"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2014 > Тема "Українці мої..."
#21 за 23.05.2014
«...НЕ ОДНИМ УКРА╥НЦЯМ Р╤ДНИЙ!»
Шевченк╕ана
22 травня — день перепоховання Т. Г. Шевченка
Духовний пастир нац╕╖ ╕ людства — до таких величних особистостей в╕дносять Тараса Григоровича Шевченка. Бо ж його ╕м’я шановане ╕ знане в кожн╕й кра╖н╕, а твори перекладен╕ мовами багатьох народ╕в. Справд╕ пророчими виявилися слова Пантелеймона Кул╕ша, сказан╕ п╕д час поховання поета на Смоленському цвинтар╕ в Санкт-Петербурз╕ у березн╕ 1861 року: «Такий поет, як Шевченко, не одним укра╖нцям р╕дний. Де б в╕н не вмер... всюди в╕н був би м╕ж сво╖ми». Ще за життя Шевченка, у 1859 роц╕, у лист╕ до нього М. Максимович зазначав, що на «правому берез╕ Дн╕пра ви стали особою м╕ф╕чною, про яку йдуть уже перекази ╕ легенди, нар╕вн╕ з переказами старих час╕в». Видатний рос╕йський критик М. Добролюбов вбачав у Шевченков╕ «поета ц╕лком народного, такого, якого ми не можемо вказати у себе. Нав╕ть Кольцов не йде з ним у пор╕вняння, тому що складом сво╖х думок ╕ нав╕ть сво╖ми прагненнями ╕нод╕ в╕ддаля╓ться в╕д народу. У Шевченка, навпаки, все коло його дум ╕ почутт╕в перебува╓ у ц╕лковит╕й в╕дпов╕дност╕ ╕з зм╕стом ╕ ладом народного життя. В╕н вийшов з народу, жив з народом, ╕ не т╕льки думою, а й обставинами життя був ╕з ним м╕цно ╕ кровно зв’язаний». Народний поет Т. Шевченко, як влучно п╕дм╕тив ╢вген Маланюк, ╓ «вершиною всенац╕онального творчого духу», ╕ водночас в╕н ╓ «вершиною нашо╖ нац╕онально╖ культури». Його чар╕вне ╕ вогненне слово, його буремний ╕ волелюбний дух завжди витав ╕ вита╓ над Укра╖ною, ╖╖ степами, л╕сами, р╕чками. Виходець ╕з родини кр╕пака, в╕н осп╕вав неволю свого народу, народ╕в св╕ту, гучно закликав боронити волю так, як колись ╖╖ в╕дстоювали батьки, д╕ди, прад╕ди. Воля ╕ правда були для нього найб╕льшими житт╓вими ц╕нностями. Домогтися ж ╖х можна лише шляхом визвольно╖ боротьби — повстанням. Саме тому й звертався поет до свого народу ╕з закликом «прозр╕ти», «кайдани порвати», усв╕домити себе укра╖нцями, господарями сво╓╖ земл╕, сво╓╖ дол╕, сво╓╖ держави. ╤ народ прозр╕вав. В╕н сво╖м ген╕╓м, сво╖м словом осягнув усе складне й суперечливе укра╖нське життя, всю траг╕чну ╕стор╕ю Укра╖ни, закликав сп╕вв╕тчизник╕в:
Свою Укра╖ну люб╕ть, Люб╕ть ╖╖... Во время люте, В остатню тяжкую минуту За не╖ Господа мол╕ть.
Шевченко сво╖м натхненним, правдивим ╕ зрозум╕лим для кожно╖ звичайно╖ людини словом розхитував Рос╕йську ╕мпер╕ю так, що сам цар наст╕льки перелякався, що запроторив його на довг╕ роки до солдатчини, заборонивши при тому писати ╕ малювати. Слово поета пломен╕ло, збуджувало змертв╕лу думку й осв╕тлювало шлях до вол╕ ╕ помсти, до розправи над кривдниками. Проте Шевченко ╕ у тих жахливих умовах був в╕льним душею ╕ в╕рив, що «розпадеться св╕т невол╕, св╕т сонця засв╕тить». Нав╕ть повертаючись ╕з заслання, де його ф╕зично ╕ духовно катували, в╕н щиро з╕зна╓ться: «Мен╕ зда╓ться, що я достеменно такий, як був ╕ десять рок╕в тому. Жодна рисочка в мо╓му внутр╕шньому образ╕ не пом╕нялася». Поет, за його ж висловом, «карався, мучився, але не каявся». Послан╕, ймов╕рно, з Петербурга оф╕цери та╓мно пропонували йому «написать хоть два рядка во славу царя и он сразу же будет возведен в офицерский чин и получит дворянство». В╕д таких пропозиц╕й в╕дступництва ╕ ренегатства Шевченко р╕шуче в╕дмовлявся, й цар цього йому не пробачив, заборонивши жити в Укра╖н╕, й до останн╕х дн╕в життя пильно стежив за ним, боячись, як ╕ ран╕ше, його слова й сп╕лкування з народом, ╕ не лише укра╖нським, а й ╕ншими, в тому числ╕ й рос╕йським. Одухотворений нац╕ональною ╕де╓ю, Шевченко був особливо небезпечний для рос╕йського царизму та його прислужник╕в, таких, як В. Б╓л╕нський, який бездушно заявляв: «Мен╕ не шкода його (тобто Т. Г. Шевченка. — авт.), був би я його суддею, я вчинив би не менше. Я почуваю особисту ворож╕сть до такого роду л╕берал╕в... вони дратують уряд». Бо ж т╕льки нац╕ональний дух спроможний спрямувати народ до здобуття кращо╖ дол╕. Людина безнац╕ональна, що не ма╓ власного «я», ╓ загубленою й нагаду╓ л╕так без штурвала. Шевченкова нац╕ональна ╕дея, висловлена поетичною й зрозум╕лою мовою, оволод╕вала сучасниками поета й майбутн╕ми покол╕ннями. Це сл╕дом за його Гамал╕╓ю, Гонтою, Зал╕зняком, Тарасом Трясилом у 1917-1920-х роках укра╖нц╕ виборювали свою волю, свою державн╕сть ╕ гинули за це. Саме отаких св╕домих укра╖нц╕в-патр╕от╕в зображу╓ Павло Тичина у в╕рш╕ «Пам’ят╕ тридцяти» (1918), який за радянсько╖ влади заборонявся:
На Аскольдов╕й могил╕ — Поховали ╖х — Тридцять мучн╕в укра╖нц╕в Славних молодих... На кого завзявся Ка╖н, Боже, покарай! Понад все вони любили Св╕й коханий край! Вмерли в нов╕м запов╕т╕ З славою святих, На Аскольдов╕й могил╕ Поховали ╖х.
У СРСР Шевченка вшановували лише як «сп╕вця ╕нтернац╕онал╕зму та класово╖ боротьби», — в╕н, мовляв, був далекуватий в╕д нац╕онально╖ ╕де╖, що проголошувала-ся буржуазно-нац╕онал╕стичною, а отже, ╕ свого народу. Шевченко, як в╕домо, нещадно таврував «пан╕вн╕ верстви» р╕зних нац╕ональностей за збиткування ╕ нехтування людиною прац╕. Одначе доля укра╖нського народу, його незалежност╕, державност╕ була для нього пров╕дною ╕ вона знайшла в╕дображення у кожному його твор╕ будь-якого жанру. Особиста доля поета мало бентежила, а за долю Укра╖ни в╕н вбол╕ва╓ пост╕йно ╕ все сво╓ життя. У поез╕╖ «Мен╕ однаково...» (1847) в╕н промовисто заявля╓:
Мен╕ однаково, чи буду Я жить в Укра╖н╕, чи н╕. Чи хто згада╓, чи забуде Мене в сн╕гу на чужин╕ — Однаков╕с╕нько мен╕... Та не однаково мен╕, Як Укра╖ну зл╕╖ люде Присплять, лукав╕, ╕ в огн╕ ╥╖, окраденую, збудять... Ох, не однаково мен╕.
В ╕ншому в╕рш╕ поет зверта╓ться до свого народу ╕з палким закликом любити свою В╕тчизну за будь-яких обставин, любити ╖╖ так, як беззав╕тно любить ╖╖ в╕н:
Я так ╖╖, я так люблю Мою Укра╖ну убогу, Що проклену святого Бога, За нею душу погублю!
Слово Шевченка народ завжди шанував, завжди йому в╕рив, але не м╕г пов╕рити в смерть поета, вважаючи його живим ╕ що в╕н перехову╓ться в╕д жандарм╕в чи перебува╓ у Сиб╕ру, а в могил╕ на Чернеч╕й гор╕ знаходяться свячен╕ нож╕, якими незабаром будуть вир╕зати пан╕в, пом╕щик╕в та царських чиновник╕в так, як це описано в славнозв╕сн╕й поем╕ «Гайдамаки». Таких переказ╕в, опов╕дань ╕ розмов боявся рос╕йський царизм, особливо його запопадлив╕ чиновники. Св╕дченням цьому може бути лист предводителя кан╕вського дворянства Янковського ки╖вському губернаторов╕, в якому пов╕домлялося, що «...есть рассказы о спрятанных в могиле над прахом Шевченко священных ножах.., о неисчислимом множестве казаков, рассыпанных по всей Украине, от Хортицы до Тамани — по всему Запорожу — понад Днепром и в других странах, они соберутся в Канев совершить то, что проповедывал отец Тарас Шевченко». Наприк╕нц╕ листа в╕н пропону╓: «...Разрыть эту могилу и показать народу, что этих ножов вовсе не было». П╕зн╕ше, саме з боязн╕, рос╕йський царизм забороня╓ в╕дзначення 100-р╕ччя в╕д дня народження поета, але народн╕ маси п╕д час сво╖х виступ╕в беруть його твори на озбро╓ння, з ╖хньою допомогою ганьблять рос╕йський царизм. В╕дом╕ рядки з балади «Причинна» дещо перефразовуються й сп╕ваються як заклична революц╕йна п╕сня:
Реве та стогне люд голодний, Соб╕ свободу добува. А з ним вою╓ цар негодний, Всю землю кров’ю залива.
До спадщини Великого укра╖нського Кобзаря, якого Лу╖ Арагон назвав «класиком для вс╕х народ╕в», народи св╕ту звертаються в найтяжч╕, найскладн╕ш╕ пер╕оди свого життя, сво╓╖ ╕стор╕╖. В роки Друго╖ св╕тово╖ в╕йни, зокрема з дня зненацького нападу фашистсько╖ Н╕меччини на Радянський Союз, а отже, ╕ на Укра╖ну, слово Тараса Григоровича Шевченка ста╓ т╕╓ю могутньою духовною збро╓ю, яка вселяла народам св╕ту в╕ру в неминучу перемогу над ворогом. Уже в перш╕ дн╕ в╕йни зазвучала по центральному рад╕о з Москви мелод╕я на слова поета «Реве та стогне Дн╕пр широкий», а його «Запов╕т» виконувався на р╕зних рад╕охвилях як г╕мн Укра╖ни п╕сля, звичайно, г╕мну Радянського Союзу. В цей же час з’являються плакати на слова Т. Г. Шевченка. Поширений був плакат, на якому зображена на повний зр╕ст постать поета, а поряд з ним крокують козаки в нац╕ональному одяз╕, а за ними червоноарм╕йц╕ з╕ збро╓ю, а п╕д малюнками закличн╕ патр╕отичн╕ рядки поета:
...Вставайте, Кайдани порв╕те ╤ вражою злою кров’ю Волю окроп╕те.
Слово Т. Г. Шевченка в роки во╓нного лихол╕ття було наст╕льки популярним, наст╕льки глибоко духовним, патр╕отичним, що до газет, журнал╕в, сп╕лок письменник╕в, видавництв б╕йц╕ з фронту надсилали листи з проханням в╕днайти для них дорогоц╕нний «Кобзар» або ╕нш╕ твори поета. Незважаючи на ф╕нансову скруту, коли потр╕бно було виготовляти зброю для фронту, держава в╕днаходила кошти для видання не лише «Кобзаря», а й ╕нших твор╕в поета, зокрема поем «Сон», «╢ретик», «Гайдамаки», «Катерина» та ╕нших. Лише у 1942 роц╕ в Уф╕ було видано «Кобзар» накладом б╕льше 100 000 прим╕рник╕в. Фронтовики сприймали величну патр╕отичну духовн╕сть «Кобзаря», його в╕рш╕в ╕ передавали книжечку для прочитання ╕ншим, записуючи почасти на його стор╕нках власн╕ поез╕╖. Дмитро Косарик у статт╕ «Знову Тарас н╕мцям лиха натряс», опубл╕кован╕й 1944 року в газет╕ «Правда Украины», наводить отакий в╕ршований напис, який ╓, власне, солдатською молитвою перед бо╓м:
В тяжку годину, брате м╕й, Молись по книжечц╕ оц╕й, То, ╖й-же богу, легше стане, Над╕я в душу тоб╕ гляне, Посилить в╕ру в праве д╕ло, ╤ в б╕й тод╕ ╕ди вже см╕ло За щастя й волю Укра╖ни ╤ в╕р, що правда не загине, Зерно, яке пос╕╓ш ти, З╕йде, зросте ╕ дасть цв╕ти.
