"Кримська Свiтлиця" > #52 за 25.12.2015 > Тема "Душі криниця"
#52 за 25.12.2015
Рустем ЕМ╤НОВ: Я ПЕРШИМ НАПИСАВ НА ПОЛОТН╤ ТРАГЕД╤Ю НАРОДУ...
Мистецтво
Р╕шенням правл╕ння Нац╕онально╖ сп╕лки художник╕в Укра╖ни кримський художник Рустем Ем╕нов висунутий на здобуття Шевченк╕всько╖ прем╕╖ 2016 року в галуз╕ живопису. Творч╕сть цього художника – ун╕кальна. Заслуга Рустема Ем╕нова в укра╖нському, а також ╕ в пострадянському та св╕товому образотворчому мистецтв╕ поляга╓ в тому, що в╕н першим ╕з художник╕в звернувся до теми депортац╕╖ кримськотатарського народу ╕ створив ц╕л╕сну художню панораму народно╖ трагед╕╖. Перша частина роб╕т ц╕╓╖ теми – цикл «Депортац╕я» (або «Унутма») уже широко в╕дома. Ц╕ роботи багато раз╕в публ╕кувались у прес╕, експонувалися на виставках, придбан╕ в особист╕ колекц╕╖. Сер╕я «Депортац╕я» була виставлена у Верховн╕й Рад╕ Укра╖ни. Роботу над ц╕╓ю сер╕╓ю художник вважа╓ основною темою сво╓╖ творчост╕ ╕ спод╕ва╓ться, що ця сер╕я стане основою музею народно╖ пам’ят╕. Зараз Рустем Ем╕нов у сво╖й студ╕╖ в С╕мферопол╕ працю╓ над подальшим поглибленням ц╕╓╖ теми. Другий цикл полотен назива╓ться «Повернення» (або «Авдет»). На майбутн╓ художник задумав ╕ трет╕й цикл «В╕дродження», роботу над яким в╕н розпочне п╕сля завершення друго╖ частини цього гранд╕озного триптиха, який складатиметься з дек╕лькох сотень полотен. Про депортац╕ю у травн╕ 1944 року майже нема╓ в╕зуальних документ╕в – н╕хто не фотографував, не зн╕мав к╕нохрон╕ку. Тому художнику, який замислив заф╕ксувати це злод╕яння, довелося спиратися на людську пам’ять, на розпов╕д╕ батька й матер╕, депортованих ╕з Алушти. Дос╕ там збер╕гся ╖хн╕й будинок, п╕д яким росте старезна шовковиця, але там живуть ╕нш╕ люди, й ╕нш╕ люди збирають шовковичн╕ ягоди... Батько Рустема Кязим Ем╕нов був в╕домим радянським художником, членом Сп╕лки художник╕в СРСР, заслуженим художником Узбецько╖ РСР. Але через цензуру, що забороняла нав╕ть згадувати про кримських татар, серед його роб╕т нема╓ полотен про депортац╕ю. «Лише через багато рок╕в, – розпов╕да╓ Рустем Ем╕нов, – я зрозум╕в, що батько просто не м╕г н╕чого написати на цю тему. Однак серед його полотен ╓ одна картина, на як╕й в╕н зобразив суть нашо╖ трагед╕╖. ╤ думаю, що я правильно розшифрував той задум, який батько вт╕лив у цьому полотн╕. Картина назива╓ться «Перег╕н стада», та ╖╖ вс╕ сприймають як звичайне побутове полотно, що зображу╓ побут чабан╕в. Але якщо найсувор╕ш╕ цензори пропустили полотно «повз оч╕», ╕ не побачили в ньому крамоли, то кожен кримський татарин, стоячи перед картиною, безпомилково прочитував ╖╖ алегор╕ю ╕ розум╕в, про що йдеться». Насправд╕, це — складне алегоричне полотно. Чабани женуть стадо овець – типова для Узбекистану картина. Але на картин╕ явно не узбецький кра╓вид, обриси г╕р – кримськ╕, стадо женуть ╕з кв╕тучих верховин до низин пустел╕, в╕вц╕ р╕знокольоров╕, стадо непом╕рно велике й к╕нець його ще хова╓ться за горизонтом. Головний перегонник на кон╕ в неясно прописаному в╕йськовому к╕тел╕, – це Стал╕н, пастухи – м╕л╕ц╕я, собаки з бок╕в – ╖хн╕ попл╕чники, попереду, як завжди, козел-провокатор веде народ у безодню. «Я зрозум╕в цю картину батька саме такою, якою в╕н ╖╖ й задумав. Тому, повернувшись до Криму, я вир╕шив для себе, що маю написати те, що в умовах радянсько╖ цензури не м╕г написати батько. Так був задуманий цикл полотен ╕з трьох частин, присвячений депортац╕╖, трагед╕╖ кримських татар», – говорить Рустем Ем╕нов. Як не дивно, але у Кязима Ем╕нова в Узбекистан╕ була всього одна персональна виставка, в селищ╕ п╕д Ташкентом. На ╖╖ в╕дкритт╕ один ╕з орган╕затор╕в розпов╕в про картини автора, але зак╕нчив свою промову словами: «Я спод╕ваюся, що так╕ виставки кримськотатарських художник╕в ми будемо проводити й у Криму», чого виявилося достатньо для негайного закриття виставки. Наступного дня делегац╕я мешканц╕в одного з сус╕дн╕х с╕л при╖хала, щоб подивитися полотна, але на дверях вис╕в замок ╕ оголошення, що виставка закрита... Рустем Ем╕нов ╕з 1975 року брав участь у б╕льш н╕ж 80 художн╕х виставках в Узбекистан╕ й за кордоном. Був учасником першо╖ виставки кримськотатарських художник╕в у Криму, що в╕дбулась 1990 року. А 1993-го на запрошення М╕н╕стерства культури Укра╖ни брав участь у декад╕ кримськотатарсько╖ л╕тератури й мистецтва в Ки╓в╕. З 1988 року в╕н – член Сп╕лки художник╕в СРСР, ╕з 1992-го – член творчо╖ Сп╕лки художник╕в при Академ╕╖ мистецтв Республ╕ки Узбекистан. З 2005 року — член Нац╕онально╖ сп╕лки художник╕в Укра╖ни. У 2007 роц╕ Рустем Ем╕нов став лауреатом Прем╕╖ Верховно╖ Ради Автономно╖ Республ╕ки Крим. Твори Рустема Ем╕нова внесен╕ до з╕брання Державного музею мистецтв та дирекц╕╖ художн╕х виставок та панорам Ташкента (Узбекистан), до з╕брання Музею кримськотатарсько╖ культурно-╕сторично╖ спадщини в С╕мферопол╕, Будинку-музею ╤. Гаспринського в Бахчисара╖, придбан╕ колекц╕онерами США, ╤зра╖лю, Малайз╕╖, П╕вденно╖ Коре╖, Австрал╕╖, Туреччини. Його картини – траг╕чн╕ за зм╕стом. З одного боку, це якась мальовнича сага про трагед╕ю, а з ╕ншого, – сво╓р╕дний документ, який св╕дчить, що це злод╕яння було насправд╕ геноцидом для народу – скотиняч╕ вагони, смерть д╕тей ╕ старих, виснажен╕ обличчя, зв╕ряч╕ обличчя людей з╕ збро╓ю. Друга частина циклу написана в таких же траг╕чних темних тонах, але вона багатша й р╕зноман╕тн╕ша. Наприклад, триптих «Благання» явля╓ характерн╕ портрети народних тип╕в, як╕ усв╕домили величезне горе, але не здалися, не скорилися, волають до Всевишнього молитвою про справедлив╕сть ╕ покарання злочинц╕в. А триптих «Ст╕на» – це всього лише важк╕ р╕зно╖ форми камен╕, але на кожному з них позначений р╕к, коли радянський режим придумував ╕ застосовував усе нов╕ й нов╕ перешкоди на шляху повернення народу на батьк╕вщину. Прим╕тний автопортрет, на якому художник зобразив себе на тл╕ вор╕т, закритих сталевим ланцюгом ╕з важким замком. Тим не менше, вираз обличчя художника оптим╕стичний, ╕ цей настр╕й поясню╓ одна деталь картини – в замку стирчить ключик, а значить справа повернення на батьк╕вщину в руках самого народу, варто т╕льки повернути ключ, зняти ненависний ланцюг. Триптих «Ай-Петр╕ пам’ята╓» присвячений образу Амет-Хана Султана, ╕ вс╕ три його частини пронизують сл╕ди польоту л╕така як в╕дображена пам’ять. Л╕ва частина триптиха – ориг╕нальний портрет дв╕ч╕ Героя, права частина – його постать уже в бронз╕, а середня частина – зубц╕ Ай-Петр╕, як╕ в Криму вищ╕ за все, але й вони пам’ятають пол╕т кримського сокола.
Як╕в СОРОКА, оглядач, культурний анал╕тик http://ua.krymr.com
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 25.12.2015 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=16417
|