Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 29.10.2010 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#44 за 29.10.2010
«Я б╕жу, аж ╕скри порскають з-п╕д рок╕в, як з-п╕д чоб╕т…»

 Аби мен╕ належало назвати серед сучасних укра╖нських поет╕в найл╕ричн╕шого — я б назвав Бориса Ол╕йника. Аби довелося вибирати з-пом╕ж них найпатр╕отичн╕шого — я б вибрав Бориса Ол╕йника. Аби запитали, кого вважаю найулюблен╕шим у народ╕, — це знову був би Борис Ол╕йник. Я впевнений, що п╕д цими словами п╕дписався б кожен ╕з читач╕в, бо хоч смак╕в та уподобань у нас багато — ╕стина одна. ╥й ╕ служить упродовж свого життя наш в╕домий у св╕т╕ земляк.
 Борис Ол╕йник народився 22 жовтня 1935 року в сел╕ Зачепил╕вка Новосанжарського району. Тут, у центр╕ села, сто╖ть обел╕ск во╖нам-односельцям, котр╕ не повернулися з в╕йни. Багато ╕мен викарбовано на плит╕. Одне з них — ╤лля ╤ванович Ол╕йник — стосу╓ться поета. Це його батько. В╕н м╕г би не п╕ти на фронт, а отже, й не загинути, адже мав так званий б╕лий б╕лет — документ, що св╕дчить про непридатн╕сть до ф╕зично╖ прац╕, а до служби в арм╕╖ — ╕ погот╕в. Але, коли загрим╕ла в╕йна, ╤лля Ол╕йник закинув далеко в шухляду квиток, що заважав йому стати в солдатський стр╕й, ╕ дом╕гся у в╕йськкомат╕ в╕дправлення на фронт. Це була та сама наполеглив╕сть, ╕з яко╖ в юност╕ в╕н рвався в шахтарський Донбас, щоб випробувати себе на роб╕тничу м╕цн╕сть. Тод╕ трапилося лихо: у шахт╕ 16-л╕тн╕й хлопець потрапив п╕д обвал. Так зак╕нчився трудовий етап його романтично╖ молодост╕. Але якщо працювати з повною напругою жил ╤лл╕ Ол╕йнику не дозволяла травмована рука, то готовност╕ в╕ддати життя за Батьк╕вщину в нього не м╕г забрати н╕хто.
 П╕зн╕ше у сво╖х спогадах Борис Ол╕йник напише: «Я ледь-ледь пам’ятаю батька. Але десь у п╕дсв╕домост╕, на дн╕ мого серця, св╕титься невеличкий м╕ст через старицю Ворскли. Там ми попрощалися. Невисокий, широкоплечий, в╕н ще раз озирнувся посеред мосту, махнув нам рукою ╕ закрокував на Нов╕ Санжари, до в╕йськкомату. За к╕лька хвилин м╕ст злет╕в у пов╕тря. Сапери посп╕шали: наближалися фашистськ╕ танки». Напише, що лише завдяки доброт╕ й щедрост╕ людей, як╕ оточували його в дитинств╕, в╕н н╕коли не в╕дчував себе сиротою. Бабуся Катерина, д╕дусь ╤ван, тьотя В╕ра й дядько Микола, вчител╕, односельц╕, а найб╕льше — мама, Марфа Никифор╕вна, — ось т╕, в╕д кого в╕н набирався сили й розуму, мудрост╕ й любов╕. Все це пот╕м в╕добразиться у його творчост╕, стане словом, яке засп╕ва╓, засм╕╓ться й заплаче. Особливо у в╕ршах, присвячених матер╕, прост╕й працелюбн╕й ж╕нц╕, котра сво╓ нелегке життя трудилася в╕д зор╕ до зор╕ на колгоспному пол╕…

 Пос╕яла людям л╕та сво╖
 л╕течка житом,
 Прибрала планету,
 послала стежкам споришу,
 Навчила д╕тей,
 як на св╕т╕ по сов╕ст╕ жити,
 З╕тхнула полегко —
 ╕ тихо п╕шла за межу.

 Першу свою школу — початкову — Борис Ол╕йник зак╕нчив у р╕дн╕й Зачепил╕вц╕. Середню — в райцентр╕. Знання давалися легко, бо уже з п’яти рок╕в, в╕дколи навчився читати, нестримно вабило до книг. Перший св╕й в╕рш надрукував у Новосанжарськ╕й районн╕й газет╕, яку, до реч╕, до в╕йни редагував його батько. У пам’ять про тата Борис ╕ мр╕яв п╕ти батьковим шляхом. Хлопець став сво╖м у м╕сцев╕й редакц╕╖, де його любили ╕ помаленьку п╕дштовхували до остаточного вибору профес╕╖: давали завдання, друкували старанн╕ школярськ╕ дописи. Тому дорога до Ки╖вського ун╕верситету, на факультет журнал╕стики, пролягла природно.
 В ун╕верситет╕ вирувало л╕тературне життя, в яке Борис Ол╕йник п╕рнув, як риба у воду. На республ╕канському конкурс╕ поет╕в в╕н здобува╓ перший приз. Початк╕вця пом╕чають визнан╕ майстри, ╕ сам Андр╕й Малишко назива╓ його одним ╕з кращих молодих поет╕в, а Павло Тичина ще й допомага╓ влучними зауваженнями.
 Кр╕м навчання ╕ поез╕╖, мав ще одну пристрасть — футбол. У студентськ╕й команд╕ в╕н спритно захищав ворота, а ц╕лився в них часто сам Валер╕й Лобановський, котрий виступав тод╕ за команду Ки╖вського пол╕техн╕чного.
 Зак╕нчивши у 1958 роц╕ ун╕верситет, Борис Ол╕йник почав працювати в редакц╕╖ газети «Молодь Укра╖ни». Пот╕м був журнал «Зм╕на», котрий згодом перейменували на «Ранок»… З редакторського кр╕сла цього видання Борис ╤лл╕ч перейшов у журнал «Дн╕про» заступником до Юр╕я Мушкетика.
 Цей час письменник Володимир Б╕ленко згаду╓ так: «По виходу майже кожного номера доводилося вистоювати п╕д дверима високих комсомольських каб╕нет╕в, куди Ол╕йника ╕ Мушкетика викликали, щоб у черговий раз «проробити» кер╕вник╕в молод╕жних видань за «загравання з творчою молоддю», «осп╕вування патр╕архального села», «вияви нац╕онал╕зму».
 Як ╕ на футбольних колись по╓динках, Борис Ол╕йник в╕дчайдушно захищав «ворота» молод╕жних видань. ╤ в╕н, ╕ Мушкетик уже були лауреатами престижно╖ тод╕ комсомольсько╖ Прем╕╖ ╕мен╕ Миколи Островського, та мусили вислуховувати найпринизлив╕ш╕, а головне — безп╕дставн╕ докори, «випрошували» соб╕ догани, аби не карати нижчих за чином, але р╕вних у побратимств╕ колег сво╖х, не хот╕ли «розраховуватися» людьми, яких вимагалося зв╕льнити як п╕дбурювач╕в спокою. Тод╕, за умов тотал╕тарного режиму, п╕д пильним наглядом ревнител╕в оф╕ц╕йно╖ ╕деолог╕╖ мужн╕сть ╕ в╕дважн╕сть нашого земляка рятували в публ╕кац╕ях молодих ╕ гарячих поет╕в паростки нац╕онального духу ╕ в╕льнодумства. Це саме Борис Ол╕йник ╕з терплячою селянською вперт╕стю «пробивав» в «╕нстанц╕ях» право на випуск книжок Василя Симоненка й Л╕ни Костенко. Коли в 1965 роц╕ у видавництв╕ «Молодь» готувалася до друку зб╕рка Василя Симоненка, до яко╖ виявлялося аж занадто багато уваги, Борис Ол╕йник п╕дтримав ╖╖ сво╖м розважливим передн╕м словом, належно оц╕нивши талант ╕ громадянську мужн╕сть поета-ровесника. А ось ╕нший приклад: коли у московськ╕й «Молод╕й гвард╕╖» опинилося п╕д загрозою зриву видання книги талановитого проза╖ка Григора Тютюнника, бо хтось ╕з запопадливих земляк╕в «настукав» на автора, то знову саме Борису Ол╕йнику пощастило розв╕яти чорн╕ хмари: його авторитетна п╕слямова до книжки, написана сп╕шно вноч╕, вберегла ╖╖ в╕д ╕деолог╕чно╖ розправи.
 П╕д тиском нового режимного повороту кожен митець обирав соб╕ дорогу сам, як диктували честь ╕ г╕дн╕сть. Борис Ол╕йник, пос╕даючи певне громадське становище, рятував р╕дне слово в умовах легальних, на вол╕, хоч вона часто бувала г╕ршою за неволю. Моральн╕сть ц╕╓╖ безстрашно╖ позиц╕╖ перев╕рялася передус╕м власною творч╕стю. Саме в цей час поет написав так╕ широков╕дом╕ цикли, як «Сковорода ╕ св╕т», «При гончарному круз╕», «У дзеркал╕ слова» та ╕нш╕.
 Мужн╕сть ╕ принципов╕сть не зрадили Ол╕йнику ╕ на початку 70-х рок╕в, коли розглядалася персональна справа ╤вана Дзюби. Тод╕ в╕н не п╕дкорився парт╕йн╕й дисципл╕н╕, проголосував проти виключення опального критика ╕з Сп╕лки ╕ поплатився за свою позиц╕ю: був зв╕льнений в╕д обов’язк╕в секретаря правл╕ння СПУ, а видавництву «Молодь», де якраз готувалася до друку його поетична зб╕рка, дали вказ╕вку розсипати вже набраний текст. Парт╕я суворо карала за непослух нав╕ть такого вже в╕домого письменника.
 Його зб╕рки почали виходити одна за одною в 60-т╕ роки, т╕льки-но отримав диплом журнал╕ста: «Б’ють у крицю ковал╕», «Двадцятий вал», «Коло». Головн╕ ╖х теми — ╓дн╕сть батьк╕в ╕ д╕тей, пам’ять про живих ╕ мертвих фронтовик╕в — геро╖в Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни. Характерно, що молодий поет св╕домо прославляв рядових б╕йц╕в, п╕дносячи ╖х на геро╖чну вершину.
 Як в╕д самого початку, так ╕ в 70—80-х роках минулого стол╕ття (як незвично в╕дправляти вже в ╕ншу епоху те, що н╕би вчора було сьогоденням!) творч╕сть Бориса Ол╕йника не була «лакувальною» ╕ тим б╕льше — од╕озною. Утверджуючи в д╕яннях ╕ почуваннях р╕дного народу все духовно ц╕нне ╕ морально чисте, в╕н засуджу╓ в╕дступництво в╕д високих гуман╕стичних ╕деал╕в, дворушництво.
 Характеризуючи доробок Бориса Ол╕йника, академ╕к НАН Петро Тронько в╕дзнача╓, що в╕н «один ╕з перших серед ш╕стдесятник╕в звернувся до в╕дтворювання славних стор╕нок ╕стор╕╖ Укра╖ни. Йому належить образ Пам’ят╕ як поняття, що вбира╓ в себе ╕ безстрашн╕сть князя Святослава, ╕ переможн╕ походи — битви гетьмана Богдана Хмельницького, ╕ мудр╕ запов╕ти Григор╕я Сковороди, ╕ думи й пророцтва Тараса Шевченка, ╕ гарячий подих та мр╕╖ ╤вана Франка. Поеми «Доля», «Дорога», «Дума про м╕сто», ряд ╕сторико-тематичних цикл╕в — це не ╕люстрац╕я до академ╕чних досл╕джень, а самобутн╓, художн╓ л╕тописання страждань ╕ бор╕нь предк╕в у битвах проти чужинц╕в, за волю й незалежн╕сть Укра╖ни». А ╕нтимна л╕рика? Вона, — як вважа╓ в╕домий журнал╕ст ╕ пол╕тик ╤ван Бокий, — розкрива╓ в Ол╕йнику натуру надзвичайно ц╕л╕сну, з щедрою, але ощадливою гамою житт╓вих вим╕р╕в ╕ принцип╕в, моральних критер╕╖в ╕ пожадань, як╕ не можуть не прихиляти до нього людей. Нав╕ть найгр╕ховн╕ш╕ почуття в нього чист╕. Любов у Бориса Ол╕йника — це, передовс╕м, в╕рн╕сть. Не банальна цнота — прапор морал╕ст╕в, а в╕рн╕сть — почуттю, серцю, соб╕, кохан╕й людин╕.
 Щодо популярност╕ поета, то не менш улюблений в народ╕ Олесь Гончар у передмов╕ до двотомника земляка написав так: «Доводилося не раз бути св╕дком виступ╕в Бориса Ол╕йника на л╕тературних вечорах, у студентських аудитор╕ях, в роб╕тничих клубах, чути його слово в шахтарському Палац╕ культури ╕ перед полтавськими хл╕боробами, ╕ не пригаду╓ться випадку, коли б твори, прочитан╕ поетом, полишали байдужими його читач╕в. Цей негучний, часом аж стишений голос, виявля╓ться, здатен глибоко проникати в людськ╕ серця; щирий поетичний роздум автора будь-де здатен контрактуватись, внутр╕шн╕й неспок╕й поета заклика╓… сп╕льно дошукуватись важливих ╕стин життя».
 Йдучи за б╕ограф╕╓ю Бориса ╤лл╕ча, мен╕ хочеться говорити устами поета Михайла Шевченка, котрий, на мо╓ глибоке переконання, найтонше ╕ найоб’╓мн╕ше з ус╕х, хто брався анал╕зувати феномен Ол╕йника, осягнув ╕ його душу, ╕ його творч╕сть: «Бурхлив╕ сусп╕льн╕ зрушення в к╕нц╕ 80-х розметали письменник╕в, як ╕ всю ╕нтел╕генц╕ю по таборах. Такий був час. ╤ часов╕ байдуже, що вс╕ вони любили Укра╖ну. Час кинув ╖м звабливу можлив╕сть проявлятися з новою силою в нов╕й ╕постас╕. У в╕чн╕й пристраст╕ не лише до правди, до вол╕, до перемоги, а й до власно╖ слави. ╤ тут, як завжди, в кипучому мор╕ боротьби, скресли давн╕ заздрощ╕ як одна з дом╕нантних рис нашого характеру. Згадалися заздрощ╕ минул╕, скресли жал╕ до себе за те, що тод╕ не були першими ╕ в заздрощах тл╕ли. Шкода, бо ж ╕ тод╕ заздрили не см╕ливост╕ Бориса Ол╕йника ╕ не тому як вагомо м╕г використовувати Ол╕йник таку манливу першу державну трибуну, а лише тому, що за т╕╓ю трибуною в╕н бував б╕льше, н╕ж вони. Особливо загострилися стосунки на початку 90-х. ╤ знову-таки не тому, що опоненти сумн╕валися в його любов╕ до Укра╖ни, а тому, що в╕н не перелицьовувався на марш╕… Почалися атаки в прес╕… опоненти вдарили по його комун╕стичних переконаннях. Ну, скаж╕мо, в демократичному сусп╕льств╕ кожна людина ма╓ право на сво╓ переконання, ╕ час п╕дтвердив, що т╕ ╕де╖, на яких сто╖ть Борис Ол╕йник, для всього народу… не найг╕рш╕. Але втягнутих волею часу ╕  нац╕онального характеру в м╕жуособиц╕ це вже не ц╕кавило. В╕н же м╕цно сто╖ть на тому, в що в╕рить, бо сво╖х переконань не зраджував н╕коли, нав╕ть перед смертельною небезпекою. Згадаймо, сам Борис Ол╕йник у травн╕—червн╕ 1986 року бував у «зон╕», зв╕дти в╕в телерепортаж╕, виступив у «Литературной газете» ╕з викривальною статтею «Испитание Чернобылем», а в 1987 роц╕ в Кремл╕вському палац╕, вперше в Союз╕, оприлюднив засекречен╕ насл╕дки чорнобильсько╖ трагед╕╖. Саме Ол╕йник на 19-й конференц╕╖ першим в╕дкрив усю трагед╕ю ╕ причини голодомору та вимагав по╕менно назвати винуватц╕в».
 А ось штрих ╕з публ╕кац╕╖ ╕ншого автора: «Ком╕с╕ю по вшануванню пам’ят╕ Василя Симоненка з нагоди 50-р╕ччя в╕д дня його народження створив ╕ очолив Борис Ол╕йник. Захоплювали мужн╕сть ╕ затят╕сть, з якими Борис ╤лл╕ч боровся за г╕дне пошанування пам’ят╕ видатного поета у т╕ черненк╕вськ╕ часи, п╕дставляючи себе п╕д удари в ╕м’я справедливост╕.
 Сьогодн╕ опоненти Ол╕йника, проголосивши себе народними мес╕ями, вол╕ють не пам’ятати цих факт╕в. А в╕н по-ф╕лософськи з╕зна╓ться: «╤ тод╕, ╕ нин╕ я не зовс╕м вписувався у систему. Але в ц╕м вина не моя. То системи заносить. Я ж лишаюся сам собою. На сво╖й земл╕, на сво╓му м╕сц╕. Тому ╕ мо╖м прихильникам, ╕ супротивникам легко мене в ц╕й пол╕тичн╕й метушн╕. ╤ для того, щоб ударити в спину, як це неодноразово робили мо╖ «колишн╕», ╕ для того, щоб стати з╕ мною опл╕ч. Зате я можу п╕дставити т╕льки плече, зайти в спину не можу — мене далеко видно».
 Нац╕онально-патр╕отична, ╕нтелектуально-ф╕лософська поез╕я Бориса Ол╕йника ма╓ сво╓ продовження й у його громадськ╕й та державн╕й д╕яльност╕. Хтось нав╕ть визнав, що в╕н входить у п’ят╕рку найвизначн╕ших пол╕тичних л╕дер╕в Укра╖ни. ╤ нав╕ть серед народних депутат╕в, як╕ давно уявляються сп╕вгромадянам закорен╕лими державними мужами, господарями владних каб╕нет╕в, Борис ╤лл╕ч вид╕ля╓ться завидним парламентським стажем ╕ досв╕дом: понад 16 рок╕в в╕н був у склад╕ Верховно╖ Ради Укра╖ни плюс, за його власним висловом, «два роки в Кремл╕» у високому ранз╕ заступника голови Ради нац╕ональностей Верховно╖ Ради СРСР.
 — Поет — ф╕лософ за покликанням, природою, за мисленням ╕ впливом на людей, в╕н ╕ в парламентськ╕й д╕яльност╕ покладався на св╕й основний робочий ╕нструмент — на слово. Слухаючи його промови, важко було збагнути, чим же в╕н бере, чому справля╓ на слухач╕в таке сильне враження? Адже т╕ промови — суц╕льно поза класичними ораторськими правилами ╕ шаблонами, — розм╕ркову╓ дал╕ ╢вген Лук’яненко. ╤ да╓ в╕дпов╕дь: — Ол╕йник перекону╓ людей словом щирим, дов╕рливим, без подв╕йного зм╕сту ╕ дна, без найменшого натяку на можливу закул╕сн╕сть, з повагою до тих, хто слуха╓.
 Народний депутат Борис Ол╕йник пост╕йно захищав ╕нтереси соц╕ально╖ справедливост╕, духовно-культурного розвитку Укра╖ни, ╖╖ ╕нформац╕йно╖ сфери. В╕н також брав активну участь у розробц╕ ╕ прийнятт╕ Закону Укра╖ни «Про державну п╕дтримку засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖ та соц╕альний захист журнал╕ст╕в».
 ╤ все ж, яким важливим не був би внесок Бориса Ол╕йника в державотворення, але хочеться говорити не про це, а знову й знову повертатися до його творчого доробку, бо тут в╕н справд╕ неперевершений. Хочеться читати й перечитувати ╕ ранн╕ його в╕рш╕, ╕ в╕рш╕ останн╕х рок╕в. До реч╕, недоброзичливц╕ Бориса ╤лл╕ча злостиво стверджують, що через пол╕тику в╕н втратив поетичний дар ╕ вже не здатний хвилювати, як колись, серця читач╕в. Михайло Шевченко, проте, ╕ншо╖ думки: «Бурхлива пол╕тична д╕яльн╕сть останн╕х л╕т певною м╕рою вивела Бориса Ол╕йника ╕з силового поля поез╕╖. Але х╕ба не ╓ одна з останн╕х поетичних поем «Трубить Труб╕ж» ╕ л╕тературним, ╕ пол╕тичним, ╕ культурним явищем в Укра╖н╕? Наша критика, що впродовж десятил╕ть звикла плебеювати нав╕ть на найодважн╕ших творах, нин╕ розгубилася, бо не виконала свого призначення в час, коли можна все. Не вм╕╓ вона бути точним мистецьким ╕ пол╕тичним локатором. Навчена «вести» мистецтво з принуки, сьогодн╕, коли не кажуть однозначно куди вести, втратила лоцманський дух. Саме тому таке полотно ╖й непосильне, ╕ вона скромно замовчала».
 Було б несправедливо не обмовитися жодним словом про родину поета. У нього ╓ дружина, яку назива╓ сво╖м однодумцем, син, дипломат за фахом, котрий працю╓ у консульств╕ в Канад╕. ╢ хороша нев╕стка й онука Катерина. Про ╖х спок╕й ╕ щастя в╕н дума╓ завжди. ╤ коли пише в╕рш╕, ╕ коли виступа╓ з трибуни. Через призму розум╕ння потреб найдорожчих людей поет в╕дчува╓, чого хоче народ, ╕ робить усе для того, щоб не соромно було дивитися вс╕м у в╕ч╕, ╕ стверджу╓:

 Уже б таки дотямити пора,
 Що т╕льки той ста╓
 обранцем Дол╕,
 Хто сам ╖╖, як во╖н, обира.

 ╤ останню ╕нформац╕ю я залишив для ф╕налу ц╕╓╖ розпов╕д╕, що в жодному раз╕ не претенду╓ на всеохоплюючу: Борис ╤лл╕ч Ол╕йник ╓ почесним громадянином м╕ста Кобеляки, бо саме тут мен╕, як президенту Фонду м╕жнародних прем╕й, випала честь вручати славному земляков╕ орден Миколи Чудотворця «За примноження добра на земл╕».
 
Костянтин БОБРИЩЕВ.
 Фото автора.
(«Веч╕рня Полтава»,
№43, 27. 10. 2010 р.).


 ТИМ ЧАСОМ...
 
 Табачник дав «оц╕нку» укра╖нськ╕й л╕тератур╕...
 
 Неосв╕чен╕сть ЧИ ДУХОВНА ТЕМНОТА?

 Не можу змиритися з тим, що м╕н╕стр осв╕ти та науки незалежно╖ Укра╖ни посл╕довно вихову╓ у сп╕вгромадян комплекс меншовартост╕ пор╕вняно з сус╕дами-рос╕янами. Пояснюватися це може одним: не сприйма╓ Дмитро Володимирович цю саму незалежну Укра╖ну. Вона була й залиша╓ться для нього дом╕н╕оном «╓динонед╕лимо╖», якимось другорядним оказ╕ональним утворенням. У геопол╕тичному та духовно-культурному сенс╕ Дмитро Табачник ╓ малорос╕янином.
 Отже, цитата з недавнього ╕нтерв’ю Дмитра Табачника низц╕ зах╕дноукра╖нських ЗМ╤: «Толстой ╕ Досто╓вський були моральними авторитетами для сусп╕льства останньо╖ чверт╕ XIX – початку XX стол╕ття. ╢ вони моральними авторитетами ╕ сьогодн╕. Б╕льше того, сьогодн╕ ╖х авторитет набув такого всесв╕тнього значення, що жодного укра╖нського письменника минулого чи сучасност╕ з ними нав╕ть пор╕вняти неможливо”.
 Мен╕ згадалося, як ще в мо╖ студентськ╕ роки угорський г╕мназист, мила й ╕нтел╕гентна дитина, переможець усеугорсько╖ ол╕мп╕ади з рос╕йсько╖ мови та л╕тератури, бажаючи зробити при╓мне «рос╕янину» (як в╕н вважав), сказав, що в ╖хн╕х школах вчител╕ рос╕йсько╖ називають Олександра Пушк╕на «рос╕йським Шандором Петеф╕»).
 Тод╕ спочатку щось ворухнулося непри╓мне в душ╕: як можна нав╕ть «пор╕внювати» «наше все» ╕ нехай ╕ талановитого, але юнака, що загинув у в╕ц╕ 26 рок╕в, хоча й багато об╕цяв сво╖ми «Витязем Яношем» та «Апостолом»? Тим паче що Пушк╕на я просто обожнював (╕ обожнюю зараз).
 Але швидко п╕ймав себе на думц╕, що Петеф╕ – нац╕ональна горд╕сть угорського народу. Найвищий моральний авторитет. ╤ саме тому пор╕вняння Пушк╕на з ним для угорця – це неймов╕рний компл╕мент. ╤ його потр╕бно адекватно оц╕нювати. Залишивши поза дужками л╕тературн╕ досто╖нства та к╕льк╕сть твор╕в поет╕в.
 Або взяти словак╕в (до реч╕, Петеф╕, ╕ це не дуже в╕домий факт, був етн╕чним словаком, справжн╓ ╕м’я – Олександр Петрович). Творцем само╖ л╕тературно╖ словацько╖ мови й найвидатн╕шим проза╖ком тут вважа╓ться Март╕н Кукуч╕н (1860-1928 рр.) Його роман «Д╕м п╕д горою» для словака – те саме, що для рос╕янина «В╕йна ╕ мир» Толстого або «Злочин ╕ кара» Досто╓вського. Незважаючи на р╕зн╕ масштаби талант╕в. Якщо хтось скаже словаков╕, що жодного словацького письменника неможливо нав╕ть пор╕вняти з Толстим та Досто╓вським, то цей «хтось» ризику╓ з ходу отримати в писок.
 Тому що в кожного ╓ своя персон╕ф╕кована нац╕ональна горд╕сть. ╤ вже тим самим ц╕ персони, ц╕ нац╕ональн╕ символи, ╓ пор╕внянними м╕ж собою ╕ рядоположними.
 Невже, Дмитре Володимировичу, ви не бачите в укра╖нськ╕й л╕тератур╕ предмету для нац╕онально╖ гордост╕, не бачите моральних авторитет╕в ╕ великих талант╕в? Тарас Шевченко – н╕? М╕ж тим, Микола Некрасов, видатний представник улюблено╖ вами рос╕йсько╖ л╕тератури, називав його «человеком замечательным». Не погоджуся лише з тим, що «русской земли». А в 1918 роц╕ в Петроград╕ був в╕дкритий пам’ятник Великому Кобзарев╕ з написом на постамент╕ «Великому украинскому поэту-крестьянину Тарасу Григорьевичу Шевченко – 1814 – 1861. Великий русский народ. 1918». Для великого рос╕йського народу Шевченко був великим. А для Табачника?
 А ╤ван Якович Франко для вас не ╓ моральним авторитетом? Автор «Мойсея», «Захара Беркута», «╤вана Вишенського», неймов╕рно╖ к╕лькост╕ переклад╕в, ╕сторичних та л╕тературознавчих праць… У 1907 роц╕ рос╕йськ╕ академ╕ки з╕ св╕товим ╕м’ям Шахматов ╕ Корш висунули кандидатуру Франка у члени-кореспонденти Петербурзько╖ академ╕╖ наук, очевидно, визнаючи ╕ науковий, ╕ моральний авторитет Каменяра. Але реакц╕йн╕ науков╕ кола не допускають обрання Франка до Академ╕╖. Ц╕каво, а ви б, пане науковцю, п╕дтримали обрання ╤вана Яковича?
 Боюсь, що н╕. В╕н же галичанин, а на вашу думку, «галичани практично не мають н╕чого сп╕льного з народом Велико╖ Укра╖ни н╕ в ментальному, н╕ в конфес╕йному, н╕ в л╕нгв╕стичному, н╕ в пол╕тичному план╕».
 А блискучий проза╖к Михайло Коцюбинський? Хоча, в╕н «Т╕н╕ забутих предк╕в» зах╕дняцькою гов╕ркою написав…
 Коротше, н╕кого не може пор╕вняти Табачник з неперевершеними рос╕янами – н╕ Григор╕я Сковороду, н╕ Лесю Укра╖нку, н╕ Панаса Мирного, н╕ ╤вана Нечуя-Левицького, н╕ Миколу Зерова, н╕ Максима Рильського. Все не те. Нема╓ чим пишатися малоросам. Прим╕ром, перекладачем Борисом Теном. Подума╓ш, просид╕в десятки рок╕в ╕ зробив переклади «Од╕се╖» та «╤л╕ади» укра╖нською мовою, набагато точн╕ш╕ ╕ як╕сн╕ш╕, н╕ж рос╕йською Василь Жуковський та Микола Гнедич (до реч╕, уродженець Полтави). То все др╕бниц╕.
 Багато можна було б ╕ще писати про те, чим можуть ╕ повинн╕ пишатися укра╖нц╕. Але для Табачника писати сенсу нема╓. Йго слова з ╕нтерв’ю не в╕д незнання, а в╕д св╕тогляду, самов╕дчуття, само╕дентиф╕кац╕╖ малорос╕янина.
 ╤ тому Дмитров╕ Володимировичу Табачников╕ не м╕сце на посад╕ м╕н╕стра осв╕ти та науки Укра╖ни. ╤ це ╓ мо╖м твердим переконанням. Зрештою – медичним фактом.
 Чи усв╕домлю╓ це президент В╕ктор Янукович? До реч╕, В╕кторе Федоровичу, в╕д такого м╕н╕стра ви дуже скоро ризику╓те почути сентенц╕ю про те, що «жодного укра╖нського пол╕тика минулого чи сучасност╕ з Пут╕ним та Медвед╓вим нав╕ть пор╕вняти неможливо…

 Микола ПИСАРЧУК.
 http://www.unian.net

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 29.10.2010 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=8421

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков