Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 14.08.2015 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#33 за 14.08.2015
МАКОВ╤Й МАКОМ ПОСИПАНИЙ ╤ МЕДОМ ПОЛИТИЙ…

Дорога до Храму

З╕ святом Маков╕я, яке завжди в╕дзнача╓мо 14 серпня, званого у народ╕ ще Першим Спасом, Медовим Спасом, ми вступа╓мо у фенолог╕чну ос╕нь. У цю пору для людського ока, здавалося б, н╕чого не нагаду╓ про не╖. Однак природа говорить ╕нше: птахи готуються до в╕дльоту, гурмуються у зграйки (поспостер╕гайте хоча б за лелеками та ласт╕вками), на деяких деревах починають багрян╕ти листочки, у водоймах уже год╕ скупатися, а н╕чн╕ роси таки прохолодн╕.
Церковна ╕стор╕я свята пов’язана з с╕мома синами Соломон╕╖ – Маккавеями. Про них згаду╓ Старий Зав╕т. Вони в╕дзначилися високим геро╖змом, захищаючи Палестину в╕д чужинц╕в. Тому укра╖нц╕ часто ототожнюють ╖х з козаками. Символом брат╕в Маккаве╖в ╓ дикий червоний мак. Д╕вчата впл╕тали його у в╕нок тод╕, коли хтось з родини загинув за волю Укра╖ни. Тож доречним стало використання цього символу ╕ 8-9 травня. Деяк╕ дискус╕╖ нав╕ть були зайвими.
Ц╕╓╖ пори у нас вже збирали досп╕лий городн╕й мак, щоб посвятити у церкв╕. Сп╕взвучн╕сть сл╕в – Маккаве╖, мак ╕ дала народну назву святу, хоч сама його обрядов╕сть сяга╓ ще далеких дохристиянських час╕в.
Для укра╖нського селянина день Маков╕я дуже важливий ╕ значущий, бо, кр╕м маку, у храмах освячують хл╕б (зерно) нового врожаю, а також пучечки кв╕т╕в. Так╕ букети називають маков╕йкою. Св╕й смисл ма╓ й к╕льк╕сть мак╕вок у букет╕ – три, с╕м, дев’ять, дванадцять. Найчаст╕ше додають до букета с╕м мак╕вок, адже було семеро брат╕в Маккаве╖в. Кв╕ти ╕ трави для букета збирали рано-вранц╕, ще до початку церковного богослуж╕ння. Це були дерев╕й, петров╕ батоги, полин та ╕нш╕ рослини. Вони мають ╕ ц╕лющ╕ властивост╕. А освячений мак виконував роль оберега. Його збер╕гали за ╕конами.
Букети несли на освячення до церкви виключно д╕ти, д╕вчата. Але перед тим вони мали ситно попо╖сти. ╤снувало пов╕р’я: хто несе мак╕вки голодним – у того ╕ р╕к буде голодним.
Обрядова ╖жа на Маков╕я – шулики (корж╕) з борошна, зам╕шаного на молоц╕ або сметан╕ з додаванням я╓ць. ╥х неодм╕нно посипали маком ╕ поливали медом.
Освячували у церкв╕ й мед, ╕нш╕ продукти бдж╕льництва. Тому Маков╕я (Першого Спаса) називають ще Медовим Спасом. Щедр╕ пас╕чники (а вони завжди повинн╕ бути щедрими, бо ╕накше бджоли не поведуться) неодм╕нно частували медом б╕дних, д╕тей-сир╕т, вд╕в, старих самотн╕х людей.
В╕д дня Маков╕я християни сх╕дного обряду вступають в Успенський п╕ст, який трива╓ до Усп╕ння (28 серпня). У народ╕ його називають Спас╕вкою, Спас╕вським постом. В╕н ╓ таким же строгим, як ╕ Великий (Великодн╕й) п╕ст. Тому Церква заклика╓ вс╕х в╕рних обмежуватися в харчуванн╕, тим паче – у споживанн╕ алкоголю. Щоправда, обмеження в харчуванн╕ не поширю╓ться на д╕тей (принаймн╕ в╕ком до 12 рок╕в), ваг╕тних ж╕нок, хворих, людей похилого в╕ку, а також тих, хто зайнятий важкою ф╕зичною працею, як-от, прим╕ром, шахтар╕.
Апокриф╕чна легенда стверджу╓, що Спас╕вка ╕ ╓ продовженням Великого посту. Спочатку Бог визначив тривал╕сть Великого посту дев’ять тижн╕в. Однак людям було важко його витримати. Тож Свят╕ Отц╕ почали просити Всевишнього, щоб послабив п╕ст у час╕. Тод╕ Бог розд╕лив його на дв╕ частини: с╕м тижн╕в навесн╕ перед Великоднем ╕ два тижн╕ до Усп╕ння. Ось чому ╕ за народними в╕руваннями, ╕ за церковною традиц╕╓ю у Спас╕вку треба так само постити, як ╕ у Великий п╕ст.
У народ╕ кажуть: «Перший Спас ╕ тепло, ╕ дощ, ╕ в╕тер, ╕ холод любить…».

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 14.08.2015 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15727

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков