"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2014 > Тема "Душі криниця"
#21 за 23.05.2014
ВОЗНЕС╤ННЯ – ДОРОГА У Л╤ТО
Це свято належить до числа рухомих, бо безпосередньо залежить в╕д дати Великодня, але його завжди в╕дзначають на сороковий день п╕сля Воскрес╕ння Христового, ╕ воно завжди припада╓ на четвер. Цього року – 29 травня. Тому жартують: «Н╕коли не бувати Вознес╕нню у середу», а ще додають: «Вознес╕ння – дорога у л╕то». Повна церковна назва свята – Вознес╕ння Господн╓, у народн╕й традиц╕╖ – Вознес╕ння, Вшестя, Ушестя. В його основ╕ – ╓вангельський переказ про Воскрес╕ння ╤суса Христа та Його Вознес╕ння на Небо через сорок дн╕в п╕сля земно╖ смерт╕ на хрест╕. Св╕дками Вознес╕ння Сина Божого, яке сталося на Елеонськ╕й гор╕ поблизу ╢русалима, були апостоли та Богородиця, докладний опис про що знаходимо у ╢вангел╕ях в╕д Марка ╕ Луки та в Д╕яннях Апостол╕в. Зокрема, Лука пише: «╤ В╕н вив╕в за м╕сто ╖х аж до В╕фан╕╖, ╕, знявши руки Сво╖, поблагословив ╖х. ╤ сталося, як В╕н благословляв ╖х, то зачав в╕дступати в╕д них, ╕ на Небо возноситись. А вони поклонились Йому ╕ повернулись до ╢русалима з великою рад╕стю». П╕сля Свого Воскрес╕ння Господь не перебував з учнями безпосередньо, а являвся ╖м у р╕зний час ╕ в р╕зних м╕сцях, в╕дкриваючи Себе в абсолютно живому, воскреслому т╕л╕. В╕н розмовляв з апостолами та навчав ╖х, тобто поводив себе як звичайна жива людина. Головне було – ув╕рувати. Апостолу Фом╕ нав╕ть дозволив доторкнутися до Сво╖х ран. А ось п╕сля Вознес╕ння Спасителя апостоли спочатку розгубилися, злякалися, що Син Божий ╖х покинув… У цей час з’явилися ангели ╕ пов╕домили апостолам: ╤сус Христос, який т╕льки-но возн╕сся на Небо, таким же чином знову повернеться на землю. Так було виголошене пророцтво про друге пришестя ╤суса Христа. За християнським в╕ровченням, свято Вознес╕ння Господнього символ╕зу╓ перемогу обожнено╖ людсько╖ природи, ╖╖ причетн╕сть до Тайни Пресвято╖ Тр╕йц╕. За ╕конописною традиц╕╓ю, ╤сус Христос, що возн╕сся не Небо, зображу╓ться у б╕лому одяз╕ в ореол╕ тонких золотих промен╕в – символ╕ Божественност╕, досконалост╕. Ангели, що возносять Христа, — у червоному одяз╕. Цей кол╕р нагаду╓ мирянам про муки та терп╕ння Сина Божого перед розп’яттям на хрест╕. Починаючи з IV стол╕ття, свято Вознес╕ння Господнього ста╓ загальновизнаним. ╤сторик церкви Сократ (не плутайте його з античним ф╕лософом Сократом) назива╓ Вознес╕ння «всенародним празником». У цьому ж стол╕тт╕ цариця Олена (╢лена) поставила храм на м╕сц╕ Христового Вознес╕ння. Ц╕каве свято ╕ в народному побут╕. На в╕дм╕ну в╕д церковно╖ традиц╕╖ тут воно отримало сво╓ особливе тлумачення. Наприклад, у деяких етнограф╕чних рег╕онах Укра╖ни ╕ тепер до свята Вознес╕ння вип╕кають обрядове печиво у вигляд╕ драбинки, яка, за народним уявленням, повинна допомогти Воскреслому ╤сусов╕ швидше п╕днятися на Небо. Також пекли велик╕ довг╕ пироги, верх яких викладався впоперек щаблями. ╤ ╖х називали драбинками. Ц╕ пироги приносили до церкви на освячення, п╕сля чого частину з них роздавали вбогим. Разом з печивом-драбинками пекли млинц╕, як╕ називали «Бож╕ онуч╕». Онуч╕ були обов’язковим елементом селянського взуття, тож ╕ вони мали допомогти Господньому сходженню на Небо. Вознес╕нням зак╕нчу╓ться великодня обрядов╕сть ╕ розпочина╓ться тро╖цька. Народн╕ прикмети стверджують: — На Вознес╕ння гарна погода – до врожаю хл╕ба. — Вознес╕ння з дощем – ╤лля Громовержець (2 серпня) буде з грозою.
П╕дготував Тарас ЛЕХМАН, Журнал╕ст
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2014 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13348
|