Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СТО ╤СТОР╤Й ВИЗВОЛЬНО╥ В╤ЙНИ
Ц╕ книги – п╕дручники з геро╖зму…


ПОВСТАНЦ╤
Укра╖нський календар


«ТРИП╤ЛЛЯ. СПОЧАТКУ БУЛА ГЛИНА»
Коли фараон Джосер вибирав м╕сце для найдавн╕шо╖ велико╖ п╕рам╕ди ╢гипту, двохтисячол╕тня...


ПЕЧАТКИ НАШО╥ ДЕРЖАВНОСТ╤
Одним ╕з найвагом╕ших св╕дчень ╕снування державност╕ ╓ печатки…


РУСЬ – СПАДОК УКРА╥НИ
Виставка ╓ сп╕льним проектом Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ та Нац╕онального...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 16.05.2014 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#20 за 16.05.2014
ЯК ХОДИЛИ «╤З ВАРЯГ У ГРЕКИ»

Мандр╕вка в минуле
 
Цей шлях, цей водний тракт в╕кодавност╕ за сво╓ю протяжн╕стю, к╕льк╕стю земель ╕ держав, що до нього прилягали, р╕зноман╕тн╕стю географ╕чних зон, ун╕кальн╕стю засоб╕в сполучення не мав соб╕ р╕вних у тогочасному св╕т╕.
В╕н був в╕дкритий за чотириста рок╕в до подорож╕ венец╕анця Марко Поло, за ш╕стсот рок╕в до «ход╕ння за три моря» тверського купця Афанас╕я Н╕к╕т╕на, за с╕мсот рок╕в до навколосв╕тнього плавання португальця Фернандо Магеллана.
Цим шляхом, що ╓днав П╕вн╕ч з П╕вднем, ╢вропу з Аз╕╓ю, шляхом, що перетинав землю наших предк╕в, плавала сила-силенна люду. Б╕ля його узбережжя народжувались ╕ вмирали покол╕ння, з’являлись ╕ зникали численн╕ племена й народи, формувалася й утвердилася могутня Ки╖вська Русь.
...Над Варязьким морем клубочаться важк╕ с╕р╕ хмари. Пов╕льно, н╕би з густого сита, с╕╓ться дощ. Долаючи висок╕, кошлат╕, як темне небо, хвил╕, повол╕ рухаються на п╕вн╕ч новгородськ╕ учани. Князь Володимир пливе до св╕онських конунг╕в.
Важка дума гн╕тить князя. Г╕нц╕ з Ки╓ва принесли лиху зв╕стку: Ярополк згубив брата Олега, заприятелював з ромеями, ручка╓ться з печен╕гами — одв╕чними нападниками на руськ╕ земл╕, тими самими печен╕гами, як╕ недавно вбили на Хортиц╕ ╖хнього батька, грозу роме╖в — Святослава. Любо прийма╓ ╖х у батьк╕вськ╕й палат╕.
Обачливий ╕ пом╕ркований Володимир не кинувся зопалу мстити. Та х╕ба суть у помст╕? Йшлося про значущ╕ше — про долю р╕дно╖ земл╕, запов╕дано╖ ще д╕дами-прад╕дами. Володимир довго думав, як йому вчинити. Покликати на п╕дмогу сх╕дн╕ орди й племена — т╕ радо пройдуться потопом по Руськ╕й земл╕. Дивився на зах╕д — там закована в лати Н╕мецька ╕мпер╕я давно мр╕╓ п╕дкорити слов’ян.
— В╕зьму з собою варяг╕в, — сказав нарешт╕ во╓водам ╕ боярам. — Знаю, що ╖х бо╖ться весь св╕т. На сво╖х човнах вони зборознили вс╕ моря й океани. ╥х побоюються ╕ франки, ╕ роме╖, й англи. Т╕льки нам вони не страшн╕. Новгородчани не раз ганяли ╖х в╕д сво╖х кордон╕в.
У п╕вн╕чних краях, в╕д берег╕в Ютланд╕╖, куди плавав Володимир, ╕ починався шлях «у греки». Важким ╕ небезпечним в╕н був, ╕ не т╕льки з нав╕гац╕йних м╕ркувань. У Варязькому мор╕ мандр╕вник╕в досить часто п╕дстер╕гали «жорсток╕ п╕рати», як писав ╕сторик того часу Адам Бременський. В╕др╕знялися в╕д сучасних ╕ географ╕чн╕ обриси водного шляху. Ф╕нська затока, котра тод╕ називалась озером Котлино, прямо переходила в озеро Нево, нин╕ Ладозьке.
Залишивши позаду син╕ води Ладоги, судна входили в гирло Волхова. На т╕ часи р╕чка була повноводн╕шою, проте без лоцман╕в не обходились. ╥х давала фортеця Альдег’юборг — Стара Ладога. Вона й нин╕ сто╖ть на тридцятому к╕лометр╕ в╕д гирла Волхова. Це форпост новгородсько╖ земл╕. Тут судна зупинялися, човняр╕ уточнювали маршрут, готувалися до дальшого плавання. Пот╕м дв╕ст╕ к╕лометр╕в човни йшли по Волхову, ╕ ось в╕н, Хольмград — Великий Новгород! П╕вн╕чне крило Ки╖всько╖ Рус╕.
Тут починав сво╓ князювання в╕щий Олег. Тут народився князь ╤гор. Тут правили його внук Володимир ╕ правнук Ярослав, прозваний Мудрим.
Найб╕льше славився стародавн╕й Новгород як торговельний центр. В╕н стояв серед густо╖ мереж╕ р╕чок, що з’╓днували м╕сто з Б╕лим морем, басейнами Зах╕дно╖ Дв╕ни, Дн╕пра ╕ Волги. Р╕чка Волхов перетинала Новгород. На сх╕дн╕й половин╕ знаходився так званий торг. Чи╖ т╕льки судна не стояли на р╕чц╕. Руськ╕ лод╕╖, важк╕ лойви ╕ шнеки варяг╕в, дал╕, куди не глянеш, — учани, буси, однодеревки заволотських ╕ п╕вн╕чних земель.
Скандинави везли сюди сукно, бурштин, м╕дь, олово, зал╕зо, с╕ль, рибу. А купували ╕ м╕сцев╕ новгородськ╕ товари, ╕ дари далекого Сходу, ╕ гостинц╕ теплого Середземномор’я.
А м╕сто все прийма╓ ╕ прийма╓ гостей. Через Мсту, Тверцу, Волгу йдуть каравани з Касп╕ю, по Шелон╕ рукою подати до Пскова, а в╕д Старо╖ Ладоги через Свир в╕дкрива╓ться великий п╕вн╕чний шлях у студене море. Во╕стину Новгород — перехрестя багатьох важливих дор╕г.
При вход╕ в ╤льмень-озеро на подорожан з високо╖ гори Перинь, де було втрамбовано широке требище ╕ де пост╕йно палали кострища, похмуро й незворушно дивився витесаний з велетенського дуба ╕дол — язичницький бог Перун. Мандр╕вники шанобливо схиляли перед ним голови, кидали у воду жертовн╕ монети, благаючи у гр╕зного владики погожих дн╕в ╕ попутного в╕тру. Бо хоч ╤льмень-озеро м╕лководне ╕ пройти по ньому треба якихось сорок верст, плавання було небезпечним. Нер╕дко нал╕тав шалений в╕тер, який шарпав ╕ шпурляв човни так, що б╕ля п╕вденних берег╕в озера доводилося по к╕лька дн╕в збирати ╖х докупи.
Нарешт╕ ╕ Ловать. Р╕вними ключами входять лод╕╖ в гирло р╕чки. «Був шлях ╕з варяг у греки ╕ назад ╕з грек╕в по Дн╕пру, а у верхор╕чч╕ Дн╕пра волоком тягли корабл╕ до Ловат╕» — оце й усе, що знаходимо в л╕топис╕ про цю д╕лянку шляху. В╕д найближчо╖ точки Ловат╕ до Дн╕пра — сто п’ятдесят к╕лометр╕в! Чим вище по Ловат╕, то важче. ╤нод╕ доводилося переносити човни на руках.
Не легше ставало, коли судна звертали в притоку Ловат╕ — р╕чку з ласкавим ╕м’ям Серьога. ╤ ось наста╓ момент, коли лод╕╖ втикаються в сушу. Все. Караван зупиня╓ться.
— Треб╕ть пут╕ й мост╕ть котки! — певне, лунало тут колись.
До ближньо╖ р╕чки Торопи належало здолати суходолом тринадцять к╕лометр╕в.
Про те, що наш╕ пращури на шляху «╕з варяг у греки» долали волоки, достов╕рно св╕дчать довколишн╕ топон╕м╕чн╕ назви р╕чок: Переволока, Переволочка, Волочна, Волок, Волочок; урочищ: Волок, Переволок, Волоче, Заволоче; м╕ст ╕ селищ: Переволочне, Волокове, Волочинськ, Волоковиськ, Волок, Волокобино, Переволоки, Суволоче, Вишн╕й Волочок, Волокит╕но.
У верх╕в’╖ р╕чки Торопи — перепочинок. Дал╕, вниз за теч╕╓ю, — вх╕д у Зах╕дну Дв╕ну. А вона спок╕йно несе сво╖ води до Каспл╕ — притоки Дв╕ни. Треба налягати на весла, йдучи вгору проти теч╕╖.
Славутич, Борисфен, Узу, Данапр╕с... Багато було ╕мен у р╕ки, голубий пруг яко╖ тягнеться на 2 285 к╕лометр╕в, що майже дор╕вню╓ в╕дстан╕ в╕д Ки╓ва до Парижа, а площа ╖╖ розгалуженого басейну не набагато менша територ╕╖ Франц╕╖.
Одна з численних легенд розпов╕да╓ таке. П╕сля перемоги над печен╕гами великий князь Святослав повертався до Ки╓ва. ╥хав л╕вим, пологим берегом. Назустр╕ч виходило населення й укл╕нно в╕тало в╕дважного витязя. Кожен вважав за честь щось подарувати сво╓му оборонцев╕: хто — щит ╕ меч власно╖ роботи, хто — шмат домотканого полотна, хто — жбан ╕з медом. А один с╕ромаха не мав н╕чого. Метнувся в╕н до Славутича, набрав у пригорщ╕ води ╕ п╕дн╕с князев╕:
— Чим багат╕, тим ╕ рад╕. Прийми, князю! Се вода Дн╕прова.
Суворий князь зворушено дивився на це незвичайне п╕дношення. Опам’ятавшись, звел╕в принести золоту чашу ╕ прийняти безц╕нний дар:
— Вода дн╕провська — священна! За не╖ ми на бран╕ голову покладемо.
В╕дтод╕ золотий кубок ╕з дн╕провською водою завше стояв у княжому терем╕ на найпочесн╕шому м╕сц╕.
Численн╕ торговельн╕ шляхи багатьох кра╖н ╢вропи й Арабського Сходу ╓днав повноводий Славутич. Його верх╕в’я наближалось до п╕вн╕чних земель, пониззя сус╕дило з Аз╕╓ю, його л╕в╕ притоки виходили до Волги й Дону, прав╕ — сягали В╕сли та Н╕ману. Вже сам╕ географ╕чн╕ координати р╕ки зумовили ╖╖ важливе комун╕кац╕йне значення на шляху «╕з варяг у греки».
Дн╕провська д╕лянка цього шляху починалася б╕ля Смоленська. Вже сама назва м╕ста говорить про те, що п╕сля тривалих ╕ виснажливих суход╕льних перевалок човн╕в м╕ж басейнами Волхова ╕ Дн╕пра тут повторно смолили судна, готували ╖х до дальшо╖ дороги.
...Пом╕ж високих пагорб╕в ╕ розлогих долин флотил╕я пливла до Любеча, одного з найстародавн╕ших м╕ст, з яким пов’язано багато драматичних стор╕нок в ╕стор╕╖ Ки╖всько╖ Рус╕. Тут, на околицях невеликого поселення з такою мирною назвою, дв╕ч╕ у кривав╕й с╕ч╕ сходилися брат з братом: Володимир з Ярополком, а згодом — ╖хн╕ сини Ярослав та Святополк.
Однак було б несправедливо називати Любеч м╕сцем розбрату ╕ м╕жусобних побо╖щ. У Любеч╕ говорили й про любов та дружбу, укладали мирн╕ угоди, немов прагнучи на к╕стках полеглих спокутувати княз╕вськ╕ гр╕хи. У 1097 р. на високому берез╕ Дн╕пра в╕дбувся з’╖зд княз╕в, скликаний для примирення. До Любеча прибули Володимир Мономах, Святополк, Олег, Давид, Василько. За столом переговор╕в головував Володимир Мономах, онук Ярослава Мудрого.
Звичайно, коли б╕ля Дн╕пра спалахували кривав╕ с╕ч╕, торговельний рух по ньому припинявся. Купц╕ шукали ╕нших шлях╕в, ╕шли «в греки» ╕ назад кружними шляхами. Та як т╕льки наставало замирення, р╕ка знову повнилася заморськими човнами. На 906 к╕лометр╕в в╕д гирла Дн╕пра пропливали вони мимо села Сваром’╓. Зв╕дки така дивна назва? Сваром’╓ — ровесник Ки╓ва. Назване так за ╕м’ям язичницького божества Сварога — батька бога сонця Даждьбога. А дал╕ був Вишгород.
Резиденц╕я ки╖всько╖ княгин╕ Ольги: «Вишгород — град Вольгин». Дв╕рцевий посад ╖╖ внука Володимира. Зайнявши п╕сля перемоги п╕д Любечем батьк╕вський престол, молодий Святославич ранньо╖ весни наступного року пишно й урочисто зустр╕чав тут свою дружину Рогнеду з сином Ярославом. Н╕хто тод╕ серед загального шуму й гомону, яким повнився в той день Вишгород, звичайно, й гадки не мав, що минуть роки й десятил╕ття, ╕ 76-л╕тн╕й, хворий ╕ кволий Ярослав Мудрий прибуде сюди, у Вишгород, ╕ помре тут, у сувор╕й ╕ темн╕й фортец╕.
Вишгород — п╕вн╕чна брама Ки╓ва. До нього зв╕дси рукою подати. Мати м╕ст руських, м╕сто Кия, було головним опорним пунктом, серцевиною великого шляху «╕з варяг у греки». Щороку, т╕льки-но скресала на Дн╕пр╕ крига, сюди причалювали довг╕ ушку╖ з п╕вн╕чних мор╕в, шнеки й буси з Чуд╕, струги й учани з Новгорода, важк╕ грецьк╕ хеланд╕╖. ╤ вс╕, хто приставав до Ки╓ва, посп╕шали в одне м╕сце — на Под╕л, на торг.
У центр╕ велико╖ площ╕ — вис╕чене з дубово╖ колоди химерне чудовисько, подоба тварини й людини. Це Велос — бог торг╕вл╕. Перед ним удень ╕ вноч╕ горить на жертовнику вогонь.
Гуде, колобродить под╕льський торг. Новгородц╕ привезли горючий кам╕нь, соболин╕, кунич╕, горноста╓в╕, лисяч╕, ведмеж╕ хутра. Поляни запрудили торг пшеницею, ячменем, просом, медом, воском. Гречини розклали на помостах коштовн╕ тканини, вироби ╕з золота ╕ ср╕бла, розставили висок╕ корчаги з вином. Херсон╕ти навезли купи сол╕, в’ялено╖ риби, пригнали табуни гарячих, як в╕тер у ╖хн╕х степах, коней. Арав╕йц╕ припрошують купити зелен╕ намиста з Хорезма, перли з теплих мор╕в, корицю, перець, лавровий лист, ладан. Чого т╕льки нема╓ на Подол╕.
╤ йде пшениця за с╕ль, хутра — за оксамит, мед — за коней, в╕ск — за рибу. Пускають в х╕д гривни й куни, рези ╕ драхми, диргени й динари. Скупившись, заморськ╕ гост╕ оглядають Ки╖в.
«Поглянь, зрештою, ╕ на м╕сто, що величчям ся╓, на церкви кв╕туч╕, поглянь на м╕сто, святими ╕конами осв╕тлене, пишне, ов╕яне благоуханним кмином, хвалами ╕ Божим сп╕вом виповнене!» Це — знамените «Слово» руського митрополита ╤лар╕она, який в XI ст. осп╕вував велич стольного града. Звертаючись до княз╕в ╤горя, Святослава ╕ Володимира, котр╕, як зазнача╓ автор «Слова», «зажили слави у багатьох кра╖нах ╕ правили не в убог╕й кра╖н╕ й не в нев╕дом╕й земл╕, а в руськ╕й, в╕дом╕й ╕ чутн╕й у вс╕х к╕нцях св╕ту», в╕н просить «подивитися» на започатковане ними м╕сто, розбудоване ╕ прикрашене руськими майстрами-буд╕вничими, що вм╕ли думкою ╕ працею осмислювати кам╕нь.
...Коли в серпанков╕й ╕мл╕ тануть зеленочуб╕ узвишшя Ки╓ва, попереду в╕дкрива╓ться широке плесо Дн╕пра. П╕днят╕ гор╕шн╕м в╕тром, по вод╕ ходять зап╕нен╕ хвил╕. Не зупиняючись, лод╕╖ пливуть ц╕лий день. По черз╕ м╕няються на веслах човняр╕. Поки п╕д спекотним л╕тн╕м сонцем не обм╕л╕ли береги, караван посп╕ша╓ за високою водою.
Ось ╕ Дике поле. Невеликими групами, а ╕нод╕ ц╕лими ордами тут завжди никають коч╕вники. Споконв╕к╕в Русь потерпала в╕д ╖хн╕х спустошливих наб╕г╕в. Св╕дком багатьох кривавих побо╖щ з ними були Дике поле, ╕ шлях «╕з варяг у греки» — по ньому.
Трет╓ м╕сто п╕сля Ки╓ва ╕ Новгорода — Переяслав — було одним ╕з опорних пункт╕в у боротьб╕ з чужоземними нападниками.
За Переяславом-Хмельницьким Дн╕про круто поверта╓ на п╕вдень. На 725-му к╕лометр╕ в╕д його гирла на правобережн╕й гор╕ височить старовинний Кан╕в. Колись на його герб╕ було зображення во╖на — вартового кордон╕в Давньорусько╖ держави. Стояв Кан╕в на висок╕й круч╕, обнесен╕й земляним валом ╕ глибоким ровом та дубовим частоколом, обер╕гаючи спок╕й мирних рата╖в, ковал╕в ╕ р╕зьбяр╕в.
...Чим нижче по Дн╕пру спуска╓ться караван, тим швидший плин води. Ще к╕лька д╕б плавання, ╕ попереду — найстрашн╕ша перепона на шляху «╕з варяг у греки».
В╕зант╕йський ╕мператор Костянтин Багрянородний б╕льше зажив соб╕ слави не як в╕нценосець, а як хрон╕ст-л╕тописець. Це той самий Костянтин, який восени 957 р. приймав у золотому тронному зал╕ ки╖вську княгиню Ольгу. Саме в╕н залишив нам мальовничий опис Борисфена ╕ «грецького шляху» по ньому: «На його середин╕ зд╕ймаються крут╕ й висок╕ скел╕, схож╕ на острови; линучи до них ╕ ст╕каючи притьмом вниз, вода утворю╓ великий шум ╕ страх».
Пороги! ╤ вже луна╓ гр╕зний ╕ застережливий оклик лоцмана: «Не спи!». Ось в╕н, перший дн╕провський пор╕г, який в╕зант╕йський ╕мператор-л╕тописець назвав «Ессупи».
Кипить ╕ клекоче вода. Звихрюються ╕ п╕няться б╕л╕ гриви хвиль. То тут, то там височать чорн╕ скел╕. Розбиваючись об них, р╕ка норовисто дибиться, утворюючи глибок╕ й темн╕ вирви, як╕ вмить замотують усе, що потрапля╓ в ╖хню жахливу круговерть. Гурк╕т сто╖ть такий, що не чути й людських голос╕в.
Караван лод╕й зупиня╓ться. На берег сходить половина ек╕пажу. Знову йдуть у х╕д дерев’ян╕ котки. Одн╕ люди обережно переводять човни, ╕нш╕ — пильно вдивляються в прибережн╕ хащ╕ — треба остер╕гатися нападу печен╕г╕в.
Небезпека подв╕йна — пороги ╕ ворож╕ зас╕дки. Ш╕сть тисяч крок╕в пекельного шляху! Один за одним залишаються позаду кам╕нн╕ забори. Старо-Кайдацький, Сурський, Лоханський, Будило, Зайвий, Гн╕вний ╕, нарешт╕, найб╕льший ╕ найстрашн╕ший — Неясить, чи Ненаситець. Ск╕льки трагед╕й пам’ятав в╕н за св╕й довгий в╕к! Ск╕льки людських жертв проковтнули його темн╕ вирви!
За переказами, на ц╕й чорн╕й скел╕ рубався з печен╕гами ╕ загинув у нер╕вн╕й с╕ч╕ Великий ки╖вський князь Святослав: «У л╕то 972, коли настала весна, поплив Святослав через пороги. ╤ напав на нього Куря, князь печен╕зький. Убили Святослава, узяли голову його ╕ зробили чашу ╕з черепа, обкувавши його, ╕ пили ╕з черепа печен╕ги».
Ран╕ше, коли Ненаситець ще виступав з води, на його вершин╕ була встановлена чавунна плита. Як затоплювали пороги, плиту зняли ╕ вмонтували в кам╕нний постамент на площ╕ села Н╕кольське (яке знаходиться поблизу). Викарбуваний напис гласить: «У 972 роц╕ б╕ля дн╕провських порог╕в у нер╕вному бою з печен╕гами загинув витязь — князь Святослав ╤горович». Було тод╕ князев╕ двадцять в╕с╕м рок╕в.
Ш╕сть тисяч крок╕в порожистого шляху! А попереду ще киплячий пор╕г Клекотун. А насамк╕нець, п╕сля неймов╕рних випробувань ╕ митарств, остання перепона — пор╕г Вперед. В╕дтепер можна в╕льно рухатися дал╕. Довкруж — чистоводдя, серед якого вигр╕ва╓ться на сонц╕ найб╕льший остр╕в на Дн╕пр╕ — Хортиця.
Ск╕льки несе сво╖ води р╕ка, ст╕льки й височить посеред ╖╖ розлогого плину закучугурений крислатими дубами кам’яний остр╕в, що немов старезний в╕трильник тихо пливе у в╕чн╕сть.
На крутих в╕дберегах острова, св╕дка под╕й сиво╖ давнини, зупинялися во╖ ки╖вських княз╕в. П╕зн╕ше тут таборилася Запорозька С╕ч, майор╕ли козацьк╕ корогви.
Неподал╕к, на околиц╕ села Верхня Хортиця, росте славетний с╕мсотр╕чний дуб. Про нього складен╕ легенди, п╕сн╕, думи. Коли по землях П╕вн╕чного Причорномор’я проносилися лави хана Батия, дуб уже тягнувся до сонця, набираючись сил в╕д земл╕. В часи с╕човик╕в це було дерево-богатир, яке могло сховати п╕д сво╓ю кроною мало не козацьку сотню. Розпов╕дають, що п╕д дубом стояв Богдан Хмельницький, коли 1648 р. йшов на Жовт╕ Води.
В╕д Хортиц╕ до гирла Дн╕пра — 270 к╕лометр╕в. Поступово р╕ка глибша╓, розступаються береги. До самого обр╕ю — водна широч╕нь. Невисокий л╕вий берег злива╓ться з блакиттю неба, правий — п╕дставля╓ п╕вденному сонцю глинян╕ круч╕.
Наближа╓ться Н╕кополь — «м╕сто перемоги», де колись знаходилася Микитинська С╕ч ╕ де 1648 р. Богдан Хмельницький був обраний гетьманом Укра╖ни.
╤ ось гирло р╕чки Чортомлик, де свого часу стояла Стара С╕ч. Це тут, за переказами, запорозьк╕ козаки на чол╕ з кошовим отаманом ╤ваном С╕рком писали знаменитого листа турецькому султану Магомету IV, який вимагав упокоритися йому — «непереможному лицарев╕».
...Каховка. Легендарн╕ тачанки ╕ славнозв╕сний аскан╕йський предков╕чний степ, який до наших дн╕в збер╕гся таким, яким його, можливо, бачили т╕, хто тисячу рок╕в тому ходив «у греки».
Ширша╓ ╕ ширша╓ р╕ка, виходячи в Дн╕провський лиман — це вже майже море.
Караван причалю╓ до острова Березань — одного з п╕вденних форпост╕в Ки╖всько╖ Рус╕. Перев╕ряються рангоути, п╕дтягу╓ться такелаж, наладнуються в╕трила, в╕дкрит╕ борти човн╕в запинаються в╕д хвиль.
За Березанню — в╕дкрите море, що котить хвилю за хвилею, диха╓ солоним в╕тром.
Лод╕йна флотил╕я йде каботажем — уздовж зах╕дних берег╕в Руського моря. Той же Костянтин Багрянородний так описав цей останн╕й в╕др╕зок шляху: «╤ поки вони не минуть р╕чки Селини (нин╕ р╕чка в Румун╕╖. — О. ╢.), ╖х пересл╕дують печен╕ги. ╤ коли, як це часто бува╓, море викида╓ однодеревки на берег, ус╕ вони висаджуються, щоб купно протистояти печен╕гам. В╕д Селини вони вже н╕кого не бояться, але, досягнувши Болгарсько╖ земл╕, входять у гирло Дунаю».
В╕д Дунаю каравани тримали курс на Коноп, дал╕ — до Констанци та до р╕чки Варни, зв╕дки пливли до Диниц╕ ╕ вже пот╕м досягали Месемвр╕╖. «╤ б╕ля цього м╕сця, — пише в╕зант╕йський ╕мператор, — зак╕нчувався ╖хн╕й мученицький, небезпечний, важкопрох╕дний ╕ важкий шлях».

Олександр ╢МЧЕНКО
(«Ки╖вська старовина», № 2, 1992 р.)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 16.05.2014 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13302

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков