Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 29.04.2016 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#18 за 29.04.2016
ПРОБЛЕМАТИКА ТВОРУ ДМИТРА МАКАРОВИЧА В╤ТЮКА «ЛЕДЕРИНОВ╤ ТЕКИ»

Л╕тературознавство

Студенти Кримського ╕нженерно-педагог╕чного ун╕верситету темами сво╖х наукових досл╕джень з укра╖нсько╖ л╕тератури обирають ╕ т╕, що присвячен╕ творчост╕ кримських укра╖номовних письменник╕в.
У сьогодн╕шньому номер╕ «Кримсько╖ св╕тлиц╕» ми публ╕ку╓мо статтю студентки IV курсу Кристини Радченко, присвячену роман╕стиц╕ севастопольського проза╖ка Дмитра В╕тюка, зокрема, його роману «Ледеринов╕ теки».

У статт╕ розглянуто широке коло проблем, представлене у роман╕-трагед╕╖ Дмитра Макаровича В╕тюка «Ледеринов╕ теки». У твор╕ зображено сусп╕льне буття в Укра╖н╕, а саме на Донеччин╕, в пер╕од з 1920-х до 1960-х рок╕в. ╤сторичн╕ факти Голодомору, репрес╕й, розкуркулення та примусово╖ пол╕тики русиф╕кац╕╖, а згодом — во╓нних та пово╓нних час╕в т╕сно перепл╕таються у кол╕ проблематики роману ╕з загальнолюдськими морально-етичними питаннями власно╖ г╕дност╕, чест╕, любов╕ до Батьк╕вщини, в╕рност╕. На конкретних прикладах ╕з роману-трагед╕╖ у статт╕ пода╓ться згубний вплив стал╕нського тотал╕таризму та парт╕йно╖ ╕деолог╕╖ на систему осв╕ти.
Крим — край, багатий на видатних та талановитих людей. Серед письменник╕в Криму особливе м╕сце пос╕да╓ справжн╕й майстер слова — Дмитро Макарович В╕тюк. Творч╕сть севастопольського проза╖ка захоплю╓ сучасник╕в. Твори В╕тюка викликають неп╕дробний ╕нтерес, змушують замислитись, адже теми, геро╖ та образи, як╕ оживають на стор╕нках його книг, ╓ в╕чними.
Вперше роман Дмитра В╕тюка «Ледеринов╕ теки» було надруковано коштом спонсора, тод╕шнього м╕н╕стра осв╕ти П. Таланчука 1994 року ки╖вським видавництвом «Укра╖нський письменник». Багатопланов╕ под╕╖ роману, який охоплю╓ пер╕оди з 1920-х до 1960-х рок╕в, розгортаються на тл╕ сусп╕льного буття Укра╖ни. Канвою сюжету стали спогади д╕йових ос╕б та документи, з╕бран╕ у ледеринових теках, як╕ потрапили до рук автора. Сл╕д також зазначити, що под╕╖, в╕дтворен╕ у роман╕ «Ледеринов╕ теки», добре в╕дом╕ авторов╕. В╕н був не сторонн╕м ╖х спостер╕гачем, св╕дком, а й особистою долею зв’язаний з ними [1, c. 6].
Роман «Ледеринов╕ теки» осяга╓ться як р╕зновид роману в новелах. Це — сво╓р╕дна моза╖чного типу структура, в як╕й по╓днано 52 новели та м╕кроновели, що ╕нколи сприймаються як стисл╕ замальовки. Головн╕ персонаж╕ змальован╕ у вза╓минах з ╕ншими персонажами другого чи третього плану. Тому сюжет набува╓ розгалуженого характеру.
Багатопланов╕сть под╕й роману «Ледеринов╕ теки» спричиню╓ широке коло проблем, охоплене романом.
Тематично перша частина роману («ЛИХА ГОДИНА») в╕дноситься до дово╓нних час╕в, а саме: пер╕оду колектив╕зац╕╖, розкуркулення, голоду, винищення ╕нтел╕генц╕╖.
Проблема примусово╖ русиф╕кац╕╖, яку проводила правляча тод╕ компарт╕я, червоною ниткою проходить через значну частину новел першо╖ частини. Негативне ставлення до укра╖нсько╖ мови проявлялось не лише у таких образливих назвах, як, наприклад, «малороссийская мова», «суконный язык» [2, c. 66-67], «хохлацкий язык» [2, c. 101], а ще ╕ в тому, що русиф╕кац╕я парал╕зовувала д╕яльн╕сть укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖, заморожувала розвиток осв╕ти. Так, вчителя Тищенка Бушк╕н засуджу╓ за вживання укра╖нсько╖ мови, прозива╓ його «петлюровцем», а саму мову — «тарабарщиной»; висловлю╓ думки, що «нет ее в природе и никогда не было! А то, что хохлацкие интеллигентики выдают за так называемую мову, есть не что иное, как ими же до неузнаваемости исковерканный русский язык» [2, c. 161].
Саме п╕д впливом русиф╕кац╕╖, яка була важливою частиною ╕деолог╕чно╖ пропаганди, колишн╕й Теренько ста╓ Теренть╓вим. У новел╕ «Теренько ста╓ Теренть╓вим» Василь так аргументу╓ свою позиц╕ю: «…У наш╕ часи головне не в родинних в╕дносинах, а у тому, хто на яких класових позиц╕ях сто╖ть…» [2, c. 85].
Негативне ставлення до укра╖нсько╖ мови та культури, нац╕онально╖ самобутност╕ поглиблюються з поширенням русиф╕кац╕╖. Якщо на початку твору ми ще бачимо б╕льш-менш терпляче ставлення до укра╖нсько╖ мови, то вже у новел╕ «Стручкове. Медаль Пол╕-Заб╕л╕…» перед нами змальоване село Стручкове, яке Паньков╕ «запам’яталось тим, що, маючи одну назву, складалося з двох окремих с╕л — укра╖нського ╕ рос╕йського. Кожне мало свою с╕льраду, школу, крамниц╕…» [2, c. 106].
Окр╕м русиф╕кац╕╖, важливим елементом ╕деолог╕╖ парт╕╖ була антирел╕г╕йна пропаганда. Рел╕г╕ю, як в╕домо, було проголошено «оп╕умом для народу». Спроба правлячо╖ парт╕╖ та ╖╖ ╕деолог╕в роз╕рвати м╕цн╕ зв’язки людей з рел╕г╕╓ю, яку вони перейняли в╕д д╕д╕в-прад╕д╕в, не мала усп╕ху, а навпаки, налаштувала людей проти влади, проти кощунства, яке творили безбожники. Так, неймов╕рно бол╕сно сприйняло село Супрун╕вка зняття дзвон╕в з церкви. Актив╕стом, першим, хто пол╕з зн╕мати дзвони, виступа╓ колишн╕й Василь Теренько, адже тепер для нього парт╕я та ╖╖ накази, сл╕пе прямування за лозунгами ╕деолог╕╖ — основа його життя. В╕н спок╕йно, нав╕ть ╕з певним задоволенням розказу╓ Якиму, як проходило зняття дзвон╕в. «Чолов╕ки мовчали, баби галасували… Та хто б звертав на них увагу? Ми, безв╕рники, робили сво╓…» [2, c. 88].
Але не вс╕ люди змогли терп╕ти таке ставлення до дзвон╕в, як до рел╕г╕йних атрибут╕в. Дзвонар Будимир Кал╕стратович помер, мабуть, вважаючи сво╓ життя без церкви порожн╕м, н╕кому не потр╕бним. Негативне ставлення до церкви та ╖╖ певного впливу на осв╕ту на сел╕ висловлю╓ Бушк╕н, почувши виконання «Веч╕рнього дзвону» п╕д кер╕вництвом вчителя Тищенка. Суть антирел╕г╕йно╖ ╕деолог╕╖ висловлена в таких його словах: «Законом страны церковь отделена от государства, а школа — от церкви, а в Супруновке, при полном попустительстве от местного начальства, учителя, школьники и поповские мракобесы вступили в трогательное единение!» [2, c. 86].
Важливою проблемою в твор╕ поста╓ ╕ питання осв╕ти. Розповсюджуючи св╕й вплив на вс╕ сфери життя народу, а насамперед на осв╕ту, парт╕я проводила ╕деолог╕чну чистку. Автором змальован╕ тяжк╕ дол╕ справд╕ обдарованих, талановитих та натхненних вчител╕в, як╕ були далек╕ в╕д правлячо╖ ╕деолог╕╖, навчали щиро, виховували з д╕тей справжн╕х людей. Таких вчител╕в зам╕няла на м╕сцях «сумл╕нними кадрами», котр╕ насправд╕ н╕чого дати д╕тям не могли, окр╕м, звичайно, гарно╖ парт╕йно-╕деолог╕чно╖ пропаганди. Так в╕дбулося з учителем н╕мецько╖ мови Умляутом, котрий «вм╕в зац╕кавити сво╖м предметом.., був дел╕катною людиною, н╕коли не докоряв учням, не розп╕кав…» [2, c. 52]. Повн╕стю виконуючи сво╖ прям╕ обов’язки, Умляут не зм╕г уникнути зв╕льнення за «певн╕ провини», про як╕ н╕хто ╕ говорити не хот╕в. М╕сце вчителя пос╕да╓ Левенець, який так пояснив д╕тям подальше вивчення н╕мецько╖ мови: «Н╕мецьку викладатиму тепер я. Правда, я ╖╖ ще не знаю. Вт╕м, не б╕да, вчитимемо разом» [2, c. 52].
Сл╕дом за Умляутом Дьогтя, вчителя малювання, «уроки якого були захоплююче ц╕кавими» [2, c. 50], теж зв╕льняють за «певн╕ провини». Спершу, Левенець ставить йому провину за викладання не за програмою. «Коли ж д╕знався про висловлювання щодо вдач╕ майбутнього деяких учн╕в, звинуватив у недостойному радянського вчителя — занятт╕ х╕романт╕╓ю…» [2, c. 52].
Важливе м╕сце у твор╕ пос╕да╓ також проблема розкуркулення, ╕ пов’язан╕ з нею боротьба ╕з класовими ворогами та репрес╕╖. Автор детально змальову╓ репрес╕╖, як╕ проводились за постановою парт╕╖. По селах орган╕зовувались ком╕с╕╖, як╕ займались «обробкою селян», змушуючи ╖х приносити останн╓ до колгоспу, а за невиконання погрожували Соловками. Але ставлення селян до колгосп╕в було р╕зним, якщо хтось охоче вступав до них, як, наприклад, дядько Кирей, проте бували ╕ так╕, що залишались на позиц╕ях «одноос╕бних», як, наприклад, дядько Якима Петро Верствовий.
Але парт╕я не терп╕ла такого опору, Левенець оголосив Петра класовим ворогом. «Розкуркулили Петра раптово, вноч╕. Одразу й вивезли вкуп╕ з к╕лькома ╕ншими зар╕чанськими родинами…», «урвалось одв╕ку принадне в╕льною хл╕боробською працею буття с╕м’╖ Якимового дядька, простеливсь перед ним стражденний шлях у Соловки» [2, c. 48].
Жах╕ття розкуркулення торкнулись не лише родини Якима, а й усього села. Родина Ганни Драбинки т╕ка╓ з Супрун╕вки, перехову╓ться та нав╕ть зм╕ню╓ пр╕звище, щоб не зак╕нчити сво╓ життя на Соловках.
Та найб╕льшим жах╕ттям для села 1930-х рок╕в ста╓ голод. Зг╕дно з досл╕дженнями доктора ╕сторичних наук В. Кашина, у низц╕ рег╕он╕в РРФСР масовий голод був створений штучно ╕ виник у результат╕ примусових стал╕нських хл╕бозагот╕вель. Фактично в умовах загроз репрес╕ями та шантажу голови колгосп╕в ╕ кер╕вники с╕льських адм╕н╕страц╕й були змушен╕ передавати в рамках хл╕бозагот╕вл╕ практично вс╕ обсяги виробленого ╕ наявного в запасах хл╕ба. Дан╕ заходи лишали рег╕он запас╕в продовольства ╕ призводили до масового голоду.
Про штучн╕сть голоду св╕дчить розпов╕дь моряка Рибченка, який, на жаль, зап╕знився ╕з поверненням додому, так ╕ не зустр╕в живими родич╕в. У новел╕ «У Переярому» Рибченко розпов╕да╓ хлопцям, що бачив пароплав «Харк╕в», який з Одеси в╕з понад п╕вм╕льйона пуд╕в зб╕жжя, але корабель с╕в на м╕ль та все зерно було потоплено. «Уявля╓те, ╕з ск╕лькох голодних хл╕боробських рот╕в видертого?!…» [2, c. 218]. Держава, забезпечуючи хл╕бом ╕нш╕ кра╖ни, показуючи сво╖ статки та усп╕хи, винищувала населення власно╖ кра╖ни.
Картини голодних час╕в, змальован╕ у твор╕, не залишать байдужим жодного читача. У новел╕ «Семеро на печ╕, восьме — на двор╕…» головн╕ геро╖ Яким та Панько стають св╕дками страшенних мук д╕тей, як╕ залишились без батьк╕в. Безв╕дпов╕дальне ставлення с╕льради до д╕тей не може не викликати обурення. На зауваження хлопц╕в про те, що «д╕ти недоглянут╕, голодн╕, одне померло», Свирид в╕дпов╕да╓ такими словами, в╕д яких стигне кров: «Так ╕ що? Тепер багато хто помира╓» [2, с. 127].
У новел╕ ««Двовладдя». Вози-платформи. Хлорп╕кр╕н» Яким та Пантелеймон вперше поглянули смерт╕ в обличчя. Жахлива картина — насл╕док нестерпного голоду — пот╕м ще довгий час спливала в пам’ят╕ у хлопц╕в. «На двох вантажних возах-платформах везли висок╕ купи чогось накритого вологим од н╕чно╖ роси брезентом. На трет╕й платформ╕ — брезенту не було. Те, що на перших двох приховувалось, тут було виразно видно. Вантаж складали людськ╕ трупи — чолов╕ч╕, ж╕ноч╕, дитяч╕…» [2, c. 138].
В╕д голоду помирають ╕ близьк╕ друз╕ Верствового та Пал╕я — Шк╕ль, Микола Верб╕я. Смерть останнього ста╓ напрочуд символ╕чною. Микола помира╓ п╕д час виступу директорки. Слова, як╕ вона промовля╓, викликають у читача лише огиду, це слова н╕чим не прикрито╖ брехн╕, спроба парт╕╖ закрити людям оч╕ на т╕ жах╕ття, як╕ сама ж парт╕я ╕ спричинила. Та ╖╖ ╕деолог╕я продовжувала заперечувати цей штучний голодомор.
Остряниця Клементина Юр╕╖вна на зас╕данн╕ промовля╓ таке: «Останн╕м часом набули поширення балачки про буц╕мто виниклий голод. Не в╕рте ╖м! Н╕чого, кр╕м зл╕сного наклепу на нашу д╕йсн╕сть, у таких теревенях нема! Намовницьким балачкам про голод повинн╕ давати р╕шучу в╕дс╕ч. Голоду в кра╖н╕ нема ╕ бути не може!» [2, c. 152-153].
Тема друго╖ частини роману («НАШЕСТЯ») — во╓нн╕ та пово╓нн╕ роки. Знову ж таки ╕сторична л╕н╕я т╕сно спл╕та╓ться ╕з життям геро╖в. В╕йна потребу╓ особливо╖ мужност╕, в╕дваги. Справжн╕ми героями постають Ганна Драбинка, яка за власним бажанням вир╕шила прямувати на фронт та стати хоча б чимось корисною; Зурап, який нав╕ть п╕сля тяжкого поранення хоче знову в╕дправитись на фронт, воювати за свою кра╖ну; Семен Стовба, який ц╕ною власного життя знищу╓ ворожий танк; Устим Туркай, герой громадянсько╖ в╕йни, сучасний Лаокоон, людина, г╕дна захоплення та звеличення.
Але, окр╕м геро╖в, чи╖ми вчинками сл╕д захоплюватись, автор п╕д╕йма╓ питання колаборац╕он╕зму, явища, характерного для Друго╖ св╕тово╖ в╕йни. Пиндак Денис — зрадник, який розпов╕в н╕мцям про м╕сце розташування Устима Туркая, сп╕впрацював ╕з ворогом ╕з задоволенням, заради врятування, нав╕ть пишався таким зв’язком. Не можна назвати колаборац╕он╕стом ╢гора Пиндака, адже фактично ворогу в╕н не допомагав. Але у його ф╕гур╕ проявля╓ться вся слабк╕сть, жалюг╕дн╕сть людей-пристосуванц╕в.
Взагал╕, проблема зради поста╓ не лише на терен╕ во╓нних д╕й. Зраджу╓ Зав╕зйон Устима Туркая, з яким вир╕с, чий хл╕б ╖в. Зраджу╓ Гапка Пол╕ну, подругу матер╕ Панька. Автор показу╓, що за кожною зрадою сто╖ть жага до власного збагачення, его╖зм та заздрощ╕. Гапка, прибиральниця з╕ школи, заздрить Пол╕н╕, яка отримала за навчання золоту медаль ╕ працю╓ вчителькою. Завдяки донесенням Гапки, а, за ╖╖ словами, в Пол╕ни вдома золото було заховане, нещасну ж╕нку пересл╕дували, а згодом ╕ закатували до смерт╕.
Йона Зав╕зйон, спочатку зрадивши партизан п╕д час громадянсько╖ в╕йни, ставши причиною смерт╕ Григора Стовби, пише донесення на Устима Туркая, звинувачу╓ його у куркульств╕. Позбавившись Устима, Йона намага╓ться приховати сво╓ зрадницьке минуле [2].
Роман севастопольського проза╖ка Дмитра В╕тюка «Ледеринов╕ теки» — це роман-трагед╕я, перший роман в укра╖нськ╕й л╕тератур╕, який змальову╓ Донеччину, не ту, вугледобувну, а прос╕льську. Невичерпним джерелом досл╕джень поста╓ багата тематична пал╕тра роману. Роман розкрива╓ та уточню╓, майже оживлю╓ ╕сторичн╕ под╕╖ сво╖х час╕в.
Творч╕сть Дмитра В╕тюка, а особливо його романи, як зазнача╓ вчений-л╕тературознавець ╕ критик Михайло Вишняк, «це прим╕тне явище в укра╖нськ╕й л╕тератур╕, ╕, хоч вони мають досить приязну критику, все ж ╕ще до к╕нця не оц╕нен╕ ╕ заслуговують на ╖хн╓ подальше досл╕джування ╕ поц╕нування» [1, c. 7].
Дмитров╕ В╕тюку належить ще один ц╕кавий роман — «Крем╕нний томагавк». ╤ якщо под╕╖ його «Ледеринових тек╕в» в╕дбуваються в╕дносно недавно — з 20-х рок╕в минулого стол╕ття, то у «Крем╕нному томагавку» автор переносить сво╖х геро╖в то у давн╕ часи палеол╕ту, то поверта╓ ╖х у сьогодення. Проте порушен╕ у роман╕ проблеми заслуговують окремо╖ розмови.

Кристина РАДЧЕНКО,
студентка IV курсу Кримського ╕нженерно-педагог╕чного ун╕верситету

Список використано╖ л╕тератури
1. Вишняк М. Я. Слово р╕дне укра╖нське сучасне. — С╕мферополь: Тавр╕я, 2011. — 228 с.
2. В╕тюк Д. М. Ледеринов╕ теки. — Ки╖в: Укра╖нський письменник, 1994. — 328 с.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 29.04.2016 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17058

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков