Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 31.08.2007 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#35 за 31.08.2007
УЧИТЕЛЬ. РОМАНТИК. А ЩЕ - ПИСЬМЕННИК


╤СТОР╤Я науки ╕ культури зна╓ чимало приклад╕в, коли р╕зн╕ фахи по╓днуються в одн╕й особ╕. В╕домо, що наш Тарас Шевченко був неперевершеним майстром поетичного слова ╕ пензля, - в╕н автор сотень чудових картин ╕ малюнк╕в. Шведський л╕кар Карл Л╕нней став всесв╕тньо знаним ботан╕ком ╕ зоологом-родоначальником так звано╖ б╕нарно╖ номенклатури тварин ╕ рослин. Особливо багата на так╕ приклади укра╖нська л╕тература й осв╕та. Несть числа майстрам слова, так чи ╕накше причетним до осв╕ти - вищо╖ чи середньо╖. Вчителювали Григор╕й Сковорода, ╤. Нечуй-Левицький, Борис Гр╕нченко, в нашому час╕ Максим Рильський, Андр╕й Малишко, Григ╕р Тютюнник, Анатол╕й Погр╕бний, Микола Кравчук, Григор╕й Храпач, - ус╕х не перел╕чити.
 До плеяди р╕знопроф╕льних обдарованих д╕яч╕в осв╕ти ╕ л╕тератури, без сумн╕ву, належить народний учитель ╕ талановитий проза╖к Степан Васильченко (справжн╓ пр╕звище - Панасенко). До мене особисто в╕н прийшов ╕ осв╕тив сво╖ми творами у ранн╕й юност╕. Спершу це були «Чайка», «Оксана», «У бур’янах», згодом «Олив’яний перстень», «Циганка», ╕нш╕ опов╕дання про тогочасну школу. Враження в╕д прочитаного таке, що й зараз пригадую той чи той сюжет, ту чи ту ╕стор╕ю, ним розказану. Пригадую ╕ знову перечитую, щоб милуватись щемливо-людськими характерами, його мовою, його вм╕нням злагодити речення особливою ритм╕чною сув’яззю.
 Отже, наша розпов╕дь про нього - про Степана Васильченка.

 «ПАМ’ЯТАЙ БАТЬКА, МАТ╤Р ШАНУЙ...»
 Його житт╓ва й л╕тературна доля досить типова для укра╖нського ╕нтел╕гента й письменника. Проста с╕м’я шевця з м╕стечка ╤чня на Черн╕г╕вщин╕. Вин╕с ╕з р╕дного дому не т╕льки г╕ркоту нестатк╕в, але й смак до художнього слова, до народно╖ п╕сн╕ й прон╕с оте зм╕шане почуття на багнистих житейських дорогах. Батько з синами взимку займався ремеслом, любив книжку, поважав у людях осв╕чен╕сть, заохочував до знань д╕тей. Тому-то ╕ послав ш╕стнадцятир╕чного Степана у 1892 роц╕ вчитися до Коростиш╕всько╖ вчительсько╖ сем╕нар╕╖ на Житомирщин╕. П╕сля м╕сцево╖ п’ятир╕чно╖ школи хлопець як ╖╖ стипенд╕ат упродовж двох рок╕в готувався до вступу, саме в цей час прочитавши усе краще з всесв╕тньо╖ ╕стор╕╖ ╕ л╕тератури, з природознавства.
 Коростиш╕вська учительська сем╕нар╕я була тод╕ популярна в Укра╖н╕. Тут щороку приймали 10 - 12 юнак╕в казенними стипенд╕атами. Лише сюди могла вступати та с╕льська молодь, яка, як н╕хто, рвалася до науки, прагла збагнути навколишн╕й св╕т. «Це був ман╕с╕нький вогник для б╕дних, зд╕бних селянських д╕тей ╕ виростав у палк╕й юнацьк╕й уяв╕ до легендарних розм╕р╕в. Ки╖вщина, Полтавщина, Черн╕г╕вщина, Волинь, Под╕лля щороку надсилали туди найкращий цв╕т - щастя випадало небагатьом», - згадував п╕зн╕ше Васильченко в сво╖х автоб╕ограф╕чних записках «М╕й шлях».
 Сем╕нар╕я мала свою ╕стор╕ю. Заснована 1869 року, вона перебувала спершу в Ки╓в╕.
В н╕й витав дух Тараса Шевченка, дух Кирило-Мефод╕╖вського братства, дух таких директор╕в, як в╕домий кирило-мефод╕╓вець ╤ван Якович Посяда. В часи навчання Степана Панасенка директором був продовжувач демократичних засад Посяди - Давидович. Ц╕кавий такий випадок, про який опов╕да╓ письменник. В╕н купив соб╕ шапку. Побачив його в н╕й директор, «заклав руки за спину, милу╓ться: «Чистий тоб╕ Тарас Григорович!» В╕н знав його особисто».
 В автоб╕ограф╕╖ досить докладно розпов╕да╓, як його виряджали до сем╕нар╕╖. Був веч╕р. З╕йшлися родич╕, б╕ля порога м’яли шапки сус╕дськ╕ д╕ти. Степанов╕ давали останн╕ настанови: «Пам’ятай батька, мат╕р шануй», «Б╕дними не гордуй, бо сам ╕з таких», «Не забувай, з якого кол╕на вийшов». «Терпляче, з увагою вислуховую, - з╕знавався Васильченко. - Це треба! М╕ж мо╖м родом - батьками, д╕дами, самими далекими пращурами - я перший ╕ду до культури, св╕тла, перший пробиваю ту ст╕нку, що сто╖ть нам на шляху до того чар╕вного, такого принадного ╕ такого мало досяжного для нас, б╕дних селян, ╕ншого св╕ту. Я посланець! Прощай р╕дне, тепле, безмежне, таке спок╕йне народне море!» Невипадково в б╕льшост╕ Васильченкових твор╕в героями стають саме т╕ б╕дн╕, зд╕бн╕ селянськ╕ д╕ти, яким в╕н допомагав як учитель вийти в широкий св╕т. Враження в╕д навчання в сем╕нар╕╖ в╕дбилося у згадуваних автоб╕ограф╕чних записках «М╕й шлях» та «Записках учителя», в чудовому опов╕данн╕ «Оксана».

 «ЛЕТЮЧЕ, НЕСПОК╤ЙНЕ ВЧИТЕЛЮВАННЯ»
 Швидко пролет╕ли три роки навчання в сем╕нар╕╖, ╕ почалося з 1898 року, за його словами, «летюче, неспок╕йне вчителювання». Не раз доводилося входити в конфл╕кти з м╕сцевими чиновниками й с╕льськими попами, за непок╕рну вдачу зв╕льняли з посади, переводили ╕з села в село. За те, що говорив правду у в╕ч╕. Чотири роки вчителював у сел╕ Потоки поблизу Мирон╕вки на Ки╖вщин╕, де вчив не т╕льки д╕тей, а й ╖хн╕х батьк╕в, орган╕зував театральний гурток. А пот╕м - школи м╕ста Богуслава та села Драб╕в ╕ Велика Буромка на Полтавщин╕ (тепер Черкащина). «Мужицький син», н╕жний натурою, усм╕хнений, з ясною душею, але твердий у переконаннях, с╕яв у серцях селянських д╕тлах╕в зерна любов╕ й науки. Коли не було з ким под╕литися сво╖ми болями, мережив бентежн╕ роздуми у щоденнику, в статтях до газет, у в╕ршах (поема «Розбита бандура»). А 1903 року на стор╕нках «Киевской газеты» з’явилося його рос╕йськомовне опов╕дання «Не устоял» про нелегку долю народного вчителя.
 Урешт╕ «не устоял» ╕ сам автор опов╕дання. Зацькований с╕льськими можновладцями, ╕нспекторами, а також бажаючи п╕двищити осв╕ту, 1904 року вступа╓ до Глух╕вського вчительського ╕нституту. Л╕дер за вдачею, в╕н орган╕зову╓ пол╕тичний страйк, домага╓ться демократизац╕╖ навчання у вищий школ╕. Студенти п╕д звуки «Марсель╓зи» вийшли на вулиц╕ пров╕нц╕йного Глухова. Пол╕ц╕я хутко розправилась з бунт╕вниками. Не зак╕нчивши ╕нститут, ╖де на Донбас. Там спод╕ва╓ться знайти однодумц╕в у боротьб╕ проти царизму (це були часи визвольних змагань укра╖нського народу). Знайшлася й робота у школ╕ села Щербин╕вка Бахмутського пов╕ту на Донеччин╕.
 Невгамовний учитель розповсюджу╓ серед шахтар╕в нелегальн╕ пол╕тичн╕ брошури. Знову спод╕вання не справдились. Його ув’язнюють в 1906 роц╕ на п╕втора року у Бахмутськ╕й тюрм╕. Виходить зв╕дти хворим на тиф ╕ п╕сля к╕лькох тижн╕в, проведених у л╕карн╕, поверта╓ться в ╤чню до старенько╖ матер╕. На хл╕б насущний заробляв приватними уроками, сповна в╕дда╓ться л╕тературн╕й творчост╕, працю╓ в газет╕ «Рада» аж до ╖╖ закриття у 1914 роц╕. Тут публ╕ку╓ ╕ художн╕ твори, вида╓ дв╕ книжки прози - «Еск╕зи» (1911) та «Опов╕дання» (1915). Та ба! Перша св╕това в╕йна на три роки забрала в╕д письмового столу. Тем╕ в╕йни присвячу╓ низку опов╕дань ╕, зокрема, «Окопний щоденник» - правдивий документ про жахи ц╕╓╖ криваво╖ б╕йн╕. У 1920 роц╕ знову покликала школа. Якийсь час зав╕ду╓ одним з ки╖вських дитбудинк╕в, а пот╕м учить д╕тей р╕дно╖ мови й л╕тератури в школ╕, де керу╓ драмгуртком, пише для нього п’╓си. Вже будучи в╕домим письменником, пост╕йно жив у злиднях. Пройшовши вс╕ гон╕ння, тюрму ╕ во╓нне лихол╕ття, не мав часом ╕ шматка хл╕ба, нав╕ть перед смертю мешкав у ки╖вському п╕двал╕. «Несприятлив╕ умови життя, - згодом з╕зна╓ться, - холод, матер╕альн╕ злидн╕, убога к╕мната, - я не нар╕каю на все це, - все це т╕льки поетизувало, поглиблювало мо╖ радощ╕, радощ╕ самов╕ддано╖ захоплено╖ творчо╖ прац╕». Н╕с у душ╕ теплий вогонь ╕ з╕гр╕вав ним таких же убогих ╕ скрив-джених, як ╕ сам, знайшовши в╕чний спочинок у серпн╕ 1932 року на Байковому кладовищ╕.

 СОНЯЧНИЙ ТАЛАНТ
 В╕н вважав себе «мужицьким сином», пройшовши тернистий шлях народного вчителя й «мужицького письменника» (теж його визначення), хоча це «мужицький» потребу╓ уточнення: читацькою аудитор╕╓ю твор╕в був усе-таки не селянин, а ╕нтел╕генц╕я селянського походження, от╕ «д╕ти с╕льських пролетар╕в», котрим засв╕тило сонце просв╕ти. Для них в╕н ╕ писав сво╖ вишукан╕, а водночас прост╕ опов╕дання. Хоча про укра╖нського вчителя вже писали ╤. Франко,
Б. Гр╕нченко, О. Кониський, створивши образ сумл╕нного, затурканого злиднями, залежного в╕д м╕сцевих «князьк╕в» осв╕тянина, одначе Васильченку вдалося чи не найглибше опрацювати цю тему. За фахом ╕ покликанням педагог, в╕н найкраще знав г╕рке тогочасне буття с╕льського вчительства - тих в недалекому минулому селянських хлопц╕в ╕ д╕вчат.
 Ось перед нами молодий учитель Як╕в Малинка (опов╕дання «З самого початку) - «гнучкий широкоплечий хлопець з добродушним, трохи подзюбаним обличчям», у куценьких штанях, позиченому сюртуц╕. Чулий ╕ дел╕катний, з гарячими очима, Як╕в завзято заходився с╕яти оте «розумне, добре, в╕чне»: вечорами в клас╕ «загули сп╕ви», у хатах з’явилися книжки, загомон╕ли п╕д школою селяни. Та не сподобався м╕сцев╕й пом╕щиц╕ вчитель, ╕ вона виганя╓ його з╕ школи. Вража╓ опов╕дання «Вечеря». Кинут╕ напризволяще в глухе село, вчител╕ Петльований та Недбай вечеряють на Святвеч╕р знайденими п╕д учн╕вськими партами цв╕лими кусочками черствого хл╕ба. ╤ це при тому, що у кожн╕й селянськ╕й хат╕ нав╕ть злидар╕ стараються приготувати на Р╕здво щедру вечерю. Вчител╕ згадують, як зустр╕чали це свято в щаслив╕ дн╕ дитинства - ╕ картина сумно╖ вечер╕ хвилю╓ до сердечного щему. Про сумл╕ння труд╕вник╕в осв╕тянсько╖ ниви ╕ хрестомат╕йна пов╕сть «Талант», в центр╕ яко╖ д╕вчина Тетяна, вчителька початково╖ школи. Селяни полюбили ╕н╕ц╕ативного педагога, проте пересл╕дувана обмовами та пересудами, Тетяна к╕нча╓ життя самогубством.
 Степан Васильченко пост╕йно був зв’язаний ╕з д╕тьми, любив цих «шибайгол╕в» з ясними головами. В них бажав заронити св╕тлий пром╕нчик людського добра. Тож не дивно, що в його спадщин╕ чимало твор╕в про долю с╕льсько╖ дитини, ╖╖ шк╕льне навчання.
 Прим╕ром, в опов╕данн╕ «Роман» (1910) змальовано непосидючого семир╕чного хлопчика. П╕д шк╕льним в╕кном Романко навчився грамоти, ще не будучи учнем, ╕ не раз п╕дправляв тих, хто вже вчився. Та коли с╕в за парту, н╕як не м╕г опанувати «премудрост╕» шк╕льно╖ програми. Причина не в конфл╕кт╕ м╕ж учителькою ╕ першокласником, а в тому, що в╕н хоче навчатися р╕дною мовою, а цього не давала зрос╕йщена школа. Про духовне змужн╕ння учн╕в середн╕х клас╕в с╕льсько╖ школи розпов╕да╓ опов╕дання «Циганка» (1911). До твор╕в про дитинство можна в╕днести ╕ пов╕сть «В бур’янах» - першу частину задуманого, але незавершеного твору в п’яти частинах. Йдеться у пов╕ст╕, написан╕й наприк╕нц╕ 20-х рок╕в, про дитяч╕ л╕та Тараса Шевченка. Здавалося б, в╕дом╕ факти з життя Кобзаря отеплен╕ отими добрими сонячними пром╕нцями, як╕ ум╕в засв╕чувати в людських душах т╕льки по-справжньому добрий ╕ талановитий Степан Васильченко.
 Василь ЛАТАНСЬКИЙ,
учитель, письменник.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 31.08.2007 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5071

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков