"Кримська Свiтлиця" > #32 за 07.08.2015 > Тема "Українці мої..."
#32 за 07.08.2015
АНДРЕЙ ШЕПТИЦЬКИЙ. ТОЙ, ЩО У В╤ЧНОСТ╤ ПАМ’ЯТА╢ КОЖНОГО
Постат╕
Постать митрополита Шептицького дос╕ неоднозначно сприйма╓ться в укра╖нському сусп╕льств╕. На заход╕ кра╖ни, де народилась ╕ п╕д проводом слуги Божого Андрея розвивалась Укра╖нська греко-католицька церква, його шанують як духовного пров╕дника, мецената, культурного д╕яча, праведника, котрий у роки Друго╖ св╕тово╖ врятував в╕д нацистського меча сотн╕ житт╕в, у тому числ╕ й ╕нов╕рц╕в. На сход╕ ж усе ще живий стереотип, який старанно формувала радянська ╕деолог╕я: колаборац╕он╕ста, в╕дступника, котрий зрадив тайну спов╕д╕, сп╕впрацював ╕з фашистським режимом ╕ водночас декларував свою лояльн╕сть Стал╕ну. Згадаймо хоча б сумнозв╕сний ф╕льм «╤ванна», де митрополита звинувачують у смерт╕ юно╖ доньки священика... Чи мають ц╕ «темн╕ плями» вплив на процес беатиф╕кац╕╖ Князя Церкви, заступництво якого ╕ п╕сля його ф╕зично╖ смерт╕ в╕дчувають тисяч╕ в╕рних? Це запитання кореспондент «Укр╕нформу» поставила голов╕ м╕с╕╖ «Постуляц╕йний центр беатиф╕кац╕╖ й канон╕зац╕╖ святих УГКЦ» отцю Пол╕карпу Марцелюку.
— Отче, чому процес беатиф╕кац╕╖ митрополита Шептицького, якого в╕рн╕ вже давно шанують як святого ╕ на соб╕ в╕дчувають його заступництво, спочатку був «в╕дкинений» Ватиканом, а пот╕м розтягнувся на тривалий час? — Якщо йдеться про першу спробу беатиф╕кац╕╖ Шептицького у 50-му роц╕ минулого стол╕ття, яку н╕бито в╕дкинув Ватикан, то зг╕дно ╕з законодавством того пер╕оду беатиф╕кац╕ю можна було починати не ран╕ше, як через 10 рок╕в п╕сля смерт╕ особи. Тепер цей терм╕н скорочено до 5 рок╕в. Якщо процес канон╕зац╕╖ митрополита розпочався в 1954 роц╕, значить була дотримана канон╕чна вимога. — Проте вдруге беатиф╕кац╕я митрополита була заблокована у 60-х польським примасом арх╕╓пископом Вишинським. Чим поясню╓ться це протистояння? — Мотивац╕я мен╕ нев╕дома. Проте знаю, що це «вето» вдалося подолати п╕сля втручання сина льв╕вського рабина Курта Лев╕на, якого в роки н╕мецько╖ окупац╕╖ врятував в╕д смерт╕ Шептицький. Його св╕дчення п╕д час ауд╕╓нц╕╖ в Папи дозволили зняти блокаду з процесу. П╕зн╕ше з боку Вишинського було повторне блокування. Його подолав, повернувшись ╕з 18-р╕чного заслання, патр╕арх УГКЦ Йосиф Сл╕пий. — ╤ все ж процес затягнувся на багато десятил╕ть. — Формальною трудн╕стю було те, що матер╕али, як╕ митрополит писав ╕ збирав, його послання, з якими в╕н, як батько, звертався до сво╖х д╕тей (таких було 670), — увесь цей масив, що збер╕гався у фондах ╓парх╕ально╖ консистор╕╖, був конф╕скований НКВС ╕ перевезений до Ки╓ва. А одн╕╓ю з вимог беатиф╕кац╕╖ ╓ не лише св╕дчення очевидц╕в, як╕ могли передати досв╕д сп╕лкування з митрополитом, а й вивчення арх╕вних матер╕ал╕в. ╥х лише у незалежн╕й Укра╖н╕ повернули до Львова ╕ в╕дкрили для досл╕джень. — НКВС ц╕ матер╕али, так би мовити, взяв на збер╕гання? — Еп╕столярна спадщина Шептицького потрапила до так званих ф╕льтрац╕йних фонд╕в НКВС. ╤з не╖ там «в╕дф╕льтрували» 26 том╕в агентурно опрацьованих матер╕ал╕в, вичленивши «антирадянську д╕яльн╕сть» митрополита через р╕к п╕сля його смерт╕. — Для чого це було потр╕бно? — Митрополит намагався знайти сп╕льну мову ╕з радянським урядом, але не ц╕ною якихось поступок, зради. Вже на схил╕ л╕т в╕н посила╓ до Москви делегац╕ю, до складу яко╖ входив ╕ його брат Климент╕й. У першопрестольн╕й ╖м прямо заявили: мусите добитись, щоб п╕дп╕лля укра╖нських нац╕онал╕ст╕в перестало протид╕яти радянськ╕й влад╕. Як ми зна╓мо, така умова не була прийнята. П╕дп╕лля на Зах╕дн╕й Укра╖н╕ про╕снувало до 1950 року. ╤ т╕льки масов╕ вивезення людей до Сиб╕ру ╕ масштабн╕ каральн╕ операц╕╖ (фактично винищувались ц╕л╕ села), жорсток╕ методи пол╕цейсько-в╕йськового терору змогли л╕кв╕дувати цю сол╕дарн╕сть сусп╕льства, спротив ╕ несприйняття радянсько╖ д╕йсност╕. Митрополит Шептицький бачив усю справедлив╕сть цього опору, бачив жертви, бачив повед╕нку радянського уряду у часи в╕йни, коли тисяч╕ беззбройних людей кидали на позиц╕╖ до зуб╕в озбро╓ного противника, бачив д╕яльн╕сть засланих Москвою партизанських загон╕в, як╕ ╕з середини розколювали сусп╕льство. В╕н ╕ мертвим був небезпечним. Раз церква не п╕шла на придушення нац╕онального руху, влада п╕шла на придушення церкви. У радянського режиму була напрацьована схема л╕кв╕дац╕╖ УГКЦ ╕ дискредитац╕╖ ╖╖ л╕дера. Така практика затертя або очорнення пам’ят╕ видатно╖ людини ╕снувала ще за час╕в Римсько╖ ╕мпер╕╖: Нерон залишився в пам’ят╕ людей лише як тиран. З митрополита намагалися зробити н╕мецького колаборац╕он╕ста, ватиканського шпигуна (коли Шептицький посила╓ сво╖х клерик╕в за осв╕тою до в╕домих ╓вропейських наукових центр╕в). Ц╕ висновки посилалися сусп╕льству через засоби масово╖ ╕нформац╕╖. То чи треба дивуватися, що певн╕ стереотипи, сформован╕ НКВС, дожили до наших дн╕в. — «╤ванна» лежить у цьому ж ключ╕? — Так. Це не були як╕сь ╕сторичн╕ досл╕дження. Це були ф╕льми, як╕ в будь-який спос╕б мали дискредитувати духовенство. — Могло таке бути, щоб митрополит, як там показано, зрадив тайну спов╕д╕? — Я б взагал╕ не сприймав ц╕ ф╕льми як аргумент, бо якби була зрада спов╕д╕, священика тод╕ не ма╓ права н╕хто розгр╕шити, кр╕м Апостольського престолу. В╕дпов╕дно, в Рим╕ ос╕ли б документи, як╕ засв╕дчували, що з боку того чи ╕ншого священика була зрада спов╕д╕. Коли почина╓ться процес беатиф╕кац╕╖, пода╓ться запит ╓пископами, чи Рим не ма╓ н╕чого проти цього. Фактично перев╕ряються арх╕ви на предмет наявност╕ якихось матер╕ал╕в, як╕ б заперечували свят╕сть т╕╓╖ чи ╕ншо╖ особи. Якщо Рим в╕дпов╕в, що таких документ╕в нема, то да╓ться «нула остра», тобто в╕н не заперечу╓ проти беатиф╕кац╕╖. Якщо ж знайдуться як╕сь документи, ╓пископ уже на р╕вн╕ ╓парх╕ального досл╕дження може зупинити цей процес. Ми зна╓мо, що Рим не мав жодних заперечень ╕ римська стад╕я доведена до к╕нця, значить таких документ╕в не було. Автори ф╕льму трошки знали богосл╕в’я, читали «Овод», знали, що священик може зрадити спов╕дь ╕ намагалися п╕двести цей матер╕ал п╕д митрополита. Водночас ╕ Шептицький прекрасно знав богосл╕в’я й ор╕╓нтувався зовс╕м на ╕нший приклад — приклад святого спов╕дника ╤вана Непомука — одного ╕з дух╕вник╕в чесько╖ королеви. Коли король засумн╕вався в ╖╖ в╕рност╕, в╕н намагався змусити священика зрадити спов╕дь. Не добившись цього, дух╕внику вирвали язик, а п╕зн╕ше ╕з Карлового мосту скинули в р╕ку. П╕сля того мощ╕ д╕стали ╕ Непомука було проголошено святим спов╕дником. Духовн╕сть митрополита була такого ж р╕вня. В сво╓му житт╕ в╕н намагався здобувати постулат святост╕, починаючи в╕д негоц╕анту, коли в╕н переступив пор╕г Добромильського монастиря. Зрештою, ще ╕з самого дитинства у с╕м’╖ в╕н засво╖в почуття любов╕ як жертви. ╤ починаючи з малого в╕ку, молився до свято╖ Катерини, святого Йосафата, який був мучеником, ╕ сам сл╕дував ╖хн╕м прикладам, просив у батька благословення для того, щоб п╕ти в монастир. Т╕льки через те, що батько його не благословив, в╕н зак╕нчу╓ студ╕╖, п╕зн╕ше в╕йськовий вишк╕л, ╕ аж хвороба, яка фактично поставила на межу його життя, да╓ батьков╕ зрозум╕ти, що це Господн╕й палець вказу╓ на ╕нше покликання сина, ╕ в╕н в╕дда╓ його на служ╕ння Богов╕. Хто зна╓ постать Шептицького, не може повестися на «фантаз╕╖» про його зрадництво. — Як же тод╕ пояснити, що в╕н надсилав листи Г╕тлеру ╕ Стал╕ну? Чи це знову ж таки радянська пропаганда? — Не Г╕тлеру, а Г╕млеру. Послання до Г╕млера, д╕йсно, було, ╕ митрополит закликав у ньому не вбивати ╓вре╖в, бо не можна виправдати братовбивство чи вбивство без причини. Цим посланням глава УГКЦ примушував замислюватись г╕тлер╕вського бонзу, що той ╕де проти запов╕д╕ «не вбий». На жаль, — безрезультатно. Якщо можна закидати, що митрополит говорив правду вбивцям у часи в╕йни, то нехай закидають. Про «д╕алог» ╕з Стал╕ним я вже розпов╕дав. До «вождя народ╕в» також було звернення, в якому Церква висловлювала визнання перемоги радянських в╕йськ над фашизмом ╕ свою готовн╕сть жити в держав╕, якщо т╕льки держава не буде суперечити рел╕г╕йним та моральним принципам християнства. Що з цього вийшло, ми зна╓мо. УГКЦ не дала з╕нструментал╕зувати себе, як це зробили ╕з Московською православною. ╤ змогла залишитися в╕рною Христов╕ ╕ в часи найб╕льших гон╕нь. — При сво╖й молитовност╕ митрополит Андрей був дуже св╕тською людиною, як сказали б тепер — видатним топ-менеджером у багатьох сферах сусп╕льного та економ╕чного життя. — Так, укра╖нський Мойсей вив╕в Галичину ╕з непросв╕тно╖ б╕дност╕, безпосередньо приклався до економ╕чного в╕дродження краю. Сучасники називали його найусп╕шн╕шим економ╕стом Галичини. В╕н демонстрував дуже глибоке розум╕ння проблем укра╖нсько╖ громади, бо казав: «Лиш та сусп╕льн╕сть багата ╕ сильна, в котр╕й вс╕ або майже вс╕, в╕дпов╕дно до свого становища, суть заможн╕». Адже соц╕альна нер╕вн╕сть ╕ б╕дн╕сть призводять до во╓н. У цьому в╕н переконався в Рос╕╖, де з 1914 року в╕дбував трир╕чне ув’язнення, бачив ╕ лютневу, ╕ жовтневу революц╕╖. Бачив, до чого вони призводили й якими жертвами платили за соц╕альну нер╕вн╕сть, наск╕льки важливе питання добробуту громади. ╤ тому намагався п╕дтягнути, показав себе як потужний д╕яч у соц╕альн╕й сфер╕. З його ╕н╕ц╕ативи було створено Маслосоюз (охопив 80% параф╕й), Кра╓вий пекарський кооператив «Хл╕босоюз», кооперативн╕ сп╕лки, заводи, зокрема цегельний та кахельний, ╕нвестував у фабрику солодощ╕в, продукц╕я яко╖ продавалась у ╢вроп╕. Масштаби ф╕нансово-економ╕чно╖ д╕яльност╕ митрополита Андрея вражають: в╕н активно провадив операц╕╖ з нерухом╕стю, придбав, зокрема, 1138 морг╕в земл╕ у Зарваниц╕, частину яко╖ передав монастирю Студит╕в, решту — п╕д сиротинець. Особливо важливою вважав банк╕вську сферу, а тому б╕льш╕сть ф╕нансово-економ╕чних проект╕в зд╕йснював через галицьк╕ банк╕вськ╕ установи — «Дн╕стер» (був почесним президентом товариства та одним з найб╕льших його акц╕онер╕в), заснував «С╕льськогосподарський ╕потечний банк», в який вклав 1 м╕льйон крон, та «Земельний банк». Активно провадив нафтовий б╕знес та буд╕вельний у Н╕меччин╕ та Голланд╕╖. Виручен╕ кошти використовував на соц╕альн╕ проекти. Як ╕ власн╕ кошти, як╕ отримав у спадок в╕д р╕дних. Але не лише вкладав кошти, а й прагнув навчити галичан практичност╕. Застер╕гав, аби берегли ╕ не розпродавали землю, просив зароб╕тчан (почалась масова ем╕грац╕я) повертатись додому, бо грош╕ грошима, а коли д╕ти залишаються без батьк╕в, то жодн╕ достатки не зам╕нять ╖х. ╤н╕ц╕ював створення рем╕сничо-промислових бурс (шк╕л). Заснував Народну л╕чницю, де могли безкоштовно л╕куватися б╕дн╕ люди, а сестрами-жал╕бницями працювали монахин╕. До реч╕, л╕кувалися там не т╕льки укра╖нц╕. 30% «л╕жком╕сць» займали поляки та ╓вре╖, а л╕карями працювали укра╖нц╕, яких виживали з польських медичних установ. У багатьох починаннях його правою рукою був брат Климент╕й — практичне продовження його творчих задум╕в. ╤ це ╓ прикладом жертовного служ╕ння, яке зум╕ло консол╕дувати наш укра╖нський народ ╕ щоденними добрими вчинками розбудовувати практику християнського сусп╕льства, яке б мало добре кор╕ння, культуру. Митрополит неодноразово повторював: можна загубити ╕ в╕днайти державу, проте, загубивши культуру, нац╕я ста╓ мертвою. — Саме цим ми завдячу╓мо безц╕нн╕й спадщин╕, яку залишив митрополит? — Подорожуючи св╕том, митрополит завжди повертався ╕з ц╕нними експонатами. Для них придбав Палацовий будинок з фл╕гелем на вулиц╕ Мохнацького (нин╕ — Драгоманова, 42). Але скоро й тут колекц╕╖ стало зат╕сно, ╕ Шептицький вид╕лив 20 тисяч долар╕в для буд╕вництва ще одного корпусу. На початку 1930-х рок╕в зб╕рка музею вже нараховувала понад 80 тисяч експонат╕в. Але, на жаль, частина ун╕кально╖ зб╕рки у 50-х роках була безжально знищена. Оп╕кувався Шептицький ╕ д╕ячами мистецтва. Завдяки цьому у Львов╕ зародилась та розвивалась ун╕кальна школа художника Олекси Новак╕вського, котра дала св╕тов╕ ген╕альних майстр╕в пензля. — А яка доля велетенського доробку самого митрополита? — Арх╕в митрополита повернувся до Львова. Частина його перебува╓ у Державному арх╕в╕. Частина — у науков╕й б╕бл╕отец╕ ╕мен╕ Василя Стефаника. Проте т╕льки з 90-х рок╕в до них був в╕дкритий доступ. ╤ плеяда ╕сторик╕в займа╓ться ╖хн╕м упорядкуванням. Зокрема, музей ╤стор╕╖ рел╕г╕╖ видав зб╕рку «Укра╖нський Мойсей». ╢ досл╕дник творчост╕ Шептицького отець Августин, який вивча╓ зб╕рку Ватикану. Понад двадцять рок╕в упорядкову╓ арх╕в Шептицького зав╕дувач сектора рел╕г╕╓знавства Центрального державного ╕сторичного арх╕ву у Львов╕ Оксана Гайова, яка нещодавно видала чотиритомник ╕з пасторськими посланнями глави УГКЦ. Ми зробили працю «Ус╕ 365 дн╕в з митрополитом Андре╓м», з кожного послання старалися вибрати як╕сь сентенц╕╖, щоб показати з усього масиву його доробку основн╕ в╕хи, на як╕ в╕н зверта╓ увагу. — Одн╕╓ю ╕з передумов беатиф╕кац╕╖ ╓ наявн╕сть чуда за участ╕ особи, яку мають зарахувати до сонму святих. Чи ╓ вони в актив╕ митрополита? — Звичайно. П╕д час одн╕╓╖ ╕з хресних дор╕г до нас звернулася людина, яка хвор╕╓ на м╕опат╕ю — прогресуючу атроф╕ю м’яз╕в. П╕д к╕нець хресно╖ дороги д╕вчинка роздавала образки ╕з зображенням Андрея Шептицького ╕ часточкою рел╕кв╕╖. Подивившись на д╕вчинку, чолов╕к в╕дчув тепло у руц╕ ╕ зм╕г простягнути руку, яка вже роками вис╕ла як пл╕ть, щоб взяти образок. А коли прийшов до нас складати св╕дчення, вже зм╕г самост╕йно подзвонити у дверний дзв╕нок. Ще один випадок трапився у л╕карн╕ швидко╖ допомоги. Там ус╕ л╕кар╕ щоденно роблять дива, без належного забезпечення рятуючи життя. Проте той випадок здивував нав╕ть ╖х: у ж╕нки ╕з д╕абетом в╕дкрилась ╕ не го╖лась рана на ноз╕. Хвору готували до ампутац╕╖. Проте вона ревно молилася до образка ╕з зображенням митрополита ╕ раптом в╕дчула перелом у сво╓му стан╕. Рана почала го╖тися, хоч цукор залишався на т╕й же позначц╕. Л╕кар╕ дають св╕дчення про те, що картина зц╕лення не п╕дда╓ться поясненню з боку медицини. Ц╕ св╕дчення ╕ нас спонукають до роботи, показуючи, що постать митрополита Андрея Шептицького ╓ живою в пам’ят╕ людей, ╕ цю пам’ять потр╕бно поширювати, бо зараз знову час в╕йни в укра╖нському сусп╕льств╕, час соц╕альних негаразд╕в, знову ╓ потреба звернути увагу на культуру. Адже нав╕ть у часи в╕йни ми ма╓мо залишатися на засадах любов╕, тримати справедливу оборону, але при цьому залишатись християнами, бо якщо християнська любов поступиться лог╕ц╕ в╕йни, ми з миротворц╕в перетворимось у терорист╕в, не будемо н╕чим л╕пшими в╕д бандит╕в. Зараз сол╕дарн╕сть нац╕╖ на фронт╕ творять волонтери, як╕ сво╓ю жертовн╕стю з╕гр╕вають б╕йц╕в. Митрополит був надзвичайно душевною людиною, тому йому в╕дпов╕дали вза╓мн╕стю, намагались поздоровити з ╕менинами. Звичайно, в╕н не м╕г в╕дпов╕сти кожному, тому казав: «Зараз я не можу вам в╕дпов╕сти, але коли буду у В╕чност╕, пам’ятатиму кожного, ╕ коли т╕льки до мене звернетеся, я вислухаю ваше прохання...».
Н╕нель КИС╤ЛЕВСЬКА м. Льв╕в
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 07.08.2015 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15698
|