"Кримська Свiтлиця" > #21 за 17.06.2011 > Тема "Українці мої..."
#21 за 17.06.2011
Б╤ЛИЙ ПТАХ УКРА╥НСЬКОГО К╤НО
(Зак╕нчення. Поч. у № 20).
Миколайчук був ф╕лософом, мудрим ф╕лософом. Але його мудр╕сть не книжна, а швидше в╕д сп╕лкування з людьми. В╕н м╕г годинами розпов╕дати про сво╖х знайомих, родич╕в, про сестер та брат╕в. ╤ ск╕льки в його розпов╕дях було любов╕, гумору, теплоти! Розпов╕дав про товариш╕в, знайомих — гол╕в колгоспу, тракторист╕в, шофер╕в. Вони були його друзями, любили його. Двер╕ ╤ваново╖ квартири в Ки╓в╕ майже не зачинялися. При╖жджали земляки, односельц╕. На вулиц╕ до нього п╕дходили люди, знайомилися. В╕н ус╕м давав свою адресу, телефон. Приймаючи гостей, любив д╕литися сво╖ми планами. Пам’ятаю, як в╕н розпов╕дав про ф╕льм “Б╕лий птах з чорною ознакою” — не один веч╕р, не два ╕ не три. ╤ щоразу по-╕ншому. Дофантазовував, домальовував, дописував. Уяву мав багату. Важк╕ ситуац╕╖ були в його житт╕. Не все вдавалося зробити так, як хот╕в. Сам╕ розум╕╓те — час був такий. Але на ман╕вц╕ не збився. Легкого хл╕ба митець не шукав, за довгим карбованцем не ганявся. Бер╕г честь художника. Думки сво╖ висловлював в╕дверто. Не терп╕в брехн╕. Його розмови завжди були творч╕. В них в╕н творив сюжети, образи. Все. Майже в тридцяти ф╕льмах ╤ван Миколайчук або виступив у головн╕й рол╕, або був автором сценар╕ю. Лишилися сценар╕╖, як╕ не дочекалися екран╕зац╕╖, нез╕гран╕ рол╕… Лишився нез╕граний Довбуш, а в╕н мр╕яв про нього. Не поставив картини за л╕рико-романтичною пов╕стю Гната Хоткевича “Кам╕нна душа…”. Коли я при╖здив до Ки╓ва ╕ заходив до нього, то ми могли ц╕лу н╕ч говорити. Мав узятися до “Небилиць про ╤вана Калиту”. Про цей сценар╕й я знав уже ш╕сть рок╕в. Як довго це тяглося… В╕н дуже любив св╕й край: Буковину, Карпати. ╤ доводив майже серйозно, що все почина╓ться з Карпат. Бувало, почу╓мо якусь новац╕ю, а Миколайчук обов’язково скаже: “У нас, у Карпатах, це вже було”. Любив в╕н св╕й край безмежно, ╕ його за це любили земляки. Бачилися ми останн╕й р╕к часто. В останню нашу зустр╕ч ╤ван Васильович був налаштований по-бойовому. Сценар╕й затверджений. Уже запущений ф╕льм. ╤, як сказав ╤ван, залишилося т╕льки купити здоров’я. Але його не купиш… Ми вс╕ знали про його недугу, та не знали, що к╕нець такий близький. Смерть Миколайчука була неспод╕ваною… На студ╕╖ ╕мен╕ О. Довженка його вс╕ дуже любили. Щоправда, були й так╕, що заздрили, та це ╕нша розмова. Для вс╕х в╕н був близькою людиною. ╤ в останню путь митця проводжала вся студ╕я, вс╕ шанувальники його таланту. Сп╕вав хор ╕мен╕ Г. Верьовки улюблен╕ ╤ванов╕ п╕сн╕. Поховали Миколайчука на Байковому кладовищ╕, поряд ╕з Володимиром Денисенком, режисером ф╕льму “Сон”, де так яскраво спалахнув ╤ван╕в талант. А там недалеко — Леон╕д Биков. Ус╕ вони були справжн╕ друз╕. Пам’ятаю, ╤ван казав: “Хочу, як мене ховатимуть, щоб дощ ╕шов, такий дощ, щоб н╕хто н╕чого не говорив. Бо як почнуть над могилою брехати…”. ╤ дощ таки п╕шов, ╕ великий. В╤Н БУВ ВТ╤ЛЕННЯМ ГУЦУЛЬСЬКОГО КРАЮ Лариса КАДОЧН╤КОВА, народна артистка Укра╖ни: — Якби мене сьогодн╕ спитали: “Чи м╕г би ╕нший актор з╕грати роль ╤вана Пал╕йчука?” Я б в╕дпов╕ла: “Н╕, н╕!” У мо╖й пам’ят╕ закарбувалося наше знайомство… Зйомки ф╕льму “Т╕н╕ забутих предк╕в”… Я — москвичка, актриса театру “Совр╓м╓нн╕к”, ╤ван — справжн╕й лег╕нь, гуцул. Перша зустр╕ч — це подив, захоплення красою ╤вана. Вже в ц╕й одн╕й ╕з перших роб╕т ус╕м стало зрозум╕ло — з’явився ╕стинно народний герой. В╕н був вт╕ленням цього гуцульського краю. Пам’ятаю, як ми з ╤ваном лет╕ли до Аргентини на к╕нофестиваль у Мар-дель-Плата. П╕сля показу там “Т╕ней забутих предк╕в” ╤ван був у центр╕ уваги, весь зал встав, стоячи аплодував нам. Зах╕дн╕ к╕нокритики й к╕ноз╕рки ╕з захопленням говорили: “Ви привезли диво! Ген╕альне к╕но!” Так починалася слава ╤вана Миколайчука. В╕н найб╕льше боявся посередност╕, спокою, благополуччя. Його голова — голова ф╕лософа — була заряджена одним: зробити так, щоб усе, що в╕н робить, належало до розряду мистецтва, наповненого почуттям, розумом, життям. У НЬОГО БОЛ╤ЛА ДУША, ╤ ВОНА НЕ ВИТРИМАЛА Та╖с╕я ЛИТВИНЕНКО, народна артистка Укра╖ни: — ╤ван Миколайчук! У цих двох словах н╕би знаходиться код правдивого укра╖нця, народженого мат╕р’ю Катериною на так╕й красив╕й земл╕, яка назива╓ться — Укра╖на! Можливо тому, ╤ван любив зн╕мати укра╖нських актор╕в. У “Вав╕лон╕-ХХ” — це Брон╕слав Брондуков, ╤ван Гаврилюк, Ра╖са Недашк╕вська, Фед╕р Стригун, Лесь Сердюк, Люба Пол╕щук… ╤ван був ц╕кавим опов╕дачем, ╕ завжди д╕лився сво╖ми мр╕ями-снами-фантаз╕ями. У його снах-мр╕ях обов’язково повинен бути б╕лий к╕нь з розк╕шною гривою. К╕нь лет╕в по небу, а ╤ван стояв у житньому пол╕ й кликав його. А коли к╕нь спускався до нього, вони змагалися у швидкост╕, перемагали обо╓. Я любила, коли ╤ван фантазував. Часто, коли я слухала ╤вана, закривши оч╕, уявляла соб╕, як в╕н буде в наступному ф╕льм╕ зн╕мати свого б╕лого коня. Але так ╕ не дочекалась. ╤ван не д╕ждався цього щастя, коли його талант знадобиться укра╖нському к╕но. Тепер цього укра╖нського “к╕на”, як казав ╤ван, — нема. Йому багато чого не вдалося зробити. Шкода! Прикро, що в╕н не зняв свою мр╕ю — “Украдене щастя” за ╤ваном Франком, де хот╕в з╕грати ╕ Миколу, ╕ Михайла. А ф╕льм, за його задумом, повинен був початися з дитячо╖ гри… Д╕ти граються в Анну, Миколу, Михайла! Гадаю, — це було б дуже ц╕каво! Не вдалося! Не дозволили! Т╕льки в╕н один знав, як це повинно бути, як це зняти. ╤ван любив зн╕мати д╕тей. У ф╕льм╕ “Вав╕лон-ХХ” у мо╓╖ Явдошки було 12 д╕тей, серед них був син Брондукова, Ольги Матешко. Наш син знявся в рол╕ бродячого музики в ф╕льм╕ “Пропала грамота”, а його малесенька плем╕нниця — у ф╕льм╕ “Така довга, така тепла ос╕нь” у сцен╕, коли тато вивозить до “Гамерики”, неначе маленьку богиню, свою донечку на с╕рому вол╕. А вона в народному одяз╕ пливе по сн╕гу, залишаючи назавжди Укра╖ну. У його ф╕льмах тварини говорили, з╕тхали, бунтували, мр╕яли, закохувалися. Озвучував ╖х сам ╤ван Миколайчук! А ще… Лелеки… Це його улюблен╕ птахи. Пам’ятаю п╕д Черн╕вцями зоране ос╕нн╓ поле. Чорна р╕лля, а на н╕й рожев╕ лелеки, бо п╕дсв╕чен╕ ос╕нн╕м червоним сонцем, що заходило. Вони поважно ходили по р╕лл╕ перед вир╕╓м. Це чудо — лелеки на р╕лл╕, ╕ ми дивилися на рожевих птах╕в. Оператори встигли зняти це чудо, але не так, як хот╕лося. Лелеки в╕длет╕ли у вир╕й. А через дек╕лька рок╕в за лелеками в╕длет╕в ╕ ╤ван. ╤ван Миколайчук — один ╕з найкрасив╕ших ╕ найталановит╕ших укра╖нських актор╕в, сценарист ╕ режисер. У нього бол╕ла душа, ╕ вона не витримала. Десь там, далеко-далеко в╕н зак╕нчу╓ сво╓ “К╕но”… “ЕПОХА В УКРА╥НСЬКОМУ К╤НЕМАТОГРАФ╤” Ра╖са НЕДАШК╤ВСЬКА, народна артистка Укра╖ни: — Пам’ятаю, коли на пробах запитала ╤вана: “Про що ти будеш зн╕мати “Украдене щастя?” В╕дпов╕в: “Ти зна╓ш, про що я буду зн╕мати…” Лише перед початком проб розпов╕в мен╕ про св╕й задум ╕ розказав одну з найголовн╕ших сцен майбутнього ф╕льму. П╕зн╕ше я по пам’ят╕ намагалася поставити його “Украдене щастя” у Вижниц╕, що на Буковин╕, з акторами тамтешнього аматорського театру. На М╕жнародному фестивал╕ народно╖ творчост╕ вистава вижничан отримала Гран-пр╕, а виконавц╕ головних ролей — головн╕ призи. А тод╕, п╕д час проб, надвор╕ мороз дужчав… Лесь Сердюк був такий гарний у чорному на тл╕ б╕лого сн╕гу, але весь у сумн╕вах ╕ розпач╕, шукаючи поради, розпов╕в: “Мен╕ ус╕ кажуть: чого ти пробу╓шся? Все одно ╤ван буде зн╕матися. Але ╤ван казав мен╕, що буде зн╕матися той, хто кращий, у кого буде краща проба…” Я ус╕х проб не бачила й по сьогодн╕. ╤ взагал╕ не знала, що було на художн╕й рад╕ к╕ностуд╕╖? Чому закрили картину? Вже п╕д час зйомок останньо╖ у його житт╕ картини “На в╕стр╕ меча”, де ми грали брата ╕ сестру, ╤ван сказав: “Шкода, що ми з тобою не з╕грали “Украдене щастя”. Але в╕н був у важкому стан╕, ╕ я н╕ про що не могла б╕льше його розпитувати. Вже п╕зн╕ше Валер╕й Гузик, режисер-документал╕ст, член художньо╖ ради, розпов╕в мен╕, яким недоброзичливим було те зас╕дання, ╕ сказав: “Побоялися…” ╤ не знайшлося жодного голосу на п╕дтримку. Не було кому захистити, порадити, поговорити з членами худради ╕ по-людськи, добрим словом з╕гр╕ти ╤вана. Ми, зазвичай, не чу╓мо одне одного. Не бачимо одне одного ╕ сьогодн╕. А хто ж, як не ╤ван, мав зн╕мати це к╕но? Врешт╕-решт, не пов╕рили тод╕ так╕й особистост╕ — так╕й глиб╕, епос╕?! Адже ╤ван — ц╕ла епоха в укра╖нському к╕нематограф╕. Впевнена, його “Украдене щастя” було б як “Т╕н╕…”, т╕льки по-╤ван╕вськи. Ох, як шкода, що не було виходу багатов╕ковому знанню теми. В╕н упродовж рок╕в виношував тему, переживав украдене щастя… Саме ця одв╕чна тема — проблема людства — була для нього головною впродовж усього життя. ╤ тод╕, в той момент розчарування йому, як н╕коли, потр╕бн╕ були друз╕ й позитивн╕ емоц╕╖. В╕н би виговорився, викричався, ╕ таке б нам пов╕дав про сво╓ “Украдене щастя”, а головне — був би Живий. П╕д час хвороби, якось у л╕карн╕ ╤ван сказав мен╕: “Що вони мен╕ т╕ло л╕кують! Мен╕ душу треба л╕кувати…” Його вс╕ зрадили. ╤ в╕н залишився наодинц╕ з╕ сво╖м болем… ЖИТ╤╢ ╤ВАНА МИКОЛАЙЧУКА Людмила ЛЕМЕШЕВА, к╕нокритик ╕ к╕носценарист, член оргком╕тету з в╕дзначення 70-р╕ччя з дня народження ╤. Миколайчука: — У кожного народу ╓ сво╖ м╕фи. Без них нема╓ культури, нема╓ нац╕╖. У щаслив╕й ╕ траг╕чн╕й дол╕ укра╖нського актора й режисера ╤вана Миколайчука було все, щоб стати м╕фом не т╕льки нац╕онального, а й св╕тового к╕нематографа, якщо б в╕н жив не в закритому сусп╕льств╕. Дитинство у маленькому гуцульському сел╕ в багатод╕тн╕й родин╕, рання любов, рання слава ╕ рання смерть. А ще — ун╕кально╖ краси обличчя, “останн╓ обличчя” зникаючого на очах патр╕архального, нап╕в’язичницького св╕ту, р╕дк╕сна чолов╕ча стать, майже ж╕ноча пластичн╕сть — ╕ при всьому цьому напружений внутр╕шн╕й св╕т, душа, котра з дитячою серйозн╕стю мучилася в╕чними питаннями буття. Але найзагадков╕ший знак обраност╕: в ╤вана були майже м╕стичн╕ стосунки з к╕нематографом. Одного разу в╕н почув по рад╕о народну грузинську п╕сню “Сул╕ко”, кинув пасти сво╖х кор╕в ╕ по╖хав у сус╕дн╓ м╕сто “вчитися на артиста”. То був та╓мний поклик дол╕, оск╕льки в коротких словах ц╕╓╖ п╕сн╕ м╕стився сюжет “Т╕ней забутих предк╕в” — класично╖ пов╕ст╕ Михайла Коцюбинського ╕ ф╕льму за нею Серг╕я Параджанова, спадко╓мця трьох кавказьких культур. Фатальним чином ╤ван Миколайчук розд╕лив долю ╤вана Пал╕йчука, свого першого героя, який зробив його знаменитим на весь св╕т (а також багато де в чому повторив драму свого другого героя — Тараса Шевченка з╕ “Сну”, який зн╕мався паралельно з “Т╕нями”, — нав╕ть помер, як великий поет, на 47-му роц╕ життя). Розд╕лив ╤ван ╕ долю укра╖нського поетичного к╕но в ц╕лому, що звершило в середин╕ 60-х рок╕в крутий поворот назад — в╕д оф╕ц╕йно╖ ╕деолог╕╖ до нац╕ональних корен╕в, до народно╖ культурно╖ традиц╕╖. Це був справжн╕й енергетичний вибух, що породив, окр╕м параджан╕вського шедевра, дек╕лька блискучих картин Леон╕да Осики ╕ Юр╕я ╤лл╓нка (зокрема “Б╕лого птаха з чорною ознакою” — автоб╕ограф╕чну верс╕ю ╤ванового дитинства на Буковин╕). В╕с╕м рок╕в запаморочливого усп╕ху, загально╖ любов╕ та визнання, а пот╕м — заборона поетичного к╕но парт╕йною постановою, нап╕взабуття, необх╕дн╕сть зн╕матися у посередн╕х стр╕чках ╕ в╕дчай, уперта воля зберегти в╕рн╕сть соб╕. ╤ван почав писати сценар╕╖, зняв як режисер два ф╕льми, подарувавши у “Вав╕лон╕-ХХ” в╕тчизняному к╕но ╕нтонац╕ю вертепу — старовинного укра╖нського театру ляльок, який балансу╓ на гран╕ м╕ж траг╕чною м╕стикою ╕ дешевим балаганом. В╕н рятувався ╕рон╕╓ю ╕ само╕рон╕╓ю, здоровим народним гумором, яким був обдарований не менше, ан╕ж рел╕г╕йним ╕нстинктом. См╕явся, щоб не плакати, лукаво плутаючи бувальщину ╕ небилиц╕, ╕стор╕ю ╕ м╕фолог╕ю. В ньому жила пам’ять роду, генетична пам’ять нац╕╖. ╤ван пристрасно любив свою землю, свою стару хату ╕ мат╕р, ж╕нок, д╕тей ╕ коней. Але б╕льше всього на св╕т╕ любив поринати у власн╕ сни ╕ фантаз╕╖, вслухатися в та╓мницю музики св╕ту ╕ переводити все це на мову к╕но. Його безк╕нечно притягували ц╕ в╕ртуальн╕ ╕гри з привидами, з т╕нями на екранному полотн╕, яких в╕н живив сво╓ю живою кров’ю, власною справжн╕стю. В╕н мр╕яв зняти ф╕льм про Художника, про його пристрасть ╕ б╕ль, “про наймучинецьке з рабств — про духовне рабство, на яке прир╕ка╓ людину талант”, — як в╕н сам казав. ╤ван помер, коли перестав чути музику св╕ту. Душа забол╕ла й надломилася ран╕ше, н╕ж захвор╕ло т╕ло. В╕н був естетичним символом укра╖нського к╕но ╕ головним геро╓м його драми — за життя. В╕н став легендою ╕ м╕фом п╕сля смерт╕. КРИЛАТИЙ Роман БАЛАЯН, к╕норежисер, член оргком╕тету з в╕дзначення 70-р╕ччя з дня народження ╤. Миколайчука: — Талановитих немало, але з крильми — одиниц╕. ╤ван — це б╕лий птах укра╖нського к╕но. В╕к птах╕в короткий через заздр╕сть тих, кому не дано л╕тати. Вони клювали ╕ клюють усе, що лежить на земл╕, а ╤ванова пожива в небесах… П╕дготувала Мар╕я ВИШНЕВСЬКА. м. Черн╕вц╕. http://slovoprosvity.org
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 17.06.2011 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9068
|