"Кримська Свiтлиця" > #26 за 29.06.2012 > Тема "Українці мої..."
#26 за 29.06.2012
«КРИМСЬКА СВ╤ТЛИЦЯ» НА ЗАПОР╤ЖЖ╤
Нагадаю, що поштовхом до ц╕╓╖ по╖здки було телефонне знайомство з Олександром Притулою, одним з найактивн╕ших популяризатор╕в козацького бойового мистецтва «Спас» в Запор╕жж╕ та ╕нших областях П╕вденного Сходу. Наша телефонна розмова навряд чи в╕дбулася б, якби не картина киянина Леон╕да Гопанчука «Сучасний козак». ╥╖ я побачив на столичн╕й виставц╕ «Укра╖на в╕д Трип╕лля до сьогодення», ╕ вона справила на мене сильне враження. Та й не т╕льки на мене. Я бачив, як уважно придивлявся до кожно╖ «геро╖чно╖» картини маленький киянин у козацькому вбранн╕ (на фото). Хтось же прив╕в його на виставку! Видно, недаремно кажуть: «Козацькому роду нема переводу!» ╢ ще козаки, як╕ орган╕зовують «посттрип╕льське» мистецьке диво, ╕ ╓ як╕ в╕дв╕дують. Але ближче до теми: склалося так, що в Укра╖н╕ ╕снують ╕ паралельно розвиваються два основних види козацьких ╓диноборств — бойовий гопак ╕ «Спас». Причому, гопак╕вц╕ краще опанували зах╕дн╕ ╕ центральн╕ област╕, а спас╕вц╕ — п╕вдень ╕ центр. Бойовий гопак почався з╕ Львова, а столицею «Спасу» можна вважати Запор╕жжя. Ще взимку я вир╕шив: неодм╕нно за╖ду на козацьку Хортицю, коли ╖хатиму до Криму... ╤ ось далеко позаду лишилися пагорби Галичини та Под╕лля, р╕внинн╕ степи К╕ровоградщини. Я опинився над син╕м Дн╕пром-Славутичем, в неоф╕ц╕йн╕й столиц╕ нашого козацтва. П╕сля коротенького вступу ╕ розпов╕д╕ про кримсько-укра╖нськ╕ справи я прошу Олександра Притулу детальн╕ше розпов╕сти про становлення козацьких бойових мистецтв в Укра╖н╕. Ось що розпов╕в мен╕ головний популяризатор «Спасу»: — У Львов╕ в 1985 роц╕ шанувальники бойових мистецтв уперше заговорили про бойовий гопак — молодий тод╕ ентуз╕аст Володимир Пилат з╕брав ц╕кав╕ матер╕али. А про «Спас» я вперше почув у 1988 роц╕, люди про це у нас говорили — мовляв, була така боротьба у запорозьких козак╕в… Р╕зн╕ елементи «Спасу» були розкидан╕ ╕ збер╕галися в окремих родинах. Вперше написав про «Спас» Леон╕д Безклубий — це було в 1989 роц╕ в журнал╕ «Техника молодежи». — Анатол╕й Конох, зав╕дувач кафедри теор╕╖ та методики ф╕зкультури ╕ туризму Запор╕зького ун╕верситету, назива╓ оптим╕стичну цифру — щороку випуска╓ться 15 чолов╕к, фах╕вц╕в ╕з «Спасу». Це немало… — Так, але на роботу влаштову╓ться приблизно половина з них. ╢ дв╕ дитяч╕ юнацьк╕ спортивн╕ школи — Запор╕зька м╕ська ╕ обласна. Для нас ця спец╕ал╕зац╕я просто необх╕дна. Вона да╓ можлив╕сть розвивати вид спорту в «глибинц╕». Добре працюють «спас╕вц╕» в Мел╕топол╕, Бердянську, Приморську, ну ╕ у найближчих селах. Головне, що ╓ державне ф╕нансування. Наших д╕тей, випускник╕в ДЮСШ, залюбки приймають у вищ╕ ╕ середн╕ (типу коледж╕в) навчальн╕ заклади Запор╕жжя. Чому? Бо «спас╕вець» — це дисципл╕нована, ц╕леспрямована ╕, як правило, дуже порядна людина. Пишаюся тим, що у нас 80% школяр╕в-спас╕вц╕в — в╕дм╕нники. Бо «Спас» — це не лише бойове мистецтво, але й св╕тогляд, шлях розвитку сво╖х зд╕бностей. Стрижневим вважа╓мо в╕дкриття спец╕ал╕зованих клас╕в. ╢ школа на Хортиц╕, якою ми оп╕ку╓мося, ╕ у нас там три спец╕ал╕зованих класи, де вивчають козацьке бойове мистецтво. П╕сля коледж╕в д╕ти мають можлив╕сть вступити на нашу спец╕ал╕зац╕ю до Запор╕зького нац╕онального ун╕верситету. Там ╓ в╕йськова кафедра, де юнаки можуть отримати ще й в╕йськове звання. Таким чином ми н╕би «закрива╓мо» навчальний цикл п╕дготовки фах╕вця. — А ск╕льки людей займа╓ться «Спасом»? — У Запор╕зьк╕й област╕ «Спас» опановують близько тисяч╕ д╕тей. По вс╕й Укра╖н╕ — близько п’яти тисяч. Це переважно п╕вденно-сх╕дн╕, а також деяк╕ центральн╕ област╕ Укра╖ни. Тобто, окр╕м нашого Запорожжя, це ще Дн╕пропетровщина, Одещина, Херсонщина, Донеччина, К╕ровоградщина, Полтавщина, Ки╖вщина… У нас ╓ р╕зн╕ напрямки розвитку цього виду бойового мистецтва. Не лише спортивний, але ╕ культурницький напрямок — п╕дтримка народних ремесел. В одн╕й лише Запор╕зьк╕й област╕ ми сп╕впрацю╓мо з п’ятьма народними сп╕лками. Опосередковано це також сприя╓ поширенню «козацького духу». Вони ц╕нують те, що у нас ╓ показово-видовищний напрямок, адже ми показу╓мо бойов╕ елементи в танцях, п╕д музику... ╤ це не може не надихати глядач╕в, зокрема й митц╕в, якщо вони — укра╖нц╕. Тому ╕ з’являються картини козацького спрямування, ц╕кав╕ фотороботи. В нашому ун╕верситет╕ висить робота, яка добре переда╓ дух Запорожжя: «Лава на лаву». В Ки╓в╕, на виставц╕ «В╕д Трип╕лля до сьогодення» також демонструвалися деяк╕ картини, нав╕ян╕ сучасними «спас╕всько-козацькими» реал╕ями. Проводимо ╕ народн╕ свята. В ╕нтерактивному вар╕ант╕, щоб кожен брав участь: Купала, Великдень, Масляна тощо. Ми першими почали проводити ц╕ свята на Сх╕дн╕й Укра╖н╕. Ми започаткували фестивал╕, як╕ носять ╕м’я Анатол╕я ╢рмака — в╕н був першим почесним головою Федерац╕╖. Тепер щороку проводимо Всеукра╖нський козацький фестиваль «Покрова на Хортиц╕». Туди з’╖жджаються народн╕ митц╕ з ус╕х куточк╕в Укра╖ни. А головне, що саме завдяки «Спасу» до нас ╖дуть козаки зв╕дус╕ль: з Кубан╕, з Дону, з Новосиб╕рська. На Кубан╕ також вивчають «Спас», у них там своя модиф╕кац╕я, бо ╓ певний вплив кавказько╖ бойово╖ культури, або культури донських козак╕в. Але стрижневою, звичайно, ╓ укра╖нська культура, ╕ кубанц╕ сам╕ це добре усв╕домлюють. Пам’ятають, що вс╕ вони ╕з Запорожжя… — Це законом╕рно, що люди з укра╖нськими генами ц╕нують спадщину предк╕в. А як до наших ╓диноборств ставляться ╕ноземн╕ фах╕вц╕? — Англ╕╓ць Роджер М╕лс (зараз йому близько 65 рок╕в, з них 50 в╕н присвятив карате, ма╓ восьмий дан, а це дуже високий р╕вень майстерност╕!) побував на Хортиц╕ б╕ля запорозького дуба. Там я зробив йому невеличкий майстер-клас, розпов╕в про «Спас», ╕ в╕н тепло дякував нам за збереження козацько╖ традиц╕╖. Роджер М╕лс на сво╓му в╕ку бачив багато найр╕зноман╕тн╕ших шк╕л, але його оц╕нка «Спасу» була дуже високою. Мовляв, у ньому нема╓ н╕чого зайвого, все дуже рац╕ональне, а головне — ╓ корен╕... — Це висока оц╕нка! Свого часу ми, юнаки 70-х, були засл╕плен╕ японським карате, не усв╕домлюючи, що своя укра╖нська спадщина ╓ не менш ц╕нною. Спод╕ваюся, що оц╕нка «Спасу» фах╕вцем з Великобритан╕╖ ╓ довол╕ об’╓ктивною. Олександре, я чув, що у Швец╕╖ не без вашо╖ участ╕ в╕дкриваються укра╖нськ╕ нед╕льн╕ школи? — Все в╕рно. Ми презентували в╕дкриття двох нед╕льних шк╕л у Стокгольм╕ ╕ у Гетеборз╕. Учн╕ там будуть вивчати методику «Спасу». Поки що лише початковий р╕вень, але й це непогано. В Швец╕╖ прожива╓ дек╕лька тисяч укра╖нц╕в ╕, отже, дек╕лька сотень д╕тей потребують укра╖нсько╖ мови ╕ культури. До реч╕, шведи також залюбки ознайомлюються з нашою культурою, зокрема, з бойовою. За новов╕дкрит╕ укра╖нськ╕ школи в Швец╕╖ можна подякувати Олександру Ер╕ксону, отаману шведських козак╕в. Хоча в╕н — громадянин Швец╕╖, але укра╖нськ╕ гени диктують потребу в укра╖нському. Саме завдяки йому в╕дкрито пам’ятник Пилипу Орлику в м╕ст╕ Крист╕анстад╕, де гетьман жив у 1716-1720 рр. Свого часу укра╖нськ╕ чиновники об╕цяли посприяти ╕з встановленням пам’ятника. Спочатку об╕цяли 20 тисяч ╓вро, пот╕м чомусь зменшили об╕цяну суму до 7 тисяч (на той момент отаман Ер╕ксон уже вн╕с частину грошей — з власних заощаджень), а п╕зн╕ше укра╖нська сторона ╕ зовс╕м в╕дмовилася в╕д ф╕нансування проекту. Мотивувала це тим, що влада вже зм╕нилася, ╕ нин╕шня за попередню не в╕дпов╕да╓… Ось так наша держава «пропагу╓» укра╖нське. Добре, що в╕домий актор Богдан Бенюк знайшов благод╕йника, та й сам зробив внесок. А ще трохи допомогли шведи. Тому пам’ятник встановили. Але якщо влада ╕ надал╕ буде так пропагувати укра╖нське, то нас у св╕т╕ ще довго не знатимуть. — А рос╕яни розвивають сво╖ бойов╕ мистецтва? Держава сприя╓ цьому? — Так, п╕дтримка ╓. Приблизно три роки тому в Новосиб╕рську проводився «Фестиваль рос╕йсько╖ традиц╕йно╖ бойово╖ культури ╕мен╕ князя Гол╕цина». Цей фестиваль з╕брав найдостойн╕ших сиб╕ряк╕в, були також представники Уралу та деяких ╕нших м╕ст Рос╕╖. Укра╖нц╕в було дво╓: я ╕ один з найкращих наших учн╕в, який непогано виступив на першост╕ Рос╕╖ з руського кулачного бою. Виступаючи, я попросив п╕дняти руку тих, у кого ╓ укра╖нське кор╕ння. Дв╕ третини присутн╕х в╕дразу високо п╕дняли руки, а ще одна третина п╕дходила пот╕м ╕ вибачалася, що не визначилися в╕дразу. У них якщо ╕ не батьки, то д╕ди-прад╕ди з Укра╖ни. Тобто ╕ «половинок», ╕ «четвертинок» з укра╖нською кров’ю в Сиб╕ру дуже ╕ дуже багато. Отже, козацький дух ╕ там ╓. Тому пол╕тику «укра╖н╕зац╕╖» в Рос╕╖ треба обов’язково проводити. Але про це чомусь н╕хто не говорить, бо вс╕… бояться Рос╕╖. Але боятися не треба — саме укра╖нська культура (включаючи ╕ бойову) ╓ нашою «м’якою силою», тому ╖╖ треба невтомно пропагувати. У Швец╕╖ це ж можливо? Там ╓ дек╕лька парламентар╕╖в-укра╖нц╕в, як╕ дуже сприяють пропаганд╕ укра╖нсько╖ культури в кра╖н╕. Дещо (хоч ╕ небагато) робиться в Рос╕╖, скаж╕мо, в Новосиб╕рську ╕ в Саратов╕ кер╕вники област╕ мають укра╖нське кор╕ння ╕ охоче допомагають укра╖нським культурним центрам. Голос кров╕ — це також сильний фактор... — Так. ╤ державн╕ асим╕лятори мають з цим рахуватися. Тягл╕сть покол╕нь все одно забезпечу╓ться — попри в╕дсутн╕сть шк╕л ╕ укра╖нських виш╕в у кра╖н╕. — Дуже допомагають деяк╕ символ╕чн╕ реч╕... Зна╓те, нам вдалося зберегти 152 жолуд╕ з хортицького дуба. Адже в╕н не всох повн╕стю, одна г╕лочка ще жива! У нас ╓ спец╕альний розсадник, де жолуд╕ (ця символ╕чна частинка Запорозько╖ С╕ч╕ ╕ символ козацького духу) дають паростки. Дал╕ саджанц╕ веземо в потр╕бне м╕сце. Веземо туди, де багато укра╖нц╕в або де ╓ рос╕яни, як╕ люблять Укра╖ну. Отже, ростуть тепер дубки на Кубан╕, у Владивостоку, Новосиб╕рську, ╢катеринбурз╕... ╢ ╕ в б╕лоруському Гродно (сябри також залюбки вивчають наш «Спас»), у шведському Стокгольм╕ та в Гетеборз╕. Передали дубок ╕ в польський Ольштин Степану М╕гусу, голов╕ укра╖нсько-польського товариства. В Укра╖н╕ молод╕ дубки скоро п╕дн╕муться, зазелен╕ють в десяти областях — саме там, де пропагу╓ться «Спас». Оск╕льки дуб — це ар╕йський символ, ми мр╕╓мо з часом розвезти паростки хортицького дуба по вс╕й ╢вроп╕ ╕ посадити там, де живуть друз╕ укра╖нсько╖ культури. — А в Криму можлива «експанс╕я» укра╖нсько╖ культури? — Можлива, для цього ╓ п╕д╜рунтя. Якось я в Бахчисарайському район╕ зайшов на базар ╕ звернувся до продавця рос╕йською мовою. Мабуть, це прозвучало дисонансом з мо╖м козацьким «оселедцем»... Бо одна кримська татарка в╕дразу зробила мен╕ зауваження: чому це, мовляв, козак не розмовля╓ укра╖нською? ╤ укра╖нки, як╕ сид╕ли поряд, були з нею сол╕дарн╕. Я тод╕ вибачився ╕ перейшов на укра╖нську. На побутовому р╕вн╕ ╕ з рос╕янами нема проблем... Це пол╕тикани напередодн╕ вибор╕в люблять паразитувати на мовн╕й тем╕. Пропагувати укра╖нську культуру в Криму можна ╕ треба, але потр╕бн╕ подвижники. А якщо говорити безпосередньо про «Спас», то в╕н сам повинен покликати юнака. До реч╕, на Кубан╕ я зустр╕чав людей, як╕ живуть козацькою ╕де╓ю ╕ вважають, що ╖м треба бути разом з укра╖нцями ╕ Укра╖ною. Вони не проти нав╕ть пол╕тичного об’╓днання. Але я вважаю, що нас ус╕х об’╓дна╓ Духовна Укра╖на — свого часу таку ╕дею популяризував Олесь Бердник. ╤ така ╕дея зможе об’╓днати укра╖нц╕в Ки╓ва ╕ Львова з укра╖нцями Криму, Кубан╕, Новосиб╕рська, Стокгольма, Гетеборга, Ольштина. Та й ус╕х ╕нших куточк╕в земно╖ кул╕! Кожен наш земляк повинен нести в серц╕ частинку Укра╖ни — де б в╕н не був, куди б його не закинула доля…
Серг╕й ЛАЩЕНКО
Hа фото: Запор╕зький штаб «Спасу». Стоять (зл╕ва направо): Олександр Притула, Роман Бутенко, пом╕чник О. Притули, Володимир Антонович Колом╕╓ць, голова науково-методично╖ Ради Всеукра╖нсько╖ Федерац╕╖ «Спас», директор обласно╖ дитячо-юнацько╖ школи «Спас»; сидять (зл╕ва направо): Жакл╕н Л╕тава ╕ Лариса Богомолова — тренери початкових груп «Спасу»
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 29.06.2012 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10446
|