"Кримська Свiтлиця" > #47 за 23.12.2011 > Тема "Українці мої..."
#47 за 23.12.2011
П╤Д В╤ЛЬНИМ В╤ТРИЛОМ
╤з Чорноморського, найзах╕дн╕шого кримського райцентру ╕ головного селища всього Тарханкутського п╕вострова, до свого села М╕жводного Валентин Бут доставив мене з в╕терцем на скутер╕, як ╕ об╕цяв, за двадцять хвилин. Якби це було л╕то, а не нин╕шн╕й «мертвий сезон», вправн╕сть чолов╕ка принаг╕дно можна було б оц╕нити ╕ за стерном його «Вол╕» — дев’ятиметрово╖ в╕трильно-моторно╖ яхти, виготовлено╖ власноруч за французьким проектом First 30E. А так я обмежився лише, так би мовити, круговим обзором ╖╖ на суходол╕, точн╕ше — на трейлер╕ на огородженому майданчику в дек╕лькох метрах в╕д будинку господаря.
УСЛ╤Д ЗА РОМАНТИКОЮ Узагал╕ ж «Воля» – це вже п’ятий власний плавзас╕б пана Валентина. Про кораблики, як╕ в╕н ще хлопчиною разом ╕з однол╕тками запускав на ставочку за городами в р╕дному м╕стечку Б╕лоп╕лл╕, що на Сумщин╕, зв╕сно ж, не йдеться. Хоча саме т╕ дитяч╕ забави нав╕яли Вал╕ романтику дальн╕х мандр╕в. Чому ж це не переросло у профес╕ю? Бо на завад╕ стали проблеми з зором, ускладнен╕ астигматизмом та г╕перметроп╕╓ю обох очей, – сумн╕ насл╕дки необачного пад╕ння з висоти у тому ж таки босоногому дитинств╕. «Але я не шкодую, чесно, що не п╕шов у моряки. Бо ким я м╕г стати? Ну, в кращому випадку кап╕таном, але ж не свого судна. А так я — кап╕тан завжди сво╖х суден. Це крут╕ше», — переводить на плюс сво╖ житт╓в╕ м╕нуси пан Валентин. За реал╕зац╕ю сво╖х задум╕в чолов╕к взявся на початку 1984-го. Себто буквально дек╕лька м╕сяц╕в потому, як ╕з дружиною Валентиною, до реч╕, теж учителем (ф╕зкультури), пере╖хав до М╕жводного. Ще на останньому курс╕ Сумського пед╕нституту Валентин зазделег╕дь роз╕слав листи — мовляв, а чи потр╕бен вам учитель з англ╕йсько╖ та н╕мецько╖ — у райвно виключно приморських рег╕он╕в тод╕шнього Союзу. Позитивна в╕дпов╕дь прийшла з далеких Примор’я, Заполяр’я, а також куди ближчого кримського Чорноморського, де в свою чергу запропонували м╕сце «англ╕йця» у с╕льськ╕й школ╕ М╕жводного. Вар╕ант — год╕ й бажати. Позаяк у цьому курортному сел╕ ледве не зус╕б╕ч велика вода: Ярилгацька бухта ╕ солоне, з л╕кувальними грязями, озеро Джарилгач. ╤ що не менш важливо з практичних м╕ркувань – молод╕й родин╕ в╕дразу ж надали к╕мнату у гуртожитку.
ПОЧИНАЛОСЬ УСЕ З «МИРУ» Таке «бортове» ╕м’я отримав в╕трильний перв╕сток Валентина. Прим╕щення, де була нав╕ть невеличка циркулярка та електрорубанок, для його буд╕вництва надала школа, директором яко╖ на той час був Микола Кукса — людина небайдужа ╕ щира. За ласкавого сприяння директора радгоспу «М╕жводне» Миколи Радченка ентуз╕асти отримали необх╕дн╕ матер╕али – дошки, фарбу, ол╕фу, нав╕ть тканину на в╕трила. Щодо проекту самого судна, то його Бут виношував давно. «Виходив тод╕ у Лен╕нград╕ такий журнал «Катери та яхти», — посвячу╓ мене у детал╕ пан Валентин. — Зв╕дти я взяв найголовн╕ше – теоретичне креслення, тобто обводи шпангоут╕в (поперечних ребер корпусу судна. — Авт.). Наносиш с╕тку координат, розрахову╓ш нап╕вшироти, висоти. Це досить просто, ╕нша р╕ч, скаж╕мо, те, що важливий у так╕й справ╕ «сопромат» на кафедр╕ ╕ноземних мов не викладали. Тож довелось все самому вишукувати, за аналогами вивчати». Найнепри╓мн╕ше новоспечених яхтсмен╕в чекало вже на вод╕. Зам╕сть традиц╕йного побажання «с╕м фут╕в п╕д к╕лем» — одразу категоричне «н╕ззя». Чиновники з Д╤МС — державно╖ ╕нспекц╕╖ малом╕рних суден — нав╕др╕з в╕дмовились ре╓струвати Валентинову саморобку. В╕дтак «зелен╕ кашкети» не давали дозв╕л на вих╕д у в╕дкрите море. То були дик╕ тотал╕тарн╕ часи, коли начальник застави м╕г на м╕сяць чи й на все л╕то закрити той чи ╕нший причал. ╤ все ж нав╕ть за тих час╕в ентуз╕астам вдавалося ходити п╕д в╕трилами. «Але це було так дозовано. Хоча ми й намагалися знаходили лаз╕вки, щоб таки вийти в море, та все ж наш «Мир» все б╕льше простоював на берез╕ ╕ скоро геть розсохся», — констату╓ пан Валентин.
ТРИ «МР╤╥» Куди щаслив╕ша доля у «Мр╕╖-1». Списан╕й у чорноморському рибколгосп╕ «Шлях комун╕зму» на дрова десятиметров╕й фелюз╕ Валентин Бут подарував друге життя. П╕дремонтував ще добротний корпус, встановив м╕цн╕ щогли, натягнув власноруч пошит╕ з тику в╕трила (до цього судно ходило виключно на мотор╕). Отримав в╕трильник ╕ законну «прописку» в Спортсудноре╓стр╕, а сам ╖╖ господар, усп╕шно склавши ╕спити перед повноважною атестац╕йною ком╕с╕╓ю, — диплом яхтового кап╕тана. На «Мр╕╖-1» пан Валентин розр╕зав хвил╕ бухти майже ш╕сть рок╕в. Не т╕льки задля власного задоволення, а й катав при╖жджих в╕дпочивальник╕в – за плату. Для вчительсько╖ родини, де виховувалось тро╓ д╕тей, це стало ще й непоганим п╕дроб╕тком. Наступна «Мр╕я» стала результатом конверс╕╖ в╕йськово-морсько╖ бази на Донузлав╕ ще, до слова, до оф╕ц╕йного под╕лу Чорноморського флоту. У розпал надто посп╕шного розпродажу флотського майна один ╕з м╕сцевих жител╕в придбав там корпус тральщика (в╕йськового судна, призначеного для пошуку ╕ знешкодження морських м╕н. — Авт.). Але не зм╕г дати йому ради ╕ запропонував Валентину Буту, який напередодн╕ продав свою першу «Мр╕ю» ╕ п╕дшуковував на зам╕ну щось п╕дходяще. Конверс╕йний тральщик польського виробництва завдовжки аж ш╕стнадцять метр╕в його ц╕лком влаштовував. Однак поморочитись довелось добряче, аж три роки. Так на «Мр╕╖-2» з’явились не т╕льки в╕трила, але й... комбайновий двигун. Щоправда, на новому-старому плавзасоб╕ пан Валентин зробив лише один вих╕д у море. А дал╕ трапилось непередбачуване. «Я стояв у бухт╕ на якор╕, — згаду╓ чолов╕к той фатальний для його «ласт╕вки» день, — коли налет╕в шквал. Одразу потр╕бно було ╕ з якоря зн╕матись, ╕ мотор заводити. Зробити одночасно ╕ те, ╕ друге, зрозум╕ло, не виходило. Тринадцятил╕тньому синов╕ довелося самому тримати стерно. Саме це дало мен╕ можлив╕сть п╕дняти в╕трила ╕ судно почало потроху в╕дходити в╕д берега. Але дрейф був завеликий, а часу, аби завершити маневр, надто мало. Як результат, судно наскочило на залишки опор старого терм╕нала нафтосховища. У пробо╖ну ринула вода… Найг╕ршим було те, що шквал перейшов у шторм, який тривав п’ять дн╕в. Викинуту на берег двадцятитонну яхту весь цей час безупинно било об дно. Встиг зняти з не╖ двигун ╕ ще дещо». А от «Мр╕ю-3», ╕з залатаним алюм╕н╕╓вим корпусом, сп╕ткало ╕нше, рукотворне, лихо. П╕д час чергового рейду ╖╖ у Валентина Бута конф╕скувала м╕сцева податкова м╕л╕ц╕я. Начебто через в╕дсутн╕сть л╕ценз╕╖ (чолов╕к сплачував лише податки), хоча на той час, л╕то 2001 року, сама процедура л╕цензування ще не була визначена. Непоступлив╕сть кап╕тана та принципова позиц╕я голови Апеляц╕йного суду АР Крим Михайла Тютюнника розставили все на сво╖ м╕сця. Прокуратура Криму порушила проти корумпованих податк╕вц╕в карну справу. Одначе зусиллями зац╕кавлених ос╕б ╖╖ щор╕чно упродовж п’яти рок╕в закривали, тож доводилося через ком╕тет Верховно╖ Ради Укра╖ни з боротьби ╕з корупц╕╓ю та орган╕зованою злочинн╕стю та його тод╕шнього голову Володимира Стретовича змушувати Генпрокуратуру поновлювати досудове сл╕дство. Але влада зрештою в╕дстояла сво╖х «в╕рних» син╕в. Карну справу закрили, так ╕ не дов╕вши до суду. Зате цив╕льний процес кап╕тан виграв, змусивши державу в╕дшкодувати бодай частину збитк╕в, завданих захланними митарями. «КАТАМАРАН – ЦЕ ПРОСТО ДИВО» У будь-яко╖ людини, либонь, нема╓ меж╕ вдосконалення. Так ╕ у мого 54-р╕чного сп╕врозмовника. Його нин╕шн╕й «Вол╕» всього п’ять рок╕в. На ╖╖ побудову «з нуля» часу витрачено приблизно ст╕льки ж. Тепер яхта з двигуном у двадцять «конячок», з дакроновими в╕трилами площею тридцять с╕м квадратних метр╕в в╕дпов╕да╓ вс╕м чинним вимогам мореплавства. Вона ма╓ однотонний баласт, споряджена автоп╕лотом, супутниковим нав╕гатором GPS ╕ розганя╓ться до семи з половиною вузл╕в». «Зазвичай, п╕д час п╕вторагодинно╖ екскурс╕╖ двигун працю╓ не б╕льше п’ятнадцяти хвилин — аби не витрачати час на пов╕льне галсування проти легких в╕тр╕в, аби люди встигли подивитись весь маршрут, — розпов╕да╓ пан Валентин. — Плавання п╕д в╕трилами — то неймов╕рна насолода, це мов нестримний пол╕т. Саме цього прагнуть мо╖ пасажири, ╕ я радий подарувати ╖м ц╕ в╕дчуття». Одним словом, яхта повн╕стю влаштову╓ кап╕тана. Що ще потр╕бно чолов╕ку, щоб зустр╕ти стар╕сть, як казав один к╕ноперсонаж ╕з «Б╕лого сонця пустел╕». Але, виявля╓ться, начебто бездоганна «Воля» для ╖╖ творця — це вже пройдений етап. Кап╕тан мр╕╓ про катамаран. «Уже давно працював над сво╖м проектом, — з╕зна╓ться пан Валентин, — розробляв креслення. А коли з’явився ╤нтернет, то виявилось, що ц╕ сам╕ ключов╕ ╕де╖ вже знайшли вт╕лення в проектах знаменитого англ╕йського конструктора багатокорпусник╕в Джона Шаттлуорта. Його твор╕ння – то досконале по╓днання тонко╖ естетики, ╕нженерного розрахунку та високих технолог╕й. Катамаран – це просто диво, це як пол╕т мр╕╖. От його ╕ спробу╓мо будувати».
Василь САДОВСЬКИЙ
* * * Вмира «Св╕тлиця» у Криму, А, отже, знову Взялись за душу за саму — За р╕дну мову. ╤ хай би то лише Москви Бажання давн╕ — Насправд╕ ж, н╕ж у спину ви, Хахли поган╕. Ви за ср╕бляник — руки б п╕к! У отч╕й хат╕ Морду╓те вже котрий в╕к Вкра╖ну-мат╕р. Вчите, як мовити «глаголь» На руськом з перцем, Бо ж за ╕мпер╕╓ю боль У псяч╕м серц╕. О, Укра╖но, де ж твоя Козацька слава? Де горд╕сть давняя твоя, Моя державо?! Облеслив╕ слова пуст╕ Плетуть мосьпани. Гай-гай! — То знову, знов не т╕ Нов╕ гетьмани? Чому мовчиш, народе м╕й, Мов ми тут бранц╕? Чому за тебе не стоять Тво╖ обранц╕? То, може, нагадати ╖м Майданом знову? Вмира ж на батьк╕вськ╕й земл╕ Вкра╖нська мова!
Валентин БУТ 14.09.2005
Недаремно ж кажуть, що людина, якщо вже талановита — то в усьому. Наш земляк-«св╕тличанин» Валентин Бут пливе по життю ╕ще п╕д одним в╕трилом — поетичним, ╕ вже нав╕ть п╕дготував до друку свою першу зб╕рочку в╕рш╕в, з якою ми плану╓мо ознайомити читач╕в у найближчих випусках газети.
"Кримська Свiтлиця" > #47 за 23.12.2011 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9760
|