"Кримська Свiтлиця" > #41 за 12.10.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
#41 за 12.10.2007
УПА, СУСП╤ЛЬСТВО ╤ НИН╤ШНЯ МОЛОДЬ
╤СТОР╤Я ╤ СУЧАСН╤СТЬ
Де ти, Сх╕днице*? Чу╓ш, я тут, У прадавн╕м мо╖м Мел╕топол╕, Де чумацько-козацьку суть Катериною лютою розтоптано. Ваш Бандера - як наш Махно: Вм╕ли в битви народ п╕дн╕мати! Та в Москв╕ приловчились давно "Банд╕т╕змом" цей рух називати... (З в╕рш╕в нашо╖ читачки з Мел╕тополя Тамари Бойко).
*Сх╕дниця - селище в Карпатах, св╕док повстанського руху.
Молодий ╕сторик Володимир В’ЯТРОВИЧ вже ста╓ символ╕чною ф╕гурою. Можна сказати, що як особист╕сть в╕н ╓ породженням нашо╖ Незалежност╕. Ну, а дал╕... Дал╕ в╕н творить себе сам. Ще зовс╕м недавно Володя очолював "Молоду Просв╕ту" Львова, а нин╕ ╓ директором Центру досл╕джень визвольного руху. Красномовна деталь: незадовго до сво╓╖ смерт╕ колишн╕й командарм УПА Василь Кук попросив Володимира при╖хати до нього в Ки╖в. Про що вони говорили - я не знаю. Але знаю, що пан Василь вважав Володимира В’ятровича одним з кращих досл╕дник╕в визвольного руху. Тому, готуючи публ╕кац╕ю до ц╕╓╖ дати, я вибрав саме його. - Я записував спогади багатьох повстанц╕в. Майже щоразу стикався з одн╕╓ю ╕ т╕╓ю ж проблемою: людей дуже важко вивести на в╕дверт╕сть; як╕сь вони скут╕ ╕ розпов╕д╕ дуже шаблонн╕: переважно це опис под╕й, що вр╕залися в пам’ять, ╕ висв╕тлення сво╓╖ участ╕ в боротьб╕. Але, на жаль, дуже мало оц╕нок, узагальнень, концепц╕й, критики свого кер╕вництва, тобто всього того, що дозволило б краще уявити ту епоху. Не дивно, що обмежена ╕нформац╕я в╕дштовхнула в╕д "теми" молодь. Ветерани УПА на не╖ ображен╕, але ж частка ╖хньо╖ вини тут також ╓... Чи ви не згодн╕, Володимире? - Справа в тому, що ви сп╕лкувалися з людьми, життя яких було пов’язане з п╕дп╕ллям ╕ тюрмами. Консп╕рац╕я була ледь не основою ╖хньо╖ житт╓во╖ стратег╕╖. Спочатку в п╕дп╕лл╕, а пот╕м в тюрмах ╕ таборах, де так само треба було приховувати сво╖ погляди. Для багатьох людей це стало сво╓р╕дним психолог╕чним каркасом ╕, д╕йсно, дуже важко в ход╕ ╕нтерв’ю "витягати" з ц╕╓╖ оболонки людей. ╤ все ж коли така людина проника╓ться дов╕рою до сп╕врозмовника, то в╕д не╖ можна почути дуже ц╕кав╕ реч╕. ╤нший момент. Через природн╕ обставини багато найкращих учасник╕в визвольних змагань або загинули, або вже померли. ╤ сьогодн╕ ми найчаст╕ше ма╓мо справу з людьми, як╕ були причетними до тих под╕й, але не були творцями руху Опору, не були найактивн╕шими повстанцями чи командирами. Винятком донедавна був х╕ба що Василь Кук, якого вс╕ одностайно визнавали надзвичайно ц╕кавим опов╕дачем. - Може, тому що був Головнокомандувачем УПА з 1950 по 1954 р╕к, по сут╕, зам╕нивши на ц╕й посад╕ Романа Шухевича? - Так, в╕н був одним з тих, хто творив УПА, орган╕зовував повстанський рух. Б╕льш╕сть людей цього рангу або загинули в ход╕ боротьби, або померли в стал╕нських таборах... Можу назвати ще Василя Галасу - це один з побратим╕в Василя Кука, людина, яка працювала в сфер╕ пропаганди ╕ легко могла "запалити" будь-яку аудитор╕ю. Я пригадую, як ми проводили Таб╕р, присвячений 55-л╕ттю Укра╖нсько╖ Головно╖ Визвольно╖ Ради (УГВР). Це було в 1999 роц╕ у Карпатах; при╖хали актив╕сти "Молодо╖ Просв╕ти", "СУМу", "Пласту" та ╕нших орган╕зац╕й. Туди ж ми запросили ╕ Василя Кука, ╕ Василя Галасу. Розраховували, що розмова з ними триватиме годину-дв╕, а вона протривала... до вечора. Ц╕ дво╓ немолодих людей, яким було далеко за 80, тримали в напруз╕ велику аудитор╕ю - понад сто чолов╕к! - Це була переважно галицька молодь? - Н╕, там з╕бралися люди з ус╕╓╖ Укра╖ни! ╤ вс╕ були зачарован╕ розпов╕дями двох "д╕дус╕в"-ветеран╕в. В принцип╕, те, що я бачив в публ╕чн╕й д╕яльност╕ Василя Кука, якраз ╕ говорило про його ум╕ння ╕ бажання працювати з молоддю. В╕н дуже багато ╖здив по Укра╖н╕, поки йому дозволяло здоров’я, пот╕м зосередився на Ки╖вськ╕й област╕, зустр╕чався з молоддю у в╕йськових л╕цеях, в Ки╓во-Могилянськ╕й академ╕╖ ╕ завжди сво╖ми виступами "приковував" до себе аудитор╕ю, нав╕ть якщо це були ╕ "сх╕дняки". Думаю, що Головнокомандувачу УПА дуже допомагав той досв╕д, який в╕н у роки в╕йни отримав, розбудовуючи структури ОУН на Сх╕дн╕й Укра╖н╕. В 1941 - 1943 роках в╕н очолював п╕дп╕лля, ╕ його безпосередн╕м "штабом" був Дн╕пропетровськ. Василь Кук створив там п╕дп╕лля, спираючись саме на м╕сцев╕ кадри. До реч╕, за його словами, непоганими кадрами для п╕дп╕льно╖ роботи були саме комсомольц╕! - Комсомольц╕ ╕ндустр╕ального Сходу? Ц╕каво... - Так, це були молод╕ хлопц╕ ╕ д╕вчата, як╕ мали певну ╕деолог╕ю, але, зрозум╕вши ╖╖ хибн╕сть ╕ брехлив╕сть - адже бачили, як т╕кали б╕льшовики в╕д г╕тлер╕вц╕в, кинувши напризволяще людей, - вони все-таки вол╕ли залишатися ╕дейними людьми, тобто мати певний житт╓вий стержень, духовну опору. Жити зовс╕м без ╕деолог╕╖ ╖м було незвично... - Це були укра╖нц╕? - Так. Тому вони безбол╕сно сприйняли ╕де╖ укра╖нського нац╕онал╕зму, ╕ стали поширювати ц╕ ╕де╖ в масах. Можу, як приклад, назвати Йосипа Позичанюка, який був одним з кер╕вник╕в Льв╕вського обкому комсомолу, Пантелеймона Сака та багатьох ╕нших. Зрештою, дружина самого Василя Кука - Уляна Крюченко була секретарем комсомольсько╖ орган╕зац╕╖ Дн╕пропетровського ун╕верситету. Пот╕м вона стала в╕домою п╕дп╕льницею ╕ довг╕ роки перебувала в п╕дп╕лл╕ разом з╕ сво╖м чолов╕ком. - В╕д дн╕пропетровських ╕сторик╕в мен╕ доводилося чути, що галичани дуже важко "легал╕зувалися" на Сход╕. Як провило, видавала гов╕рка, ╕ м╕сцев╕ люди часто сприймали ╖х за... поляк╕в. - Звичайно, був певний ментальний конфл╕кт. Деяк╕ нац╕онал╕сти поверталися з╕ Сх╕дно╖ Укра╖ни дуже розчарован╕. ╢ ц╕кав╕ спогади про Василя Кука. Коли в╕н наприк╕нц╕ 1941 року ╖хав до Дн╕пропетровська, то багато нац╕онал╕ст╕в-галичан, як╕ там побували, казали, що туди нема чого ╖хати, адже з тими "сх╕дняками" н╕чого неможливо зробити! Але все-таки Василь Кук туди по╖хав ╕ знайшов там чимало м╕сцевих укра╖нських патр╕от╕в, як╕ без вагань при╓дналися до нац╕онал╕стичного руху. ╤ цей рух став загальноукра╖нським. До реч╕, молод╕жн╕ нац╕онал╕стичн╕ гуртки створювалися на Дн╕пропетровщин╕ ще у 1950-т╕ роки, коли ОУН╕вське п╕дп╕лля там уже було розгромлене. Проте нащадки запорожц╕в брали на озбро╓ння ╕деолог╕ю ОУН, хоча н╕яких особистих контакт╕в з нац╕онал╕стами у них уже не було. Десь щось чули, щось читали, знаходили як╕сь лист╕вки чи ╕нш╕ сл╕ди д╕яльност╕ ОУН╕вських орган╕зац╕й, ╕ цього вже було достатньо. - Д╕йсно, тут ╓ парадокс. На тему нац╕онально-визвольно╖ боротьби колись було накладене "табу". Але цей ореол та╓мничост╕ якраз ╕ гарантував певну к╕льк╕сть симпатик╕в. Тепер же, коли про УПА можна говорити в╕дкрито, а ╕нформац╕я про визвольний рух ╓ в шк╕льних програмах, пропаганда, на м╕й погляд, ведеться неефективно, неяк╕сно. Не можна сказати, що молодь "повально" захоплю╓ться ц╕╓ю стор╕нкою нашо╖ ╕стор╕╖. Боюся, що ╖й б╕льш притаманна байдуж╕сть. Може, вчител╕ недопрацьовують? - Не так вже й багато ╓ про УПА в шк╕льних п╕дручниках. Якийсь параграф чи, може, абзац тексту. Тому учень не може скласти соб╕ повного уявлення - що таке Укра╖нська Повстанська Арм╕я? ╤ нин╕шн╕ вчител╕ ╕стор╕╖, д╕йсно, часто бувають "не на висот╕". Адже престиж профес╕╖ вчителя пада╓; до педагог╕чних ВНЗ нер╕дко йдуть т╕ юнаки та д╕вчата, як╕ не змогли прилаштуватися де╕нде. Однак якесь зац╕кавлення УПА жевр╕╓ серед молод╕ (щось там чули в╕д батьк╕в чи в╕д д╕да) ╕ воно може перерости у велике зац╕кавлення темою. Яскраве св╕дчення: на останньому Форум╕ видавц╕в ми продавали нову книгу "УПА. ╤стор╕я нескорених". Серед покупц╕в було дуже багато д╕тей шк╕льного в╕ку! Вони смикали сво╖х бабусь ╕ д╕дус╕в за руки, скр╕зь чулося: "Купи", "купи", "купи"... А закладки з╕ св╕тлинами повстанц╕в взагал╕ викликали неймов╕рний аж╕отаж! - Ну, у Львов╕, звичайно, молодь трохи ╕нша. У Донецьку чи в Харков╕ цього аж╕отажу, може, й не було б... А як в Литв╕? Адже ця невелика держава ╓ монол╕тно-патр╕отичною, без "проблемних" територ╕й. Як там виховують молодь? - Ну, у Литв╕ все вир╕шено серйозно. На найвищому р╕вн╕! Там ╓ Центр досл╕джень геноциду ╕ Опору. Це структура Каб╕нету м╕н╕стр╕в. Директора признача╓ парламент, тобто Сойм Литви. У них величезне прим╕щення в центр╕ В╕льнюса, ╕ вони мають доступ до вс╕х документ╕в. Апарат дуже масштабний як на маленьку Литву ╕ ма╓ сво╖ п╕дрозд╕ли в органах влади. Сп╕вроб╕тники Центру готують рекомендац╕╖ для влади: що в╕дзначати, де ╕ коли. ╤сторики готують р╕зноман╕тн╕ проекти, працюють за контрактом, ╕ все це добре ф╕нансу╓ться. Центр займа╓ться не т╕льки ╕сторичними досл╕дженнями, але й популяризац╕╓ю з╕браних матер╕ал╕в, донесенням правдиво╖ ╕стор╕╖ до народу. - Як саме це робиться? - Зн╕мають ц╕кав╕ ╕сторичн╕ ф╕льми, встановлюють пам’ятн╕ знаки. ╢ пам’ятн╕ таблиц╕ на м╕сцях, де були кат╕вн╕ НКВД. ╢ таблиц╕ на школах - прим╕ром, тут навчався такий-то герой нац╕онально-визвольного руху. ╢ пам’ятники на м╕сцях битв "л╕сових брат╕в" з в╕йськами НКВД. Якщо битва в╕дбувалася на пол╕, то там, серед поля, ╕ ставиться знак. А с╕льськогосподарська техн╕ка до цього вже якось "пристосову╓ться"... Бо ╕стор╕я для литовц╕в - святе! Згодом там прокладаються нов╕ туристичн╕ маршрути. - Ми могли б щось запозичити у литовц╕в? - ╥хня методолог╕я роботи абсолютно прийнятна для нас. Коли в Укра╖н╕ говорили про створення ╤нституту нац╕онально╖ пам’ят╕, то в приклад завжди ставили "╤нститут пам╓нц╕ народовей" в Польщ╕. Як на мене, то литовський вар╕ант нам б╕льше п╕дходить. - Чому? - Бо в Польщ╕ цей ╕нститут значною м╕рою ╓ ╕нструментом пол╕тики. Ма╓ прокурорськ╕ повноваження - плюс до всього займа╓ться пол╕тичною "люстрац╕╓ю"... Зам╕шаний в багатьох пол╕тичних скандалах. Час в╕д часу лунають заяви, що у нас ╓ "матер╕альчик" на того чи ╕ншого пол╕тика... Це якось н╕велю╓ науковий статус ╕нституту. Натом╕сть у Литв╕ "Центр досл╕джень" сто╖ть осторонь пол╕тичних процес╕в. Думаю, нам це б╕льше п╕д╕йшло б... - Знаю, що 100-л╕ття Романа Шухевича в╕дзначали ╕ в Литв╕? - Так, 19 липня цього року нас запросили до В╕льнюса, де разом з "Центром досл╕джень геноциду ╕ Опору" та укра╖нським посольством в Литв╕ був орган╕зований Веч╕р пам’ят╕ Романа Шухевича. Демонструвався ф╕льм "Нескорений", читалися допов╕д╕. Були представники укра╖нсько╖ д╕аспори, але найб╕льше було колишн╕х литовських повстанц╕в. Вони з великим ╕нтересом сприйняли ╕ допов╕д╕, ╕ ф╕льм, ╕ виставку фотограф╕й. - Фотограф╕й, що в╕дображали боротьбу УПА? - Так. Але в тому ж зал╕ паралельно розм╕стили виставку фотограф╕й Литовського повстанського руху. Все це створювало таке ц╕л╕сне, гарне враження... - Знаю, що й литовц╕ до нас ╖здили? - Так, взимку 2006 року вони привозили свою виставку фотограф╕й, яка називалася "В╕йна п╕сля в╕йни" ╕ виставлялась в ╤сторичному музе╖. Ця литовська фотовиставка також викликала велике зац╕кавлення у Львов╕. - Отже, у вас контакти переважно з литовцями, а не з естонцями чи латишами? - У литовц╕в цей процес поставлено на б╕льш д╕╓ву платформу. Може, тому, що повстанський рух в Латв╕╖ та Естон╕╖ був слабшим... Скаж╕мо, дуже багато естонц╕в загинуло ще у 1944 роц╕ в лавах див╕з╕й СС, як╕ д╕яли п╕д н╕мецьким командуванням. Таким чином, моб╕л╕зац╕йний потенц╕ал естонського народу було вичерпано. ╤ в Латв╕╖, ╕ в Естон╕╖ п╕сля в╕йни д╕яли т╕льки невелик╕ повстанськ╕ групи. Ми сп╕впрацю╓мо з Музе╓м окупац╕╖ Латв╕╖, але повторюю - у литовц╕в все значно серйозн╕ше. - А як у Литв╕ поставлена робота з молоддю? - Центр досл╕джень геноциду ╕ Опору ма╓ спец╕альн╕ програми, скерован╕ на молодь. Це р╕зноман╕тн╕ конкурси художн╕х твор╕в, це спец╕альн╕ табори для д╕тей з маршрутами по м╕сцях головних бо╖в. Тобто там систематично проводиться планова робота по прищепленню патр╕отизму через п╕знання Повстанського руху. В╕дпов╕дно все це сприйма╓ться молодими людьми як нев╕д’╓мний елемент ╖хньо╖ ╕стор╕╖ та ╖хнього патр╕отизму. - Чи це п╕дходить для Укра╖ни, для нашо╖ д╕йсност╕? Поки що важко уявити севастопольських школяр╕в, як╕ ╖здять маршрутами головних бо╖в УПА... - Попереду у нас багато чорново╖ роботи, але, пов╕рте, ╕ншого шляху нема╓. Серг╕й ЛАЩЕНКО. м. Льв╕в.
КНИЖКОВА ПОЛИЦЯ
352 СТОР╤НКИ ╤СТОР╤╥ АРМ╤╥ НЕСКОРЕНИХ
Перша в кра╖н╕ науково-популярна ╕люстрована ╕стор╕я Укра╖нсько╖ Повстансько╖ Арм╕╖ була представлена 10 жовтня в Укра╖нському ╕нститут╕ нац╕онально╖ пам’ят╕. Участь у презентац╕╖ взяли — голова Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕, академ╕к Нац╕онально╖ академ╕╖ наук ╤гор Юхновський, представник Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ у Льв╕вськ╕й област╕, директор Центру досл╕джень визвольного руху, в╕дпов╕дальний редактор та упорядник книги Володимир В’ятрович. ╤гор Юхновський, в╕дкриваючи презентац╕ю, зазначив: «Пропонована книга, яку створили автори, що належать до нового покол╕ння ╕сторик╕в, м╕стить найповн╕ший виклад геро╖чно╖ боротьби УПА. Нашим завданням сьогодн╕ ╓ максимально поширити ╖╖, насамперед на сход╕ кра╖ни». Володимир В’ятрович висловив спод╕вання, що «саме таким чином, доводячи забуту правду, ми зможемо не т╕льки в╕дновити ╕сторичну справедлив╕сть, але й вплинути на сьогодення ╕ майбутн╓ кра╖ни, яка, врешт╕, стане вартою пам’ят╕ нескорених». «УПА. ╤стор╕я нескорених» ╓ сп╕льним проектом Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ та Центру досл╕джень визвольного руху (Льв╕в). Першою частиною даного проекту була однойменна фотовиставка, що презентувалася у Ки╓в╕ навесн╕. Книга м╕стить окрем╕ розд╕ли, присвячен╕ витокам збройного повстанського руху, польсько-укра╖нському конфл╕кту, територ╕альн╕й та функц╕ональн╕й структур╕ тощо. Окремий розд╕л присвячений Роману Шухевичу, людин╕, що творила повстанську арм╕ю та очолювала ╖╖ протягом семи рок╕в – аж до сво╓╖ смерт╕. Прим╕тно, що увага прид╕лена також ╕ немаловажлив╕й рол╕ ж╕нок у визвольн╕й боротьб╕, повстанським святам, нагородам та одностроям. «╤стор╕я» п╕дготовлена сп╕вроб╕тниками Центру досл╕джень визвольного руху: в╕дпов╕д. ред., упорядник Володимир В’ятрович, Роман Грицьк╕в, ╤гор Дерев’яний, Руслан Заб╕лий, Андр╕й Сова, Петро Содоль. Дизайн виконала Ольга Сало. «╤стор╕я нескорених» вже усп╕шно презентована у Дн╕пропетровську та Львов╕ ╕ здобула неабияку популярн╕сть на цьогор╕чному Форум╕ видавц╕в. Незабаром книга буде представлена у б╕льшост╕ м╕ст Укра╖ни. Б╕льше про книгу «УПА. ╤стор╕я нескорених» можна дов╕датися: info@upa.in.ua; тел./факс: (044) 2531563, (032) 2994515, 8-063-6286869. Пов╕сть-есе «Месник Макомацький» поверта╓ ╕з небуття ╕м`я ще одного славного сина Укра╖ни - легендарного трускавчанина, командира спецбо╖вки УПА Романа Р╕зняка (Макомацького). Цю книгу передав до б╕бл╕отеки «Кримсько╖ св╕тлиц╕» мешканець м. Трускавця, досл╕дник повстанського руху Б. ╤. Гуцило. Наш кореспондент отримав завдання взяти у пана Богдана детальне ╕нтерв`ю про його досл╕дницьку д╕яльн╕сть - так що сл╕дкуйте за газетою! Доля укра╖нського народу ╕ боротьба за Самост╕йну Незалежну Соборну Укра╖ну стали основою мо╓╖ пов╕ст╕, - пише у п╕слямов╕ до сво╓╖ до «Не в╕р!» Любов Васил╕в-Базюк. - Мо╖ геро╖, яким пощастило вижити, ╓ в╕дважними учасниками бою у Гурбах на Волин╕. Вони пережили пересл╕дування ╕ вперто несли стяг свободи ╕ вол╕ та любов до Укра╖ни протягом всього свого життя. Вони ╓ не уявним прикладами фантастичних чи нед╕йсних под╕й, а правдивими св╕дками московсько-сов╓тського терору, деспот╕╖ та геноциду Укра╖нського народу. Пан╕ Любов Васил╕в-Базюк над╕слала до редакц╕╖ «КС» к╕лька десятк╕в прим╕рник╕в сво╓╖ книги, як╕ ми готов╕ передати нашим читачам. Звертайтеся!
"Кримська Свiтлиця" > #41 за 12.10.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5187
|