», а не «гоп-гоп» або «топ-топ»? чи то взагал╕ «клоп-клоп»? Ц╕ словосполучення для рими н╕ск╕льки не г╕рш╕, як ╕ за зм╕стом, якщо мати на уваз╕, що «хоп» у переклад╕ з╕ сх╕дних мов означа╓ те ж саме, що «окей». Але автори тексту, ймов╕рно, так зрад╕ли сво╖й поетичн╕й знах╕дц╕, що у них зовс╕м в╕д╕брало розум. Вони ж, зважаючи на подальший текст, самородки, в ╕нститутах не навчалися, я маю на уваз╕ речення: «Не мешался насморк чтоб» з його «вишуканою» ╕нверс╕╓ю та простонародним «мешался» зам╕сть «мешал», тобто заважав. А чи не т╕шить вас отака рекламочка, якою вже вс╕ вуха про╖ли: «Всегда чистейший туалет, мой друг – утенок, вот секрет». Багато не поширюючись, нагадаю лише ус╕м в╕дому приказку: «Скажи мен╕, хто тв╕й друг, ╕ я скажу тоб╕, хто ти». Тож, можливо, д╕йсно, надто легковажно було брати у друз╕ зас╕б для чистки ун╕тазу? ╤ що то за дружба, якщо ти…, а друг за тобою вичища╓? Але рекламу створюють явно не л╕нгв╕сти, хоч ╕ люди з амб╕ц╕ями, а художн╕ засоби вони використовують швидше ╕нту╖тивно, н╕ж св╕домо. Демонструючи св╕й творчий почерк, вони полюбляють переносити д╕ю з живого предмету на неживе. Ось, прим╕ром, як це звучить: «Геморрой встал на пути в туалет» або ж «У каждого дня должен быть стул». Уяв╕ть соб╕ день, що сидить на «стул╕», в╕рн╕ше, на ун╕таз╕. Вражаюче, чи не правда? А якщо цього не спостер╕га╓ться, тут вже пахне смаженим: «Возможно, это запор!», ╕ дню доведеться вживати п╕гулки. Та ╕ персон╕ф╕кований геморой, що чату╓ на шляху до туалету, теж видовище не ╕з слабих. Мушу зауважити, що ╕нтимн╕й сфер╕ життя присвячу╓ться непропорц╕йно велика частина рекламних ролик╕в. Тут привертають увагу одкровення на кшталт «Мы редко думаем о подмышках». Даруйте, а що про них можна думати? Доглянут╕ п'яти, поголен╕ ж╕ноч╕ ноги, неодягнен╕ ╕ одягнен╕ в п╕дгузники дитяч╕ «п'ят╕ точки», ж╕ноч╕ прокладки, - не думаю, що ус╕ телеглядач╕ в╕д цього фанат╕ють. Якби ще ╕ «найтонш╕ у св╕т╕» презервативи прим╕ряли прямо перед телекамерою, було б ╕ зовс╕м весело. А ск╕льки раз╕в на день ми спостер╕га╓мо роздутий в╕д газ╕в кишечник! В одн╕й ╕з реклам в╕н нав╕ть телефонував сво╖й господарц╕, аби привернути до себе увагу. Уявля╓те? Та мене ще б╕льше зворушують ж╕нки-бактер╕╖ у б╕лому, як╕ тарабанять у скло ╕ пояснюють, що ╖х десятки м╕льйон╕в ╕ вс╕ вони живуть в ацепол╕. Але ж, щоб ╖х туди поселити, знадобився б ц╕лий св╕товий океан, а не один окремо взятий жив╕т (за поширеною рекламною верс╕╓ю – животик.) До того ж, мен╕ зда╓ться, якщо ж╕нку назвати бактер╕╓ю, вона мала б образитися, дарма, що ця бактер╕я – корисна. Взагал╕ ж щодо медицини ╕ хвороб, тут автори реклами пост╕йно дають маху, ймов╕рно, вони ще дуже молод╕ ╕ здоров╕, тому ╕ з реальн╕стю поки що не дружать. «Когда у вас насморк, от любимих ароматов остается только название!», - стверджу╓ реклама. Мен╕ б так╕ турботи! Можу сказати як досв╕дчений експерт з багатор╕чним хрон╕чним рин╕том, що на сприйняття запах╕в нежить жодним чином не вплива╓, в╕н просто не да╓ людин╕ дихати, ╕ це значно серйозн╕ше. Привертають до себе увагу ╕ еп╕тети та метафори, що використовуються у реклам╕, коли йдеться про застуду: «Что за песня болезни?», «Ти снова гогочешь от простуды?» Чесно кажучи, на «гогочешь» я б в╕дреагувала негативно. Не дружать автори рекламних текст╕в ╕ з╕ звичайною лог╕кою. За ╖хньою верс╕╓ю, люди, хвор╕ на варикоз, т╕льки ╕ мр╕ють, як опинитися у невагомост╕. Вт╕м, заявити щось под╕бне могла би х╕ба що Валентина Терешкова, що, на в╕дм╕ну в╕д 99% населення, побувала у такому стан╕, ми ж н╕чого не зна╓мо про його властивост╕, ╕ ц╕лком лог╕чно припустити, що при болю в ногах виникне бажання просто полежати, задравши ╖х догори, аби розвантажити вени. А як не оц╕нити належним чином деяк╕ ф╕лософськ╕ постулати, що видають рекламодавц╕ у гонитв╕ за римою! Хтось ╕з них стверджу╓: «Жизнь без боли – наша цель». А тут вже ╕ пол╕тику пришити можна, бо х╕ба допустимо обмежувати цим мету життя! До того ж ми зна╓мо ╕ про п╕онер╕в-геро╖в, як ╕ про ╕нших вигаданих ╕ невигаданих л╕тературних персонаж╕в, що «життям без болю» вони пожертвували ради ╕дей б╕льш високого порядку, чим ╕ здобули соб╕ славу. Та ╕ в нин╕шн╕й Рос╕╖ з ╖╖ м╕л╕таристською пол╕тикою ╓ неабиякий запит на геро╖зм, ╕ тут вже про «жизнь без боли» доведеться забути, а ╕деали шукати в ╕ншому м╕сц╕. Маю зауважити, що все сказане переважно стосу╓ться техн╕чних момент╕в, пов'заних з р╕внем осв╕ченост╕ та природних даних тих, хто «╖здить» по наших вухах з ранку ╕ до вечора. Та не менше дратують (не скажу вже – см╕шать) ╕ т╕ профес╕йн╕ прийоми, що цими людьми застосовуються. Щодня ми чу╓мо про тисяч╕ ╕ м╕льйони тих, хто в захват╕ в╕д розрекламованих товар╕в, причому, з претенз╕╓ю на точн╕сть, особливо, якщо йдеться про в╕дсотки ╕ дол╕ в╕дсотк╕в, н╕бито хтось об╕йшов ╕ опитав всю Рос╕ю, збираючи в╕дгуки. А як розум╕ти фразу: «На три тона белее»? Де та шкала, зг╕дно з якою робляться ц╕ висновки, чому, скаж╕мо, не на чотири тони? А тепер порахуйте, ск╕льки в Рос╕╖ шампун╕в «№1» та р╕зного под╕бного добра – яка ж це вишику╓ться черга з найперших ╕ найкращих! Вт╕м, маю зазначити, що ╓ ╕ чимало рекламних кл╕п╕в, як╕ не викликають особливих емоц╕й, ╕ нав╕ть ╓ вдал╕, але це не правило, а виняток. Власне, ╕з мо╖х улюблених можу назвати лише один, з умовною назвою: «Собаки делають нас лучше». Ми бачимо, як п╕дл╕тки-розбишаки зупиняють свого однол╕тка, який щось прихову╓ в руках, ╕ чека╓мо конфл╕кту. Але, побачивши, що то маленький песик, хлопц╕ м╕няються в обличч╕, в╕д агрес╕╖ не лиша╓ться ╕ сл╕ду, вони лаг╕дно гладять тваринку. Тут ╕ справжня акторська гра, ╕ психолог╕чно вив╕рен╕ нюанси, ╕ благородна мета, спрямована на утвердження добра ╕ гуман╕зму, знайшла м╕сце й безпосередня мета реклами – згадка про корм, яким рекоменду╓ться годувати песик╕в. Не можу не в╕дгукнутися схвально ╕ ще про один рекламний ролик, який, щоправда, вже не демонстру╓ться. Це нап╕впрозоре слово «Рос╕я» на фон╕ пейзажу, дещо холодного неоглядного простору, характерного для ц╕╓╖ кра╖ни. ╤ щоразу, це спостер╕гаючи, я думала: яка вона все-таки прекрасна, ╕ як можна було дозволити, щоб ╖╖ осквернили людськ╕ злоба, агрес╕я, жад╕бн╕сть, ненаситн╕сть ╕ немилосердн╕сть, що лицем╕рно приховуються п╕д назвою «нац╕ональн╕ ╕нтереси», а то й не приховуються взагал╕?! Ось ╕ ц╕ рекламодавц╕, що ╜валтують нашу св╕дом╕сть, в╕дбирають наш час ╕ псують нерви, а пот╕м ми оплачу╓мо ц╕ знущання, викладаючи додатков╕ грош╕ за розрекламований товар, чи варт╕ вони жити в чудов╕й, велик╕й, над╕лен╕й ус╕ма багатствами, що не мають адресно╖ приналежност╕, кра╖н╕ ╕ чи вправ╕ плямувати ╖╖? Виходить, що так, а нашим серцям назавжди залишатися ареною битви пом╕ж добром ╕ злом ╕ розриватися в╕д болю. А коли ж см╕ятися? Це х╕ба що тод╕, коли горд╕сть не дозволя╓ заплакати, як см╕юся я тепер перед екраном телев╕зора.
Тамара СОЛОВЕЙ м. С╕мферополь
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 31.03.2017 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18364
|