Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4596)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4286)
Українці мої... (1717)
Резонанс (2367)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1462)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (255)
Бути чи не бути? (476)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (282)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
РЕАБ╤Л╤ТАЦ╤Я В╤ЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦ╤В ╤ ВЕТЕРАН╤В
Адаптивний спорт ста╓ не лише засобом ф╕зичного в╕дновлення, але й методом психолог╕чно╖...


ЯК РОС╤Я СТИРА╢ УКРА╥НСЬКУ ╤ДЕНТИЧН╤СТЬ
Мета – викор╕нити будь-як╕ прояви укра╖нськост╕…


ПОКРОВА БЕЗ М╤Ф╤В: ЩО МИ ЗНА╢МО ПРО ЦЕ СВЯТО
1 жовтня, Покрова - ун╕кальний день у календар╕ укра╖нц╕в...


МАР╤УПОЛЬЦ╤ В╤ДЗНАЧИЛИ ДЕНЬ Р╤ДНОГО М╤СТА В СТОЛИЦ╤
«Мар╕уполь – це Укра╖на! Свободу захисникам «Азовстал╕!»


В╤ЙНА В ЯДЕРН╤Й ЗОН╤
Окупанти зам╕нували об'╓кт, готуючи акт ядерного тероризму…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #41 за 12.10.2007 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#41 за 12.10.2007
ЛИСТ ╤ КОМЕНТАР

 Голов╕ Незалежного центру пол╕тичних досл╕дник╕в ╕ журнал╕ст╕в ВОЛЬВАЧУ П. В.
 Шановний Петре Васильовичу!
 У департамент╕ загально╖ середньо╖ та дошк╕льно╖ осв╕ти М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки Укра╖ни в межах сво╓╖ компетенц╕╖ розглянуто Вашу заяву щодо функц╕онування та розвитку осв╕ти державною мовою в Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим.
 Мовна проблема, з огляду на ╖╖ сусп╕льну значущ╕сть та важлив╕сть для як╕сного функц╕онування осв╕тньо╖ системи, перебувала, перебува╓ й пост╕йно перебуватиме в центр╕ пильно╖ уваги М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки Укра╖ни, що засв╕дчу╓ться, наприклад, обов’язковим урахуванням мовних питань при п╕дготовц╕ текст╕в головних законодавчих документ╕в, як╕ мають регулювати д╕яльн╕сть вс╕╓╖ осв╕тньо╖ системи. Анал╕з цих документ╕в п╕дтверджу╓ першорядн╕сть вир╕шення мовних питань для вищого осв╕тянського кер╕вництва. Це, зокрема, стосу╓ться й розроблення спец╕ал╕стами департаменту загально╖ середньо╖ та дошк╕льно╖ осв╕ти Державно╖ програми розвитку ╕ функц╕онування укра╖нсько╖ мови на 2004 - 2010 роки, що затверджена постановою Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни в╕д 02.10.03 р. № 1546. В основу Програми покладено Рекомендац╕╖ парламентських слухань про функц╕онування укра╖нсько╖ мови в Укра╖н╕, що в╕дбулися у березн╕ 2003 року.
 На виконання пункту 3 зазначено╖ вище постанови розроблено ╕ затверджено рег╕ональн╕ програми розвитку ╕ функц╕онування укра╖нсько╖ мови. Одним ╕з основних завдань програм ╓ оптим╕зац╕я мереж╕ навчальних заклад╕в для безперервного виховання ╕ навчання укра╖нською мовою.
 ╤нформу╓мо також, що М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки Укра╖ни доручило М╕н╕стерству осв╕ти ╕ науки Автономно╖ Республ╕ки Крим (розпорядження в╕д 31.03.06 № 55-р) розробити комплексну програму пол╕пшення вивчення державно╖ мови та мов нац╕ональних меншин у загальноосв╕тн╕х навчальних закладах Автономно╖ Республ╕ки Крим. У липн╕ 2006 року таку програму затверджено.
 Окр╕м того, М╕н╕стерством осв╕ти ╕ науки Укра╖ни розроблено, погоджено ╕з зац╕кавленими органами виконавчо╖ влади та подано до М╕н╕стерства юстиц╕╖ Укра╖ни проект Концепц╕╖ довгостроково╖ програми забезпечення в Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим конституц╕йних прав укра╖нц╕в, рос╕ян, кримських татар, представник╕в ╕нших нац╕ональностей та нац╕ональних меншин на розвиток етн╕чно╖, культурно╖, мовно╖ та рел╕г╕йно╖ самобутност╕, вивчення р╕дно╖ мови, ╕стор╕╖.
 Основними завданнями запропоновано╖ програми ╓ збереження та розвиток етн╕чно╖, культурно╖, мовно╖ та рел╕г╕йно╖ самобутност╕, вивчення р╕дно╖ мови, ╕стор╕╖ укра╖нц╕в, рос╕ян, депортованих кримських татар, ос╕б ╕нших нац╕ональностей та нац╕ональних меншин, як╕ проживають в Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим; консол╕дац╕я народу Укра╖ни; зм╕цнення статусу укра╖нсько╖ мови як державно╖; всеб╕чний розвиток ╕ розширення функц╕онування укра╖нсько╖ мови в ус╕х сферах сусп╕льного життя.
 Одним ╕з важливих напрям╕в д╕яльност╕ м╕н╕стерства ╓ оновлення концептуальних засад вивчення р╕дно╖ мови в загальноосв╕тн╕х навчальних закладах, розробленн╕ нових зм╕стовних програм з мови, п╕дготовц╕ як╕сних п╕дручник╕в з р╕дно╖ мови, п╕днесенн╕ профес╕йно╖ квал╕ф╕кац╕╖ вчител╕в-мовник╕в.
 Зважаючи на те, що останн╕м часом процес переходу загальноосв╕тн╕х навчальних заклад╕в на навчання державною мовою спов╕льнився, департамент загально╖ середньо╖ та дошк╕льно╖ осв╕ти М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки Укра╖ни зд╕йсню╓ та плану╓ й надал╕ зд╕йснювати заходи, спрямован╕ на пол╕пшення мовно╖ ситуац╕╖ в автоном╕╖, передус╕м у царин╕ нац╕онально╖ осв╕ти, уважаючи цю проблему такою, що ма╓ першорядне значення.
 Також пов╕домля╓мо, що питання вид╕лення прим╕щень для загальноосв╕тн╕х навчальних заклад╕в належить до компетенц╕╖ орган╕в м╕сцевого самоврядування.
 З повагою, О. В. ╢РЕСЬКО,
в. о. директора департаменту.


ЧИНОВНИЦЬКЕ КРУТ╤ЙСТВО

 «Новий тлумачний словник укра╖нсько╖ мови» (Ки╖в, 1998. т. 2, с. 403) да╓ досить широке та ╓мне визначення слова «крут╕й»: «хитра та спритна у сво╖х учинках людина, шахрай, ошуканець, плутяга, махляр, крутько; нещира у сво╖х стосунках з ╕ншими людьми особа, лицем╕р, верт╕й, крутихв╕ст». Крут╕ями, як це зазначено у «Словнику», у народ╕ зазвичай називають ╕ чиновник╕в - бюрократ╕в та канцелярист╕в, схильних до «крут╕йства».
 В свою чергу «Словник» пода╓ й сучасне визначення цього ганебного й досить поширеного нин╕ явища: «нечесне поводження, шахрайство, ошуканство, крутня, плутня, брехлив╕сть, лицем╕рство, ухиляння в╕д прямо╖ в╕дпов╕д╕, в╕дкритих д╕й, вчинк╕в, навмисне використання др╕бниць, формальностей для затягування чи заплутування судових та адм╕н╕стративних справ ╕з корисливою метою або щоб зняти з себе в╕дпов╕дальн╕сть».
 Багатол╕тн╓ ╕, на жаль, безпл╕дне листування укра╖нських громадських орган╕зац╕й, кримських ф╕л╕й державницьких парт╕й, осв╕тян та батьк╕в з М╕н╕стерством осв╕ти ╕ науки Укра╖ни та в╕дпов╕д╕ ки╖вських чиновник╕в на численн╕ звернення п╕дпадають п╕д ус╕ визначення «Нового тлумачного словника укра╖нсько╖ мови». До реч╕, зазначену чотирьохтомну працю тим же М╕н╕стерством осв╕ти рекомендовано як пос╕бник для студент╕в вищих та середн╕х навчальних заклад╕в.
 Остання безв╕дпов╕дальна та заколисуюча в╕дписка невмирущо-в╕чного чиновництва з осв╕тнього м╕н╕стерства да╓ вс╕ п╕дстави стверджувати, що багатющий спектр академ╕чного визначення та смислове навантаження сл╕в «крут╕й» та «крут╕йство» у сво╖х в╕дпов╕дях на звернення громадян вони використовують сповна. У цьому можна переконатися, ознайомившись з останньою чиновницькою перлиною, п╕дготовленою департаментом загально╖ середньо╖ та дошк╕льно╖ осв╕ти МОН Укра╖ни на наше звернення.
 П╕сля тако╖ «науково-об╜рунтовано╖ та глибоко╖ в╕дпов╕д╕» стають зрозум╕лими витоки в╕двертого зухвало-безкарного саботування «батьками» кримсько╖ осв╕ти тако╖ важливо╖, нац╕онально╖ справи, як функц╕онування та розвиток осв╕ти державною мовою у Криму, на П╕вдн╕ та Сход╕ Укра╖ни.
 Виника╓ ц╕лком законом╕рне запитання: чого ж варт╕ вс╕ мертвонароджен╕ чиновницьк╕ програми розвитку ╕ функц╕онування укра╖нсько╖ мови та урядов╕ постанови, якщо за чотири роки у Криму у ц╕й царин╕ нема╓ жодних зрушень? «На виконання зазначено╖ вище постанови, - говориться у в╕дпов╕д╕, - розроблено ╕ затверджено (а отже ╕ працюють) програми розвитку ╕ функц╕онування укра╖нсько╖ мови». Нас запевняють, що «одним ╕з основних завдань кримсько╖ програми ╓ оптим╕зац╕я мереж╕ навчальних заклад╕в для безперервного виховання ╕ навчання укра╖нською мовою».
 Як╕ ж конкретн╕ нам╕ри приховуються за крут╕йським чиновницьким терм╕ном оптим╕зац╕я, мабуть, не знають ╕ сам╕ автори цього опусу. Адже за вс╕ роки ╕снування ц╕╓╖ «програми оптим╕зац╕╖» у Криму ми ма╓мо лише одну повноц╕нну укра╖нську школу-г╕мназ╕ю у м. С╕мферопол╕. Нам вида╓ться, що мережу дошк╕льних навчальних заклад╕в оптим╕зувати неможливо, бо ╖х на кримськ╕й земл╕ взагал╕ не ╕сну╓.
 В╕дсутн╕сть у в╕дпов╕д╕ нав╕ть натяку на стан функц╕онування державно╖ мови у кримських ВНЗ (а в╕н досить ганебний ╕ образливий для Укра╖нсько╖ держави) засв╕дчу╓, що МОН Укра╖ни взагал╕ не оп╕ку╓ться ц╕╓ю проблемою.
 Як бачимо, державницьку справу створення укра╖номовних шк╕л ╕ задоволення конституц╕йного права сотень тисяч укра╖нц╕в Криму навчати д╕тей р╕дною мовою ки╖вськ╕ чиновники знову перекладають на м╕сцеву владу. Вона ж ц╕╓ю справою н╕коли серйозно не займалася ╕ займатися не збира╓ться. Мабуть, настав час для того, аби болюч╕ проблеми розвитку та функц╕онування державно╖ мови в осв╕тн╕х закладах автоном╕╖ обговорити на найвищому р╕вн╕, з участю Глави держави, кер╕вництва уряду та Ради нац╕онально╖ безпеки.
 Петро ВОЛЬВАЧ.
 Незалежний центр пол╕тичних досл╕дник╕в ╕ журнал╕ст╕в.
м. С╕мферополь.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #41 за 12.10.2007 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5189

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков