Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 21.10.2011 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#27 за 21.10.2011
СУЗ╤Р’Я ТАРАСА ГОРОДЕЦЬКОГО

Джерела

Зовс╕м непросто писати про цього червоноградського майстра писанки, про якого лише дещо чув в╕д друз╕в. Але й почесно водночас — мимовол╕ опиня╓шся в рол╕ «першопрох╕дця» (або одного з них) ╕ у такий спос╕б н╕би сам долуча╓шся до чогось св╕тлого, великого, в╕чного… Щоб дати всеб╕чну оц╕нку творчост╕ Тараса Городецького, бажано б мати ╜рунтовну осв╕ту художника, етнографа та ф╕лософа. Без цього будь-яка стаття про нього в╕ддаватиме дилетантством. Усв╕домлюючи свою велику в╕дпов╕дальн╕сть, я довго розм╕рковував, з чого почати. У чому велич ц╕╓╖ скромно╖ людини, земне життя яко╖ об╕рвалося в 42 роки? Сп╕лкуючись з людьми, як╕ його знали, я переконався, що Городецький — ф╕гура того ж масштабу, що й художниця Катерина Б╕локур, бандурист Олекс╕й Нирко або вишивальниця В╕ра Ро╖к. У чомусь його можна пор╕внювати ╕ з композитором Володимиром ╤васюком або з к╕ноактором ╤ваном Миколайчуком. Жодного сумн╕ву не маю, що вони товаришували б, якби жили в одну епоху. ╤ з Василем Стусом ╖м було б про що поговорити, ╕ з Олексою Тихим. Незалежно в╕д того, чим займалися вищезгадан╕ особи, вс╕ вони мали Божу ╕скру, вс╕ працювали жертовно, вс╕ були великими укра╖нцями. Ось ╕ Тарас був великим. ╤ це незважаючи на те, що доля в╕дм╕ряла йому для творчост╕ зовс╕м мало часу — скаж╕мо, на ш╕сть десятил╕ть менше, н╕ж кримчанц╕ В╕р╕ Ро╖к. А писанкарство — це не музика; тут один тв╕р, нав╕ть найдовершен╕ший, в╕домим не зробить. Однак, маючи ц╕лком геро╖чний родов╕д (його батько боровся за свободу в лавах УПА), Тарас Городецький обрав саме цей шлях ╕ «зброю» соб╕ вибрав ╕ншу, мирну — писачок. Виявля╓ться, дуже ефективна зброя культурницького фронту, особливо якщо нею досконало оволод╕ти…
Хорошу нагоду для вивчення «феномена Городецького» подарував Всеукра╖нський фестиваль його пам’ят╕, що в╕дбувся 24-25 вересня у Червоноград╕. В усьому в╕дчувалася добра орган╕зац╕я — люди, як╕ при╖хали з р╕зних куточк╕в Укра╖ни, побували на поминальн╕й служб╕, в╕дв╕дали могилу великого майстра, для них була орган╕зована ц╕кава екскурс╕я «Декоративно-ужиткове мистецтво Сокальщини», а найц╕кав╕шим був «круглий ст╕л» на тему: «Тарас Городецький: Майстер ╕ Людина — у контекст╕ укра╖нсько╖ ╕ св╕тово╖ культури». У ньому взяв активну участь м╕ський голова ╤гор Чуд╕йович ╕ саме в╕н процитував слова Ераста Б╕няшевського: «Р╕зн╕ народи св╕ту шанували яйце ╕ мали власну атрибутику його возвеличення. Яйце прикрашали в Давньому ╢гипт╕, Рим╕, Грец╕╖, Стародавньому Кита╖. ╤нд╕йськими племенами навколо нього було створено безл╕ч м╕ф╕в ╕ легенд. Та, мабуть, жоден з народ╕в не дон╕с до сьогодення сво╖ автохтонн╕ граф╕чн╕ уявлення про життя так виразно, як укра╖нський…» А пот╕м додав, що й Кобзар наш опосередковано возвеличив писанку в╕домою фразою: «Село на наш╕й Укра╖н╕ — неначе писанка село…» У день в╕дкриття фестивалю висловлювання в╕домих людей, як╕ п╕дкреслювали величезну роль писанки в укра╖нськ╕й культур╕, цитувалися часто. Оце й буде основою для статт╕ — подумав я. Бо якщо й потрапляла до святкового гурту людей якась випадкова, далека в╕д писанкарства людина, то й вона з часом проникалася повагою до цього виду мистецтва — наст╕льки мудро все було орган╕зовано. В╕дчувалася добра рука «Прозерка» — незалежного ж╕ночого товариства, що ╓ горд╕стю шахтарського Червонограда. Тут нема╓ жодного переб╕льшення, бо далеко не в кожному райцентр╕ ╓ так╕ динам╕чн╕ орган╕зац╕╖, що ╜рунтуються на принципах поваги до людини та ╖╖ творчих зд╕бностей. А в «Прозерку» завжди пригорнуть того, хто хоче робити добр╕ справи для Укра╖ни, хто реал╕зу╓ сво╖ творч╕ плани не самотужки, а тяж╕╓ до гурту. Якби фах╕вц╕ колись поставили за мету вивчити ╕стор╕ю зародження громадських орган╕зац╕й на Льв╕вщин╕, то з «Прозерка» й варто було б починати. А ще кримчани повинн╕ знати, що ╕ червоноградський «Прозерок», ╕ «Екомилосердя» з Сосн╕вки були активними популяризаторами «Кримсько╖ св╕тлиц╕» в найзах╕дн╕шому шахтарському рег╕он╕ Укра╖ни.
*    *    *
Серед учасник╕в фестивалю переважали ж╕нки. Я подумав: це ж вони сьогодн╕ вшановують пам’ять чолов╕ка ╕ говорять про нього як про неперевершеного майстра. Чи не присутн╕ тут бодай як╕сь гендерн╕ «ревнощ╕»? Н╕, не пом╕тив. Ус╕ говорять про митця щиро, з великою повагою. Слухаю, записую, намагаюся анал╕зувати. То коли ж Тарас зробив перший крок до писанки? Чому не побоявся бути «б╕лою вороною» серед царства великих майстринь? Чому, зрештою, вибрав мистецтво, а не пол╕тику — синов╕ повстанця вона пасувала б б╕льше… Впродовж фестивалю я поступово знаходив в╕дпов╕д╕ на запитання. Дуже вдалим був ф╕льм про митця (його автори  — Над╕я Пащук ╕ Ярослав Горбач) — коли демонстрац╕я ск╕нчилася, вс╕ присутн╕ п╕двелися ╕ довго аплодували. Назва ф╕льму дуже символ╕чна — «Тарас Городецький: зор╕ повертаються на небеса». Пот╕м були дискус╕╖, бес╕ди. Кожен м╕й сп╕врозмовник мав свою точку зору, але оск╕льки ус╕ вони були ╕з «суз╕р’я Тараса Городецького», то, врешт╕-решт, картина вималювалась ц╕лком об’╓ктивна. Отже, да╓мо можлив╕сть висловитися ус╕м бажаючим. Почнемо з майстра Олександра Опар╕я, асп╕ранта кафедри художнього текстилю Льв╕всько╖ нац╕онально╖ академ╕╖ мистецтв:
— Поштовхом для сина повстанця була по╖здка в музей арх╕тектури ╕ побуту в Пирогово — якщо не помиляюся, це сталося в 1992 роц╕. А мотиви Тараса були так╕: в╕н бачив занепад цього виду мистецтва, зрозум╕в, що небагато людей займа╓ться писанкарством. Тому вир╕шив спробувати зробити св╕й внесок. А коли побачив, що у нього виходить, загор╕вся ╕ почав цю справу рухати. Навряд чи в╕н думав про те, що писанкарство — не чолов╕ча справа, але добре усв╕домлював, що ця справа важлива для укра╖нц╕в. ╤ почав робити все з чолов╕чим розмахом — масштабн╕ше, системн╕ше. Докладав величезних зусиль, аби цей вид мистецтва поширювався по Укра╖н╕, допомагав новачкам, особливо рад╕в усп╕хам д╕тей. Побутувала думка, що в╕н через Лесю Приведу прийшов до писанкарства, але це не так — в╕н уже вм╕в писати. Спочатку писав за зразками традиц╕йно╖ писанки, а пот╕м Леся переконала його, що в писанкарств╕ можна й творити, тобто в╕дштовхуватись в╕д зразка, але йти дал╕. ╤ це Тараса дуже захопило! Адже в╕н мав хорошу осв╕ту, зак╕нчивши Льв╕вську пол╕техн╕ку, був гарним креслярем, а головне — мислив космогон╕чно… Тому у сво╖х писанках в╕н створював Всесв╕т. Хто хоч раз бачив його писанки, той уже не м╕г ╖х забути…
*    *    *
Леся Приведа (С╕етл, США), член Сп╕лки художник╕в Укра╖ни, член М╕жнародно╖ асоц╕ац╕╖ антрополог╕в:
— У св╕т╕ ╓ дуже багато нац╕ональностей, ╕ у кожно╖ ╓ сво╓ уявлення про гармон╕ю. Укра╖нц╕, видно, мають якийсь «Божий стрижень», в╕н в╕дчува╓ться ╕ в п╕сн╕, ╕ в народному одяз╕, ╕ в писанц╕. До реч╕, фах╕вц╕ однозначно визнають, що з п’яти найкращих народних костюм╕в укра╖нський пос╕да╓ перше м╕сце. Друге належить ╕нд╕йському. У цю п’ят╕рку входять ще гватемальський, турецький та еф╕опський костюми. Це встановила Асоц╕ац╕я вивчення традиц╕йно╖ спадщини, а у н╕й представлен╕ фах╕вц╕ з р╕зних кра╖н: Франц╕╖, Япон╕╖, Китаю, Коре╖, Перу, Палестини. Отже, все об’╓ктивно… Прикро, що укра╖нц╕ цього не знають ╕, зазвичай, мало пишаються сво╓ю культурою. А ось Тарас пишався ╕ жертовно працював для нашо╖ культури… Мен╕ боляче спостер╕гати як в США швидко, упродовж одного покол╕ння, асим╕люються представники протестантських родин, як╕ ем╕грували з Укра╖ни. Не ц╕нують вони свого… Значно краще тримаються греко-католики та православн╕, бо у них ╓ певне нац╕ональне п╕д╜рунтя (виявля╓ться, що вишивка та писанкарство — не така вже й др╕бниця!). У свою чергу, патр╕отизм у цих людей п╕дтриму╓ться глибокою в╕рою… Думаю, що Тарас Городецький розум╕в роль писанки в укра╖нськ╕й культур╕.
До реч╕, ми познайомилися тод╕, коли  я вже мала к╕лька виставок у Львов╕. Хто з нас на кого б╕льше впливав — важко сказати. У нас було дещо р╕зне бачення традиц╕йного мистецтва; я все-таки була профес╕йним художником ╕ виросла у родин╕, де ми, д╕вчатка, писали писанки з того самого часу, як навчилися тримати ложку в руках… А Тарас на той час щойно в╕дкрив для себе писанку. Та я в╕дразу була вражена його високою майстерн╕стю! В╕н сам соб╕ робив електричн╕ писачки — чолов╕к все-таки… Тарас надзвичайно багато дав мен╕ в план╕ техн╕чного виконання писанок. Я дос╕ бережу писачок, зроблений його руками — кращого в╕д нього нема нав╕ть в Америц╕!
На превеликий жаль, з чудовими берегинями з червоноградського «Прозерка» я познайомилася лише тепер. Дуже рада, що ╓ так╕ люди! А стосовно «Кримсько╖ св╕тлиц╕», то читаю я ╖╖ в ╕нтернет╕ приблизно з 2003 року — з того часу, коли стала б╕льш-менш в╕льно волод╕ти комп’ютером. Дуже люблю Вашу газету!
*    *    *
В╕ра Манько, автор книги «Св╕т писанки Тараса Городецького»:
— Чесно кажучи, коли Тараса не стало, я й не думала, що нам вдасться зробити книгу про нього. Добре, що вдалося з╕брати його роботи ╕ зробити виставку. Це, в першу чергу, завдяки «Прозерку» ╕ його кер╕вников╕ Юл╖╖ Бурко. ╥╖ роль у ц╕й справ╕ дуже вагома. Бо саме вона домовилася з музеями, щоб вони дали роботи Тараса Городецького для виставки. Дещо дала Зенов╕я Шульга з╕ сво╓╖ колекц╕╖, дещо — ф╕зик Василь ╤гнатюк (вони дружили з Тарасом), так ми сп╕льними зусиллями ╕ зробили виставку. Ц╕ роботи побачив один б╕знесмен ╕ сказав: «Роб╕ть книжку…» Я сказала, що з тридцятьма писанками книжку зробити неможливо, але в╕н був непохитним, дав мен╕ дв╕ст╕ долар╕в ╕ сказав ще раз: «Роб╕ть книжку!» Зна╓те, у наших людей ╓ певний психолог╕чний бар’╓р: мовляв, як же можна починати роботу над книгою, коли грошей нема? А тут ц╕ грош╕ лежали в мо╖й шухляд╕ ц╕лий р╕к ╕ таки зобов’язували щось робити… Треба в╕дзначити, що у нас ╓ золот╕ люди, вони дуже допомогли коштами. Я сама написала вступ ╕ попросила, щоб написали сво╖ спогади про Тараса т╕, хто його знав. Василь ╤гнатюк дав дуже хороший текст на зак╕нчення книжки. Такий оптим╕стичний, житт╓стверджуючий! Бо я й не хот╕ла, щоб книжка вийшла сумною, адже Тарас був таким житт╓любом!
*    *    *
Галина Горин, прац╕вниця Нац╕онального музею Сокальщини:
— Тарас Городецький був щирим другом музейних прац╕вник╕в. Якщо був у Червоноград╕, то вс╕ свята проводив з нами. Ми пили його улюблений чай з бергамотом, ╖ли торт, говорили про все на св╕т╕, сп╕вали… Ми вс╕ його дуже любили ╕ фактично зам╕няли йому родину. ╤ в╕н для нас був таким «сво╖м», таким справжн╕м! Т╕льки натякнеш йому, що треба допомогти, а в╕н: «зараз при╖ду!» Попросиш його перев╕сити щити — зробить. Скажеш, що писачка потр╕бна — ╕ в╕н тут же привозить свою писачку. Такого жертовного патр╕ота, як Тарас, я ще не зустр╕чала. В╕н знав дуже багато, ╕ все укра╖нське його дуже ц╕кавило. Якщо по╖де на свою улюблену Волинь, то обов’язково обнишпорить там ус╕ закутки! Не т╕льки в╕дпочине на озерах, але й шукатиме вироби з керам╕ки, як╕сь легенди позапису╓, зустр╕неться з ц╕кавими людьми, а пот╕м при╖де додому ╕ розпов╕датиме: «Я там таке чув, таке бачив, а ось цю справу ц╕каво було б досл╕дити…» Зараз дуже важко знайти людину небайдужу. А Тарас коли д╕знавався, що як╕йсь с╕льськ╕й майстрин╕ нелегко живеться, то намагався п╕дтримати ╖╖ бодай морально — виставку допоможе орган╕зувати чи ф╕льм зняти… ╤стинна ╕нтел╕гентн╕сть проявля╓ться, окр╕м усього ╕ншого, ╕ в щирому бажанн╕ допомагати ╕ншим людям. Тарас Городецький був саме таким, в╕н добре представляв нашу нац╕ю.
*    *    *
Тетяна Коновал, заслужений майстер народно╖ творчост╕ Укра╖ни, м. Свердловськ Лугансько╖ област╕:
— Займатися писанкарством ми почали в родин╕. М╕й чолов╕к родом з Ужгорода, а кор╕ння його з Хмельниччини — саме в╕н ╕ був мо╖м першим учителем. На другий чи на трет╕й наш сп╕льний родинний Великдень ми й почали творити. Пот╕м я працювала в дитячому садочку ╕ подумала: якщо м╕й маленький син пише писанки, то, може, й ╕нш╕ д╕ти зум╕ють? Я вчила д╕тей малювати — вс╕м роздала виготовлен╕ чолов╕ком писачки ╕ ми стали пробувати. Це були т╕льки перш╕ кроки, а трохи згодом я вже бачила живий ╕нтерес у батьк╕в. Подумала: можливо, варто створити р╕знов╕кову студ╕ю, щоб це було не лише в рамках одного лише навчального закладу, а ширше? Згодом це вдалося зробити, тепер наш╕й студ╕╖ вже 10 рок╕в! Нарешт╕ кер╕вництво м╕ста почало нами пишатися ╕ простягнуло руку допомоги. ╤, головне, ми отримали прим╕щення для роботи в м╕ському Будинку культури. Тепер у нас н╕би крила розправилися за спиною, таке враження, що все найц╕кав╕ше попереду! А щодо Тараса Городецького, то в╕н якось сам зателефонував мен╕ ╕ каже: я вивчав тво╖ «окислен╕» писанки, це надзвичайно ц╕каво! До цього мен╕ не були знайом╕ писанки з Прикарпаття, але Тарас щедро обдарував мене фотограф╕ями. ╥х ╕ тепер ╓ дуже багато, прикро т╕льки, що не в електронному вар╕ант╕… Тепер не лише моя студ╕я, а й весь Свердловськ пише писанки, спираючись на зразки Зах╕дного рег╕ону. Я вдячна Тарасов╕ за те, що в╕н поступово формував мене як писанкарку; дуже наполягав, щоб я по╖хала в Карпати… У 2006 роц╕ я мала змогу побувати на ╤вано-Франк╕вщин╕, хот╕ла за╖хати ╕ до нього в Червоноград, але мен╕ передали, що Тарас просив не ╖хати… Можливо, в╕н уже погано себе почував. А коли повернулася додому, то д╕зналася, що Тараса Городецького не стало. Якби в╕н був з нами, то порад╕в би: тепер у Свердловську писанкарство поступово об’╓дну╓ ╕ згуртову╓ нав╕ть людей з особливими потребами. Це В╕ктор╕я Гончарова, мама мо╓╖ учениц╕, так вир╕шила ╕ сама активно взялася за справу. Вона п╕сля тяжко╖ травми вижила ╕ зберегла силу духу завдяки вишивц╕, вишиванню. Як н╕хто ╕нший, В╕ка в╕дчува╓ б╕ль таких людей, в╕дчува╓ ╖хн╕й настр╕й. Вона розум╕╓, що писанка — це л╕ки для душ╕. Я, напевно, все з╕псувала б, вимагала б знань та ум╕ння — роб╕ть так, як я вчу! А цих людей нав╕ть критикувати не можна… Отже, Бог усе розставив по сво╖х м╕сцях, В╕ктор╕я Гончарова вершить добру справу, але поштовхи, ╕мпульси зв╕дки йшли? З Галичини, Прикарпаття, ╕ це дуже символ╕чно.
*    *    *
Розм╕рковуючи над словами Тетяни, я уважно придивлявся до юнацтва, яке взяло участь у фестивал╕. Знав, що при Будинку культури вже чотири роки ╕сну╓ студ╕я писанкарства, яка названа на честь Тараса Городецького. Ось хлопц╕-соколята у вишиванках: Тарас ╕ Богдан. Це сини Юл╕╖ Бурко. Вони так╕ ж талановит╕, щир╕, добр╕ — як ╕ мама. Вже к╕лька рок╕в навчаються у Львов╕, але про р╕дну студ╕ю та про сво╓ захоплення не забувають. Дос╕ пишуть писанки студентки виш╕в ╤рина Криштапович та ╤рина Возняк. А ось ╤ванна Кузицька, студентка Льв╕вського державного коледжу ╕мен╕ ╤вана Труша, актив╕стка «Студентського братства». Ось Мар╕чка ╫рох, онучка нашого в╕рного «св╕тличанина» ╕з Сосн╕вки Василя Годяка. А ось зовс╕м нев╕дом╕ мен╕ д╕тки… Гарн╕, одухотворен╕ обличчя — ╕стинна краса Укра╖ни! Вони з таким завзяттям створюють сво╖ маленьк╕ писанкарськ╕ дива, що так ╕ хочеться сказати: оце, панове, ╕ ╓ наша в╕дпов╕дь Чемберлену, тьху ти… в╕дпов╕дь Червонограда Жириновському, Затул╕ну, патр╕арху Кирилу та ╕ншим приб╕чникам ╕де╖ «русского мира». Ц╕ маленьк╕ д╕ти шахтар╕в натхненно створюють св╕й укра╖нський св╕т, в якийсь ╕нший ╖х ╕ бубликом не заманиш! На тему конкурентоспроможност╕ укра╖нсько╖ культури говоримо ╕з Зенов╕╓ю Шульгою — доцентом кафедри художнього текстилю Льв╕всько╖ нац╕онально╖ академ╕╖ мистецтв:
— ╤з ц╕кавим явищем я зустр╕лася в Сургут╕. Переконалася, що писанкою там займаються не лише укра╖нц╕, але й татари, ханти, манс╕ та представники ╕нших народ╕в. У чому ж причина тако╖ популярност╕ укра╖нського мистецтва в м╕ст╕ нафтовик╕в? Справа в тому, що там багато вих╕дц╕в ╕з Прикарпаття, оск╕льки в ╤вано-Франк╕вську ╓ навчальний заклад, який готу╓ нафтовик╕в.                 ╤ саме це допомогло зцементувати велику укра╖нську громаду в м╕ст╕. Нафтовики швидко стали багатими, а заможн╕ люди зазвичай ╓ незалежн╕шими, в╕льн╕шими. До того ж, це не випадков╕ зароб╕тчани ╕ не насильно вивезене населення — у нафтовик╕в з ╤вано-Франк╕вська висока нац╕ональна св╕дом╕сть, сильна родова пам’ять. Цей фактор не може не впливати на ситуац╕ю — укра╖нське в Сургут╕ ╓ привабливим. А ще сл╕д завдячувати м╕ськ╕й ел╕т╕ «столиц╕ нафтовик╕в», зокрема наш╕й землячц╕ Ганн╕ Литвин. У Сургут╕ вона очолю╓ Управл╕ння культури. Це дуже миловидна, тактовна ж╕нка, яка  в╕дчува╓ сп╕врозмовника ╕ вм╕╓ переконувати. Вона так згуртувала навколо себе укра╖нську громаду! Ще в 1997 роц╕ я казала ╖й, що в Сургут╕ варто створити школу укра╖нського декоративного мистецтва. Видно, сам Бог почув ц╕ слова: тепер при коледж╕ рос╕йсько╖ культури ╕мен╕ Знаменського Льв╕вська нац╕ональна академ╕я мистецтв ма╓ сво╓ в╕дд╕лення — текстиль ╕ малювання. Звичайно, нам довелося ╖здити до них по дек╕лька раз╕в на р╕к, допомагати становленню, зате тепер ми ма╓мо там свою ф╕л╕ю! У 1996 роц╕ Тарас Городецький ╕ Леся Приведа провели майстер–класи з писанкарства в Сургут╕. Отак сво╖м прикладом, сво╓ю енергетикою в╕н проклав стежку, якою згодом захот╕ли п╕ти ╕нш╕. Скаж╕мо, п╕сля його смерт╕ Тетяна Коновал з Луганщини написала ╕ видала чудову книгу «Абетка писанкарства». У цьому в╕ддаленому в╕д Червонограда рег╕он╕ вона так активно ╕ натхненно працю╓, що ╖╖ можна ставити за приклад галичанам!
 До реч╕, користуючись нагодою, хочу передати в╕тання вс╕м читачам «Кримсько╖ св╕тлиц╕». Наша кафедра знайома з цим виданням, адже газету давно передплачу╓ ╕ пропагу╓ в ╕нститут╕ доцент Зоя Семак. Коли в руки береш «Кримську св╕тлицю», то в╕дчува╓ш, що вона справжня - чиста, як джерельна вода! Вона назива╓ реч╕ сво╖ми ╕менами ╕ разом з цим абсолютно не розпалю╓ м╕жнац╕онально╖ ворожнеч╕. Як би там не було, а завоювати читача в рег╕он╕, де укра╖нофобськ╕ настро╖ нагн╕таються пост╕йно, — це дуже складне завдання. До людей треба йти з любов’ю, н╕як не ╕накше… ╤ «Кримська св╕тлиця» цей мудрий виб╕р зробила. Тому вдв╕ч╕ при╓мн╕ше буде сп╕впрацювати з нею! А нагода для тако╖ сп╕впрац╕ буде, адже навесн╕, перед Великим постом, ми орган╕зу╓мо в С╕мферопол╕ виставку сучасного укра╖нського вес╕льного обряду «Родина». Там також будемо писати писанки. Ми хочемо зробити так: п╕дкида╓мо ╕дею, а дал╕ вона доповню╓ться, «оброста╓» м╕сцевим матер╕алом. Нас ц╕кавить ╕ кримськотатарська культура, ╕ кара╖мська, ╕ грецька, ╕ болгарська… Саме я ╓ автором м╕жнародного мистецького проекту «Еколог╕чний ракурс», цей проект реал╕зу╓ться впродовж 15 рок╕в. У 2008 роц╕ виставка «Родина» проводилася у Львов╕, пот╕м ╖╖ побачили Коломия, Червоноград, Яремче, Дубно, Острог, Ки╖в… А от п╕сля столиц╕ наступним пунктом буде Крим. Це буде велика гарна виставка, яку кримчани обов’язково повинн╕ в╕дв╕дати!

Серг╕й ЛАЩЕНКО

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 21.10.2011 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9497

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков