"Кримська Свiтлиця" > #30 за 02.09.2016 > Тема "Українці мої..."
#30 за 02.09.2016
Лариса Ступка, дружина артиста: «НА НЕБ╤ ╢ З╤РКА ╤МЕН╤ БОГДАНА СТУПКИ»
27 серпня Богдан Ступка м╕г би святкувати сво╓ 75-р╕ччя. У фой╓ Нац╕онального театру ╕мен╕ ╤вана Франка на першому поверс╕ традиц╕йно накрили б ст╕л, ╕ Богдан Сильвестрович вже в╕д самого ранку приймав би подарунки ╕ прив╕тання в╕д друз╕в, кошики кв╕т╕в та оф╕ц╕йн╕ панег╕рики в╕д влади. У цей день «франк╕вц╕» завжди негласно в╕дкривали новий театральний сезон, ╕ п╕сля прив╕тань Ступки йшли ус╕╓ю трупою до пам'ятника ╤вану Франку поруч з театром, день народження якого теж випадав на цю дату. ╤ якби Богдан Ступка сьогодн╕ був живий, то вимовив би прекрасн╕ слова на честь 160-р╕ччя ╤вана Франка, творч╕сть якого дуже любив та робив усе для того, щоб глядач╕ теж його полюбили. Але артиста вже 4 роки нема╓ з нами. В╕н часто повторював: «Батько мен╕ запов╕дав - доживи до 70, а там - живи, ск╕льки хочеш». Невже не захот╕в? Або сам Бог убер╕г його в╕д потряс╕нь останн╕х рок╕в. Адже б╕льше за все на св╕т╕ Богдан Сильвестрович любив Укра╖ну ╕ вбол╕вав за не╖ душею. До 75-р╕ччя Богдана Ступки на його могил╕ в╕дкрили пам'ятник, орган╕зували ретроспективу його ф╕льм╕в у к╕нотеатр╕ «Ки╖в», влаштували виставку «Я - Богдан» в м╕жнародному аеропорту Борисп╕ль. Дехто нав╕ть запропонував перейменувати пов╕трян╕ ворота на його честь. Але вс╕ ц╕ почест╕ здаються неважливими для його дружини Лариси Ступки, яка дос╕ не може змиритися ╕з втратою. «Укр╕нформ» зустр╕вся з Ларисою Семен╕вною напередодн╕ урочистостей, щоб ще раз згадати про великого актора ╕ людину, д╕знатися, як би сьогодн╕ Богдан Сильвестрович реагував на зм╕ни, як╕ вразили Укра╖ну та св╕т.
- Ларисо Семен╕вно, чому т╕льки через 4 роки на могил╕ Богдана Сильвестровича встановлено пам'ятник? - Добрим людям ╕ через сто рок╕в ставлять. Я з подругами побувала на Байковому кладовищ╕ м╕сяць тому. Дивимося: а там вже ц╕лий пантеон. Звернулася до прац╕вника кладовища, який прибирав територ╕ю: «Ск╕льки у вас тут пам'ятник╕в, ск╕льки розкош╕!» А той мен╕ в╕дпов╕да╓: «Це все н╕сен╕тниця. Ваш чолов╕к тут - ╓дина брила». До Богдана пост╕йно приходять люди, кладуть кв╕ти. А у нас весь цей час просто не було грошей на пам'ятник. Чекали, поки назбиралася необх╕дна сума, щоб в╕дкрити його до юв╕лею. Але я вважаю, що це нав╕ть зарано. ╤ до того ж, тепер Богдану п╕д пам'ятником буде дуже важко лежати... - Хто займався проектом пам'ятника? - ╤ра Ступка, наша нев╕стка, це ╖╖ ╕н╕ц╕атива. Автор надгробка - скульптор Михайло Рева з Одеси. В╕н хрещений наших д╕тей. Я пам'ятник ще не бачила, розраховую на смак Остапа та ╤ринки. Не сподоба╓ться - до музею в╕ддамо. Таке теж можливо (посм╕ха╓ться). Але я, з╕знаюся, була взагал╕ проти пам'ятника. У Париж╕ Рудольфу Нур╕╓ву - всесв╕тньо в╕домому танц╕вников╕, м╕льйонеру, ╕ встановили скромну надгробну плиту, прикрашену моза╖кою у вигляд╕ килима. ╤ все, досить. ╢дине, що я п╕дказала для пам'ятника Богдану, - щоб його рол╕ були представлен╕ у вигляд╕ Чумацького шляху, як нагадування про виставу «Тев'╓-молочник». - Як ви зазвичай святкували дн╕ народження Богдана Сильвестровича? - В╕н любив запрошувати друз╕в. Це був прив╕д з╕братися вс╕м разом, адже вс╕ зайнят╕, живуть сво╖м життям... Ми ходили до нашого улюбленого ресторану «Да В╕нч╕» або до «Фелл╕н╕», що поруч з будинком. Йому нав╕ть в л╕карню передавали морозиво як подарунок в╕д ресторану. На ринку, бува╓, теж роблять велик╕ знижки на товар, коли вп╕знають у мен╕ дружину Богдана Ступки. ╤ це дуже зворушливо, адже це його глядач╕. ╤ так вони вшановують його пам'ять. - Зараз багато людей говорять, що у них в╕дчуття: був би живий Богдан Ступка - не було б в╕йни з Рос╕╓ю. - Я ╕ сама про це часто думаю. Людини не стало - значить можна робити все, що заманеться. Адже для Рос╕╖ Богдан був дуже значущим. Вони називали його великим рос╕йським артистом. ╤ не заборониш! Напередодн╕ його смерт╕ на гастрол╕ до Ки╓ва мав при╖хати Омський театр. Мен╕ зателефонували з Омська. Розпов╕ли, що коли вони д╕зналися про смерть, то вс╕ похололо: ╖хати чи н╕? А пот╕м художн╕й кер╕вник театру сказав: ╖демо, й присвятимо ц╕ гастрол╕ пам'ят╕ Богдана Ступки. - Зараз вас п╕дтримують з Рос╕╖? - Н╕, н╕хто не телефону╓. Т╕льки син мо╓╖ пок╕йно╖ подруги. У вс╕х сво╖ турботи, тим б╕льше, зараз. Та мен╕ це ╕ не потр╕бно. Я дуже люблю бути вдома, практично н╕куди не виходжу. Адже так я завжди з Богданом - дивлюся диски з його ф╕льмами, читаю його ╕нтерв'ю, книги про нього. Самотност╕ я не в╕дчуваю. Д╕ти приходять, шумлять (посм╕ха╓ться). - Як╕ ваш╕ в╕дчуття щодо нин╕шньо╖ пол╕тично╖ ситуац╕╖, адже ви рос╕янка, родом з Баку... - Яка я рос╕янка! Н╕коли нею не була. Я бак╕нка. Вс╕ люди, народжен╕ в Баку, сво╓ю нац╕ональн╕стю називають: бак╕нець або бак╕нка. У мене батько з Б╕лорус╕, мама з Воронежа. ╤ вдома у нас зараз основна мова сп╕лкування - це укра╖нська. Д╕ма ╕ Остап розмовляють в побут╕ т╕льки р╕дною мовою. Я теж почала нею розмовляти, хоча моя р╕дна - рос╕йська. - Ви вивчили мову, коли при╖хали працювати у Льв╕вський оперний театр? - Не в╕дразу. Все завдяки любов╕ до Богдана. До того ж я в театр на вистави пост╕йно ходила. Перша вистава, яку я дивилася у Льв╕вському драматичному театр╕ ╕мен╕ Мар╕╖ Заньковецько╖ - «Кам╕нь на дороз╕» з В'ячеславом Сумським - батьком Ольги та Натал╕ Сумсько╖. Вистава йшла укра╖нською мовою, але я все зрозум╕ла. А завдяки Богдану я пот╕м вивчила ╕стор╕ю Укра╖ни. Коли чолов╕к готував рол╕ (а йому давали образи ╕сторичних геро╖в, гетьман╕в, д╕яч╕в науки ╕ культури), то в╕н не просто вчив слова, а вивчав епоху, в як╕й жили ц╕ персонаж╕. Богдан приносив додому книги, обговорював з╕ мною публ╕кац╕╖, розпов╕дав про долю сво╖х геро╖в. В╕н дуже любив вивчати б╕л╕ плями в ╕сторичних хрон╕ках. Я ╕ зараз дуже люблю дивитися документальн╕ ф╕льми, читати книги. - Чи вважав Богдан Сильвестрович, що Укра╖на розд╕лена практично на дв╕ р╕зн╕ територ╕╖ - укра╖нський Зах╕д та пророс╕йський Сх╕д? - Н╕коли у житт╕. В╕н багато ╖здив, зустр╕чався з людьми, ╕ скр╕зь бачив укра╖нц╕в. Це розд╕лення придумали т╕, кому це виг╕дно. Пам'ятаю, як п╕д час гастролей вистави «Король Л╕р» Театру ╕мен╕ Франка у МХАТ╕ в 1997-му роц╕ Богдана запросили на передачу «Времечко». Там його запитали: як в╕н ставиться до того, що Укра╖на ╕ Рос╕я стали окремими незалежними державами. ╤ в╕н в╕дпов╕в: «Я так радий! Нарешт╕ я буду л╕тати в США з Ки╓ва. Ск╕льки вже можна було жити в комуналц╕?» ╤ тод╕ т╕, хто поставив йому це провокац╕йне запитання, зааплодували. - А хто п╕дказав Богдану Сильвестровичу ╖здити з Театром Франка на гастрол╕ до Севастополя? Адже там на укра╖нських виставах влаштовували нашим артистам овац╕╖, ╕ н╕хто не кричав, що Севастополь - рос╕йське м╕сто. - Не знаю. Напевно, це була ╕дея самого Богдана, коли в╕н був м╕н╕стром культури Укра╖ни. Ми завжди в╕дпочивали в тих м╕сцях ╕ бачили, як у Севастопол╕ протягом ус╕х рок╕в незалежно╖ Укра╖ни ходили з рос╕йськими прапорами. ╤ влада на це не реагувала. В Криму дуже складне населення. Але н╕хто не хот╕в м╕сцев╕ проблеми бачити та думати, як ╖х позбавлятися. Але нав╕ть в так╕й обстановц╕ Богдан зм╕г орган╕зувати там гастрол╕ на найвищому р╕вн╕! Думаю, в╕н нав╕ть на П╕вн╕чному полюс╕ зм╕г би в╕дкрити театр (см╕╓ться). Його дуже любили, як актора ╕ як людину. П╕сля того, як не стало Богдана, театр Франко пробував ще раз з'╖здити до Севастополя на гастрол╕, але ╖х приймали вже не в театр╕, а в клуб╕... - Сьогодн╕ по каналу «1+1» показували ф╕льм «Б╕лий птах з чорною ознакою», який став для Богдана Сильвестровича к╕нодебютом. За сучасними м╕рками - дуже п╕зно - аж у 29 рок╕в! - А ви зна╓те, ск╕льки в╕н до цього мр╕яв про к╕но! Ми тод╕ жили дуже б╕дно. Батьки нас п╕дгодовували, а у нас нав╕ть холодильника не було. ╤ для чого в╕н? ╥ж╕ нема╓. Я збер╕гала продукти в авосьц╕ за в╕кном. Богдан хот╕в якось п╕дтримати с╕м'ю матер╕ально, говорив: мен╕ б в к╕но хоч в проф╕ль знятися (см╕╓ться). У нього спочатку був маленький еп╕зод у б╕лоруському ф╕льм╕. В╕н там зн╕мався у нац╕ональному костюм╕. ╤ ось, п╕сля рол╕ Р╕чарда III у вистав╕ Льв╕вського театру ╕мен╕ Заньковецько╖, в як╕й Богдан мав значний усп╕х, режисер Юр╕й ╤лл╓нко запросив його на проби в к╕но. Прислали додому телеграму. Богдан тод╕ н╕кого з ки╖вських к╕ноактор╕в не знав, а ╤лл╓нко планував його взяти лише в еп╕зод. П╕сля Ки╓ва Богдан мен╕ з╕знався: «Нав╕ть не знаю, що з цього вийде, але вимучили грунтовно». У ф╕льм╕ залишилися кадри його проб, де в╕н лазить по горах ╕ п╕д водоспадом. Але пот╕м Богдана раптом затвердили на головну роль Ореста, яку повинен був грати ╤ван Миколайчук: парт╕йне кер╕вництво не дозволило, щоб бандер╕вця з╕грав такий красень з блакитними очима. Ми з Остапом при╖жджали до Богдана на зйомки - до Вижниц╕ п╕д Черн╕вцями. Юр╕й ╤лл╓нко йому дуже допомагав з ц╕╓ю роллю, Миколайчук багато з ним розмовляв про характер Ореста, адже сам готував цей образ. Важливо й те, що оператором був легендарний В╕лен Калюта. Пам'ятаю, як на прем'╓р╕ у Львов╕ весь зал в╕тав Богдана. Так╕ ж черги до нього стояли пот╕м, п╕сля прем'╓ри «Вогнем ╕ мечем» у Польщ╕, хоча там роль у нього не головна, ще й Богдана Хмельницького, який воював з Польщею. - У чому ж секрет? - У харизм╕. У Нью-Йорку Богдан взагал╕ роздавав тисяч╕ автограф╕в п╕сля вистави «Тев'╓-молочник», лежачи на сцен╕. Так втомився п╕сля вистави. А черга глядач╕в не розсмоктувалася. - Вс╕ намагаються розгадати феномен творчост╕ Ступки. Ви знали його краще за ╕нших. У чому секрет - добре вчив рол╕? - Рол╕ в╕н важко вчив! З текстом на репетиц╕╖ не розлучався. Це добре знав Серг╕й Данченко. В╕н н╕коли на репетиц╕ях не робив йому зауваження, тому що був упевнений - на прем'╓р╕, коли п╕дн╕меться зав╕са, Богдан буде чудово грати. Такий самий наш онук Д╕ма зараз! В╕н завжди важко вчить роль, обурю╓ться, а пот╕м виходить на сцену, ╕ все чудово! До реч╕, Богдан Сильвестрович часто в╕дмовлявся в╕д ролей. Одному режисеров╕ так ╕ сказав: «Я не буду грати, сам грай!». - Для нього важливим було вза╓морозум╕ння з режисером? - Н╕. Хот╕в, щоб роль була по душ╕. Але в╕н н╕коли н╕чого не просив. ╢диний раз в╕д╕йшов в╕д цього правила, коли мр╕яв про роль Миколи Задорожного в «Украденому щаст╕» ╤вана Франка. Серг╕й Данченко не бачив його в образ╕ закарпатського селянина, адже Богдан грав у театр╕ благородних геро╖в - корол╕в, ╕нтел╕гент╕в, дворян. Данченко спочатку не погоджувався, мовляв, на цю роль вже ц╕ла черга артист╕в вишукувалася. Але Богдан попросив: нехай нав╕ть у п'яту чергу, але дай з╕грати. П╕сля перших же репетиц╕й артисти, як╕ були призначен╕ на роль Миколи, п╕шли з вистави. Сказали, що п╕сля Ступки таке з╕грати неможливо. - Як же ви п╕сля такого усп╕ху у Львов╕ зважилися пере╖хати до Ки╓ва? - Богдан ви╖хав з╕ Львова сл╕дом за сво╖м режисером Серг╕╓м Данченко на роботу до Нац╕онального театру ╕мен╕ Франка. - Ви хот╕ли, щоб син Остап теж став артистом? - Н╕, ми нав╕ть не знали про його р╕шення. В╕н сам обрав цей шлях. Я мр╕яла в╕ддати Остапа до суворовського училища, але тут Богдан був проти. ╤ онук Дмитрик теж сам вир╕шив стати артистом. Н╕хто з нас не оч╕кував, що вийде акторська династ╕я. - Хот╕ли б жити на вулиц╕ ╕мен╕ Богдана Ступки? - Чому н╕, якщо квартира хороша (см╕╓ться). Для Запор╕жжя ми готували документи, щоб там була вулиця ╕мен╕ Ступки, але результату поки не знаю. Але для нас це неважливо. На неб╕ вже ╓ з╕рка ╕мен╕ Богдана Ступки. У нас нав╕ть документи збер╕гаються. ╤ мен╕ не хочеться н╕якого аж╕отажу з назвами ╕ пам'ятниками.
Богдан ╕ так залишиться в пам'ят╕ людей. ╢дине, що мен╕ хот╕лося б, щоб у театр╕ продавали записи його вистав. ╤ глядач╕ могли бачити те, що в╕н зробив на сцен╕. Непогано було б показувати ╖х на камерн╕й сцен╕ ╕мен╕ Серг╕я Данченка. ╤ не т╕льки з Богданом, але й ╕ншими в╕домими франк╕вцями.
Л╕л╕ана Фесенко, Людмила Шевченко (Фото з с╕мейного арх╕ву)
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 02.09.2016 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17361
|