Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
БДЖОЛОТЕРАП╤Я
Народна медицина


ВЕСЕЛКА ЗНИЗИТЬ ТИСК
Народна медицина


ГЛ╤Д В╤Д БАГАТЬОХ Б╤Д
Народна медицина


РОСТУТЬ МАЛЬВИ Б╤ЛЯ ХАТИ...
Народна медицина


ПРИЙШОВ ЧАС НА ВИНОГРАД
Народна медицина




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 19.09.2003 > Тема "Порадниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#38 за 19.09.2003
ВЕРЕСНЕВІ СВЯТКИ
КС

Семена, Симеона Стовпника (14). Початок справжньої осені, а отже, й Нового року з прийняттям християнства в Київській Русі.
Увечері по хатах запалювали посвіт, вогонь якого мав горіти до Великодня. Традиційно цей обряд, особливо на Поліссі, проходив вельми врочисто і святково. Звідси й поговірка: "На Семена любив мед-пиво пити - не лінуйся і робити".
Крім того, кожен майстер намагався "засидіти вечір" - розпочати при посвіті роботу.
Хлібороби вважали за святий обов'язок обсіятися озиминою. "Як посієш мене на Семена, - казало жито, - то все будеш мати із мене, а як посієш на Покрові (14.Х), то будеш виводити по корові".
З цього дня починалося "старе" бабине літо (закінчувалося 21 вересня) і, отже, завершували свій відліт ластівки. Як стверджує повір'я, на Семена начебто чорти "міряють міркою горобців і беруть з них данину по чверті; ті, що в мірці, - лишаються їм, а котрі зверху, - відпускають на волю". Тому, мовляв, так мало їх стає біля людських жител. І дійсно, під цю пору гороб'ячих гуртів помітно меншає; очевидно, це пов'язано з міграційними процесами.

На Семена ясно - осінь буде погожою і теплою.
Христодули, ікона "Неопалима купина" (17). Цій іконі приписували чудодійництво, що вона може убезпечити від пожежі, якщо обнести її навколо вогню.

Захарія та Лисавети (18). Середній строк жовтіння горобинового листя. За цим днем прогнозували, якою буде зима.
Рано пожовтіло листя на горобині - рання осінь і рання та холодна зима.

Михайла Чудотворця (19). Намагалися не працювати, бо хто порушить закон, того неодмінно настигне лихо. Про це існує безліч переказів. У зв'язку з цим від Михайла починали справляти храмові свята, а отже, й варити питний мед ("медовуху") і влаштовувати "кануни", тобто громадське розпродування медівки. Тому й казали: "До Михайла й толока файна".

Друга Пречиста, Різдво Богородиці (21). Перша, як пам'ятаєте, була 28 серпня, а третя припадає на 4 грудня. Деінде другу Пречисту називали "осениною".
З цього дня теж можна було засилати сватів (весілля справляли тільки з Покрови). Звідси й поговірка: "Прийшла Пречиста - принесла старостів нечиста".
Пасічники в цей день остаточно втеплювали на зиму бджолині вулики, а власники овець вдруге проводили стрижку.
Прийшла перша Пречиста - одягла природа намисто, прийшла друга Пречиста - взяла комара нечиста, а прийшла третя Пречиста - стала діброва безлиста.
Внесе нечиста - не винесе і Пречиста.
Прийшла Пречиста - на дереві чисто, а прийде Покрова - на дереві голо.

Мінодори (23). Якщо багато вродило горобини - осінь заплаче, дощами, а зима - морозами.
Вітер північно-західний - зима буде люта, а південно-східний - тепла.

Федора (24). Осіннє рівнодення. Початок затяжних дощів.
Всякому літові приходить кінець.

Корнелія Сотника (26). Природа лаштується до зимової сплячки.
Як Корнелій скаже, так зима покаже.

Воздвиження, Здвиження (27). Вважається, що в цей день остання птиця відлітає в ірій, а гаддя ховається в листя і залізає в землю, щоб перебути зиму. Але перед тим має відбутися "рада", на якій зобов'язаний відзвітуватися за свої вчинки кожен плазун. Ті, хто не порушив протягом року даної обітниці, мають право спочивати до наступного Руфа - 21 квітня, коли гаддя знову вилізає із землі; натомість такі, що вжалили людей або тварин, не мають права на спочинок, бо їх "не бере земля", а відтак нечестивців проганяють геть; це особливо небезпечне гаддя - воно кидається під колеса, нападає на людей. Тому, вірячи в таку легенду, дітям забороняли ходити до лісу, щоб не зустрітися з "шатунами", а також не провалитись у яму, де мають зимувати плазуни. Якщо хтось провалиться, то буде цілу зиму лизати з ними "гадючий камінь".
Таких чи подібних легенд в народі існувало безліч. Певною мірою вони виховували в дітей любов до природи, до всього живого, що оточує нас.
На Закарпатті Здвиження було останнім днем заготівлі горіхів ("бо залишилися лише не червиві") та яблук, котрі тримали на зиму. З цього дня починають відлітати дикі гуси.
Свитку на Здвиження скидай, а кожух одівай.
Хто не обсіявся до Чесного хреста (так у народі називали це свято), той не варт собачого хвоста.

Віри, Надії, Любові та їх матері Софії (30). Жінки не починали будь-якої важливої роботи.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 19.09.2003 > Тема "Порадниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=1254

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков