"Кримська Свiтлиця" > #47 за 23.12.2011 > Тема "Душі криниця"
#47 за 23.12.2011
А ПЕРЕМОГЛА НАША ГАЛЯ!
Краса вряту╓ св╕т!
Рок╕в 20 тому було важко уявити, що прийде такий час, коли стане соромно вихваляти себе за нац╕ональною ознакою ╕ принижувати ╕нших, оск╕льки громадська думка не зб╕гатиметься з тво╓ю. Вт╕м, дивно, нас же виховували як ╕нтернац╕онал╕ст╕в, а виявля╓ться, лише загнали хворобу в глибину ╕ за сприятливого «розташування з╕рок» стався бурхливий рецидив. Але, зда╓ться, нарешт╕ ми перехвор╕ли, кожен сво╖м, маючи справу як з активними в╕русонос╕ями, так ╕ з мудрими ╕ толерантними «л╕карями», серед яких, зокрема, Реском╕тет у справах м╕жнац╕ональних стосунк╕в та депортованих громадян. Тому, якщо та чи ╕нша под╕я в╕дбува╓ться п╕д патронатом ц╕╓╖ орган╕зац╕╖, не виника╓ сумн╕ву — зах╕д буде корисним, п╕знавальним ╕ почуватимешся ти там комфортно, особливо, якщо живеш з душею, в╕дкритою для добра. Рад╕сною под╕╓ю став ╕ фестиваль нац╕ональних культур «Кримський в╕нок», кульм╕нац╕╓ю якого був нац╕ональний конкурс краси ╕ культури «Кримська красуня-2011». Перше, що 15 грудня вже в фой╓ Будинку культури профсп╕лок привертало увагу, це численн╕ стату╖ колоритних представник╕в р╕зних нац╕ональностей, виготовлен╕ чи то з бронзи, чи то з каменю, котр╕, як ╕ годиться, завмерли з фруктами в руц╕ або ж з люлькою в зубах, на розсуд скульптора, в╕дображаючи характерн╕ звички того чи ╕ншого народу. Вони стояли на високих постаментах з нерухомими обличчями… ось т╕льки оч╕, мов жив╕, стежили за под╕ями навколо. ╤ це неможливо було приховати, бо т╕ оч╕, як ╕ замаскован╕ люди, насправд╕ були живими. Шкода т╕льки, викликати ╖х на д╕алог не вдавалося… Такого дива я ще не бачила. Зате стов╕дсотково живим був укра╖нський ансамбль з Красногвард╕йського району «Вербиченька», який демонстрував одразу все: нац╕ональне вбрання, п╕сн╕, страви, що красувалися на стол╕. Його нап╕вколом оточували т╕, хто вм╕в ╕ заграти, ╕ засп╕вати, пританцьовуючи в межах в╕дведено╖ площ╕. Все те ж саме робили й рос╕яни, ще б╕льш розкут╕ та весел╕. А ось ╕ б╕лоруси у вишитих сорочках, жилетах, а за спиною, як ╕ в ╕нших сх╕дних слов’ян, — вишит╕ серветки, рушники, килимки та ще — ба! — портрет «бацьки» чи то на ознаку пошани, чи то щоб ╖х з ╕ншими не плутали. А б╕ля сходинок розм╕стилися греки, як╕ чомусь не ув╕йшли до «Федерац╕╖ грек╕в Криму», котр╕ частували ус╕х охочих нац╕ональними стравами, а чолов╕к╕в — ще й вином. Коли я запитала: «Чому не разом?», то з’ясувалося, що одн╕ з них — фрак╕йськ╕ з Б╕лог╕рського району, а ╕нш╕ — понт╕йськ╕. Що гр╕ха та╖ти, я теж скористалася гостинн╕стю останн╕х ╕ ознайомилася з ╖хньою на диво смачною кухнею. В╕рмени охоче позували з глечиками з вином ╕ були просто знах╕дкою для фотограф╕в. А для мене знах╕дкою стали кара╖ми, адже н╕коли ран╕ше доля з ними не зводила. Та й не дивно, в Криму мешка╓ ╖х всього 700, це не враховуючи тих, що в Литв╕, на Зах╕дн╕й Укра╖н╕, в Туреччин╕. А ╖х ╕ д╕йсно не варто плутати, бо, окр╕м мовних в╕дм╕нностей, м╕сцев╕ ╓ кара╖мами за кров’ю, у той час як ╕нш╕ — лише за в╕роспов╕данням. А назива╓ться ╖хня рел╕г╕я кара╖м╕зм ╕ м╕стить у сво╖й основ╕ «В╕тхий зав╕т». Голова товариства Тетяна Шайтанова розпов╕ла, як непросто збер╕гати ╖м свою нац╕ональну ╕дентичн╕сть, та все ж мають нед╕льну школу ╕ ще пам’ятають сво╖ нац╕ональн╕ звича╖ та страви, а це — янтик, ╕мурта, катлама й багато ╕нших. Кримськ╕ татари, як╕ розташувалися поруч, п╕дкорювали перш за все сво╖ми молод╕стю ╕ красою, вони не проти були прямо тут, у фой╓, ╕ в╕д душ╕ потанцювати. Зрештою, кримський в╕нок виявився надзвичайно барвистим. А ми ж, сус╕ди ╕ нав╕ть друз╕, бачимо одне одного, як правило, зовс╕м в ╕ншому образ╕. Вт╕м, народилися ми не продавщицями або домогосподинями, а перш за все запашними кв╕точками на г╕лц╕ свого нац╕онального дерева, яке мусить пот╕м стати соковитим плодом ╕ ув╕йти в майбутн╓ хоча б одним зернятком, яке теж дасть св╕й паг╕н. Шкода, що в нашому повсякденному вбранн╕ практично в╕дсутн╕ нац╕ональн╕ елементи, як╕ б нагадували — ми прийшли у цей св╕т з важливою м╕с╕╓ю ╕ не треба вимагати, щоб на яблун╕ виросли груш╕, та сперечатися, яка кв╕тка краща — троянда чи л╕лея. ╤ все ж таки подальший конкурс краси ╕ культури мав визначити щось под╕бне. У ньому взяли участь рос╕йськ╕, укра╖нськ╕, кримськотатарськ╕, в╕рменськ╕ красун╕, а ще — ╓врейська, грецька, башкирська та чеська — всього 16 чар╕вних д╕вчат в╕ком в╕д 16 до 24 рок╕в. Переважна б╕льш╕сть з них — студентки. Але якщо хтось оч╕кував негайно побачити д╕вчат у купальниках чи за виконанням якихось вправ, що дали б п╕дстави виявити «м╕с-сексуальн╕сть», йому не пощастило. ╤ сам винен, оск╕льки цей конкурс ще й культури, а точн╕ше — розма╖ття нац╕ональних культур. Д╕вчата не лише з’являлися в нац╕ональних костюмах, але й мали завдання продемонструвати нац╕ональий обряд, пов’язаний з водою. Для кримських татар це Наврез. Вода у мусульман — символ життя, очищення. ╤з трьох ковтк╕в води почина╓ться й так само завершу╓ться п╕ст. Ввечер╕ перед Наврезом (21 березня) д╕вчата гадають. У глечик з джерельною водою вони кладуть сво╖ прикраси ╕ ставлять його п╕д кущем троянди. Наймолодша ╕з зав’язаними очима вийма╓ з глечика прикраси, визначаючи при цьому долю ╖хн╕х власниць. Люди також поливалися водою — кому д╕станеться б╕льше, у того буде м╕цн╕шим здоров’я. У грек╕в — сво╖ звича╖. Свято Ай-Василь пов’язане з Новим роком за старим стилем. Це святий Василь, а не Д╕д Мороз приходить до д╕тлах╕в з подарунками. Коли оп╕вноч╕ д╕лили святковий пир╕г, шматочок залишали ╕ вод╕, яку греки вважають джерелом життя. А на Новий р╕к увесь посуд заповнювали св╕жою водою, до джерела приносили фрукти та ягоди, промовляючи: «Нехай ╕ вони пливуть у наш д╕м, як ця вода», тим самим на увесь р╕к забезпечуючи для родини добробут. У башкир╕в молоду дружину п╕сля вес╕лля ведуть до р╕чки з коромислом. Вона ма╓ пожертвувати водяному духов╕ ср╕бну монетку. А повертаючись з в╕драми назад, стежити, аби не розхлюпати воду. Ц╕ обрядов╕ д╕йства мають назву Хиу Башлау. У чех╕в найб╕льше традиц╕й, пов’язаних з водою, перепада╓ на Великоноце. У Велику п’ятницю треба було вмитися у проточн╕й вод╕ до сходу сонця — цього дня вона ма╓ очищувальну силу. У Б╕лу суботу воду святили ╕ кропили нею д╕м та майно. А у пасхальний понед╕лок хлопц╕ стьобали д╕вчат молодими г╕лками, за що, в свою чергу, одержували «водн╕ процедури». У ╓вре╖в вода вважалася джерелом морального очищення, а також позбавлення в╕д гр╕х╕в. На ╓врейський Новий р╕к Рош-а-Шана люди молилися на берез╕ водоймища з проханням позбавити ╖х в╕д гр╕х╕в, п╕сля чого вивертали кишен╕, де могло назбиратися см╕ття. Звичай зветься «Ташлих». В╕рменське свято «Вардавар» наста╓ серед спекотного л╕та. Цього дня люди просять у Бога дощу ╕ обливають одне одного водою, яка ма╓ ц╕лющ╕ властивост╕. А ще родини збираються б╕ля джерел, що сприяють ╓днанню роду. Тут розпочинаються народн╕ гуляння. Пом╕ж рос╕янами та укра╖нцями пов’язан╕ з водою традиц╕йн╕ свята под╕лилися умовно. Рос╕янам д╕сталось язичницьке свято Купала, коли д╕вчата прикрашають себе в╕нками ╕ пот╕м пускають ╖х на воду, а вранц╕ люди вмиваються росою та гуляють босон╕ж, а для укра╖нц╕в одним ╕з найважлив╕ших свят, на думку досл╕дник╕в-орган╕затор╕в, ╓ Водохреще. Цього дня всяка вода вважа╓ться святою, особливо освячена священиком. Вран╕шн╓ умивання на Хрещення дару╓ прекрасн╕й стат╕ красу. Але як за 10-15 хвилин у коротенькому д╕йств╕ донести до глядач╕в традиц╕╖ свого народу, нав╕ть з допомогою досв╕дчених хореограф╕в та народознавц╕в? Бодай хоча б в╕добразити як╕сь його елементи! Якщо кримськотатарськ╕ красун╕ таки мудрували б╕ля глечика, то укра╖нськ╕ зам╕сть того, щоб дивитися в ополонку в оч╕куванн╕ Божого знамення, танцювали у в╕нках з козаками. Головне, що вода (шовковиста тканина через усю сцену) була поруч. Та й для жур╕, зда╓ться, важлив╕шим був нац╕ональний колорит, н╕ж близьк╕сть до запропонованих сюжет╕в. А ще д╕вчата порадували присутн╕х святковим танцем дружби з елементами р╕зних нац╕ональних танц╕в, продемонстрували д╕лов╕ костюми в╕д магазину «Л╕л╕». Вони мали право ╕ на якийсь «месидж», а зазвичай у под╕бних випадках це зветься в╕зит╕вкою. Записала лише те, що запало в душу: «Пишаюся сво╓ю Батьк╕вщиною ╕ знаю, що завжди ╕з-за хмар вигляда╓ сонце», — це сказала укра╖нська д╕вчина Галина П╕вень. «Нема╓ н╕чого кращого за сп╕вдружн╕сть культур», — зазначила чеська красуня Мар╕я Грицюк. А моя фаворитка з самого початку змагань студентка ТНУ кримська татарка Айше Оказ висловила думку, що джерело краси прихову╓ться в кожн╕й людин╕. ╤ судила д╕вчина, зда╓ться, по соб╕, — про все це говорили ╖╖ оч╕, вираз обличчя, н╕жного ╕ в╕дкритого. А коли д╕вчата почали демонструвати вес╕льн╕ сукн╕, неперевершеними виявилися буквально вс╕.
У перервах пом╕ж ╖хн╕ми виходами сцена теж не була порожньою. Чар╕вна маленька Рег╕на показала кримськотатарський танець, ще менша, учениця молодших клас╕в Амал╕я Кримська засп╕вала п╕сеньку «В╕ночок», сама теж у в╕ночку та укра╖нському нац╕ональному вбранн╕. Д╕йшло, зда╓ться, ╕ зовс╕м до дошк╕льнят. Цей номер звався «Спортивний бальний танок «Карнавал». Та не все ж дивувати громаду малюками. На сцену аж дв╕ч╕ виходили ╕ ╓впатор╕йськ╕ «Велетн╕» — молод╕ ╕ гарн╕ хлопц╕ та д╕вчата на ходулях. Вони не лише танцювали дерев’яними палицями та с╕дали на шпагат, але й демонстрували якийсь дивовижний фантастичний сюжет, розмахуючи крилами ╕ погрожуючи комусь мечем. Й цим самим лише п╕дсилювали пристраст╕, як╕ вже переповнювали залу, — жур╕ мало ось-ось оголосити результати конкурсу й тор╕шня переможниця Христина Джеладян одягнути корону сво╖й правонаступниц╕. Та перш н╕ж прозвучали ╕мена, слово мали члени жур╕. Заступник м╕н╕стра культури АРК Тетяна Манежина подякувала за молод╕сть, мир ╕ дружбу, що панували на сцен╕ ╕ загалом у зал╕. Розчулена, вона нав╕ть заговорила в╕ршами. А заступник голови Реском╕тету у справах м╕жнац╕ональних стосунк╕в та депортованих громадян Ем╕не Авал╕╓ва привернула увагу до волод╕ння д╕вчатами р╕дними мовами та до ╖хньо╖ внутр╕шньо╖ краси. Вона г╕дно оц╕нила нац╕ональний костюм Ольги Лобаново╖ та т╕ перетворення, як╕ в╕дбувалися з башкирською красунею Оксаною Стаценко-Хусн╕мардановою, коли вона перевдяглася в нац╕ональне вбрання, ╕ наголосила на почутт╓вост╕ кримськотатарських д╕вчат. А ще члени жур╕ дякували д╕вчатам за «сонячне свято у грудневий веч╕р» ╕, звичайно ж, орган╕заторам конкурсу, яких настав час назвати по╕менно: автор ╕ директор проекту — Катерина Перетятько; автор ╕ режисер-постановник, а також одна з ведучих — Елеонора Бах╕ча (яка, до реч╕, цього дня була ╕менинницею); досл╕дник звича╖в народ╕в Криму ╕ режисер-постановник нац╕ональних традиц╕й — Олена Широка. Вт╕м, перейшли до нагород, бо «найяскрав╕ш╕ перлини кримсько╖ скарбниц╕» вже не витримували напруги. На вс╕х д╕вчат чекали стартов╕ пакети в╕д оператора «Лайф» та запрошення до ресторану. Диплом «М╕с-експрес╕я» одержала рос╕янка Анастас╕я Ромм; «М╕с-чар╕вн╕сть» — укра╖нка Анастас╕я Ульянська; «М╕с-натхнення» — кримська татарка Айше Оказ; «М╕с-шарм» — в╕рменка Шагане Шахвердян; «М╕с-артистизм» — в╕рменка Кнар╕к Малумян; «М╕с–приваблив╕сть» — чешка Мар╕я Грицюк; «М╕с–сучасн╕сть» — в╕рменка Христина Артюнова, «М╕с–романтичн╕сть» — рос╕янка Мар╕я Похилько; «М╕с–почутт╓в╕сть» — кримська татарка Ал╕╓ Фаткул╕на; «М╕с-поетичн╕сть» — рос╕янка Ганна Клюшина; «М╕с–грац╕я» — кримська татарка Гульнара Басирова; «М╕с–н╕жн╕сть» — башкирка Оксана Стаценко-Хусн╕марданова; «М╕с–вишукан╕сть» — гречанка Ангел╕на Коул; «М╕с–витончен╕сть» — ╓врейка Сандра Середенко; «М╕с–елегантн╕сть» — укра╖нка Галина П╕вень та «М╕с–екстравагантн╕сть» — укра╖нка Ольга Лобанова. Думаю, жур╕ було непросто вишукувати нов╕ й нов╕ гран╕ отого поняття, яке можна ототожнювати з╕ словами «краса», «приваблив╕сть», «надзвичайн╕сть». Але д╕вчата були того варт╕. Головний редактор першого кримськотатарського журналу «Арзи» Лентара Хал╕лова в╕дзначила Айше Оказ ще й за кращий нац╕ональний костюм ╕ пооб╕цяла, що обличчя д╕вчини прикрасить обкладинку наступного номера видання. К╕лькох д╕вчат було також порекомендовано для участ╕ в под╕бних всеукра╖нських конкурсах, а Оксану Стаценко-Хусн╕марданову нав╕ть у ╓вропейських. Диплом глядацьких симпат╕й одержала Гульнара Басирова, а «М╕с–╤нтернет» стала Ганна Клюшина ╕, як насл╕док, — володаркою новенького ноутбука. «М╕с–дружбою» визнали Анастас╕ю Ромм. Назвати ╕ прив╕тати переможницю конкурсу вийшов на сцену сам голова Реском╕тету у справах м╕жнац╕ональних стосунк╕в та депортованих громадян Ремз╕ ╤льясов. В╕н нагадав, що краса вряту╓ св╕т, а також подякував д╕вчатам, що дозволили, забувши ус╕ турботи, в╕дпочити душею. А переможницею нац╕онального конкурсу краси ╕ культури, «Кримською красунею–2011» було визнано укра╖нку Галину П╕вень, студентку Севастопольського ╕нституту банк╕всько╖ справи Нац╕онального банку Укра╖ни, д╕вчину, яка недарма в╕рила, що з-поза хмар усе одно визирне сонце. Гал╕ 18 рок╕в. Народжена в Укра╖н╕, вона ма╓ традиц╕йне укра╖нське ╕м’я, осп╕ване в десятках п╕сень. ╤ вона не соромиться вголос говорити про любов до сво╓╖ Батьк╕вщини, хоча та — не Америка ╕ нав╕ть не Рос╕я, а сама Галя живе в ще й дос╕ «неоднозначному» Криму. Але д╕вчина пам’ятатиме — нац╕ональний в╕ночок на ╖╖ голов╕ тому ╕ гарний, що барвистий, — там м╕цно взялися за руки р╕зн╕ кв╕тки, водячи хоровод дружби.
Тамара СОЛОВЕЙ Фото О. Носаненка
На фото: коронац╕я переможниц╕ конкурсу краси ╕ культури «Кримська красуня-2011» Галини П╕вень
"Кримська Свiтлиця" > #47 за 23.12.2011 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9745
|