"Кримська Свiтлиця" > #33 за 14.08.2015 > Тема "Українці мої..."
#33 за 14.08.2015
ЛЕМКИ – ЦЕ УКРА╥НЦ╤ З╤ ЗНАКОМ ЯКОСТ╤!
Пишу про лемк╕в не тому, що маю лемк╕вське кор╕ння. Н╕, мо╖ д╕ди-прад╕ди жили на п╕вноч╕ Черн╕г╕вщини, ╖х називали с╕верянами. Хтось ╕з р╕дн╕ п╕сля утворення УРСР залишився на укра╖нськ╕й територ╕╖, а хтось опинився з рос╕йського боку, на ╕сторичн╕й Стародубщин╕, яка стала частиною Брянсько╖ област╕. Стародубц╕ писали листи з проханням при╓днати ╖хн╕ земл╕ до Укра╖ни, але що тод╕ могла Радянська Укра╖на? Б╕льшовики нац╕онально св╕домих стародубц╕в без вагань розстр╕лювали ╕ репресували, тому згодом там усе затихло. Лишилося г╕рке усв╕домлення: якщо мати п╕д тиском обставин забува╓ про сво╖х д╕тей, то й вони згодом звикають до мачухи. Так стародубц╕ стали рос╕янами. З лемками, як╕ жили в Польщ╕, все було ╕накше: знайшлася критична маса патр╕от╕в, як╕ змогли голосно заявити, що вони — укра╖нц╕. Дорогу ц╕ну заплатили за таке р╕шення, бо довелося жити у вигнанн╕ ╕ вже там, у нових краях, нести св╕й важкий лемк╕вський хрест. Укра╖на в боргу перед лемками, принаймн╕ я, нащадок с╕верян, це ч╕тко усв╕домлюю.
ЛЕМК╤ВСЬКО-ДОНБАСЬК╤ ╤СТОРИЧН╤ ПАРАЛЕЛ╤
Велелюдн╕сть 16-го всеукра╖нського етнограф╕чного фестивалю «Лемк╕вськ╕ дзвони» просто вражала! Зах╕дн╕ше Монастириськ, уздовж автотраси Терноп╕ль — ╤вано-Франк╕вськ яблуку було н╕де впасти: тисяч╕ людей, сотн╕ авт╕вок! Ще б╕льше люду було в так званому Лемк╕вському сел╕ — спец╕ально в╕дведен╕й територ╕╖ в урочищ╕ Бичова. Запитав у молодих волонтер╕в: невже й справд╕ так багато лемк╕в у район╕? Трохи подумавши, юнаки в╕дпов╕ли, що на фестивал╕, можливо, лише 50% присутн╕х — лемки, решта ж — зац╕кавлен╕ з ус╕х куточк╕в Укра╖ни. Але переважно з Терноп╕льсько╖ област╕. Чи може лемк╕вська тема стати актуальн╕шою? Може. Причому з користю для вс╕╓╖ Укра╖ни. Бо надто багато ╕сторичних паралелей. В╕д Сум ╕ Харкова до Львова й Одеси тепер живуть б╕женц╕ з╕ сходу. Вони також т╕кали в╕д в╕йни. Але ╓ ╕ в╕дм╕нн╕сть. Бо суворою буденн╕стю лемк╕в був голий херсонський або донецький степ ╕ вирит╕ ледь не голими руками землянки, а у Польщ╕ — ф╕льтрац╕йн╕ табори. А тут… у найг╕ршому випадку — байдуж╕сть. Ворожост╕, на кшталт т╕╓╖, що ╖╖ виявляли в╕дносно лемк╕в сх╕дняки ╕ поляки, тепер нема╓. Добре пам’ятаючи проблеми батьк╕в ╕ д╕д╕в, зах╕дн╕ укра╖нц╕ до перем╕щених ставляться толерантно. Може, й занадто. Бо на вулицях м╕ст ╕ с╕л Льв╕вщини, Терноп╕льщини, Волин╕ вистача╓ рос╕йськомовних б╕женц╕в, як╕ зовс╕м не комплексують з того приводу, що сп╕лкуються мовою кра╖ни, яка принесла Укра╖н╕ в╕йну. Так що, коли паралел╕ ╕ ╓, то не у всьому. Да╓ться взнаки б╕льша ╓вропейськ╕сть укра╖нського заходу пор╕вняно з п╕вденним сходом.
ВБОЛ╤ВАЮЧИ ЗА СВО╢, ГРУДЬМИ СТАЮТЬ НА ЗАХИСТ УКРА╥НИ
Все на фестивал╕ було б добре, якби не пекуче сонце. Люди розривалися м╕ж бажанням послухати виступи лемк╕вських колектив╕в ╕… сховатися у зат╕нку дерев. П╕д час одного з таких перепочинк╕в я розговорився ╕з сивим лемком, який задумливо сид╕в у т╕н╕ старого дуба. Ми не могли уникнути розмови на пол╕тичн╕ теми. Чолов╕к згадав под╕╖ минулого року. В╕н наст╕льки детально розпов╕дав про найменш╕ подробиц╕ протистояння на Майдан╕, що не виникало жодного сумн╕ву у його активн╕й участ╕ в Революц╕╖ г╕дност╕. А я ж н╕би й не шукав геро╖в — просто узяв ╕… з╕штовхнувся з такою людиною. Ц╕лком випадково. Схоже, що лемки не лише прагнуть зберегти сво╓, а й в укра╖нських справах не пасуть задн╕х. Серед Геро╖в Небесно╖ Сотн╕ ╓ дво╓ лемк╕в — Назар Войтович з╕ Збаражчини та Володимир Жеребний ╕з Льв╕вщини. ╢ нав╕ть «к╕борг»-лемко — це 24-р╕чний доброволець Володимир Гавриляк. * * * Бачу професора Миколу Мушинку ╕з словацького Пряшева. Сьогодн╕ в╕н тут найколоритн╕ший лемко! В╕домий фольклорист ╕ етнограф погоджу╓ться з тим, що в умовах Терноп╕льщини його родакам таки трохи легше жити, н╕ж у степах Донеччини. Р╕дно╖ земл╕ н╕що не зам╕нить, але вкрит╕ л╕сами зелен╕ пагорби в╕д Бережан до Монастириськ дуже нагадують Лемковину. От якби ще бурхливих р╕чок та г╕рських поток╕в було поб╕льше… ╤ все ж, це — не херсонський степ, не к╕ровоградський, не Луганщина. Професор з болем говорить про нин╕шню ситуац╕ю в Укра╖н╕: «Хто б м╕г подумати, що у наш час будуть нов╕ перем╕щення, нов╕ депортац╕╖? Вже з╕ сходу на зах╕д. Ми зробили св╕й маленький внесок — прийняли до Пряш╕вського ун╕верситету к╕лькох ос╕б з Донецько╖ ╕ Лугансько╖ областей, щоб вони могли продовжувати сво╓ навчання. Але хочеться, щоб в╕йна зак╕нчилася ╕ люди могли повернутися до р╕дних осель, могли жити ╕ працювати там, де народилися…». Пот╕м трохи сп╕лкувався з ╤горем Дудою — мистецтвознавцем, директором терноп╕льського художнього музею. Почав з провокац╕йного запитання: а що, якби не з╕гнали лемк╕в з ╖хн╕х земель у Польщ╕? Це краще було б для лемк╕всько╖ культури? Чи г╕рше? Бо й там би вже полон╕зувалися, ╕ тут не було б такого ядра, яке ╓ в╕дчутним. ╤ головне, що населення Терноп╕льщини тепер ставиться до лемк╕в ц╕лком лояльно, нав╕ть шанобливо. У Польщ╕ ж ╕накше… «Важко сказати, — в╕дпов╕в пан ╤гор. — ╤стор╕я не зна╓ умовного способу… Тут також майже 50 рок╕в про лемк╕в н╕хто не згадував. Було не прийнято вголос визнавати себе лемком, бо це чомусь було… непрестижно. Час був нетолерантний, в╕дм╕нност╕ не в╕талися. ╤ все ж, ми, пере╖хавши в 1945 роц╕ в Монастириська, вдома, на вулиц╕, у школ╕ говорили по-сво╓му, по-лемк╕вськи. М╕сцев╕ нас прийняли нормально, ми не в╕дчували яко╖сь неприязн╕. Але за Радянського Союзу ця тема була закрита. Т╕льки в 1989 роц╕ постало товариство «Лемк╕вщина» у Львов╕. А пот╕м у Тернопол╕ — в 1991 роц╕. В╕дтод╕, можна сказати, почалося в╕дродження нашо╖ культури. В 1999 роц╕ я започаткував «Лемк╕вську ватру» в Гутиськах Бережанського району. Пот╕м ми перейшли сюди, бо тут лемки живуть компактн╕ше, ╕ тут дуже сильна лемк╕вська орган╕зац╕я. А ще — тут набагато б╕льше простору. Якщо перша ватра з╕брала три тисяч╕ людей, то тут бачимо не менш, як тридцять тисяч!». * * * …Того дня мен╕ пощастило зробити ун╕кальне фото. Д╕вчинка рок╕в семи, яка стояла поряд, раптом закричала: «Тато!» ╕ кинулася назустр╕ч чолов╕ку у захисн╕й форм╕ з великим рюкзаком за плечима. Той лише встиг широко розставити руки ╕ прийняти доньку у сво╖ м╕цн╕ об╕йми. Так ╕ завмерли надовго... Поряд стояла мати д╕вчинки ╕ мовчки ковтала сльози. Хто ж цей во╖н? Може, лемко, який повернувся ╕з зони АТО? А може, просто мешканець району? Не насм╕лився турбувати трьох щасливих людей у такий хвилюючий момент. Але оск╕льки зустр╕ч в╕дбулася не на вокзал╕, а п╕д час фестивалю, то можна припустити, що сьогодн╕шня под╕я для ц╕╓╖ родини знакова. Щастя ╖м — хто б вони не були!
ПРЕЗИДЕНТ ПОЛЬЩ╤ — ТАКОЖ З ЛЕМК╤В
Купив св╕жу газету «Дзвони Лемк╕вщини», яка вида╓ться у Тернопол╕. Звернув увагу на статтю ╤горя Гошовського: «Лемк╕вськ╕ корен╕ президента Польщ╕ Анджея Дуди». Автор пише: «Дуда — непритаманне полякам пр╕звище, але ц╕лком зрозум╕ле для укра╖нц╕в. Бо дудка польською буде «п╕шчалка». Не дивно, що у поляк╕в п╕д час виборчо╖ кампан╕╖ до кандидата з таким пр╕звищем виникали запитання, що стосувалися його походження. Чорн╕ пол╕ттехнологи нав╕ть запускали мережевий в╕рус про те, що начебто д╕д Анджея — це Михайло Дуда, в╕домий на Лемк╕вщин╕ командир УПА. «Анджей Дуда — внук бандер╕вця» — ширилося соц╕альними мережами…». Тому кандидату в президенти довелося дати в прес╕ розгорнуте генеалог╕чне досл╕дження свого родоводу. Воно п╕дтвердило лемк╕вське кор╕ння польського президента по батьк╕вськ╕й л╕н╕╖, але спростувало участь предк╕в Анджея Дуди в УПА. До того ж по материнськ╕й л╕н╕╖ у пол╕тика все благополучно — стов╕дсотково польське кор╕ння. Автор статт╕ зак╕нчу╓ св╕й матер╕ал так: «Те, що Дуда ма╓ значний в╕дсоток лемк╕всько╖ кров╕, навряд чи буде якось впливати на його пол╕тику. Безумовно, в╕н буде дбати лише про ╕нтереси Польщ╕. Проте товариствам лемк╕в вартувало би поглибити досл╕дження, маючи такого земляка, можна посилити у Польщ╕ позиц╕╖, втрачен╕ п╕сля операц╕╖ «В╕сла».
ЖИТТЯ ╤ МОВА
Мова лемк╕в гине — про це з тривогою говорили найстар╕ш╕ вих╕дц╕ з Лемковини, як╕ були присутн╕ на фестивал╕. Ну, це — ╖хня точка зору, я ╖╖ просто ретранслюю. Мен╕ ж, сторонн╕й людин╕, здалося, що ця досить самобутня гов╕рка, яка сутт╓во в╕др╕зня╓ться в╕д л╕тературного вар╕анту, за 70 рок╕в збереглася непогано. Не те, що укра╖нська в дорог╕й мо╓му серцю Стародубщин╕. Принаймн╕ тут, у Монастириськах, на день-два вона таки розправила плеч╕. Нею пост╕йно промовляли з╕ сцени, ╕ вс╕ присутн╕ ╖╖ розум╕ли. У виконанн╕ польських ╕ словацьких лемк╕в, — а я розмовляв ╕ з такими, — вона ще яскрав╕ша ╕ самобутн╕ша. Н╕би не так все страшно... Але це моя точка зору. Сам╕ лемки не так╕ оптим╕сти, вони вважають, що збер╕гаються лише як╕сь невеличк╕ фрагменти лемк╕всько╖ культури. Той же ╤гор Дуда з сумом сказав: «Хоч до лемк╕в на Терноп╕льщин╕ ставилися лояльно, але певн╕ проблеми були. В радянськ╕ часи лемк╕вськ╕ п╕сн╕ п╕дганяли п╕д загальноукра╖нськ╕ стандарти, позбавляючи власного колориту. Я нав╕ть мусив в╕дстоювати твердий звук ╕ л╕теру «ы», бо все це ╓ в лемк╕вськ╕й мов╕. Посилався на Тараса Шевченка, який, пишучи сво╖ в╕рш╕, використовував три л╕тери: «╕», «и» та «ы». ╤ ревнител╕ чистоти укра╖нсько╖ та ╕дейн╕ вороги «москальсько╖» л╕тери «ы» мен╕ в╕дразу дали спок╕й. А загалом… хоч ми й прагнемо зберегти свою гов╕рку, але у нас жодного сумн╕ву нема╓ стосовно ╕дентичност╕. Ми — укра╖нц╕!». Слухаючи науковця, я думав про те, що в перем╕щенн╕ лемк╕вського ядра на Терноп╕льщину ╓ один маленький плюс. До лемк╕вських справ можна долучати ск╕льки завгодно м╕сцевих укра╖нц╕в. Адже н╕хто з присутн╕х (а це десятки тисяч люду) не протестував проти формули «Лемко — це укра╖нець з╕ знаком якост╕», яка прозвучала з╕ сцени. А у ц╕й формул╕ пряма настанова до д╕╖! Працювати на Укра╖ну, збер╕гаючи ст╕льки «свого», ск╕льки можна зберегти у нин╕шн╕х умовах. Кор╕нна Укра╖на в╕дпов╕сть вза╓мн╕стю. Ця вза╓мн╕сть дозволить зд╕йснювати певну лемк╕вську експанс╕ю на велик╕ територ╕╖. Наведу приклад: лемк╕вську п╕сню «Пливе кача по Тисин╕» знають ╕ шанують не лише на Терноп╕лл╕, а й у Дн╕пропетровську, Запор╕жж╕ ╕ нав╕ть у прифронтовому Мар╕упол╕. ╥╖ вважають неоф╕ц╕йним г╕мном-рекв╕╓мом за розстр╕ляними актив╕стами ╢вромайдану. Вона не чужа ╕ тим мешканцям Ялти, Джанкоя ╕ С╕мферополя, як╕ вперто дотримуються проукра╖нсько╖ ор╕╓нтац╕╖ ╕ не збираються покидати Крим. Цю п╕сню ╕ в Тюмен╕ та Сургут╕ засп╕вати можуть. Мало хто зна╓, що п╕сня «Пливе кача…» стала в╕домою вс╕й Укра╖н╕ завдяки уродженцю Закарпаття Василю Грендж╕-Донському. Редактор газети «Русин» та журналу «Наша земля» Василь Гренджа в якийсь момент наст╕льки виразно усв╕домив себе сином велико╖ Укра╖ни, яка простяглася в╕д Сяну до Дону, що в 1926 роц╕ подав прохання в М╕н╕стерство внутр╕шн╕х справ Чехословаччини про зм╕ну свого пр╕звища на «Гренджа-Донський». Через чотири роки його прохання задовольнили. Пройшло ц╕лих 85 рок╕в — ╕ раптом таке визнання записано╖ ним п╕сн╕! Не знаю, хто зан╕с у Закарпаття м╕ф про велику Укра╖ну (б╕льше м╕г би розпов╕сти про Галичину), але бачу на приклад╕ Грендж╕-Донського, що в╕н спрацював. Отже, м╕фи можуть сутт╓во впливати на наше життя. Б╕льше нав╕ть, н╕ж реально ╕снуюч╕ кордони м╕ж гов╕рками.
РОЗДУМИ ПРО ТЕ, ЯК ОРИГ╤НАЛЬН╤ ╤ДЕ╥ КОМПЕНСУЮТЬ ВТРАТИ В ЕТНОГРАФ╤ЧН╤Й СФЕР╤
При мудр╕й постановц╕ питання лемк╕вська справа може бути п╕дтримана на сход╕. Ще й використана для загального зм╕цнення укра╖нства. Про це говорили м╕сцев╕ донецьк╕ актив╕сти на форум╕ «Донбас — Укра╖на. Порядок денний», який проходив у Слов’янську на початку липня. А ось як в╕дгукнулася луганчанка кубанського походження на документальний ф╕льм «Луганськ╕ лемки»: «Фильм тронул до глубины души, я даже не выдержала, всплакнула... Я знаю это село Переможне, там недалеко в Штормовом живут мои знакомые, они мне много рассказывали про это село. Могу сказать только одно. Иногда Бог самым любимым своим детям дает вот такие испытания, потому что они очень закаляют дух. А те, кто так бесчеловечно поступает с людьми (как поступили с лемками), рано или поздно ответят перед Богом…». П╕дкреслю, що луганчанка була схвильована дово╓нним ф╕льмом, знятим ще у 2011 роц╕. У ньому розпов╕далося про жахи колишньо╖ депортац╕╖. А якою була б ╖╖ реакц╕я, коли б д╕зналася про останн╕ под╕╖? Адже сепаратисти спец╕ально обстр╕лювали Переможне з гармат, щоб завдати якомога б╕льше руйнувань ╕ змусити лемк╕в покинути село, до якого звикли… А пот╕м вдерлися й сам╕, маючи на руках списки людей, як╕ допомагали наш╕й арм╕╖. С╕м чолов╕к розстр╕ляли прямо на власних подв╕р’ях... А якби про ц╕ зв╕рства терорист╕в знали вс╕ луганчани? До в╕йни лемки мешкали компактно ╕ в ╕нших селах: в Октябрському ╕ Козацькому Новоазовського району, в сел╕ Зван╕вка п╕д Артем╕вськом. Не знаю, яка там тепер ситуац╕я. Подейкують, що багато людей зв╕дти ви╖хало, бо ставлення сепаратист╕в до «бандер╕вц╕в» ус╕м в╕доме. Рефлекс╕╖ на цю тему у нас попереду. Якщо ви╖хали, то мусять ╕ повернутися. ╤ ц╕ села повинн╕ стати ще б╕льш лемк╕вськими! ╤ починати треба з того, що все м╕сцеве