"Кримська Свiтлиця" > #20 за 30.09.2011 > Тема "Душі криниця"
#20 за 30.09.2011
«…ТИ ЯВНО ЙОГО КЛАДИ НА СВО╢МУ ЧОЛ╤, ЩОБ ДЕМОНИ, БАЧАЧИ ЦАРСЬКИЙ ЗНАК, ДРИЖАЛИ ╤ ДАЛЕКО ВТ╤КАЛИ…»
Чи запитували ми себе: нав╕що хреститися, коли мина╓мо церкви, цвинтар╕, проходимо повз ╕кони чи предмети, що формою нагадують хрест? Молодь часом соромиться виказувати сво╖ рел╕г╕йн╕ переконання, старш╕ ж люди часто роблять це бездумно ╕ монотонно. Як╕ ж ╕сторичн╕ причини шанування древа Господнього у наш╕й Церкв╕? Згадку про хрест ми насамперед знаходимо у ╓вангел╕ст╕в. ╤снують окрем╕ апокриф╕чн╕ матер╕али (правдив╕сть яких часто п╕дда╓ться сумн╕ву), де ╓ посилання та наголошення на особливост╕ древа Господнього. Зг╕дно з легендою, ╤сус ╕з Назарету був роз╕п’ятий на хрест╕, на якому був напис: «Це ╤сус – Цар Юдейський». Про це говорить апостол ╕ ╓вангел╕ст Матей у 27 гл. 37 ст. власного ╢вангел╕я. П╕сля цього не ма╓мо абсолютно достов╕рних згадок про древо Господн╓ аж до середини IV стол╕ття. У 326 роц╕ ╕мператриця Олена, мати Костянтина Великого, в╕днайшла дек╕лька хрест╕в, серед яких був ╕ той, на якому роз╕п’яли Спасителя. Було пом╕чено, що люди, як╕ торкалися до одного з хрест╕в, оздоровлювалися. Так ╕ було ╕дентиф╕ковано животворящий хрест. 13 вересня 335 року на гор╕ Голгофа в╕дбулося Посвячення Храму Воскрес╕ння Господнього, який збудував Костянтин Великий, а наступного дня ╓пископ Макар╕й п╕дняв хрест, символ╕зуючи перемогу Спасителя над людським ворогом. Отже, з 336 року Сх╕дна Церква почина╓ в╕дзначати це свято. ╤стор╕я св╕дчить про те, що у 614 роц╕ перський цар Хозрой здобув ╢русалим ╕ забрав хрест на батьк╕вщину. Хоча уже зовс╕м скоро, а саме в 628 роц╕ в╕зант╕йський ╕мператор ╤ракл╕й повернув хрест до ╢русалима. Ця знаменна под╕я в╕дбулася 14 (27) вересня. Християни сприйняли тод╕ це як чергове св╕дчення того, що Бог не полиша╓ свою паству. Ранн╕ християни знаходили п╕дтвердження прояву Божо╖ сили ╕ в ╕нших под╕ях. Так, за час╕в святого Кирила ╢русалимського, 351 року в час╕ П’ятдесятниц╕, на неб╕ було вид╕ння святого хреста, що сягав в╕д гори Голгофи аж до гори ╢леон. Тому 7 травня Сх╕дна Церква вшанову╓ пам’ять «Явл╕ння знамена Чесного хреста на неб╕ в ╢русалим╕». Це свято нагаду╓ нам про вшанування, любов ╕ визнання хреста. Сам Кирило ╢русалимський рекоменду╓: «Не стидаймося Христового хреста – хоча б хтось його укривав, але ти явно його клади на сво╓му чол╕, щоб демони, бачачи царський знак, дрижали ╕ далеко вт╕кали. Роби цей знак, коли ти ╖си ╕ п’╓ш, коли сидиш, лежиш, вста╓ш або ходиш, словом, при кожн╕й нагод╕». В╕ддаючи честь святому древу Господньому, ми в╕дда╓мо честь Христов╕й жертв╕, мукам ╕ стражданням. Коли згаду╓мо ╕ правдиво славимо Пресвяту Тр╕йцю — ми тим самим молимося до не╖. Саме через молитву ╕ в╕дбува╓ться розмова з Богом. Чи знайшлася б людина, котра не хот╕ла б сп╕лкуватися ╕з Богом? Мабуть, н╕! Чому ж тод╕ ми не запрошу╓мо Його до свого серця та цура╓мось нести наш сп╕льний ╕з ╤сусом Хрест? Чому соромимося ос╕нити себе Хрестом, коли проходимо чи про╖жджа╓мо повз Храм? Митрополит Андрей Шептицький, працюючи над ц╕╓ю тематикою, авторитетно заявля╓: «Знак хреста, роблений на соб╕, це один ╕з найстар╕ших звича╖в християн». ╢днання ╕з першими християнами — мета ус╕х людей, в╕рних Христов╕. Давайте ж прагнути, не в╕дчуваючи двотисячол╕тньо╖ в╕дстан╕, ╓днатися з людством, вбираючи автентичн╕ традиц╕╖, додаючи власн╕ та запов╕даючи, вимолюючи ласки для майбутн╕х покол╕нь. «Бо слово про хрест – глупота тим, що погибають, а для нас, що спаса╓мося, сила Божа» (Апостол Павло, ╤, Послання до Кор╕нтян, 1,18).
Роман НАЗАРЕНКО, студент 4 курсу ф╕лософсько-богословського факультету Укра╖нського католицького ун╕верситету (Фото зроблен╕ автором у Храм╕ Гробу Господнього в ╢русалим╕)
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 30.09.2011 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9421
|