"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2004 > Тема "Резонанс"
#9 за 27.02.2004
"МИ ТРИМАЛИ ДЕРЖАВУ НА СВОЇХ ПЛЕЧАХ..."
Підготувала Тамара ІВАЩЕНКО.
В номері "Кримської світлиці" від 13 лютого під таким заголовком в рубриці "Пенсійні страждання" був надрукований відкритий лист від групи пенсіонерів до Президента України Л. Кучми, Прем'єр-міністра В. Януковича, Голови Верховної Ради В. Литвина, в якому його автори наголошували на думці, що внаслідок здійснюваної пенсійної реформи вони, зокрема, і загалом 10 млн. пенсіонерів України, які свого часу "тримали державу на своїх плечах", приречені на повільне вимирання. Автори листа закликали всіх малозабезпечених пенсіонерів звернутися до Уряду і Верховної Ради України з вимогою внести доповнення до нового закону про пенсію відносно тих пенсіонерів, які живуть за межею бідності. І цей лист, і численні публікації в інших засобах масової інформації викликані тим, що обіцяного в значному розмірі підвищення пенсій багато людей, які його очікували, не отримали. Ще до 1 січня цього року ці 10 млн. українців жили надією: дуже вже привабливою була реклама Закону "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", впроваджуваного в життя очолюваним В. Януковичем урядом. Згадаймо, як вже не працюючі і ще працюючі пенсіонери кинулись допомагати пенсійним установам довпорядковувати свої пенсійні справи необхідними довідками і про стаж, і про зарплату, і про заслуги перед державою, оцінені урядовими нагородами за трудовий і ратний подвиги. Мабуть же, нелегко довелось "тримати цю реформу на своїх плечах" і працівникам місцевих відділів Пенсійного фонду України. Та й зараз напруження в цих установах не спадає: невдоволені пенсіонери, вражені тим, що їхня пенсія фактично збільшилась усього на 6 гривень з копійками (а у декого й зменшилась), почали з'ясовувати: чому це сталось, адже так сподівались? А справа в тому, що, читаючи матеріали з пропаганди пенсійної реформи, слухаючи радіо- та телепередачі, мало хто з пенсіонерів знайомився з власне Законом, що вирішував долю їхнього забезпечення. Чули і про постанову Кабінету Міністрів України від 20.ХІ 2003 р. "Про заходи щодо поліпшення пенсійного забезпечення громадян". А детально ці документи переважна більшість не вивчала. А саме цією постановою були введені для розрахунків показники середньомісячної зарплати робітників і службовців, зайнятих в національній економіці в періоди з 1958-го по 1991-й та з 1992-го по 2002 рік, та занижений до 306,45 гривні показник середньої зарплати, що застосовується під час розрахунку пенсії. І через це ті пенсіонери, які продовжували жити уявленням про справедливий Закон, навіть отримували зі своїх управлінь Пенсійного фонду України офіційні відповіді про порядок їм нарахування пенсій, ставили дії працівників пенсійних установ під сумнів. У пошуках правди дехто звертається до журналу "Пенсія", продовжує вивчати публікації в газетах. А слухаючи виступи Прем'єр-міністра В. Януковича, сподівається, що скоро - в цьому році - його мінімальна пенсія досягне хоча б прожиткового мінімуму для непрацюючих (це 280,32 грн.). На публікацію в нашій газеті стосовно пенсійної реформи одним з перших відгукнувся пенсіонер із Сімферополя М. І. Ігнатенко. Ось його лист. "Дорогі друзі, пенсіонери, переді мною ваша стаття "Ми тримали державу на своїх плечах". Я згоден з тим, про що ви в ній пишете. Проте, в цьому випадку ніхто з керівників держави не винен. Винні наші діти, які погано роблять свою справу в Пенсійному фонді. Це вони допускають помилки при розрахунках: не складають коефіцієнти перед розрахунком індексованого рівня зарплати в 2002 році - 306 х (Кз + Кс), а замість коефіцієнта пенсії 0,75 (75%) - в розрахунок беруть коефіцієнт страхового стажу Кс. А він більше 0,3 - 0,5 практично не буває. Ось чому пенсія замість зростання в два - три рази росте всього на 20 - 30 відсотків. Все це інакше як фальсифікацією на назвеш. Заяву зі своїм розрахунком я подав в Міністерство праці і соціального захисту ще 29 січня, а ті переслали її управлінню Пенсійного фонду. Сподіваюсь, управління дасть вказівки районним управлінням суворо дотримуватись Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Якщо цього не буде, то тоді треба з допомогою партії "Наша Україна" через суд домагатися перерахунку пенсії з використанням другого базового рівня середньої зарплати - 376 грн. чи тої, яка складеться за 2003 рік. Михайло Іванович ІГНАТЕНКО, пенсіонер, ветеран Другої світової війни. 16 лютого 2004 року".
На жаль, сподівання М. І. Ігнатенка, що управління Пенсійного фонду "дасть вказівки" і пенсію йому перерахують так, як, за його розумінням, це повинно відбуватися, виявилися марними. У відповідь на його заяву від 8.01 2004 року управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя надіслало докладне роз'яснення, яким чином йшов розрахунок його пенсії. Цей документ з його дозволу ми вирішили надрукувати, щоб і інші ветерани праці прикинули, на яке пенсійне забезпечення вони можуть розраховувати, і замислились, чи вирішить їхні проблеми оббивання порогів в казенній установі. Туди ходити ж треба хоч трохи обізнаними... Отож читайте:
"Шановний Михайле Івановичу! Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя АРК, розглянувши Вашу заяву від 08.01 2004 р., повідомляє наступне: I. Згідно зі ст. 25 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі Закон), визначається коефіцієнт страхового стажу, що застосовується для обчислення розміру пенсії з округленням до п'яти знаків після коми по формулі: Кс - коефіцієнт страхового стажу; См - сума місяців страхового стажу; Вс - визначена відповідно до діючого Закону величина оцінки одного року страхового стажу (у відсотках). Сума місяців страхового стажу визначається виходячи з Вашого загального виробничого стажу, що складає 43 роки 10 місяців 3 дні: (43 роки х 12 місяців) + 10 місяців = 526 місяців. Далі визначаємо коефіцієнт страхового стажу по вищевказаній формулі: ІІ. У відповідності до ст. 40 даного Закону визначається заробітна плата (доход) для обчислення пенсії по формулі: Зп - заробітна плата для обчислення пенсії в гривнях; Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії; Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати; К - кількість місяців страхового стажу, за які розраховані коефіцієнти заробітної плати (доходу). Відповідно до довідки № ГБ-18 від 18.01 1983 р. про заробітну плату за період роботи з 01.01 1982 по 31.12 1982 р., що була Вами надана при призначенні пенсії, визначаємо суму коефіцієнтів заробітної плати. Коефіцієнт заробітної плати визначається шляхом ділення заробітної плати за періоди: з 01.01 1982 по 31.12 1982 (заробіток врахований за 12 місяців і склав за даний період 2830 крб.). Застосовуємо коефіцієнт середньомісячної заробітної плати працівників, зайнятих у сфері економіки, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 1783 від 20.11 2003, за 1982 рік, тобто: 2830 : (12 х 163) = 1,44683 х 12 = 17,36196 - коефіцієнт заробітної плати за 1982 р. Після визначення суми коефіцієнтів заробітної плати розраховуємо заробітну плату для обчислення пенсії з врахуванням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 1783 від 20.11 2003 складає 306,45 грн. (середня заробітна плата за 2002 рік), тобто: Зп = 306,45 х (17,36196 : 12) = 443,38. III. Далі, у відповідності до ст. 27 даного Закону, визначаємо розмір пенсії за віком по формулі: П - розмір пенсії в гривнях; Зп - заробітна плата (доход), що ми уже визначили у відповідності до ст. 40 Закону; Кс - коефіцієнт страхового стажу, що ми також визначили згідно зі ст. 25 Закону. У підсумку одержуємо: П = 443,38 х 0,43833 = 194,35 грн. - Ваш розмір пенсії після перерахунку з 01.01 2004 р. З підвищенням, як учаснику війни (бойових дій), Ваш розмір пенсії з 01.01 2004 року складає 224,22 грн., тобто: 194,35 грн. - основний розмір пенсії з 01.01 2004 року; 29,87 грн. - підвищення, як учаснику війни (бойових дій). Перший заступник начальника управління Н. Александрова". Як ви помітили, у листі М. І. Ігнатенка є докір, що не винен ніхто з керівників держави в цьому випадку, а "погано роблять свою справу в Пенсійному фонді". Більше того, Михайло Іванович зробив поруч, олівцем, свої підрахунки, причому саме за "своєю" формулою. Кореспондент нашої газети, вирішивши з'ясувати, хто ж помиляється, звернувся до керівника управління Пенсійного фонду в Центральному районі Ірини Петрівни Андрюхіної. Вона категорично заперечила можливість відхилення її підлеглих від тієї нормативно-законодавчої бази, якою стали в даному випадку Закон "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" і постанова Кабміну від 20.ХІ 2003 р. - Ми співчуваємо пенсіонеру всією душею, але не можемо, на жаль, нічим зарадити. Така наша робота: діяти відповідно до нормативно-законодавчих актів. Отримала редакція від цієї установи і коментар до листа М. І. Ігнатенка. В ньому, зокрема, говориться про те, що "при перерахунку пенсії слід керуватися Законом, а не своїми власними розрахунками. Неправильне розуміння Закону і нормативних актів, застосування невідомо звідки узятих формул і розрахунків ведуть до неправильного розрахунку пенсії. Законом передбачений не коефіцієнт пенсії - 75%, а коефіцієнт страхового стажу, який не може перевищувати 0,75. У Ігнатенка М. І., з врахуванням його загального трудового стажу 43 роки 10 місяців 3 дні, коефіцієнт страхового стажу склав 0,43833. Для того, щоб при перерахуванні пенсії Ігнатенку М. І. був застосований коефіцієнт страхового стажу 0,75, загальний трудовий стаж повинен складати 75 років. Ігнатенко М. І. у своїх розрахунках неправильно застосував: формулу визначення коефіцієнта заробітної плати за 1982 рік. Відповідно до Закону і даних про його заробітну плату за період з 01.01 1982 по 31.12 1982 р. і коефіцієнта середньомісячної заробітної плати працівників, зайнятих у сфері економіки, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №1783 від 20.11 2003 р., він складає 17,36196; формулу визначення заробітної плати. Законом не передбачене використання додавання суми коефіцієнта заробітної плати (Ск) і коефіцієнта страхового стажу (Кс). Ці коефіцієнти не сумісні. Відповідно до Закону їх необхідно застосовувати в наступній послідовності: Зп = Зс х (Ск : К), але ні в якому разі не Зп = Зс х (Ск + Кс), як застосував у своїх розрахунках Ігнатенко М. І.". Висновок з усього цього можна зробити один: і відкритий лист пенсіонерів до керівників держави, і листування з приводу помилкового, чи вільного, тлумачення та використання Закону "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" є симптомами важкої хвороби нашого суспільства, ім'я якій - байдужість до покоління, працею, розумом, життям якого створені багатства країни, від яких це покоління і відсторонено. Цей Закон, проте, стосується більшою мірою нинішньої молоді, яка має заробляти на стариків і собі забезпечувати майбутню старість. І якщо восени з'являється постанова, яка занижує планку дії пенсійного Закону, прийнятого влітку, то це чи не показник того, що діти тих, хто "тримав державу на своїх плечах", саме цього не роблять. А чи спроможні вони? - запитаємо, адже багато хто з них поповнив лави безробітних, бо раніше діючі великі підприємства доведені до банкрутства, а малий бізнес потерпає від великих податків. Отож, цей Закон, як лакмусовий папірець, визначає важелі, які повинні сьогодні бути задіяними задля відродження всіх галузей промислового виробництва, а отже, оздоровлення економіки. От тоді, напевне, нинішні пенсіонери і відчують гуманістичне спрямування пенсійного Закону.
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2004 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=1786
|