населення повинно перейнятися долею лемк╕в. Як переймалася п╕сля в╕йни вся ╢вропа долею ╓вре╖в… Лемк╕в менше, ╖х зовс╕м тр╕шки, тому й вир╕шити це питання нескладно. Повернути в к╕лька поселень лемк╕вський колорит — питання чест╕. Якщо вже урок сп╕в╕в у м╕сцев╕й школ╕, то вс╕ вчать лемк╕вськ╕ п╕сн╕: не лише генетичн╕ лемки, а й степовики-донеччани, вих╕дц╕ з Кубан╕ (як згадана мною ж╕нка) та приазовськ╕ греки. Задумали по╖здку в Польщу, Словаччину або на Терноп╕льщину? Будь ласка, кошти з м╕сцевого бюджету. Вир╕шили в╕дкрити музей — те ж саме. Скажете: рожев╕ мр╕╖? Але частина таких мр╕й завжди збува╓ться. Зрештою, х╕ба не ма╓ права с╕верянин помр╕яти про в╕дродження лемк╕всько╖ культури? Вс╕ ми — одна родина. Навчимося захищати лемк╕в — згада╓мо про ╕нш╕ втрачен╕ територ╕╖ укра╖нського св╕ту. П╕сля в╕йни на Донбас╕ багато чого повинно зм╕нитися у ставленн╕ до наших корен╕в.
БАГАТО ЗАЛЕЖИТЬ В╤Д ПОЗИЦ╤╥ МОЛОД╤
Про це ми говорили з актив╕стами «Молодо╖ Лемковини». Вони розпов╕ли про ╕дею створення художнього ф╕льму про депортац╕ю лемк╕в. Очевидно, вона виникла п╕сля перегляду ф╕льму «Хайтарма». Роботу молодого кримськотатарського режисера Ахтема Сейтабла╓ва лемки оц╕нили дуже високо. Кому ж, як не ╖м, близька ця тема? А ще дуже тепло говорили про сп╕вачку Джамалу, яка часто викону╓ лемк╕вську п╕сню «Верше м╕й, верше…». Пот╕м ми говорили ╕ про те, що варто вивчати досв╕д ф╕н╕в, як╕ втратили частину сво╖х територ╕й у 1940 роц╕. Або балт╕йських чи пруських н╕мц╕в, яких також було депортовано. А шведсько-бойк╕вське село Зм╕╖вка на Херсонщин╕? ╤ одн╕, й друг╕ — перем╕щен╕, т╕льки в р╕зний час. Донбас тепер у вс╕х на слуху, тому варто згадати, що й греки Приазов’я у цей край не просилися. Суворов переселив ╖х з Криму, слухняно виконавши волю цариц╕ Катерини ╤╤. Якщо вже «русский мир» пост╕йно породжу╓ так╕ проблеми для народ╕в Укра╖ни, то чи не варто йому протистояти разом? Щоб бути максимально корисними Укра╖н╕, наполеглив╕ лемки могли б узятися за к╕лька тем. Виступили б у рол╕ координатор╕в. Зробили б поштовх у формуванн╕ ново╖ донецько╖ ╕дентичност╕. Зв╕сно, не вс╕ лемки п╕дряд будуть цим займатися, а лише добровольц╕, пас╕онар╕╖, «фанати справи». Думаю, що так╕ знайдуться ╕ погодяться працювати невтомно ╕ жертовно. До реч╕, там, де вир╕шу╓ться всеукра╖нська справа, можна розраховувати на п╕дтримку всього народу.
Серг╕й ЛАЩЕНКО
Колоритний Микола Мушинка з╕ Словаччини
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 14.08.2015 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15705
|