У в╕рш╕ «Лист» укра╖нська поетка Мар╕я Грудницька майстерно випису╓ могутню силу впливу творчост╕ Т. Г. Шевченка, зокрема його «Кобзаря», на формування патр╕отично╖ св╕домост╕ б╕йц╕в фронту, як╕ без слова поета не мислили свого життя в складних бойових умовах:
╤ от я прошу вас, пришл╕ть мен╕ «Кобзар», Пришл╕ть живе могутн╓ слово бою. Нехай сильн╕ший буде м╕й удар, Нехай м╕цн╕ше я стискаю зброю. Пришл╕ть мен╕, пришл╕ть мен╕ «Кобзар», Я з ним могутн╕й непоборний во╖н, Маленьку книжечку — дорогоц╕нний дар Пришл╕ть на номер пошти польово╖.
Одухотворений в╕дчуттям близького визволення з-п╕д фашистсько╖ невол╕, укра╖нський народ сп╕вав п╕сн╕ на слова Т. Шевченка, якого окупац╕йна влада забороняла. За читання «Кобзаря» було найвище покарання — розстр╕л. Фашисти руйнували пам’ятники поету, намагалися розрити й знищити його могилу на Чернеч╕й гор╕. Г╕тлер╕вськ╕ словоблуди намагалися знеславити поета, оббрехати його. Вони спотворювали його б╕ограф╕ю, знец╕нювали найвизначн╕ш╕ художн╕ полотна, силкуючись вс╕ляко довести, що це постать буденна, в л╕тератур╕ випадкова ╕ на не╖ не варто звертати уваги. Вона, мовляв, м╕ф╕зована. Прим╕ром, у газет╕ «Наше слово» було опубл╕ковано статтю Ер╕ха Коха, в як╕й в╕н паплюжив укра╖нц╕в за те, що вони захоплюються творами Шевченка, п╕снями бандурист╕в, ╕ радив усе це позабути, а б╕льше думати про ф╕зичну працю в Н╕меччин╕, яка буде найвищою для них насолодою. Той же Ер╕х Кох в ╕нш╕й статт╕ п╕д назвою «Год немецкой Украины» писав: «Иногда Украину рассматривают сквозь несколько романтические очки. Сентиментальное любование пейзажами и увлечение разным национальным убранством становится уже чрезмерным. Возникла определенная мода на Шевченко». В╕дшум╕ло криваве во╓нне лихол╕ття. Зм╕нився ╕ статус Шевченка — сп╕вця Вол╕ ╕ Правди, борця за визволення р╕дно╖ земл╕ в╕д будь-яких окупант╕в. Владн╕ радянськ╕ структури в╕дводять тепер йому зовс╕м ╕ншу роль — пропагандиста ╕нтернац╕онал╕зму, дружби народ╕в, особливо рос╕йського й укра╖нського, запеклого викривача укра╖нського буржуазного нац╕онал╕зму, насл╕дувача ╕дей рос╕йсько╖ революц╕йно╖ демократ╕╖. Особливо ж наголошу╓ться на протистоянн╕ Т. Г. Шевченка як «революц╕йного демократа» ╕ П. О. Кул╕ша — «буржуазного нац╕онал╕ста» й зовс╕м не береться до уваги листування митц╕в. А м╕ж тим в одному з лист╕в Т. Шевченко писав П. Кул╕шу: «Спасиб╕ тоб╕, богу милий друже м╕й великий, за тво╖ дуже добр╕ подарунки ╕ особливо спасиб╕ тоб╕ за «Чорну раду». Я вже ╖╖ дв╕ч╕ прочитав, прочитав ╕ трет╕й раз ╕ все-таки не скажу б╕льш н╕чого як спасиб╕... Розумний, дуже розумний ╕ сердечний еп╕лог вийшов...». У радянськ╕ часи щор╕чно в╕дзначалися роковини в╕д дня народження поета, але... заборонялося виконувати хором його «Запов╕т», в якому ╓ так╕ рядки:
Поховайте та вставайте, Кайдани порв╕те ╤ вражою злою кров’ю Волю окроп╕те,
як╕ можновладцям здавалися крамольними. Зазнавали пересл╕дувань студенти, як╕ збиралися б╕ля пам’ятника поету, що височ╕╓ в сквер╕ навпроти Ки╖вського ун╕верситету його ж ╕мен╕, у дн╕ народження митця та перепоховання. Заборонялося покладання кв╕т╕в. З╕ здобуттям Укра╖ною незалежност╕ пристраст╕ навколо ╕мен╕ поета не лише не згасають, а загострюються ╕ набирають пол╕тичного, почасти антидержавного забарвлення, спрямованого на розпалювання нац╕онально╖ ворожнеч╕ м╕ж народами, зокрема м╕ж укра╖нцями ╕ рос╕янами. Пагубн╕сть такого протистояння усв╕домлював поет ╕ пророкував, що:
...забудеться срамотна Давняя година, ╤ оживе добра слава, Слава Укра╖ни, ╤ св╕т ясний, невечерн╕й Тихо зас╕я╓... Обн╕м╕ться ж, брати мо╖, Молю вас, благаю!
Але ╕мперськ╕ русошов╕н╕сти, про яких ще В. ╤. Лен╕н писав, що «великорусский национализм... хуже всех, благодаря его насильственному характеру», примирятися не бажають. В той час, як народи усього св╕ту уславлюють Т. Г. Шевченка як свого заступника ╕ борця за свою волю ╕ долю, вони п╕дпалюють Хату-музей, в як╕й народився поет, збиткуються над пам’ятниками, обливають ╖х фарбою й вс╕ляко ганьблять його ╕м’я у сво╖х недолугих публ╕кац╕ях, спрямованих на п╕дрив державност╕ Укра╖ни. Бульварна м╕сцева преса друку╓ псих╕чно-хворобливий виверт якогось Бузини, що намага╓ться «з╕пхнути Шевченка з п’╓десталу», спростувати м╕ф про його величн╕сть, обираючи для цього деяк╕ еп╕зоди з життя митця. Ще О. Пушк╕н колись застер╕гав майбутн╕ покол╕ння, щоб «в его грязном белье не ковырялись», маючи на уваз╕ сво╓ особисте життя, бо в╕н також людина, для яко╖ властиве все людське. Паскв╕лянтам ╕ недоброзичливцям О. Пушк╕н казав: ╖м «мало бачити Байрона на трон╕, вони хочуть побачити його ще й на н╕чному горшку», вони наст╕льки прим╕тивн╕ й ниц╕, що «рад╕ють приниженню високого, слабкостям могутнього духу». Морально убог╕ бузин╕сти та ╖хн╕ сп╕льники Тарасове життя розглядають з позиц╕й сво╓╖ гнило╖ смердячо╖ душ╕ й показують, власне, себе. Та як би не б╕снувалися запекл╕ вороги укра╖нського народу ╕ укра╖нсько╖ державност╕, за що поет в╕ддав сво╓ життя, вони безсил╕ загасити всенародну ╕ всесв╕тню повагу до нього, який виборював ╕ виборю╓ свободу для вс╕х закабалених народ╕в ╕ в╕чно буде ними шануватися ╕ з ними жити. Саме на цьому наголошувала Леся Укра╖нка у в╕рш╕ «На роковини» (1911):
В╕н перший за свою любов Тяжк╕ д╕став кайдани, Але до скону ╖й служив Без зради, без омани. Усе змогла й перемогла Його любов ╕ сила, Того великого вогню ╤ смерть не погасила.
Наостанок варто навести запис у книз╕ в╕дгук╕в, який залишила, в╕дв╕давши могилу Т. Г. Шевченка у Канев╕, його колишня наречена Ликера Полусмак: «13 мая 1905 року при╖хала твоя Ликера, твоя люба, м╕й друже. Сьогодн╕ м╕й День ангела. Подивись на мене, як я каюсь». Цей запис заклика╓ вс╕х, хто завинив перед поетом, — покаятись.
Петро КИРИЧОК (З арх╕ву «КС)
«ШЛЯХ У В╤ЧН╤СТЬ» — так ки╖вський художник Олександр МЕЛЬНИК, головний орган╕затор щор╕чних всеукра╖нських художн╕х виставок «В╕д Трип╕лля до сьогодення», бачить похорон Тараса Шевченка... Перед труною йшли д╕вчата у вишитих сорочках, яскравих в╕нках ╕ стр╕чках ╕ голосили...
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2014 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13333
|