"Кримська Свiтлиця" > #14 за 04.04.2008 > Тема "Українці мої..."
#14 за 04.04.2008
ОЛЕСЬ ГОНЧАР - В╤ЧНА ЗОРЯ В НЕБ╤ УКРА╥НСЬКО╥ ╤СТОР╤╥
Л╤ТЕРАТУРА
В Укра╖н╕ та св╕т╕ широко в╕дзнача╓ться 90-л╕тн╕й юв╕лей видатного письменника ╕ громадського д╕яча Олеся Терент╕йовича Гончара. Великий Укра╖нець зробив неоц╕ненний внесок у скарбницю р╕дно╖ культури та сусп╕льн╕ процеси в╕тчизни. В лихий час гноблення укра╖нського Слова та пересл╕дувань поборник╕в правди радянською ╕мпер╕╓ю Олесь Терент╕йович Гончар був визнаним авторитетом у боротьб╕ за духовн╕сть. А сво╖м романом «Собор», який з’явився в апоге╖ руху ш╕стдесятництва, зроби справжн╕й виклик Систем╕. «Собор» будив нац╕ональну св╕дом╕сть укра╖нц╕в, кликав ╕ кличе до духовно╖ непокори, ось уже чотири десятил╕ття в╕дроджу╓ у серцях прийдешн╕х покол╕нь непроминальну ╕сторичну пам’ять в╕льнолюбивого народу на одв╕чних козацьких теренах. Роман був оф╕ц╕йно заборонений 20 л╕т, радянська ╕деолог╕чна «машина» влаштувала безпрецедентне шельмування твору та його автора. Багата л╕тературна спадщина Олеся Гончара виража╓ ц╕лу епоху життя Укра╖ни в ХХ стол╕тт╕. Письменник ╓ класиком нов╕тньо╖ укра╖нсько╖ л╕тератури, новатором художньо╖ думки ╕ неперевершеним стил╕стом, тонким знавцем мови, хто все життя ╖╖ лел╕яв ╕ самов╕ддано обер╕гав. Незалежна Укра╖на вдячно береже пам’ять про т╕ моменти, коли мудр╕стю та прозорлив╕стю Олеся Гончара благословлялися ╕ д╕яльн╕сть Народного Руху Укра╖ни, ╕ заснування Товариства укра╖нсько╖ мови та «Просв╕ти», ╕ тр╕умфальн╕ результати ╕сторичного Референдуму про нашу державну самост╕йн╕сть, коли Олесь Гончар набатно пров╕щав: «Укра╖но, день тв╕й гряде!» Саме Олесев╕ Гончару народ доручив в╕тати напутн╕м словом першого Президента в╕льно╖ Укра╖ни. Тож коли у 1995 роц╕ укра╖нц╕ прощалися з улюбленим письменником ╕ пров╕дником духу, так╕ символ╕чн╕ слова промовив на траурному м╕тингу В’ячеслав Чорнов╕л: «Кажуть: для того, щоб зрозум╕ти великих, потр╕бна ╕сторична в╕дстань. Це правило не поширю╓ться на нашого дорогого Олеся Терент╕йовича. Нам в╕дстань не потр╕бна. Ми зна╓мо, що нас залиша╓ Людина велика, Людина невмируща, яка назавжди буде записана на скрижалях укра╖нсько╖ ╕стор╕╖... Олесь Терент╕йович був хрещеним батьком Народного Руху Укра╖ни...». У 3-томному виданн╕ «Щоденник╕в» Олеся Гончара, виданих 2001 року в╕рною соратницею ╕ дружиною Валентиною Данил╕вною Гончар, ╓ такий запис: «С╕човик запов╕дав класти в могилу - п╕д голову - с╕дло козацьке... А що я запов╕в би? Мен╕ покласти п╕д голову три книги: «Тронку», «Собор» ╕ «Твою зорю»... (12.01.1982). Нин╕, в ц╕ юв╕лейн╕ дн╕, «Кримська св╕тлиця» вир╕шила повернутися до виток╕в письменника Олеся Гончара. Пропонуючи уваз╕ читач╕в один ╕з перших його твор╕в, написаний п╕сля повернення ╕з в╕йни - новелу «Модри Камень», ми попросили прокоментувати цю публ╕кац╕ю в╕дому письменницю Мар╕ю Зобенко, лауреата державно╖ л╕тературно╖ прем╕╖ ╕мен╕ Олеся Гончара.
Мар╕я ЗОБЕНКО: КОЛИ ТОРКАЮСЯ СЕРЦЕМ НОВЕЛИ-ПЕРЛИНИ, ПЕРЕД ЗОРОМ ПОСТАЮТЬ ТРИ КАРТИНИ... КАРТИНА ПЕРША. Чар╕вний парк у центр╕ Дн╕пропетровська, на правому берез╕ нашо╖ велико╖ р╕ки. Козацький сад, закладений тут, у колишньому поселенн╕ Половиця, ос╕лим запорожцем Лазарем Глобою ще в ХV╤╤ стол╕тт╕!.. Навесн╕ 1946 року в ц╕м саду так неспод╕вано ╕ романтично в╕дбулося перше публ╕чне читання новели «Модри Камень». Письменник-фронтовик Олесь Гончар прин╕с св╕й тв╕р у редакц╕ю обласно╖ газети «Зоря», а молода журнал╕стка Наталка ╕з в╕дд╕лу культури запропонувала колегам ╕ автору п╕ти гуртом до сус╕днього парку, до розкв╕таючих дерев ╕ кв╕т╕в. Чула не раз зворушливий спомин в╕д не╖ само╖, уже пенс╕онерки: як натхненно читав новелу мужн╕й ╕ вродливий Олесь Гончар, як заворожено слухали його редакц╕йн╕ прац╕вники, а ще ж при╓дналися до ╖хнього творчого гурту ╕ чимало городян, хто в╕дпочивав на зелен╕й але╖ чи нав╕ть переходив через парк у сво╖х справах... Мелод╕йна опов╕дь п╕дкорювала силою авторсько╖ в╕ри в перемогу Краси ╕ Любов╕ над силами Зла. «Хай щезнуть потворна в╕йна ╕ розбрат, хай гуде блакитний дзв╕н Весни ╕ Миру!» - читалося в поглядах присутн╕х на незвичайн╕й прем’╓р╕ «Модри Каменя» у ц╕й «веснян╕й аудитор╕╖»! Справд╕, картина г╕дна пензля художника! Олесь Гончар прибув ╕з в╕йни у Дн╕пропетровськ, де народився, до р╕дно╖ сестри, не мав родини, з малих л╕т лишився сиротою ╕ зростав на Полтавщин╕ у бабус╕. ╤ прожив у сестрин╕й хатинц╕ на л╕вобережн╕й Лом╕вц╕ трохи б╕льше року - з 25 листопада 1945 до 13 с╕чня 1947. Притому загартований фронтовик вир╕шив три важлив╕ завдання сво╓╖ дол╕. Усп╕шно екстерном зак╕нчив Дн╕пропетровський ун╕верситет, ╕ був запрошений до асп╕рантури в ╤нститут л╕тератури в Ки╖в. Зустр╕в серед студентства свою майбутню дружину Валентину Данил╕вну. Зд╕йснив могутн╕й старт у л╕тератур╕, написавши класичн╕ твори - новелу «Модри Камень» ╕ романи «Альпи», «Голубий Дунай», «Злата Прага» (в╕дом╕ як трилог╕я «Прапороносц╕»). То був прекрасний час, незважаючи на п╕сляво╓нн╕ труднощ╕!.. Сказати б хоча, що студентов╕ О. Гончару доводилося щодня йти 12 к╕лометр╕в п╕шки в ун╕верситет, витрачаючи по 2 - 3 години, а взимку - ще й навпростець через крижаний Дн╕про! За Олесем Гончаром вс╕ма визнавалося л╕дерство - ╕ в навчанн╕, ╕ в творчост╕! Але... саме на так╕ яскрав╕ укра╖нськ╕ ╕ндив╕дуальност╕, хто мав г╕дн╕сть, силу вол╕ ╕ перспективи, репресивною стал╕нською командою вже розпочалося безпощадне полювання. КАРТИНА ДРУГА. Це вже уявля╓ться не лаг╕дний, обнад╕йливий травень. А вересень - з пронизливим холодом ╕ безжал╕сним ранн╕м морозом на ще жив╕ рослини... «Над╕ мною неспод╕вано гримнула гроза. Та ще зв╕дки, та ще яка!» (О. Гончар). Тривала обласна нарада молодих письменник╕в. Олесь Гончар, як завжди прив╕тний ╕ усм╕хнений, в к╕тел╕ з орденськими планками, зайняв м╕сце серед ровесник╕в. Очевидно, спод╕вався св╕тлих оц╕нок: адже надруковано вже к╕лька його опов╕дань в газет╕ «Зоря», а новела «Модри Камень» - в журнал╕ «Укра╖на»! Проте враз ╕з трибуни пролунали дик╕ звинувачення молодому письменников╕. «У драматичний (для мене) 1946 р╕к секретар обкому Дуна╓в у сво╖й допов╕д╕ нал╕пив студентов╕ страшний тод╕ ярлик «буржуазного нац╕онал╕ста». - Хто це, хто? - напружився зал. - А ось в╕н сидить серед вас.. Н╓к╕й Олесь Гончар. А зав. рос╕йською кафедрою проф. Сойфер, виступаючи, вже й статтю п╕дв╕в для автора «Модри Каменя»: шлюб з ╕ноземкою (хоч про шлюб ╕ не йшлося) тракту╓ться як... зрада батьк╕вщин╕». (11.04.1993). Учасник наради згаду╓, що тримався Олесь Гончар тод╕ достойно ╕ виважено заперечив: «Це внутр╕шн╕й д╕алог геро╖в про кохання, а про зраду тут не йдеться». Молодь репл╕ками теж п╕дтримала друга, але атмосфера погром╕в у л╕тератур╕ та хапання «чорними воронами» фронтовик╕в прир╕кала на чорн╕ думки ╕ безвих╕дь. «Я виходжу в св╕т з тавром на лоб╕. ...Я парал╕зований. ...Не пишу, звичайно, н╕чого, робити взагал╕ н╕чого не можу, цей удар для мене був тим тяжчий, що в╕н ╕з-за спини, я його н╕коли не спод╕вався. Очевидно, все це в╕д╕б’╓ться ╕ на дол╕ «Альп», ╕ взагал╕ на дол╕. П╕дтримки чекати н╕зв╕дки, кожний озира╓ться» (02.09.1946). Вт╕м, зда╓ться, сам╕ небесн╕ сили надали таку допомогу. Буквально за к╕лька дн╕в Павло Тичина на вересневому пленум╕ СПУ благословив Олеся Гончара: назвав «Модри Камень» перлиною, а талановитого автора поставив в ряд з Михайлом Коцюбинським, Шолом-Алейхемом ╕ Максимом Горьким. А також у т╕ дн╕ прийшов лист в╕д редактора «В╕тчизни» Юр╕я Яновського, який схвалив «Альпи», пов╕домив про друк роману в листопад╕. Та страшне випробування згадувалося Олесев╕ Терент╕йовичу до к╕нця життя: «Завгородн╕й пише: «Попав би такий крим╕нал «зрада Батьк╕вщин╕» сл╕дчому КДБ, чого б в╕н вимагав в╕д трибуналу Олесев╕ Гончару?» ╤ правда. Дивно, чому КДБ тод╕ не вчепилось до мене, маючи такий публ╕чний донос в╕д проф. Сойфера? Мабуть, завадило те, що невдовз╕ Яновський надрукував у Ки╓в╕ мо╖ «Альпи» ╕ молода слава вс╕ тод╕шн╕ доноси заглушила... Позникали «аки обры» учасники тод╕шн╕х цькувань. Зате з’явились ╕нш╕ - ватченки, грушецьк╕, нов╕ кадебешники взялись поповнювати дось╓. ╤ так - у в╕чн╕м протистоянн╕ - минало життя». КАРТИНА ТРЕТЯ. Перечитувала новелу «Модри Камень» восени 1996 року. ╤ раптово перед зором постала балетна вистава! Мимох╕ть сп╕вставила: це ж юв╕лейн╕ п╕встол╕ття новели, ╕ саме м╕сяць вересень, коли ╖╖, таку чисту, осяяну св╕тлом небес, розпинали на нарад╕. Три складов╕ чудового виду мистецтва - балету - н╕би сам╕ собою враз яскраво виокремилися. РУХИ. МУЗИКА. КОЛЬОРИ. Справд╕, Гончар╕вська новела вся н╕би з╕ткана ╕з д╕╓сл╕в. Тереза замр╕яно «танцю╓» серед р╕дних скель, чекаючи на Весну ╕ Кохання. Хлопц╕-розв╕дники три доби блукають у страшних горах, зриваючись в сн╕жн╕ пр╕рви, н╕би виконують як╕сь «сальто-мортале», як пот╕м жартують уже в тепл╕ в л╕сников╕й осел╕. Музика закоханих душ! Кольори дом╕нують контрастн╕: чорне ╕ б╕ле - як чорна проклята в╕йна, як б╕ла над╕я добрих ╕ мирних людей, незалежно в╕д нац╕ональност╕... ╤дея балету за новелою «Модри Камень» (як сво╓р╕дний начерк для л╕брето) опубл╕кована в мо╖й книз╕ «Укра╖нське небо Олеся Гончара». Можливо, серед талановито╖ молод╕ Криму або в ╕ншому куточку Укра╖ни знайдуться ентуз╕асти - композитор, хореограф, балетний колектив, хто вт╕лить ╕дею в життя?! Сильна художня енергетика новели «Модри Камень» потверджу╓ думку про безсмертя творчост╕ Олеся Гончара. м. Дн╕пропетровськ.
ОЛЕСЬ ГОНЧАР МОДРИ КАМЕНЬ НОВЕЛА ╤ Бачу, як ти виходиш з сво╓╖ г╕рсько╖ осел╕ й дивишся вниз. - Терезо! - гука╓ тебе мати, а ти сто╖ш не озиваючись. - Терезо! А ти посм╕ха╓шся комусь. В╕тер гуля╓ в Рудних горах. Дзвенить суха весна, гуде зелений дуб на зг╕р’ях, ╕ облизане кам╕ння см╕╓ться до сонця. - Терезо! Кого ти вигляда╓ш? А ти зд╕йма╓ш руки, мов хочеш злет╕ти. - Мамцю моя! Пан бог видать, кого я виглядаю! Високе небо над тобою гуде од в╕тру, мов блакитний дзв╕н. II Куди ти задивилась? У що заслухалась? Було зимно ╕ чужо, коли я постукав у тво╓ л╕сове в╕кно. Чув, що в хат╕ не сплять, але н╕хто мен╕ не в╕дпов╕дав. Там радились. З-за прич╕лка било сн╕гом ╕ засипало мен╕ оч╕. Б╕лий в╕тер стугон╕в у порожнеч╕ г╕р. Я постукав ще раз. Обережно, так, наче й справд╕ цей стук могли почути там, далеко внизу. - Прос╕м, хто ви? Що мен╕ казати? Хто ми? - Сво╖, - кажу ╕ не чую власного голосу. Третю добу зам╕сть води ми ╖ли сн╕г. - Сво╖, - хриплю я щосили. Тод╕ в хат╕ задзвен╕ло, мовби сонячний пром╕нь зламався об шибку. - Мамо, то руськ╕! Боязко й недов╕рливо в╕дчинилися двер╕. Я зайшов до к╕мнати, тримаючи автомат напоготов╕. Натиснув л╕хтарик, ╕ в смуз╕ електричного сяйва завмерла б╕ля столу злякана мати, а ти б╕ля високого л╕жка застигла в подив╕, закриваючи груди розпущеними косами. Я загасив л╕хтарика ╕ сказав зав╕сити в╕кна. Мати св╕тила лампу, а с╕рник дрижав у ╖╖ руц╕. Ти стояла на ст╕льц╕ боса, закриваючи в╕кна. Я стидався дивитись на тво╖ б╕л╕ струнк╕ ноги, але, одв╕вши погляд, все одно бачив ╖х весь час. Скочивши з ст╕льця, ти стала навпроти мене. Т╕льки тепер я пом╕тив, який подертий на мен╕ був халат. Ти теж була в б╕л╕й сукн╕, ╕ на рукав╕ чорн╕ла пов’язка. - Так оце так╕... руськ╕? - А якими ви уявляли? - ...Такими... Ти простягла мен╕ свою б╕лу руку. А мо╖ були мокр╕, червон╕, незграбн╕, в брудних бинтах. Бинти нам правили й за рукавиц╕, котр╕ ми розгубили, митарствуючи в проклятих скелях. - Хто у вас бува╓? - Днесь н╕кого, пане вояку, - озвалася мати. Вона стояла б╕ля кахельного кам╕на ╕ дивилась на мене сумно. - А по кому ви носите траур? - По нашому Франц╕шеку, - каже мати. - По Чесько-Словенськ╕й республ╕ц╕, - кажеш ти. Виходжу надв╕р, минаю кошару, в як╕й глухо гуркотять в╕вц╕, ╕ тихо свищу. В╕д скирти с╕на в╕дд╕ля╓ться ╤лля, б╕лий, мов привид. Замерз, ла╓ться ╕ пита╓: - Що там? - Можна. - Брати й баян? - Давай. Знову заходимо до к╕мнати. Побачивши плитку, ╤лля всм╕ха╓ться, ставить б╕ля дверей св╕й «баян», обтрушу╓ться, здивовано вслухаючись у сп╕вучу словацьку мову. - Так ми ж дома! - вигуку╓ в╕н вражений. - Я все розум╕ю! - Ми також вас розум╕╓мо. Ми словаки. - Нарешт╕ к╕нчилось оте «нем тудом»*, - каже ╤лля. - Ми наче знову на батьк╕вщин╕. Мати вказу╓ на нашу скриню б╕ля порога: - Що то ма╓те з собою? Ти догаду╓шся: - Рад╕о. - Рад╕о! - сплеску╓ мати руками. - Прос╕м пана - не треба, не треба його в господ╕! Ви будьте, а його не треба. В╕д нього нам усе зле. Воно забрало нашого Франц╕шека. ╥╖ син Франц╕шек завжди сид╕в над сво╖м рад╕о до глухо╖ ноч╕. Слухав ╕ Прагу, й Москву. Необережний, хвалився вс╕м на робот╕, що в╕н чув. А прийшли собаки-тисовц╕, побили рад╕о та умкнули й Франц╕шека. В минулий четв╕рок розстр╕ляли його на кар’╓рах. Штандартенфюрер каже: партизан. Для них що словак, то й партизан. Скаж╕ть, на ласку, який з ╖╖ мужа партизан? Л╕сник соб╕, та й год╕! А також взяли з дому та погнали германам рити шанц╕. Прос╕м пана, не треба ново╖ б╕ди. - Мамаша, - вт╕ша╓ ╤лля, - воно н╕ме. - Не треба, панове вояки! ╤лля бере рац╕ю й волочить ╖╖ з хати. Тепла хвиля диха╓ на мене в╕д кам╕на, варить, як спирт. Чую, як з дрожем виходить з мене той холод, що ми його набралися в горах. З обережност╕ ми за три доби н╕ разу не розвели вогню. Ми то плазували в кам╕нн╕, високо над шосе, то забиралися на самий кряж, зв╕дки видно було ще дал╕ - в тилу - вс╕ батаре╖ противника. Викликаючи час в╕д часу «Симфон╕ю», передавали ╖й, що треба. З обачност╕ часто зм╕нювали стоянки. Це нас катувало. Перекочовуючи в ущелинах м╕ж горами, особливо вноч╕, ми щоразу зривались у як╕сь пр╕рви. Якби було менше сн╕гу, ми, мабуть, поскручували б соб╕ в’язи. А так лише пороздирали руки, позбивали кол╕на, подерли халати ╕, - що найприкр╕ше, - пошкодили рац╕ю. - Ось до чого доводять ц╕ сальто-мортале, - сумно констатував ╤лля, остаточно переконавшись, що рац╕я не заговорить. Але головне завдання все ж було виконане, ╕ ц╕╓╖ ноч╕ ми вир╕шили перебратись до сво╖х. Ти налила в таз тепло╖ води. Я розмотував сво╖ руки, але заклякл╕ пальц╕ н╕як мене не слухались. - Давайте я!.. Пальц╕ тво╖ були вправн╕ й повн╕ н╕жного тепла. Зовс╕м не бол╕ло, як ти в╕ддирала закривавлений бинт. В╕ддерши його, кинула десь у куток, а мо╖ руки, попарен╕ ╕ як╕сь легш╕, зав’язала сво╓ю марлею, сухою та м’якою. - Прос╕м, панове з Руська, до нашого словенського столу, - каже мати. - Гаряча кава. Ти подавала. - Прос╕м ще ╓дну кварту, - казала ти, коли я випив. - Ми ж вас так довго чекали... товаришу! ╤ пильно дивилася в в╕ч╕, ╕ я виразно чув, як ти входиш до мого серця. III Куримо - спимо - хилимось. Ш╕стдесят годин ми не змикали очей. - Сп╕ть, я стану на варт╕, - кажеш ти. Ми см╕╓мось ╕ вста╓мо з канапи. - Кам?** - дивишся ти благально. - Не ма╓мо часу, Терезо. Мати, бл╕да й згорьована, щось шепоче, як черниця. «Молиться», - думаю я. - Мамаша, - каже ╤лля, - ми ще прийдемо!.. З «катюшами» та гарматами. Я поставлю вам новий приймач, ╕ ви будете слухати весь св╕т! - Дай-то бог! - шепоче вона. - Терр╕, проведи пан╕в вояк╕в. Ми виходимо в сл╕пу в╕тряницю, залишаючи за собою в к╕мнат╕ ╕ св╕тло, ╕ тепло, ╕ людську ласку. Далеко внизу, як у п╕дземелл╕, гримить, не вгава╓ фронт. Туманн╕ каламутн╕ заграви жовт╕ють за Модри Каменем. Модри Камень - це по карт╕. «Мудрий Кам╕нь» називають м╕стечко б╕йц╕, бо довго не можемо його взяти. Праворуч ╕ л╕воруч нього стоять висоти, як баст╕они. Ти йдеш попереду, закутана шаллю, легко перестрибуючи з брили на брилу. Над шосе зупиня╓мось, мов над б╕лою пр╕рвою. Внизу, по дороз╕, чорн╕ють н╕мецьк╕ машини, ╕ шофери стрибають довкола вогню, розмахуючи руками. Б╕л╕ зав╕╖ сн╕гу вихряться при св╕тл╕ багаття. Ти розпов╕да╓ш, як краще добратись до млин╕в, ╕, скинувши рукавичку, пода╓ш руку на прощання. - Як ви ся ╕мену╓те? Тонка рука, вся з╕ткана з чутливих живчик╕в, др╕бно тремтить ╕ гр╕╓ всього мене. Коли я глянув у цей момент на гори, на обшпугований в╕тром кам╕нь, в╕н уже був мен╕ не такий чужий, як дос╕. - Ми ще зустр╕немось, Терезо. Ми не можемо не зустр╕тися! Ти стояла задумавшись. - Маю гадку, що це сама доля звела нас тутко. - Ти будеш чекати? - Хай пан бог видать, що буду. IV Я вернувся. Уже Модри Камень був наш, ╕ шосе наше, ╕ наш╕ гори. Ще здалека я побачив, що на вашому подв╕р’╖ нема н╕чого. Чорн╕ло згарище, ╕ голий димар п╕д╕ймався над ним, як сурма великого горя. П╕д╕йшовши ближче, я побачив мат╕р. З╕гнувшись над попелищем, вона порпалася в ньому паличкою, витягуючи й перетрушуючи якийсь недотл╕лий мотлох. Зосереджено оглянувши його, тут же кидала ╕ знову порпалася, ╕ видно було, що дума╓ вона не про нього, що т╕ огарки ╖й зовс╕м не потр╕бн╕, а вибира╓ та перетрушу╓ ╖х лише для того, щоб бути чимось заклопотаною. - Добридень вам, - сказав я. - Добридень, - в╕дпов╕ла вона ╕ знову з╕гнулась над сво╓ю роботою. Вона мене не вп╕знала. А коли я ╖й нагадав, хто я, мати видивилась на мене, ╕ ╖╖ з╕бган╕ безкровн╕ губи зас╕пались. Вона похитнулась, схопившись рукою за кахельний кам╕н, який т╕льки й збер╕гся в╕д ц╕ло╖ хати. Виплакавшись, розпов╕ла: «Вони прийшли наступного дня вранц╕ шукати мого мужа. - В╕н ут╕к в╕д роб╕т, - кричали пол╕ц╕янти, - ╕ був уноч╕ тут! - Не був в╕н тут, - в╕дпов╕ла Тереза. - То зла неправда, - кричали т╕. - Ми вид╕ли ноги на сн╕гу. Ти сама проводжала його з кимось до гостинця, бо лишила там ╕ сво╖ др╕бн╕ сл╕ди! - Та й почали все перекидати ╕ на горищ╕, ╕ в хиж╕, ╕ в к╕мнатах, потрощили посуд ╕ знайшли той закривавлений бинт. - Чия це кров? - приск╕пались вони. - То моя, пане пол╕цаю, - сказала Тереза. - Я була втяла соб╕ руку. - Кажи дурням! - залементували вони. - Св╕жа кров! Тут були партизани! Як почув це слово старший шваб, що був з ними, то одразу сказав: - Ходи з нами! - ╤ повели Терезу на М╕кулов. Я ледве встигала за ними на гору. А вона йде перед них ╕ не плаче, та т╕льки раз по раз огляда╓ться. - Вертайтесь, мамуньо, - каже, - бо вам тяжко ╕ти гор╕. А як з╕ходили на кряж, вона все част╕ше озиралася назад. - Чого ти туди пнеш оч╕? - кричали т╕. - Я хочу надивитись на Модри Камень. - Маш там кавал╕ра? - Мам. ╤ з╕йшли на самий хребет до шосе, де воно поверта╓ на М╕кулов, ╕ вже ось-ось наша сторона щезне з очей. Стала моя Терр╕ б╕ла-б╕ла ╕ пильно дивиться сюди, в наш край. А вони гонять: - ╤ди! - Панове, хай подивлюся ще ╓дину хвилю. Хай в╕зьму Модри Камень на пам’ятку з собою. - Ти не на в╓сн╕цу дивишся, - зауважили вони. - Ти в ╕нше глядиш. Де ще маш кавал╕ра? Я теж бачу, що вона дивиться в ╕нше. - Ей! - раптом вжахнувся один, наче вжалений. - Вона глядить на Руське!!! Та й ударили оба канчуками. А вона руками канчуки в╕дбороня╓, а сама все глядить-глядить. А вже видно було зв╕дси, як далеко внизу, на виднокруз╕, стр╕ляють руськ╕... Хопили ╖╖ поп╕д руки ╕ кинули перед себе. Штовхали, та п╕дганяли, та грозили: - Не оглядайсь! А вона мовчки втира╓ кривавицю з обличчя та все-таки огляда╓ться. - Гей, с╕чи ╖╖! - крикнули т╕ ╕ погнали б╕гцем. А я сп╕ткнулась, б╕гши за ними, та впала на кам╕нь, та й нид╕ла там уже до ноч╕...» V Померкло, стерлося все. Нав╕ть те, що звуть незабутн╕м першим коханням. Чому ж ця випадкова зустр╕ч, ╓диний погляд, ╓дина ява у велик╕й драм╕ в╕йни, чому вона не меркне ╕, в╕дчуваю, н╕коли не померкне? Ти - як жива. Бо далек╕ Рудн╕ гори скр╕зь ╕дуть за мною, ближчають з кожним днем, щодал╕ ширше розгортаючись у сво╖й траг╕чн╕й чар╕вност╕. Бачу вже ╖х не забит╕ сн╕гами, а зелен╕, пишн╕, з╕гр╕т╕ весняним сонцем, коли полонини, як син╕ озера, зацв╕тають тим першим цв╕том весни, що по-вашому зветься - небовий ключ. Ти виходиш на дерев’яний р╕зьблений ╜анок у б╕л╕й легк╕й сукн╕ з чорною пов’язкою на рукав╕ ╕ дивишся вниз, за Модри Камень, де колись пролягала наша оборона. Тепер скр╕зь уже поросла буйна трава. Вже через колишню нейтральну зону ╖дуть по асфальту словаки спок╕йними волами. ╤дуть ╕ дивляться, як п╕дводиться з земл╕, пнеться до сонця, росте виноград, потоптаний, розстр╕ляний тод╕. В так╕ години ми часто зустр╕ча╓мося з тобою ╕, с╕вши на теплому камен╕, розмовля╓мо. Тереза. Де ви так довго були? Я. Уже все зак╕нчилось. Тепер я вже не п╕ду в╕д тебе. Тереза. Н╕коли? Я. Н╕коли. Тереза. Як це гарно, що ми будемо завжди разом! Я так довго чекала вас п╕сля то╖ зимово╖ ноч╕: мен╕ зда╓ться, що не менше, як тисячу л╕т! Я. А мен╕ зда╓ться, що я ст╕льки ж ╕шов до тебе п╕сля то╖ ноч╕. Тереза. Нарешт╕ ми знову зустр╕лись! Дайте мен╕ вашу руку. Ви в╕дчува╓те, як та тисяча л╕т перем╕стилась перед нас? Тепер вона попереду, правда ж? Наша тисяча!.. Доки зелен╕тимуть ц╕ гори ╕ св╕тить сонце, ми будемо жити. Я задихаюсь в╕д такого багатства! Я. Н╕куди тепер ми не будемо сп╕шити, як тод╕ взимку. Тод╕ ми майже н╕ про що не встигли поговорити. Лютий в╕тер, шугаючи в скелях, заважав нам. Тереза. Зараз ми ма╓мо час! Зараз я доскажу вам усе недосказане тод╕. Слухайте ж! Чу╓те, як лущать зелен╕ спини г╕р, гр╕ючись на сонц╕? А небо над нами, весняне й високе, гуде од в╕тру, мов блакитний дзв╕н!.. Слухайте ж! 1946 * Не розум╕ю (мадярськ.). ** Куди (словацьк.).
Олекса ЮЩЕНКО ОЛЕСЮ ГОНЧАРУ
Над Альпами п╕дн╕с в╕н знамено – Не в╕дцв╕те, не полиня воно. В╕н Перекоп узяв, як Тавр╕ю пройшов, З Людиною в степу мандру╓ знов. Св╕т полюбив ╕ сонця шлях високий, Взяв ол╕вець в дорогу ╕ – неспок╕й. Сп╕ва╓ славу людов╕-герою, Що поруч, не за казкою-горою, Але читач, як сонячна гора, Сто╖ть за щире слово Гончара. 1959 р.
Данило КОНОНЕНКО МОВ ТРОНКА У СТЕПАХ…
Коли цв╕т╕ння наста╓ пора, Коли весна смичком струмка загра╓, Тод╕ ми з днем народження в╕та╓м Славетного Олеся Гончара! Олесь Гончар – сумл╕ння Укра╖ни, Любов пречиста. П╕сня ╕ зоря. По духу в╕рний правнук Кобзаря, Великий син велико╖ родини. В╕н наш увесь. В╕н тв╕й митець ╕ м╕й. Улюбленець вкра╖нського народу. В╕н – вт╕лення думок його ╕ мр╕й, Палкий поборник правди ╕ свободи. В╕н порохом важких дор╕г пропах, В╕н – ╕з тривог ╕ болю. Весь – неспок╕й! Його душа – мов тронка у степах, Його душа – Собор над╕й високих! Ущух Циклон. Та вогник – пломенить! ╤ бригантина в мандри вируша╓, До Берега Любов╕ заверта╓, Де майстер ╕ тривожиться, й не спить! Бо вже ж цв╕т╕ння наста╓ пора. Бо вже весна на кобз╕ сонця гра╓… Вся Укра╖на славить ╕ в╕та╓ Свого Сп╕вця – Олеся Гончара! Кв╕тень 1993 р. (в╕рш написано до 75-р╕ччя О. Гончара).
Петро РОТАЧ ЗОЛОТОКРИЛЕ СЛОВО ГОНЧАРА Пам’ят╕ письменника
В наших душах слово правди с╕яв, Закликав проснутись ницих сплюх… Не в╕д╕йде, не подален╕╓ Його образ, його св╕тлий дух! Буде в╕н Собором височ╕ти На далек╕ ╕ близьк╕ св╕ти, ╤ нова Вкра╖на св╕ж╕ кв╕ти Не забуде сину принести. В╕н для не╖ пильнував на чатах, Г╕дн╕сть боронив ╖╖ всякчас, Слово Гончара золотокриле Надихатиме на творч╕сть нас! м. Полтава, 16 липня 1995 р.
Олександр Б╤ЛАШ О. ГОНЧАРУ
Як Вас любили вс╕, Олесю! ╤ я м╕ж них у т╕м числ╕. Чи то в Карпатах, чи в Одес╕, Чи на Дуна╖, чи на Псл╕ – Зда╓ться, що нема земл╕ Чи нав╕ть закутка глухого, Де б не яснились Ви на тл╕, Що ╜рунтувалося для Бога. У Вас тепер одна дорога… До не╖ йшли Ви навпростець. Вже н╕ одна пересторога Не в╕щуватиме к╕нець. Як Вас любили вс╕, Олесю! Зда╓ться, нав╕ть вороги… Бо Ви були як чисте плесо Серед болотно╖ нудьги. Нехай покриють незабудки Останн╕й шлях, останню путь. Щоб Ваш╕ вс╕ слова-набутки Лишились нам на незабудь…
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 04.04.2008 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5755
|