Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НОВА ХВИЛЯ МОБ╤Л╤ЗАЦ╤╥
У Рос╕╖ та Криму масово пов╕домляють про пов╕стки у додатку з держпослугами та СМС…


ЗА ВИНЯТКОВУ ГРОМАДЯНСЬКУ МУЖН╤СТЬ
Пол╕тув'язнена з Криму Данилович отримала М╕жнародну прем╕ю ╓вропейсько╖ пам'ят╕ та сов╕ст╕ 2025...


РОДИЧ╤ Н╤ЧОГО НЕ ЗНАЛИ
Зниклий понад 1,5 року тому Анатол╕й Кобзар знайшовся в кримському С╤ЗО…


╤З КРИМУ ВДАЛОСЯ ВРЯТУВАТИ ЮНАКА
Його намагалися примусово «моб╕л╕зувати» до росарм╕╖…


КРИМСЬКИЙ ОКУПАЦ╤ЙНИЙ ПРИЗОВ
У Криму за час окупац╕╖ до лав ЗС РФ залучили майже 53 тисяч╕ людей…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 20.06.2003 > Тема "Крим - наш дім"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#25 за 20.06.2003
СУЧАСНЕ ВЕСІЛЛЯ КРИМСЬКИХ ТАТАР
Рефат КУРТІЄВ, краєзнавець.

Як одружуються українці, ми собі хоч трохи уявляємо. А як проходить кримськотатарське весілля? З огляду на те, що сьогодні реєструється все більше змішаних, міжнаціональних  шлюбів, думається, знання обрядів та традицій народу-сусіда зайвим не буде...

ВИБІР ДІВЧИНИ

Молоді люди, познайомившись, за згодою батьків зустрічаються відкрито і періодично відвідують родини одне одного.
У свою чергу, у цей період батьки з обох сторін з'ясовують своє ставлення до майбутнього нареченого, нареченої та їхніх родин.
Після схвалення батьками вибору юнака чи дівчини, юнак за згодою своїх батьків освідчується дівчині і запитує, чи вона погоджується (сёзташлама). Дівчина повідомляє про освідчення юнака матері, мати - батькові. Отримавши згоду батьків, дівчина повідомляє про це своєму хлопцю (сёзалма), який просить своїх батьків, щоб вони засилали сватів.

СВАТАННЯ. СЁЗКЕСИМ - ЗМОВИНИ

Батьки повідомляють близьких родичів. З них (старші брати, сестри, дружина старшого сина і т. д.) набирають сватів (къудалар).
Старшим сватом призначають шанованого родича, який знає весільні обряди. Про прихід сватів заздале-гідь повідомляють батькам дівчини. Свати приходять з подарунками від нареченого, приносять нареченій відріз на сукню (костюм), золоте кільце з каменем чи сережки, парфуми тощо. Подарунки призначаються тільки дівчині. Для батьків - печиво, солодощі, кава, чай, цукор. Ними пригощають гостей, які приходять з поздоровленнями.
Свати заходять у дім обраниці. Після обміну люб'язностями і новинами повідомляють про мету прибуття і говорять: "Ми прийшли до вас за Божим велінням сватати дочку вашу за сина (такого-то) і сподіваємося, якщо доля посприяє, все завершиться благополучно". Батько дівчини питає дружину, дочку про їхню згоду. Вони відповідають: "Як ви, так і ми". Отримавши згоду дочки і дружини, батько відповідає: "Сёз бир, Алла бир" (Слово єдине, Бог свідок).
Після цього свати вручають подарунки. З боку дівчини вручаються подарунки нареченому: одна-дві сорочки, шкарпетки, носові хусточки тощо, а батькам нареченого - печиво, солодощі, каву, чай, цукор.
Над подарунками читається молитва благословення Аллаха - побажання щастя молодим. Потім починається некваплива розмова: домовляються про дату весілля, кого з членів родини обдаровувати подарунками. Найчастіше - наречену (нареченого), батьків нареченої (нареченого), братів, сестер.

АГЪЫР НИШАН - ЗАРУЧИНИ

Сватання завершується заручинами, де відбувається обмін основними подарунками для нареченого і нареченої та їхніх родичів. За два тижні до весілля, у четвер або п'ятницю, призначають день заручин. У будинок нареченої запрошують родичів, літніх сусідів.

Свати приходять у дім нареченої і приносять їй подарунки: весільне плаття, кілька відрізів на сукні, обручку, золотий ланцюжок, нижню білизну, весільну білизну, туфлі, домашні капці, пальто та інше. Матері дівчини - відріз на сукню, батькові - сорочку, рушник і за домовленістю подарунки іншим родичам. Усе це загортають у велику хустку блакитного кольору. Крім цього, приносять багато печива, солодощів, кави, цукру тощо.
Подарунки родичам загортають окремо. Потім присутні читають молитву за щастя молодих і поминають померлих. На знак заручин представник нареченого накидає на голову нареченої білу шовкову хустку. Сватів пригощають обідом. Потім несуть підготовлені з боку нареченої подарунки нареченому і його родичам. Нареченому -  весільний костюм, сорочку (білого кольору), краватку, туфлі, обручку, кілька сорочок, пуловер, шкарпетки, хустку, нижню білизну та
інше. Батькові нареченого - сорочку, шкарпетки, рушник, матері - відріз на сукню, хустку, іншим родичам - за домовленістю. Усе загортають у хустку рожевого чи червоного кольору.
У вузол кладуть записку, що прочитано молитву по покійних родичах нареченого. Також солодощі, цукерки, печиво, цукор, каву, чай тощо.

НІКЯХ - РЕЛІГІЙНЕ ОФОРМЛЕННЯ ШЛЮБУ

Офіційне оформлення шлюбу може бути до чи після нікяха.
За день чи напередодні весілля в будинок нареченої приходить наречений з одним свідком і муллою. З боку нареченої визначаються два свідки, від нареченого - один (ильче). Їх заводять в окрему кімнату. Молоді стають на коліна, обличчям один до одного - наречений спиною на захід, а наречена - на схід. Мулла, повернувшись обличчям у бік Мекки, з'єднує великі пальці рук нареченого і нареченої і тричі запитує у дівчини, чи добровільно, за згодою, вступає вона в шлюб з даною людиною. Вона тільки на третій раз відповідає, що згодна. Тоді мулла читає молитву - нікях. З цього моменту вони стають формально чоловіком і дружиною. Після нікяха наречений повертається додому. Якщо він живе далеко, то залишається у знайомих.
Якщо дівчину віддають насильно, вона на питання мулли може відповісти "ні". У такому випадку мулла не має права читати нікях.

ВЕСІЛЛЯ - ТОЙ

Гостям посилають запрошення на весілля - красиво оформлені листівки.

ВЕСІЛЛЯ НА СТОРОНІ НАРЕЧЕНОЇ

Як правило, воно приурочувалося до п'ятниці (до революції - до середи). Заздалегідь, до початку весілля, призначають ведучого весілля - той агъасы. Офіціантів (частіше чоловіків) запрошують з родичів.
Увечері прибуває наречений з родичами і друзями. Спочатку їх заводять в окрему кімнату в будинку, пригощають кавою і солодощами. Вони відпочивають до початку весілля. Початок весілля погоджується з батьком нареченої. Музиканти виконують пісню "Салгъыр бою" ("Уздовж Салгиру").
З появою гостей вона припиняється і звучить мелодія "Хош кельди авасы". Гостей зустрічають батько і мати. Гості поздоровляють батьків і вручають їм подарунки. Потім гостей розсаджують по місцях. Після прибуття більшості гостей ведучий весілля запрошує вийти нареченого і наречену. Вони виходять у супроводі гостей як з боку нареченого, так і з подругами нареченої. Звучить мелодія "Кельсин, кельсин киев - кельсин келин" - просять вийти нареченого і наречену. Перед молодятами йдуть, танцюючи, близькі нареченої. Вони сідають за спеціально сервірований стіл. З правого боку нареченого сідають його гості, а з лівого - наречена і ті, хто її супроводжує.
Той агъасы пропонує музикантам виконати мелодію "Акъшам шериф такъсив" ("Слухайте всі"). Потім грають мелодію "Пешремы", що означає початок торжества. Родич або ведучий весілля, відкриваючи його, поздоровляє батьків, молодих, гостей зі створенням нової молодої родини, бажає їм щастя, благополуччя, багато дітей.
Після виступу виконується мелодія "Долу". Це запрошення до наповнення келихів. Через деякий час починаються танці. Першими запрошують на танець брата чи сестру з родичів молодих. Вони виконують ритуальний танок "Агъырава ве хайтарма". Під час виконання національного танцю гість виконує кілька рухів, вручає танцюючим гроші, і так робить кожний, хто хоче брати участь у танці. Зібрані в такий спосіб гроші після закінчення танцю вручають музикантам.
Той агъасы стежить, щоб танцювали гості і з боку нареченого. Періодично між національними танцями виконуються європейські танці, у яких беруть участь всі гості.
Весілля завершується танцем нареченого і нареченої - "Агъырава ве хайтарма". Гості обдаровують їх грошима, як описано вище. Гроші віддають музикантам.
Молодих під мелодію "Сухбет олсын бу гедже" ("Нехай ніч буде благословенною") проводжають у будинок прибулі супроводжувачі нареченого і нареченої. Потім наречений вирушає до себе додому зі своїми гістьми. Наречена залишається в своєму будинку. Гості танцюють "хоран". Після закінчення мелодії розходяться по домівках. На другий день наречену готують до виїзду в будинок нареченого.
Після відходу гостей бенкетують найближчі родичі, організатори і ведучі весілля.

ВЕСІЛЛЯ НА СТОРОНІ НАРЕЧЕНОГО

На стороні нареченого весілля починається в суботу (до революції - у четвер). Основним заходом у підготовці весілля є виїзд сватів нареченого за нареченою. Як правило, наречений за нареченою не виїжджає. Завчасно обговорюється, хто з родичів нареченого і коли поїде за нареченою. Залежно від місця проживання нареченої свати виїжджають у такий час, щоб до весілля встигнути повернутися з нареченою і її супроводжувачами в будинок нареченого.
Придане нареченої привозять за кілька днів до весілля - жінки-родички нареченої відносять його у відведену для цього кімнату чи будинок.
Наречений для доставки нареченої і її гостей замовляє кілька легкових автомашин і запрошує музикантів. Сватів у будинку нареченої зустрічають з великою пошаною. Столи накривають різними закусками і гарячими стравами. Через деякий час свати запитують: чи готова наречена до виїзду?
У цей час наречена починає прощатися з батьком, матір'ю, братами, сестрами, просить у них прощення і благословення.
Батько надягає дівчині пояс. Мати доручає хлопчику доставити до будинку нареченого Коран. Батько і мати благословляють молоду. Хлопці і дівчата не пропускають сватів з боку нареченого в кімнату, де знаходиться наречена і її речі, вимагаючи викуп. Свати відкуповуються і виводять наречену із супроводжувачами до машин. У момент від'їзду до машини, де знаходиться наречена, прив'язують білу нитку. Коли машини рушають, за машинами виливають воду.
При під'їзді до будинку нареченого молоді люди перекривають дорогу, вимагаючи викуп.
Біля воріт наречену зустрічає мати молодого. Разом з молодою іде хлопчик, у якого в руках Коран. Мати нареченого повинна "викупити" Коран. Хоча існує звичай "викупу", насправді ж Коран безцінний. Це просто заохочення за послугу.
При виході з машини наречену обсипають монетами, цукерками і зерном. Коли молода повинна ввійти у кімнату, з її боку говорять: "Наречена не може пройти через хвіртку (двері)".
Тоді батько нареченого повинен дати подарунок. Потім наречений зустрічає наречену і супроводжує її у відведену кімнату. Усіх пригощають кавою, солодощами.
Весілля (той) починається пізно ввечері. Весь процес організації, проведення і виконання ритуалів весілля аналогічний весіллю з боку нареченої. Але є деякі відмінності. Після танцю молодят "Агъырава ве хайтарма" виконується мелодія "Сухбет олсын бу гедже". Дружки ведуть нареченого і наречену у відведену їм кімнату, де їх зустрічають дві жінки похилого віку. Вони з'єднують руки молодих і залишають їх одних.
У будинку нареченого до ранку залишаються дві найближчі родички нареченої.

ВХОДЖЕННЯ НАРЕЧЕНОЇ У РОДИНУ ЧОЛОВІКА

Рано-вранці молодих будять мелодією "Дагъдан энди бир къозу" ("Спустилося з гір ягня"). Молоді ранком приймають ванну. У цей час родички забирають простирадло. Добру новину повідомляють обом матерям. Їх обдаровують подарунками. Збираються родичі нареченого. Молода цілує їм усім руки, а навзамін родичі обдаровують її подарунками чи грошима. Наречена виходить на кухню, готує каву, подає родичам нареченого. Цей ритуал означає, що вона ввійшла в родину нареченого.
На третій день після весілля сестри або подружки приходять провідати молоду і вручають їй красиво оформлений віник. За це гостей пригощають і дарують невеликі подарунки.
Через тиждень-другий батьки молодої запрошують до себе в гості дочку, зятя і його найближчих родичів. Після цього зять і його батьки запрошують до себе в гості родичів невістки.
Так завершується обряд створення нової родини.

(Газета "Голос Криму", 07.03 2003 р.)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 20.06.2003 > Тема "Крим - наш дім"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=990

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков