"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
#28 за 10.07.2015
ЦИВ╤Л╤ЗАЦ╤Я УКР╤В. ОСЯГАЮЧИ ╤СТОР╤Ю МАЙБУТНЬОГО…
╤стор╕я ╕ сучасн╕сть
Провид╕ння р╕дко да╓ прям╕ сигнали. Осягаючи ╕стор╕ю майбутнього, ми шука╓мо у нашому повсякденному житт╕ детал╕, що претендують на те, аби називатися тенденц╕ями. А детал╕ ц╕ всюди, потр╕бно т╕льки вм╕ти ╖х читати. Ось — репортаж рос╕йського ╕сторика Серг╕я Медвед╓ва у рос╕йському «Форбс╕», присвячений по╖здц╕ у Льв╕в. Море захоплення, неоч╕куване в╕д рос╕янина. Побачив там щось ностальг╕чне? Чи незд╕йсненну мр╕ю власного народу уп╕знав? ╤з заздр╕стю назива╓ «л╕гво бендер╕вц╕в» справжн╕м столичним м╕стом, пор╕вняно з яким Москва — др╕муча пров╕нц╕я. «Дивовижним чином, пише в╕н, Укра╖на в облоз╕, що пережива╓ сплеск нац╕онально╖ самосв╕домост╕, сьогодн╕ б╕льш глобальна та космопол╕тична, н╕ж Рос╕я — нафтова пров╕нц╕я св╕тово╖ економ╕ки». Космопол╕тизм — лайливе слово, пам’ята╓мо ми з дитинства. П╕дозр╕ле, з точки зору справжнього укра╖нського патр╕ота. Зам╕сть нац╕онального в╕дродження кого ми бачимо на кер╕вних посадах? Грузини, литовц╕. З якого дива вони пом╕няли громадянство, аби займатися реформами у нас? Що так прив’язало колишнього президента суверенно╖ держави до Укра╖ни, що в╕н наважився ризикнути ╕м’ям та ╕м╕джем й очолити Одеську область? Чому вся ╢вропа й Америка з таким завидним терп╕нням возяться з нами, захищаючи в╕д московського ярма ╕ рятуючи в╕д економ╕чного колапсу? Зрозум╕ло, чому возяться з Грец╕╓ю, — це, можна сказати, колиска зах╕дно╖ цив╕л╕зац╕╖. Можливо, ╕ ми десь недалеко, може, й у нас заварю╓ться щось цив╕л╕зац╕йне? Взятися б за це питання ф╕лософам ╕ соц╕ологам, спробувати здолати аберац╕ю близькост╕, побачити за деревами л╕с! ╤ якщо в╕зьмуться, то одразу згадають слова в╕домого американського ╕сторика Фел╕пе Фернандеса-Арместо про те, що кра╖ни, як╕ ставали центрами цив╕л╕зац╕╖, завойовували св╕т не силою збро╖, а тими сво╖ми ц╕нностями, як╕ залучали до них уми ╕ серця навколишн╕х народ╕в. Втрата ж привабливост╕ вела до в╕дтоку м╕зк╕в ╕ послаблення вол╕, а пот╕м — ╕ занепаду цив╕л╕зац╕й. За п’ятсот рок╕в до нашо╖ ери м╕ста-держави Еллади здавалися персам малопом╕тними прищами на т╕л╕ г╕гантсько╖ ╕мпер╕╖ царя Дар╕я. Але ╕мпер╕я згинула безсл╕дно, а елл╕н╕стичний св╕т, проживши тисячу рок╕в, надиха╓ нас сво╖ми ╕деями ╕ звершеннями й сьогодн╕. А в ХVI стол╕тт╕ невелика пров╕нц╕я на околиц╕ велико╖ ╤спансько╖ ╕мпер╕╖ — Н╕дерланди — захот╕ла свободи ╕ демократ╕╖. ╤ герцог Альба, який п╕дписав 18 тисяч смертних вирок╕в ╕ говорив, що «неск╕нченно краще шляхом в╕йни зберегти для Бога ╕ короля державу зб╕дн╕лу ╕ нав╕ть розорену, н╕ж без в╕йни мати ╖╖ у кв╕тучому стан╕ для Сатани ╕ його пос╕бник╕в ╓ретик╕в», — цей герцог й уся ╕спанська ╕мпер╕я опинилися у глибокому минулому. А з Н╕дерланд╕в, власне кажучи, ╕ почалася л╕берально-демократична ╢вропа. Як би не зв╕рствувала Рос╕я в Укра╖н╕, не бажаючи в╕ддавати ╖╖, «кв╕тнучу, ╓ретикам», як би не лякала ядерним кайлом, уся ця Московська «цив╕л╕зац╕я» (якщо така ╓) давно перестала бути привабливою для народ╕в, що оточували ╖╖. За останн╓ стол╕ття в╕д не╖ втекли ус╕, хто т╕льки м╕г. А т╕, хто залишився (на зразок Б╕лорус╕ з Казахстаном), впали в цив╕л╕зац╕йну кому — в╕д страху вторгнення — ╕ втечуть, щойно випаде нагода. Чим же може привернути поранена, балансуюча на меж╕ дефолту Укра╖на? Н╕ високим р╕внем життя, н╕ економ╕чними перспективами, н╕ показовою чесн╕стю чиновник╕в похвалитися не можемо. Ф╕лософи ╕ соц╕ологи знову звернуться до класик╕в ╕ згадають Арнольда Тойнб╕, який у книз╕ «Осягаючи ╕стор╕ю» вчить: цив╕л╕зац╕╖, що народжуються, притягують ойкумену нестандартними в╕дпов╕дями на виклики, що постають перед ними. Чим з б╕льшою к╕льк╕стю виклик╕в стика╓ться народ або група народ╕в — виклик╕в кл╕матичних, в╕йськових, соц╕альних, еколог╕чних, чим численн╕ше виявиться покол╕ння людей, здатних вистояти у цих випробуваннях, ╕ чим потужн╕шою буде ╖хня реакц╕я, тим б╕льше шанс╕в у кра╖ни стати цив╕л╕зац╕╓ю. Видатний мислитель митрополит Антон╕й Сурозький сказав про це по-╕ншому: богообраним ста╓ не той народ, який п╕днесений, а той, який принижений ╕ важче за вс╕х стражда╓. Чи варто перераховувати, ск╕льки випробувань випало на долю нашого народу, ск╕льки во╓н, революц╕й, страт, голодомор╕в та еколог╕чних лих? Ск╕льки раз╕в ╕ пам’ять про нього, здавалося, була стерта з ╕стор╕╖, ╕ ск╕льки раз╕в в╕н в╕дроджувався. Улюблений ф╕лософ Пут╕на Серг╕й Переслег╕н на початку двотисячних мав визнати: укра╖нц╕ так в╕дчайдушно боролися за свою державн╕сть, що заслужили ╖╖. Так, заслужили. Державн╕сть. Але стати цив╕л╕зац╕╓ю? Чи не занадто заносить автор╕в? Ось тут ф╕лософи ╕ соц╕ологи повинн╕ згадати про популярну сьогодн╕ теор╕ю множинност╕ цив╕л╕зац╕й, зг╕дно з якою стати такою може майже кожна кра╖на. ╢ у св╕т╕ кра╖ни-цив╕л╕зац╕╖: Япон╕я, що в╕дпов╕ла ще у XVI стол╕тт╕ на виклик неминучо╖ еколог╕чно╖ катастрофи ун╕кальним природоохоронним експериментом сегун╕в клану Токугава, або Еф╕оп╕я — християнська африканська держава, що вистояла перед викликами ╕сламського оточення ╕ християнського розколу, ╤зра╖ль, що повернув державн╕сть майже через дв╕ тисяч╕ рок╕в. ╢ ╕ зовс╕м маленьк╕, остр╕вн╕ держави-цив╕л╕зац╕╖. ╥х згаду╓ у сво╖х книгах знаменитий ╕сторик ╕ мандр╕вник Джарред Даймонд. В одному — народи файу ось вже к╕лька стол╕ть ведуть кровопролитн╕ м╕жусобн╕ в╕йни т╕льки тому, що у них (на подив ╓вропейц╕в) зовс╕м в╕дсутн╕ будь-як╕ пол╕тичн╕ та соц╕альн╕ механ╕зми мирного розв’язання суперечок! ╤нша м╕н╕-цив╕л╕зац╕я — Т╕коп╕а — навпаки, ось вже три тисячол╕ття живе практично без во╓н ╕ революц╕й (останн╕й збройний конфл╕кт дату╓ться XVII стол╕ттям), завдяки ун╕кальн╕й систем╕ обмеження народонаселення. Методи ц╕, на погляд ╓вропейця, дикунськ╕, — що включають ╕ умертв╕ння немовлят, ╕ добров╕льн╕ самогубства, — зате тут н╕коли не було голодомору, вс╕ р╕шення приймаються консенсусом, ╕ остр╕в схожий на щедрий плодоносний сад. Нема╓ меж╕ цив╕л╕зац╕йному р╕зноман╕ттю у нашому св╕т╕! ╤ не проблема стати кра╖ною-цив╕л╕зац╕╓ю, ╕зольованою в╕д св╕ту, ворог╕в та св╕тових ╕мпер╕й. Подвиг — це стати «стрижневою кра╖ною» (за терм╕нолог╕╓ю Хант╕нгтона) цив╕л╕зац╕╖, що народжу╓ться. Т╕╓ю, за якою потягнуться розчарован╕ народи, ╕з згаслою пас╕онарн╕стю ╕ мр╕йливою л╕нню в умах, т╕, кому, щоб повстати, потр╕бен приклад ╕ заклик. ╤ такий шанс в Укра╖ни ╓. Запорука цьому, як не дивно, — той нест╕йкий стан в╕чно╖ кризи, в як╕й перебува╓, будучи на самому розлом╕ цив╕л╕зац╕й, наш народ. Охоч╕ заглибитися у питання обов’язково згадають слова того ж Хант╕нгтона про те, що у будь-яко╖ кра╖ни, що розрива╓ться доцентровими силами к╕лькох св╕тових цив╕л╕зац╕й, ╓ три шляхи: або бути силою, захопленою одн╕╓ю ╕з стор╕н, або бути розколотою, або самим пос╕сти м╕сце «стрижнево╖ кра╖ни» ╕ почати будувати новий цив╕л╕зац╕йний д╕м. Ми не одн╕ так╕ на планет╕. Виб╕р сто╖ть ╕ перед Туреччиною, що колива╓ться м╕ж Заходом ╕ св╕том ╕сламу, ╕ перед ╤раном, що не знайшов себе в арабському оточенн╕. ╤ (у перспектив╕) — перед Б╕лоруссю, ще сплячою, але яка неминуче побачить себе на цив╕л╕зац╕йному розпутт╕. Центром яко╖ цив╕л╕зац╕╖ могла б стати в майбутньому Укра╖на? Окиньте поглядом карту Сх╕дно╖ ╢вропи — можливост╕ безмежн╕. Це — ╕ забутий формат потр╕йного союзу Польщ╕, Литви й Укра╖ни. Чи — Причорномор’я, де нашими союзниками будуть Молдова, Груз╕я ╕, ми впевнен╕, Крим. Укра╖на — не найблагополучн╕ша ╕ не найб╕льш ╕нтелектуально просунута кра╖на в ц╕й компан╕╖, ╕, здавалося б, см╕шно чекати в╕д не╖ л╕дерства. Але (згада╓мо Тойнб╕) головне — приклад г╕дно╖ в╕дпов╕д╕ на ╕сторичний виклик. А виклик цей сьогодн╕ видно ус╕м. ╤ те, що в╕дбува╓ться, — це т╕льки початок шляху. Для того, щоб набути м╕цност╕, кра╖н╕-цив╕л╕зац╕╖ потр╕бно дуже багато передумов. Перше — своя цив╕л╕зац╕йна ╕стор╕я. Ви дума╓те, це чисто з ╕нтересу Рос╕я витрача╓ неймов╕рн╕ зусилля, намагаючись в╕дняти у нашого народу право вважатися спадко╓мцями Ки╖всько╖ Рус╕? До появи на св╕тов╕й арен╕ держави Укра╖на на рос╕йськ╕ ╕сторичн╕ м╕фи ╕ претенз╕╖ дивилися кр╕зь пальц╕. Але цив╕л╕зац╕йний дух Ки╖всько╖ Рус╕ як ╓вропейсько╖ держави, збережений Великим княз╕вством Литовським ╕ Рос╕йським, який визр╕в у демократичних вольностях, передов╕й науц╕ ╕ культур╕ древнього Ки╓ва ╕ Львова, все виразн╕ше виштовху╓ Рос╕ю на узб╕ччя ╢вропи, в об╕йми ╖╖ д╕йсного, а не вигаданого минулого — як улусу Золото╖ орди. Ведучи свою кра╖ну в Китайську цив╕л╕зац╕ю, Пут╕н п╕дсв╕домо зв╕льня╓ м╕сце на карт╕ ╓вропейсько╖ ╕стор╕╖ для Укра╖ни. Друге — своя рел╕г╕я. ╤ нам зда╓ться, процес ╖╖ народження вже в╕дбува╓ться. Ситуац╕я у нас ун╕кальна. ╢ греко-католицька церква, яка в╕д╕рвалася в╕д православ’я, але не прийшла до к╕нця у католицизм. Поруч п╕дн╕ма╓ться Укра╖нська православна церква Ки╖вського патр╕архату, яка за 25 рок╕в безповоротно роз╕йшлася з Московським православним фундаментал╕змом. ╤ якщо говорити про прийдешн╓ об’╓днання церков, то саме цих двох. З тим, що на ╖хн╕й основ╕ народиться нова рел╕г╕я. Не сьогодн╕, можливо, через п╕встол╕ття. Трет╓ — своя писемн╕сть. Не мова, — а писемн╕сть, алфав╕т. Читаючи кирилицею, ми не вийдемо з орб╕ти «русского мира». Адже зм╕шення латин╕, грецько╖ ╕ церковнослов’янсько╖ ╕сторично в╕др╕зняло учених ╕ ф╕лософ╕в допереяславсько╖ Укра╖ни. Укра╖нське сусп╕льство експериментувало з письмом — ╕ в л╕топис╕ Самовидця, ╕ в картинах Нарбута. Чом би не повернутися до цих експеримент╕в? Не варто боятися того, що латино-кириличний м╕кст не буде зрозум╕лий оточуючим. ╢вропа ╕ кирилицю не розум╕╓. А Рос╕я хоч ╕ пише тими ж буквами, та про реч╕ для нас чуж╕. ╤ пот╕м, Кирило ╕ Мефод╕й просто експериментували, невже ми не здатн╕ повторити цей досв╕д? ╤, нарешт╕, спос╕б життя, самобутн╕сть громадського устрою. Безумовно, вивчаючи цю сторону питання, соц╕ологи ╕ ф╕лософи належним чином оц╕нять значення Майдану, добровольчого ╕ волонтерського рух╕в як феномена укра╖нського громадянського сусп╕льства. Видатний психолог Роберт Д╕лтс назвав би його сусп╕льством геро╖в. На думку ученого, пас╕онар╕╖в («чемп╕он╕в») ╕ «геро╖в» в╕др╕зня╓ ╕стотна риса. «Герой, — зазнача╓ Д╕лтс, — це загалом нормальна людина, яка покликана життям до д╕╖ в екстраординарних обставинах. Чемп╕он — це людина, що бореться за певний ╕деал, який вона вважа╓ правильним шляхом, правильною картою св╕ту. А ус╕, хто проти цього ╕деалу, — вороги». Все той же виклик ╕ в╕дпов╕дь на нього. Звичайн╕, н╕чим не прим╕тн╕ у мирний час люди у потр╕бний момент вийшли на захист Майдану, в╕дпов╕вши на заклик ╕ в╕ддавши за нашу свободу сво╖ життя, встали на чол╕ добровольчих батальйон╕в, розгорнули в╕йськову лог╕стику, покрут╕ше дипломованих фах╕вц╕в ╕, коли настане час, повернуться до сво╖х колишн╕х занять. Це — ц╕кавий цив╕л╕зац╕йний зр╕з громадсько╖ психолог╕╖, «осп╕ваний» ╕ Шпенглером, ╕ Тойнб╕, ╕ Фукуямою. Хто зна╓, можливо, саме в╕н ╕ нада╓ нашому народу того неповторного шарму, який у сьогодн╕шн╕х умовах виводить укра╖нц╕в на перш╕ рол╕ у цив╕л╕зац╕йному процес╕. Звичайно, ц╕л╕ «цив╕л╕зац╕╖ укр╕в» ще належить сформулювати. ╤ нема╓ жодних гарант╕й — адже так легко залишитися н╕чим, лопнути як мильна бульбашка. Уся ╕стор╕я Земл╕ поко╖ться на уламках незд╕йснених цив╕л╕зац╕й. Тому вважайте цей опус провокац╕╓ю, спонуканням до п╕знання ╕стор╕╖ нашого майбутнього, тим самим закликом, який ма╓ породити геро╖в. ╤ ще. Як писав Арместо, «запорука цив╕л╕зац╕йно╖ перспективи — це в╕ра у сво╓ велике майбутн╓». А тому не звертайте уваги на тих, хто ╓хидно скаже: знову перетворюють Укра╖ну на батьк╕вщину слон╕в. Слон╕в — не слон╕в, але колись на територ╕╖ нин╕шньо╖ Укра╖ни вже сталася одна под╕я, що зм╕нила х╕д ╕стор╕╖ нар╕вн╕ з в╕дкриттям вогню ╕ винаходом колеса. Проциту╓мо востанн╓ все того ж Арместо. Ось що в╕н пише у сво╖й книз╕ «Цив╕л╕зац╕╖»: «У середин╕ п’ятого тисячол╕ття до н.е. в поселенн╕ Середн╕й Стог у середн╕й теч╕╖ Дн╕пра, де р╕чка тече на сх╕д (це поряд з островом Хортиця! — авт.), вершники залишили купи см╕ття, повн╕ к╕нських к╕сток. Це були ПЕРШ╤ в╕дом╕ люди, кому вдалося одомашнити коня». Перш╕. Вершники. Вже не перший р╕к за цю нашу перш╕сть змагаються ╕ в Рос╕╖, ╕ в Казахстан╕. Ну що ж, позмага╓мося! Головне, що ми були ╕, нема╓ сумн╕ву, будемо на кон╕.
╢вген ЯКУНОВ, В╕ктор М╤ШКОВСЬКИЙ («Укр╕нформ»)
БОГДАН ЖОЛДАК ПРЕЗЕНТУВАВ К╤НОПОВ╤СТЬ «УКРИ» Письменник ╕ сценарист Богдан Жолдак презентував у Ки╓в╕ нову книгу – к╕нопов╕сть «Укри». Це — ╕стор╕я про сучасну в╕йну, героями яко╖ стали учасники в╕йськових д╕й на Донбас╕. Книгу видало видавництво «А-ба-ба-га-ла-ма-га». «По рукопису, який Богдан передав у видавництво, я бачив, що в╕н писав його дуже швидко, там було багато недописаних сл╕в, ╕нод╕ треба було узгоджувати роди. Я бачив, що в╕н дуже квапився, щоб не втратити мить натхнення», – розпов╕да╓ видавець ╤ван Малкович. «Укри» розпочалися ╕з сер╕╖ публ╕кац╕й у «Л╕тературн╕й Укра╖н╕». Саму ж книгу, за словами Богдана Жолдака, видали дуже швидко. ╤ван Малкович пригаду╓: дуже переживав через назву – боявся, що поки видасть к╕нопов╕сть, «Украми» назвуть якусь ╕ншу книгу. М╕ж видавцем ╕ автором виникали суперечки – перший вар╕ант к╕нопов╕ст╕ довелося сильно правити. «Малкович сказав мен╕: ти написав таку д╕╓ву книгу, але мова у тебе дуже закручена. Письменники люблять р╕зн╕ сл╕вця, синтаксичн╕ звороти. А в╕н сказав, що люди не будуть читати ц╕ словеса. Я дуже образився. Ут╕м, за два дн╕ до мене д╕йшло, що в╕н мав рац╕ю. Б╕льше того, в╕н ╖╖ так спростив, що пот╕м вставляв назад деяк╕ слова», – розпов╕да╓ Богдан Жолдак. Окр╕м того, письменник каже, що були складнощ╕ ╕з терм╕нолог╕╓ю, адже, коли писав книгу, уже сп╕лкувався з б╕йцями АТО. Богдан Жолдак вважа╓, що головна сила книжки – це гумор. ╥╖ геро╖ чимось нагадують козак╕в, як╕ нав╕ть у найжахлив╕ших ситуац╕ях кепкували над ворогом, каже в╕н. Окр╕м того, «Укри» – це властива для Богдана Жолдака реакц╕я на под╕╖, що в╕дбуваються. На закиди про те, що використання теми в╕йни – це кон’юнктура, письменник в╕дпов╕да╓, що нараз╕ ╕нш╕ теми видаються йому набагато менш актуальними. Украми почали називати укра╖нц╕в сепаратисти на Донбас╕ п╕д час конфл╕кту, який трива╓ в╕д кв╕тня 2014 року.
***
Побачив св╕т «╤сторичний календар» (820 стор╕нок; повнокольорове видання, крейдований пап╕р, тверда обкладинка), упорядкований доктором ф╕лософських наук, професором В. О. Жадьком. Тут поденно – з 1 с╕чня до 31 грудня в╕д 1834 до 2015 року розписано все про осв╕тян та педагог╕в, в╕домих особистостей Укра╖ни, – такого видання ще н╕коли не було. Окр╕м того, майже вс╕ документи ╓ важливими не лише для вивчення ╕стор╕╖ осв╕ти держави, ВНЗ, а й для досл╕дження педагог╕ки й ╕стор╕╖ Ки╓ва та Укра╖ни. Ун╕кальним календар ╓, безумовно, ╕ в тому план╕, що тут все (чи майже все!) з╕брано про Михайла Петровича Драгоманова, його життя ╕ творч╕сть, оточення, науков╕ прац╕, листування, м╕сця перебування, а також про ╕нших Великих педагог╕в, д╕яч╕в науки та культури. Щоб придбати видання, яке кошту╓ за соб╕варт╕стю 150 гривень плюс поштов╕ витрати, звертайтеся на електронну адресу: jadko-viktor@ukr.net
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15554
|