"Кримська Свiтлиця" > #15 за 12.04.2013 > Тема ""Білі плями" історії"
#15 за 12.04.2013
ТАРАС╤В Д╤Д ╤ВАН – «П╤ВПАРУБОК СЕРЕД КОЛ╤╥В»
До 200-р╕ччя Кобзаря
Про Тарасового р╕дного д╕да ╤вана, селянина Кирил╕вки, кр╕пака пана Василя Енгельгардта достов╕рно╖ ╕нформац╕╖ нема╓, окрем╕ матер╕али збереглися лише у споминах та «опов╕дн╕й книз╕» села. В основному його життя оповите легендами, домислами, здогадками. Скаж╕мо, в одних публ╕кац╕ях стверджу╓ться, що народився ╤ван Андр╕йович 1742 року, в ╕нших — 1751-го та 1756-го, а ще ╓ й ╕нш╕ дан╕. Нема╓ одностайност╕ ╕ в роц╕ смерт╕: ╓ публ╕кац╕╖, де написано, що в╕н п╕шов у далек╕ св╕ти «десь м╕ж 1841 ╕ 1856 роками, доживши мало не до ста рок╕в». ╤нш╕ матер╕али заперечують, мовляв, — «у спов╕дному розпису 1841 ╤ванов╕ Груш╕вському-Шевцю було 98 рок╕в, видима р╕ч, на око, бо навсправжки було тод╕ йому близько 85. У спов╕дному розпису за 1856 вже його не позначено». Ймов╕рно, будемо дотримуватися ╕нформац╕╖ про роки народження ╕ смерт╕ ╤вана Андр╕йовича Шевченка (по-вуличному Груш╕вського, Швеця), яка подана в другому том╕ Шевченк╕вського словника (с. 358) — народився 1761 року, а залишив цей св╕т у 1849, у 88 рок╕в. То ж що нам в╕домо насправд╕ про родов╕д д╕да ╤вана, про його життя-буття? У опов╕дних книгах села Кирил╕вки з першо╖ половини XIX стол╕ття д╕дове ймення позначено так: «Иванъ Грушивск╕й Швецъ», — певне, щоб одр╕знити в╕д другого ╤вана, теж шевця — ╤вана (Гнатовича) Загряничного Шевця, що помер у Кирил╕вц╕ 1810 року. За «ревизскою сказкою» 1795 року (найранн╕ш╕ арх╕вн╕ в╕домост╕) ╤ван Шевченко мав 39 рок╕в, тобто — народився 1756 року; «ревизская сказка» зазнача╓, що в╕н «упражнялся в хлебопашестве», тому треба думати, що шевство в ╤вана Андр╕йовича було, мабуть, за п╕дпом╕чне ремество, особливо, коли п╕дросли сини (наймолодший, Павло, народився 1796 року). Мати ╤ванова — ╢фросин╕я ╤ван╕вна Шевчиха була в 1795 роц╕ вже вдовою. За «ревизскою сказкою» 1795 року ╖й було 50 рок╕в ╕ жила при двох молодших синах, К╕ндратов╕ та Олекс╕, що вже були жонат╕, мали кожен одного сина ╕, живучи в одному двор╕, теж «упражнялись в хлебопашестве». За згадками родич╕в Тараса Шевченка, прад╕дом д╕да ╤вана був Андр╕й Безр╕дний — виходець з козацького Низу, який з нев╕домих причин прийшов до Кирил╕вки (нин╕ — село Шевченкове Звенигородського району на Черкащин╕) ╕з Запорозько╖ С╕ч╕. Пристав, як кажуть в цих краях, до ╢фросин╕╖ ╤ван╕вни Шевчихи, батько яко╖ шив чоботи. За тод╕шн╕м звича╓м в╕н взяв пр╕звище дружини. Так у Кирил╕вц╕ з’явилася с╕м’я Шевченк╕в. Жила вона у мир╕ й злагод╕. Народили та виховали трьох син╕в: Олексу, К╕ндрата та ╤вана. ╤ван був найменшим у родин╕ ╕ йому залишилося батьк╕вське об╕йстя. Це саме той д╕д ╤ван, який мав чи не найб╕льший вплив на юну душу Тараса. ╤ван Андр╕йович Шевченко був одружений трич╕. Перша дружина Горпина Серг╕╖вна народила йому семеро д╕тей: Григор╕я (батька Тараса), Омелька, Олену, Саву, Явдоху, Павла та ще одну Явдоху. В╕д друго╖ дружини, яку звали Марфою, народилася ще одна дочка — Домаха. У третьо╖ ╤ваново╖ дружини Мар╕╖ д╕тей не було. Це були р╕дн╕ т╕тки та дядьки Тараса за батьком. Принаг╕дно зазначимо, що в його хат╕ у 1802–1810 роках та п╕сля 1816-го мешкали Тарасов╕ батьки. Ц╕каве досл╕дження його родоводу зробив черкащанин Феофан Б╕лецький: «В шанованому виданн╕ — «Шевченк╕вському словнику» чита╓мо: «Батьки його — Г. ╤. Шевченко та К. Я. Шевченко — були кр╕паками пом╕щика В. В. Енгельгардта». ╤ дал╕: «Значний вплив на Тараса мав його д╕д ╤. А. Шевченко — св╕док, а може, й учасник гайдамацького руху». Йдеться про власне Тарасового д╕да — ╤вана Андр╕йовича Шевченка-Груш╕вського. П╕д час Кол╕╖вщини, под╕╖ котро╖, «як колись бувало, як Зал╕зняк, Гонта лях╕в покарав», так докладно перепов╕дав д╕д ╤ван онуков╕, йому було якихось с╕м рок╕в. Сумн╕ваючись у достов╕рност╕ таких даних, правнук сестри поета Катерини Дмитро Фот╕йович Красицький взявся встановити точну дату народження ╤. А. Шевченка. Спочатку пошуки були безрезультатними. Та раптом до рук Красицького потрапила тоненька ниточка — хтось ╕з Тарасово╖ р╕дн╕ висловив припущення, що ╤ван Андр╕йович був с╕човиком. Ще не будучи ц╕лком певним цього, Красицький вдався до нових пошук╕в, як╕ привели його до так званих «спов╕дних в╕домостей». ╤ недаремно. В них значилося, що ╤ван Андр╕йович народився 1742 року. А пот╕м в╕дбулася зустр╕ч Красицького з академ╕ком Д. ╤. Яворницьким, який, посилаючись на в╕дпов╕дн╕ документи, розпов╕в, що запорожцями були й прапрад╕д Тараса Григоровича ╤ван та прад╕д Андр╕й. Перший ╕з них розпрощався з козацькою вольницею та с╕човим братством по тому, як померла його дружина, полишивши на нього дочку ╢фросин╕ю. Мусячи заробляти чимсь на хл╕б, недавн╕й с╕човик взявся за чоботарство, на чому вже певною м╕рою знався. Зв╕дси, ц╕лком ╕мов╕рно, й п╕шло його пр╕звище — Швець. А прад╕д Андр╕й, за досл╕дженням Дмитра Яворницького, був нав╕ть не простим козаком, а кошовим писарем. Оск╕льки ж Андр╕й був сиротою, на Запор╕жж╕ його прозвали Безр╕дним. Саме його ╕ можна вважати родоначальником династ╕╖ кирил╕вських Шевченк╕в. Саме Шевченк╕в. А сталося так. Не в╕домо, з яких причин покинув С╕ч писар Коша Запорозького. Можливо, приблукав до Кирил╕вки по тому, як «височайшим» ман╕фестом цариця Катерина наказала зруйнувати С╕ч, не забувши наголосити, що «вживання слова «запорозький козак» розглядатиметься нами як образа нашо╖ ╕мператорсько╖ величност╕». Та хай там як, саме тут, у Кирил╕вц╕, припала йому до серця ╢фросин╕я — та сама дочка козака ╤вана Швеця, котрий заради не╖ розпрощався свого часу з мат╕нкою С╕ччю. Не маючи ан╕ господарства, ан╕ власно╖ осел╕, п╕шов Андр╕й Безр╕дний у прийми. А приймак, як вел╕в звичай, мав узяти пр╕звище дружини — ╕ став в╕н Шевченком. ╤ван, син ╢фросин╕╖ та Андр╕я, — д╕д Тараса мав пр╕звище Шевченко-Груш╕вський. Дехто з досл╕дник╕в, передус╕м з укра╖нсько╖ д╕аспори, в пошуках «зах╕днянського» кореня в родовод╕ поета схилявся до думки, що д╕д ╤ван походив ╕з села Груш╕в на Льв╕вщин╕. Проте, як уже доведено, Груш╕вським його звали тому, що п╕сля смерт╕ друго╖ дружини св╕й трет╕й шлюб узяв ╕з Мар╕╓ю Груш╕вською, в╕д яко╖ не мав д╕тей. А щодо «зах╕днянського» кореня, то був ╕ такий. Хоч правильн╕ше буде назвати його прикарпатським (Б╕лецький Ф. Син кр╕пака чи онук козака? // С╕льськ╕ в╕ст╕. — 2012. — 10 березня). Отже, Тарас дуже любив ходити до д╕да «на веч╕рн╕ гульки». У ╤вана Шевченка на свята в хат╕ завжди збиралося, як у клуб╕, повно сельчан, особливо молод╕ та д╕тлах╕в. Д╕д ╤ван грамотний, повагом читав «Жит╕я святих» ╕ про те, як руйнувала цариця Катерина Запорозьку С╕ч, як гайдамаки «наводили порядок на захоплен╕й панами укра╖нськ╕й земл╕». Уже п╕сля Гайдамаччини ╤ван Андр╕йович Шевченко, який, за власним з╕знанням, ще «п╕впарубком був серед кол╕╖в», розпов╕дав сво╓му внуков╕ про Кол╕╖вщину на правому берез╕ Дн╕пра. В╕дтод╕, мабуть, Шевченк╕в, як╕ не встигли втекти, власники с╕л записали кр╕пацькими душами князя Потьомк╕на — Григор╕я Нечеса, а пот╕м уже ╕ його наступник╕в — пан╕в Енгельгардт╕в. Отже, д╕д ╤ван був св╕дком кривавих под╕й Кол╕╖вщини: йому було тод╕ рок╕в з 12. Сус╕ди слухали, н╕м╕ючи од жаху. Тут же був ╕ малий Тарас. Слухав ╕ не виходив до вечора. А вноч╕ йому ввижалось, що горять панськ╕ будинки. На ранок з рушницею з соняшника та шаблею з лозини рубав в╕н у бур’ян╕ «панам» голови з плечей. Сл╕д зазначити, що XV╤╤╤ стол╕ття — час, коли покр╕пачене селянство на Правобережн╕й Укра╖н╕ пробувало скинути кр╕пацьке ярмо й робило останн╕ для цього зусилля — взялося за вила. «Кол╕╖вщина» не обминула й р╕дного Тарасового села — саме п╕вденна Ки╖вщина (пов╕ти Кан╕вський, Черкаський, Звенигородський, Уманський) була ареною жорстоко╖ боротьби, а центром ╖╖ на якийсь час стали околиц╕ с╕л: Кирил╕вки, Лисянки, В╕льшани та Мл╕╓ва. Про т╕ под╕╖ Шевченко згодом напише:
Зайнялася См╕лянщина, Хмара червон╕╓, А найперша Медвед╕вка Небо нагр╕ва╓. Горить См╕ла, См╕лянщина Кров’ю п╕дплива╓, Горить Корсунь, горить Кан╕в, Чигирин, Черкаси... («Гайдамаки»).
За дитячого Тарасового в╕ку у сел╕ та в родин╕ ще повно точилося спомин╕в ╕ переказ╕в з т╕╓╖ боротьби; Шевченко ще бачив учасник╕в Гайдамаччини, починаючи з р╕дного д╕да ╤вана, односельц╕в, ╕ в╕д них д╕знався багато еп╕зод╕в, як╕ поклав в основу сво╖х «Гайдамак╕в», пишучи про це в передмов╕: «Про те, що д╕ялось на Укра╖н╕ 1768 року, розказую так, як чув од старих людей» (Ш е в ч е н к о Т. ПЗТ. — Т. ╤. — К., 1927. — С. 452). Треба зауважити, що, окр╕м В╕льшано╖, недалеко в╕д Кирил╕вки знаходилося м╕стечко Лисянка, де в 1768 роц╕ д╕яли гайдамацьк╕ загони, гуртувалися в пох╕д на Умань. У л╕сах переховувалися ватаги Романченка, Богуна, Джурдж╕ та ╕нших селянських бунт╕вник╕в, не давала спуску панам ватага Носа. До реч╕, в Лисянц╕ до ватажка повстання Максима Зал╕зняка при╓днався заг╕н Семена Неживого, в якому було багато селян ╕з Кирил╕вки. Отже, можемо здогадуватися, що Шевченк╕в д╕д не був чужий запорозькому духов╕, не стояв осторонь в╕д волелюбних козацьких змагань. ╤ козацьке бачення св╕ту, козацьку любов до вол╕ й козацьке мовне багатство в╕н передав Тарасов╕. Т╕ розпов╕д╕ про лих╕ та буремн╕ часи назавжди запам’яталися Тарасов╕ й стали за одно з джерел для змалювання цього повстання в поем╕ «Гайдамаки». Про це Шевченко сам зазначив у прим╕тках до «Гайдамак╕в» («Д╕д розказував»...), чи в еп╕лоз╕, в його знаменитому л╕ричному спомин╕:
Згадаю те лихо, т╕ степи безкра╖, ╤ батька, ╕ д╕да старого згадаю... Д╕дусь ще гуля╓, а батько вже вмер. Бувало в нед╕лю, закривши М╕нею, По чарц╕ з сус╕дом випивши т╕╓╖, Батько д╕да просить, щоб той розказав Про Кол╕╖вщину, як колись бувало, Як Зал╕зняк, Гонта лях╕в покарав. Стол╕тн╕╖ оч╕, як зор╕ с╕яли, А слово за словом см╕ялось, лилось: Як ляхи конали, як См╕ла гор╕ла... Сус╕ди од страху, од жалю н╕м╕ли, ╤ мен╕, малому, не раз довелось За титаря плакать. ╤ н╕хто не бачив, Що мала дитина у куточку плаче. Спасиб╕, д╕дусю, що ти заховав В голов╕ стол╕тн╕й ту славу козачу: Я ╖╖ онукам тепер розказав!
Цей уривок яскраво показу╓, ким був для Шевченка д╕д ╤ван. Сво╖ми ц╕кавими, запальними опов╕даннями старий, може, перший торкнув творчу струну в онуков╕й душ╕, викликав перш╕ сльози не т╕льки людяного спочуття до страдник╕в, а й естетично╖ вт╕хи в╕д образ╕в ╕ под╕й, що оживали в майстерному опов╕данн╕: «Так д╕д колись розказував, — нехай здоров буде!». Багато дали поетов╕ д╕дов╕ опов╕дання, ╕ ц╕лком зрозум╕лий той теплий тон, яким перейнято згадки про д╕да в Шевченкових листах. Зокрема, до брата Микити Тарас пише ╕з Санкт-Петербурга: «Микито, р╕дний брате!.. Поклонися ус╕м родинам од мене, а надто д╕дов╕, коли живий ╕ здоровий. Скажи, нехай не вмира швидко, побачимось». Чи, скаж╕мо, в лист╕ в╕д 2 березня 1840 року: «Поц╕луй старого д╕да ╤вана за мене…». ╢ припущення, що Тарас Шевченко змалював портрет д╕да ╤вана в проф╕ль з довгою бородою до альбому № 143 за 1839-1843 роки, що знаходився у Черн╕г╕вському музе╖. Портрет цей спершу вважали за поетового батька, Григор╕я ╤вановича, — так нав╕ть ╕ було позначено на рисунку нев╕домою рукою, н╕би «з╕ сл╕в самого Т. Шевченка». Але низка переконливих аргумент╕в (Ол. Новицького, О. Боцяна) засв╕дчу╓ про те, що це швидше портрет Тарасового д╕да — ╤вана Андр╕йовича Шевченка. Батько поет╕в помер не в такому в╕ц╕, коли селяни починали запускати бороду, до того ж нарешт╕ знайдено портрет (знаходився у Нац╕ональному музе╖ Львова), який з б╕льшим правом можна вважати за образ поетового батька, Григор╕я ╤вановича Шевченка, про це «Кримська св╕тлиця» вже писала («Се м╕й батько». — № 13 за 30.03.2012 р.). …До глибоко╖ старост╕ збер╕г ╤ван Андр╕йович ясний розум ╕ пам’ять. Саме д╕д ╤ван «заховав у голов╕ стол╕тн╕й ту славу козачу», яку передав малому Тарасов╕, розбудивши в майбутнього поета ще в дитячому в╕ц╕ зернятко власно╖ г╕дност╕ й непок╕рливост╕, що проросло пристрасним волелюбством. Помер ╤ван Андр╕йович Шевченко ╕ похований у Кирил╕вц╕, могила не збереглася…
В╕ктор ЖАДЬКО, вчений, письменник
Список використаних джерел:
Шевченко Т.Г. ПЗТ у 12-ти томах. — К., 2003. — Т. 6. — С. 11, 12 (текст); — С. 300–301 (прим╕тки); Шевченк╕вський словник. — Т. 2. — К., 1977. — С. 358; Красицький Д., Красицька Л. Г╕лки Шевченкового роду // Л╕т. Укра╖на. — 1987. — 24 вересня; Шевченко Т. ПЗТ: у 12-ти т. — Т. 1. — К., 2001. — С. 672; Дзюба ╤. Тарас Шевченко. Життя ╕ творч╕сть. — К., 2008. — С. 148; Ун╕версальна енциклопед╕я «Черкащина». Упорядник В╕ктор Жадько. — К., 2010. — С. 981–982.
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 12.04.2013 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11643
|