Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 26.10.2007 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#43 за 26.10.2007
СВО╢Р╤ДН╤СТЬ УКРА╥НСЬКОГО БАРОКО
АНДР╤Й БЕЛЕНЬ

ДЖЕРЕЛА

З КНИГИ "ПЕРО ПИСЬМЕННИКА ╤ ПЕНЗЕЛЬ ХУДОЖНИКА"
 (Продовження. Поч. у № 40 - 42)
 Як ми зна╓мо, давньоруський храм, що був пов’язаний ╕з в╕зант╕йськими традиц╕ями, бачиться будовою рац╕ональною. В нього ╓ обличчя (фасад, спина, апсиди), його внутр╕шн╕й прост╕р складався з функц╕онально диференц╕йованих частин (м╕сце для духовенства, хрещення, в╕руючих). В╕н под╕лявся на головне (парадне) ╕ додатков╕ прим╕щення (боков╕ нефи). Козацька ж хрещата церква часто не ма╓ ч╕тко визначеного фасаду. Вона н╕би повернута одночасно до вс╕х стор╕н св╕ту, його безконечност╕, ╕ до вс╕х прихожан ╕з р╕зних к╕нц╕в села чи м╕ста. У цьому вже ╓ щось в╕д барокового св╕тов╕дчуття. Не байдужими ми були ╕ до розфарбування ст╕н, в╕кон, карниз╕в. Згадаймо, як ж╕нки в селах не т╕льки б╕лили ст╕ни сво╖х хаток, а й розмальовували ╖х р╕зними фарбами - навколо дверей та в╕кон. Прич╕лкову ст╕ну одн╕╓ю фарбою, а призьбу - ╕ншою. На сонц╕ так╕ хатки в оточенн╕ дерев святково посм╕халися. Це теж наближало нас до бароково╖ краси. Хот╕лося бачити святковим ╕ св╕й храм - м╕сце хвилюючого сакрального ритуалу. Прихожанин з особливою побожн╕стю переступа╓ пор╕г церкви. Нехай не все в╕н зрозум╕в з пропов╕д╕, до канон╕чно╖ схоластики в╕н не дуже й прислуха╓ться, а хвилю╓ душу перш за все сам ритуал. У церкв╕ прихожанин н╕би зн╕ма╓ з себе увесь тягар повсякденно╖ буденщини.
 Тадей Рильський, який вивчав духовн╕ порухи нашого простолюду, зазначав, що в душ╕ прихожанина в цей час "виклика╓ться певний урочистий настр╕й". Серцем в╕дчував символ╕чне значення обряду, мимовол╕ п╕ддавався м╕ф╕чн╕й поез╕╖ культу. Цьому була сп╕взвучною ╕ арх╕тектура культово╖ споруди. Урочист╕сть ╕ краса барокового стилю ╕мпонували ╕ житт╓рад╕сним естетичним смакам, ╕ природн╕й набожност╕ наших людей, тож сприймався в╕н також природно.
 На Черкащин╕ одн╕╓ю з перших барокових культових споруд була Богданова ╤лл╕нська церква у Суботов╕. Вона збереглася донин╕. ╥╖ можна вважати будовою перех╕дного типу. Основа - чотирикутна базил╕ка з в╕втарем у нап╕вокругл╕й апсид╕. Кошикопод╕бна покр╕вля. А фронтон, хоча й трикутний, але вже й бароковий за сво╖ми вигинами ╕ прикрасами. Споруда ще важкувата, товстост╕нна, як фортеця, малувато грац╕йност╕ ╕ все ж уже в╕дчува╓ться крок до не╖. Панько Кул╕ш залишив нам художн╕й опис ру╖н гетьманських палат у Суботов╕, як╕ в╕н мав нагоду бачити у перш╕й половин╕ XIX ст. Вони теж, мабуть, були початком бароково╖ забудови.
 Про зр╕юче укра╖нське бароко в арх╕тектур╕ можна говорити з час╕в гетьманування ╤вана Самойловича. Б╕ля Прилук на Полтавщин╕ в Густинському монастир╕ в 1672 - 1674 pоках за фундац╕╓ю гетьмана було споруджено дв╕ церкви: Тро╖цьку хрещатого плану з п’ятьма банями (див. фото М. Жарких) та Трапезну тризрубну. Через 10 рок╕в б╕ля Лубен у Мгарському монастир╕ з фундац╕╖ Самойловича було розпочато буд╕вництво церкви, яку зак╕нчили за гетьмана ╤вана Мазепи. Церква уже не хрещата, а базил╕чного типу. Храм було розписано фресками, що належали до перших зразк╕в доби укра╖нського бароко. Там був ╕ портрет ╤вана Самойловича. На жаль, в╕д фресок збереглися ледь пом╕тн╕ сл╕ди.
