"Кримська Свiтлиця" > #5 за 03.02.2012 > Тема "Українці мої..."
#5 за 03.02.2012
ТРАДИЦ╤╥ МЕЦЕНАТСТВА ТА В╤ДДАНОСТ╤ НАЦ╤ОНАЛЬН╤Й ╤ДЕ╥
Джерела
Наприк╕нц╕ минулого року в Одеському нац╕ональному ун╕верситет╕ ╕м. ╤. Мечникова в╕дбулася конференц╕я, присвячена р╕чниц╕ видатного укра╖нського мецената та редактора пров╕дних часопис╕в початку ХХ ст. ╢вгена Чикаленка. У робот╕ взяли участь пров╕дн╕ науковц╕ ╕сторичного факультету ун╕верситету. Окр╕м того, було запрошено когорту досл╕дник╕в ╕з ╕нших рег╕он╕в Укра╖ни, що зробило цей зах╕д загальноукра╖нським за сво╖м масштабом. Досл╕дники виступили з допов╕дями про малов╕дом╕ стор╕нки з життя та д╕яльност╕ видатного мецената та публ╕циста. Також було обговорено низку питань сучасност╕, пов’язаних ╕з тенденц╕ями, дуже схожими на реал╕╖ стор╕чно╖ давнини. Головна ╕дея заходу — в╕дновлення традиц╕╖ укра╖нського нац╕онального руху, ╜рунтуючись на прикладах пров╕дних громадсько-пол╕тичних д╕яч╕в минулого. Адже на сьогодн╕ в Одес╕ год╕ й шукати серед широкого загалу людину, яка б змогла згадати хоча б к╕лькох пров╕дних одеських д╕яч╕в нац╕онального руху. Причина цього зовс╕м не в тому, що ╖х не було, н╕, вони були й ╕дея ╖хня жива, от лишень ╕деолог╕я мертво╖ радянсько╖ системи теж дос╕ живе! Саме тому таким д╕ячам, як ╢вген Чикаленко, нема╓ дос╕ в Одес╕ нав╕ть мемор╕ально╖ дошки. З ц╕╓╖ причини варто уважно ставитися до таких визначних, хоча ╕ не надто масштабних под╕й, як згадана конференц╕я. ╢вген Чикаленко (9. 12. 1861, с. Перешори, Одеська обл. — 20. 06. 1929, Чех╕я) — видатна ╕ знакова постать для укра╖нсько╖ видавничо╖ справи початку ХХ ст., зокрема, сво╓ю меценатською та публ╕цистичною д╕яльн╕стю. В╕н дуже добре розум╕в силу ╕ важлив╕сть для Укра╖ни наявност╕ власного друкованого слова. ╤ в умовах гон╕ння на «мазепинц╕в» робив усе, аби п╕дтримувати укра╖нськ╕ часописи: закликав пров╕дних науковц╕в та л╕тератор╕в друкуватися за мал╕ гонорари, намагався залагоджувати конфл╕кти м╕ж ними, вс╕ляко п╕дтримував видання матер╕ально, нав╕ть ц╕ною продажу земл╕ ╕з власного родинного ма╓тку. До реч╕, належав ╢вген Харламп╕йович до давнього козацького роду, який, незважаючи на колон╕зац╕йну пол╕тику Рос╕йського уряду, все ж втримався на п╕вдн╕ Укра╖ни. Ще одне св╕дчення цього — у величезн╕й еп╕столярн╕й спадщин╕, яку становлять опубл╕кован╕ листи, спогади та щоденники. ╢. Чикаленко мав неабиякий хист передбачення, завдяки якому ч╕тко розум╕в, що сучасн╕ йому перипет╕╖ мають бути донесен╕ до нащадк╕в. Причому, зрозум╕вши, що Укра╖на п╕сля нац╕онально-визвольних змагань 1917–1920 рр. втратила власну державн╕сть, видатний меценат зазначав, що можливо наступний шанс буде «десь через сто рок╕в»… Незважаючи на те, що ╢. Чикаленко тривалий час вважав нац╕онал╕стичну ╕дею занадто радикальною та нав╕ть шк╕дливою для розбудови державност╕, бо був федерал╕стом, як ╕ б╕льш╕сть сучасно╖ йому ╕нтел╕генц╕╖, в╕н непохитно стояв на сторож╕ збереження власно╖ ╕дентичност╕ укра╖нцями. Лише побачивши поразку укра╖нських уряд╕в, в╕н почав шукати прорахунки ╕ знайшов ╖х саме у браку нац╕онал╕зму та традиц╕онал╕зму. Тому в останн╕й пер╕од сво╓╖ д╕яльност╕ ╢. Чикаленко т╕сно сп╕впрацював ╕з укра╖нськими монарх╕стами. То в чому ж поляга╓ важлив╕сть вшанування цього д╕яча? Адже часи зараз начебто ╕нш╕, ╕ минуле можна залишити в минулому. Проте це лише на перший погляд, бо сьогодн╕, як ╕ сто рок╕в тому, та й нав╕ть складн╕шим ╓ стан укра╖нсько╖ як╕сно╖ пер╕одики та й взагал╕ нашого друкованого слова. Т╕ сам╕ хмари малорос╕йства ╕ шов╕н╕зму в рег╕онах нашо╖ Батьк╕вщини, той самий занепад нац╕онально╖ св╕домост╕. Склада╓ться враження, що сто рок╕в тому було легше реан╕мувати укра╖нську друковану словесн╕сть, бо вона була позбавлена хоча б сучасного «зах╕дного безкультур’я». Сьогодн╕ ж необх╕дно шукати м╕цн╕ основи для в╕дродження нац╕онально╖ культури. ╤ знайти ╖х вида╓ться можливим лише в спадщин╕ ╕ запов╕тах в╕дданих Укра╖н╕ д╕яч╕в. За умови, що сьогодн╕ таких знайти, м’яко кажучи, не просто, ми ма╓мо звернутися до попереднього етапу державотворення, який, незважаючи на свою поразку, мав б╕льше як╕сних та шляхетних ознак пор╕вняно ╕з сьогодн╕шн╕м «театром абсурду». Д╕яльн╕сть таких д╕яч╕в, як ╢. Чикаленко, ╤ван та Юр╕й Липи, ╤. Луценко, А. Н╕ковський та низки ╕нших просв╕тител╕в п╕вдня Укра╖ни, ма╓ стати тим стрижнем, який триматиме нов╕тн╕ постулати сучасно╖ нац╕онально╖ ╕де╖. Запов╕ти цих «титан╕в» мають звучати голосно, незважаючи на будь-як╕ перешкоди, ╕ це ма╓ стати метою сучасного покол╕ння укра╖нц╕в. Тому под╕бн╕, невелик╕ за к╕льк╕стю учасник╕в та масштабн╕ за р╕внем нац╕онально╖ св╕домост╕ ╕ пошани до традиц╕╖ славних син╕в Укра╖ни заходи ╓ надзвичайно важливими. ╤ Одеса, доки в н╕й буде хоч к╕лька укра╖нц╕в на противагу тисячам укра╖нофоб╕в, буде шанувати сво╖х лицар╕в духу та борц╕в за нац╕ональну справу.
╤гор СТЕРНИЧИЙ м. Одесса
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 03.02.2012 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9897
|