 Якщо Самойлович у сво╖х культових спорудах ще т╕льки прокладав дор╕жку до зах╕дно╓вропейського бароко, то ╤ван Мазепа уже ц╕лком св╕домо робить його переважаючим стилем у будовах ╕ перебудовах. Добу гетьманування ╤вана Мазепи Дмитро Антонович назвав "другою золотою добою укра╖нського мистецтва" (п╕сля Ки╖всько╖ Рус╕ Володимира Великого та Ярослава Мудрого). ╤ван Тиктор пише: "Ш╕сть церков Мазепи, зображених на панег╕ричному "Тезис╕" диякона М╕гури, з 1706 p. стоять перед нами як княжа д╕адема творчих жемчуг╕в, створених не т╕льки одною епохою, але й натхненних одною думкою" (Велика ╕стор╕я Укра╖ни. - К.: Глобус, 1993. - Т. II. - С. 203).
 У зв’язку з укра╖нським бароко сл╕д згадати ще одного гетьмана - Данила Апостола. В╕н залишив нам часто згадувану церкву в сел╕ Велик╕ Сорочинц╕ Полтавсько╖ област╕. Сто╖ть вона на мальовничому берез╕ Псла. У ц╕й церкв╕ хрестили Миколу Гоголя, сюди в╕н ходив з батьками молитися ╕ зв╕дси пон╕с св╕й укра╖нський бароковий характер, забарвлений м╕стичними мр╕ями, в п╕вн╕чну столицю та в ╢вропу, залишившись душею укра╖нцем. У цьому храм╕ (збудований у 1727 - 1732 pp.) в 1734 p. в╕дсп╕вував гетьмана Данила Апостола митрополит Рафа╖л Заборовський, який теж був прихильником барокового стилю. Збереглася брама Заборовського (1746) в огорож╕ ки╖вського Соф╕йського собору, побудована в╕домим зодчим Шеделем, який вдало по╓днав багатство декору з л╕ризмом ╕ задушевн╕стю ц╕лого образу. З ╕м’ям цього майстра пов’язана одна з найкрасив╕ших ╕ величн╕ших споруд Ки╖всько╖ лаври - Велика дзв╕ниця.
 Це справд╕ арх╕тектурний шедевр, споруджений Шеделем за проектом Василь╓ва в 1731 - 1745 pp. На вс╕х ярусах дзв╕ниц╕ головний декоративний акцент - ордер. Виступаюч╕ ╕ заглиблен╕ парн╕ колони, н╕би д╕вчата в кривому танку, створюють чарод╕йний динам╕чний ансамбль з виразними св╕тлот╕нями. ╤ сама дзв╕ниця сприйма╓ться як грац╕йна красуня в святковому вбранн╕ з к╕лькаярусними шлярками. Чудод╕йне враження! Така ж величава - ╕ дзв╕ниця Соф╕йського собору. Вона теж к╕лькаярусна (XVIII - XIX ст.), але в ╖╖ декор╕ використано не ордерну систему, а характерне для укра╖нського бароко неглибоке орнаментальне л╕плення так званого килимового ╜атунку. Широко використовувався орнамент ╕ рушникового типу на ст╕нах собор╕в, палац╕в.
 Цив╕льне барокове буд╕вництво в той час т╕льки розпочиналось. Цегляна кам’яниця черн╕г╕вського козацького полковника Якова Лизогуба (збудована в 1690 p.) вже приверта╓ увагу сво╖ми цегляними в╕зерунками - ф╕гурними лучковими ╕ трикутними фронтончиками, п╕вколонками, кронштейнами тощо, як╕ контрастно вид╕ляються на б╕лому фон╕ ст╕ни. Але в ц╕лому будова ще присадкувата ╕ не належить до естетично вдалих. Вже п╕д к╕нець XVIII ст. всл╕д за рос╕йськими дворянськими гн╕здами козача старшина почне створювати сво╖ кубла - псевдокласичн╕ велик╕ хати з порталами ╕ колонадою при вход╕, як╕ здавались на наших землях не зовс╕м природними. Под╕бн╕ особняки з’являлися в м╕стах.
╤ той стиль у народ╕ вдало назвали "казарменим".
 Ми ж ведемо мову про високе бароко. Десь п╕д другу половину XVIII ст. бароковий стиль в Укра╖н╕ переходить у рококо - дуже витончене за декором, кольоровою гамою оздоблень та грац╕йне за арх╕тектон╕кою. У Зах╕дн╕й Укра╖н╕ великий вплив справила творч╕сть арх╕тектора ╓вропейсько╖ школи Бернарда Меретина. Це за його проектом створено перлину рококово╖ арх╕тектури у Львов╕ - собор св. Юра (1745 - 1760). Йому ж належить проект чудово╖ будови ратуш╕ в Бучач╕ (середина XVIII ст.).
 У Ки╓в╕ сво╓ю грац╕йною красою приверта╓ увагу рококова Андр╕╖вська церква, збудована в 1753 роц╕ за проектом В. Растрелл╕ арх╕тектором ╤. М╕чур╕ним. Будову дуже вдало припасовано до м╕сцевост╕. Щедре використання в ╕нтер’╓р╕ р╕зьблено╖ ╕ позолочено╖ скульптури, ваз, р╕зьблено╖ орнаментики справля╓ розк╕шне святкове враження.
 Таким же шляхом п╕шов ╕ наш визначний арх╕тектор ╤. Григорович-Барський (церква Миколи Набережного в Ки╓в╕ (1775), дзв╕ниц╕ на Дальн╕х ╕ Ближн╕х печерах у Печерськ╕й лавр╕, бурса Ки╖всько╖ академ╕╖. Взагал╕, в ╤╤ пол. XVIII ст. в╕н будував дуже багато. Можна сказати, що арх╕тектура ки╖вського Подолу визначилась саме його будовами. Дуже характерна для нього надбрамна церква Кирил╕вського монастиря (1760). Досить струнка з к╕лькома уступами висока композиц╕я з бароковими оздобами. Нам, черкащанам, ц╕каво знати, що саме цьому арх╕тектору ми завдячу╓мо церквами Красног╕рського монастиря коло м. Золотоноша.
 Визначним укра╖нським буд╕вничим бароково╖ доби був Степан Ковн╕р. До його доробку належить так званий Ковн╕рський корпус у Ки╓во-Печерськ╕й лавр╕ (зак╕нчено в 1786 pоц╕). Найвиразн╕шою стильовою частиною корпусу ╓ ц╕лий ряд барокових фронтон╕в. С. Ковн╕р - виходець з простого народу. Народився в
с. Гвоздов╕ п╕д Ки╓вом. ╤ хоча спец╕ально╖ арх╕тектурно╖ п╕дготовки не мав, та був км╕тливим ╕ вчився на практиц╕, беручи участь у в╕дбудов╕ споруд Ки╓во-Печерсько╖ лаври п╕сля пожеж╕ 1718 p. Саме в╕н спорудив дзв╕ниц╕ на Дальн╕х ╕ Ближн╕х печерах за проектом згадуваного
╤. Григоровича-Барського, споруджував церкву ╕ дзв╕ницю у Васильков╕.
 Завершуючи розмову про барокову арх╕тектуру, не можна не згадати про споруди Поча╖всько╖ лаври, зокрема про ╖╖ Успенський собор, побудований Готфр╕дом Гофманом, Петром ╕ Матв╕╓м Пол╕жевськими та Франц╕шеком Кульчицьким у 1771 - 1783 pp. на Под╕лл╕. В╕н н╕би з╕брався по терасах на високу гору, щоб зв╕дти, з╕ сво╓╖ небесно╖ високост╕, зачудовувати св╕т на десятки к╕лометр╕в довк╕л. Цю картину малював Тарас Шевченко, який в╕дв╕дав Поча╖вську лавру в 1846 p. Знавець давнього укра╖нського мистецтва Г. Н. Логвин пише: "В ╕нтер’╓р╕ храму по╓днан╕ глибинне розкриття внутр╕шнього простору з висотними... численн╕ переходи, лодж╕╖, балкони, а в б╕чних нефах, в кожному ярус╕ хор╕в для просторового об’╓днання в стел╕ зроблен╕ кругл╕ отвори, кр╕зь як╕ видно вс╕ три яруси. Тому гра л╕н╕й, контрасти св╕тла й т╕н╕, перетин площин, неспод╕ван╕ ракурси увесь час зм╕нюються, створюючи дивовижне враження "краси ╕ велич╕".
 Отаке бароко. Автори розд╕лу "Арх╕тектура" (ма╓ться на уваз╕ XVII - XVIII ст.) в 3-му том╕ "╤стор╕╖ укра╖нського мистецтва"
(К., 1968). М. П. Цапенко ╕ П. Г. Юрченко роблять такий висновок: "Арх╕тектура Придн╕пров’я, Черн╕г╕вщини та Слобожанщини ╕, особливо, Ки╓ва 1720 - 1770 рок╕в дала найяскрав╕ш╕ зразки укра╖нського бароко. Захопленням цим стилем просякнута д╕яльн╕сть майстр╕в цього часу як у створенн╕ величних арх╕тектурних ансамбл╕в та окремих буд╕вель, так ╕ в декоративних оздобах. Сила ╕ художня переконан╕сть арх╕тектурних витвор╕в укра╖нських майстр╕в XVIII стол╕ття певною м╕рою вплинула на окрем╕, найвидатн╕ш╕ будови Галичини та Волин╕, так╕, як комплекс Поча╖всько╖ лаври та собор святого Юра у Львов╕".
 Дума╓мо, вплив був обоп╕льним.

 СКУЛЬПТУРА
 З арх╕тектурою т╕сно пов’язана скульптура, бо саме вона в барокових арх╕тектурних ансамблях в╕д╕гравала роль поглибленого пожвавлення ╕ наближення до людини культового простору, залишаючись у межах рел╕г╕йно╖ тематики. Захоплення скульптурними окрасами храму особливо притаманне зах╕дноукра╖нським зодчим ╕ скульпторам, бо вони часто сп╕впрацювали ╕з запрошеними сюди майстрами ╕з Зах╕дно╖ ╢вропи - Словаччини, Чех╕╖, С╕лез╕╖ (скульптори Леблес, Гуддер). У ╖хн╕х роботах ще в╕дчува╓ться ренесансна р╕вновага та спок╕й, постат╕ повнот╕л╕, дещо присадкуват╕. А вже п╕зн╕ше, в часи розвитку зр╕лого бароко ╕ його переходу в рококо, так╕ майстри, як П╕нзель, Фесс╕нгерн, Осинський, прагнули до динам╕зму, виявлення внутр╕шньо╖ одухотвореност╕ та емоц╕йност╕ образ╕в, ╖х екстазного устремл╕ння до Бога. Постат╕ вражають сво╓ю гнучк╕стю ╕ нав╕ть безт╕лесн╕стю (автори сво╖м творчим кредо н╕би перегукуються з готикою). Майстри використовували певн╕ зразки (базетто), за якими виготовляли скульптури тих чи ╕нших святих. Поняття про плаг╕ат ще не розвинулось.
 Особливо яскрав╕ ╕ самобутн╕ роботи майстра П╕нзеля. В╕н з’явився при двор╕ колишнього кан╕вського старости, магната Миколи Потоцького, який виявляв ц╕кав╕сть до укра╖нства (нав╕ть часто розмовляв укра╖нською мовою), був знаним меценатом XVIII ст. на Правобережн╕й Укра╖н╕, йому належить фундац╕я к╕лькох шедевр╕в арх╕тектури, зокрема уже згадуваного прим╕щення ратуш╕ в Бучач╕. Цей майстер досить вдало сп╕впрацював з арх╕тектором Меретином не т╕льки в Бучач╕, а й у Львов╕ та його околицях. У сел╕ Годовиц╕ п╕д Львовом для костьолу П╕нзель виготовив дуже характерн╕ для нього динам╕чн╕
скульптури "Жертвоприношення Авраама", "Самсон, що розрива╓ пащу лева", "Розп’яття з пристоячими". В╕н же виготовив скульптури для фасаду собору св. Юра у Львов╕. До стильового кола П╕нзеля належали Оброцький, Олендзький, Полийовський - до 40 скульптор╕в. Це й визначило особлив╕сть тод╕шньо╖ Льв╕всько╖ школи майстр╕в.
 У сх╕дн╕й Укра╖н╕ культова скульптура використовувалась менше. Стримувала в╕зант╕йська традиц╕я.
╤ все ж бароков╕ уподобання проникали ╕ на сх╕д. У XVIII стол╕тт╕ тут усп╕шно працював бароковий скульптор Сисой Шалматов. В╕домо, що в╕н виготовляв скульптури до ╕коностасу церкви Покрови у Ромнах (1768 - 1773), збудовано╖ за сприяння останнього гетьмана Запорозько╖ С╕ч╕ Калнишевського. Стату╖ Аарона, Захар╕я, ╤оанна Хрестителя та ╤оанна Богослова мали натуральну висоту, були розписан╕ фарбами: волосся - чорного кольору, обличчя та руки - т╕лесного, одяг - золотистого.
 Сисой Шалматов виготовив дерев’ян╕ стату╖ для церкви у Чоповичах (на Ки╖вщин╕), брав участь у виготовленн╕ ╕коностасу собору Мгарського монастиря та ╕нших церков.
 Р╕зьблену з дерева ╕ позолочену скульптуру бачимо п╕зн╕ше (в часи рококо) в Андр╕╖вськ╕й церкв╕ у Ки╓в╕. Разом з рокайлевими прикрасами, як╕ часто сво╓ю складною вишукан╕стю не поступаються перед статурною скульптурою, зустр╕ча╓мо в багатьох ╕коностасах, прикрашених грайливими ангелятками. Трапляються символ╕чн╕ скульптурн╕ групи при оформленн╕ фасад╕в, як, скаж╕мо, символ╕чний хоровод умовних чолов╕к╕в ╕ ж╕нок п╕д карнизом ╕ фризом порталу Преображенського храму у Великих Сорочинцях.
 На дорогах Правобережно╖ Укра╖ни часто можна було побачити подорожн╕ хрести з р╕зьбленим розп’яттям (так зван╕ ф╕гури). В народ╕ користувались усп╕хом дерев’ян╕ р╕зьблен╕ статуетки Апостола Петра, святого Миколи, Параскеви-П’ятниц╕.

МОНУМЕНТАЛЬН╤ РОЗПИСИ
 З тих далеких барокових час╕в ╖х збереглося на ст╕нах храм╕в не так уже й багато. Але вони в╕д╕грали дуже важливу роль у духовному вихованн╕ мирян. Сцени розпис╕в були наче книгою для неписьменних, яку м╕г прочитати кожен в╕руючий. Славиться сво╖ми розписами церква святого Юра в Дрогобич╕. Тут ц╕лий цикл сюжет╕в, розм╕щених за традиц╕йною схемою. У бан╕ - небо, розп’яття, серафими ╕ янголи. На ст╕нах восьмерика - к╕лька композиц╕й на теми апокал╕псису, на парусах - ╓вангел╕сти. Сх╕дну ст╕ну розписано на теми страстей апостол╕в, на п╕вденн╕й - сцени "Страшного суду", акаф╕ста ╤сусу Христу, на п╕вн╕чн╕й - сцени страстей ╕ акаф╕ста Богородиц╕.
 У цих розписах, як╕ велися у середин╕ XVII ст., зустр╕ча╓ться давн╓ з новим. Та й у стильовому в╕дношенн╕ вони р╕зняться, очевидно, розписували ╖х р╕зн╕ майстри, як╕ по-р╕зному засвоювали бароков╕ вимоги до розпис╕в. У малярств╕ Зах╕дно╖ Укра╖ни вид╕лявся Жовк╕вський осередок. Про цей осередок треба сказати к╕лька сл╕в зос╕бно, бо у Жовкв╕, поблизу Львова, протягом майже стол╕тнього пер╕оду розвитку барокового мистецтва у Зах╕дн╕й Укра╖н╕ (2-й пол. XVII та 1-й половин╕ XVIII ст.) зосередилося для цього стилю в живопис╕ найхарактерн╕ше. Тут устатковувався замок у ма╓тку короля-мецената Яна III Собеського (власницею Жовкви була Теоф╕л╕я Собеська), д╕яло п’ять церковних братств, як╕ замовляли ╕кони, розписи та картини.
 Особливою активн╕стю в╕дзначалось кер╕вне братство при церкв╕ Р╕здва Христового, яке брало приклад з╕ знаменитого льв╕вського Ставроп╕г╕йського братства ╕ впроваджувало його досв╕д у Жовкв╕. Тож у Жовкв╕ орган╕зувались цехи художник╕в, працювали скульптори Андр╕й Шлютер ╕ Стефан Шванер, творили в╕дом╕ художники Юр╕й Шиманович, Мар╕но Альтомонте, ╤ван Руткович, Йов Кондзелевич, Василь Петранович та ╕н. Як зазнача╓ в сво╖й книз╕ сучасний льв╕вський мистецтвознавець Володимир Овс╕йчук, вс╕ ц╕ художники представляли новий стиль, але з╕ сво╓р╕дними в╕дт╕нками. Якщо вихованц╕ Римсько╖ академ╕╖
св. Луки Ю. Шиманович ╕
М. Альтомонте принесли сюди стиль бароко у його перв╕сному вигляд╕, то у творчост╕ ╤. Рутковича в╕дчутн╕ ренесансн╕ мотиви, по╓днан╕ з бароковими. Це ж стосу╓ться ╕ твор╕в Й. Кондзелевича. В. Петранович продовжував ╕ти традиц╕йним шляхом рел╕г╕йного живопису, вносячи в нього побутов╕ мотиви.
 (Дал╕ буде).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 26.10.2007 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5234

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков