"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2007 > Тема "Душі криниця"
#30 за 27.07.2007
ВIЧНА АТЛАНТИДА
Поез╕я Саме так назива╓ться нова збiрка поезiй Вiталiя КРИКУНЕНКА. Це вже п’ята книга талановитого поета, перекладача й лiтературознавця, члена Нацiонально╖ Спiлки письменникiв Укра╖ни та Спiлки письменникiв Росi╖. I хоч видання, яке побачило св╕т у Москв╕, ма╓ невеликий наклад, але тим воно вагомiше для справжнiх поцiновувачiв рiдного поетичного слова – насамперед, для укра╖нцiв, якi проживають в Росi╖.
ЗЕМЛЯКАМ I ДРУЗЯМ У СВIТАХ ДАЛЕКИХ «Вiчна Атлантида» - це книга-присвята. Перш за все - вона данина пам’ятi О. О. Руденка-Десняка – фундатора Об’╓днання укра╖нцiв Росi╖, а також присвячу╓ться усiм «землякам i друзям у свiтах далеких», як визначив сам автор основну тематичну спрямованiсть вмiщених у книзi творiв. До речi, збiрка вийшла в авторськiй редакцi╖. Видання пронизане символами, починаючи з назви. Вперше описи Атлантиди з’явилися в творах Платона, який, в свою чергу, черпав данi з джерел бiльш давнiх часiв. За Платоном, Атлантида була великим островом, на якому щасливо жили люди-велетнi з чорною i червоною шкiрою. ╥хнi царi також були об’╓днанi в мирний i дружнiй союз. Але з часом злагода й вза╓морозумiння на островi закiнчились i почалися вiйни, якi призвели до загибелi колись квiтучо╖ цивiлiзацi╖, а згодом - до зникнення пiд водою й самого материка. З тих пiр люди намагаються вiднайти втрачену цивiлiзацiю: хто заради встановлення iсторично╖ iстини, а когось манять незлiченн╕ багатства, якi нiбито канули в океанськi глибини разом з Атлантидою. Отож, звернення до цi╓╖ легенди – це завжди ностальгiчний екскурс у минуле, аналiз чогось втраченого i, водночас, осмислена надiя на його хоч часткове повернення. Атлантида у Вiталiя Крикуненка - символ щастя, спокою, домiвки, якi для багатьох людей канули в Лету або ж трансформувалися у нову сутнiсть i якiсть буття. Разом з тим йдеться про Атлантиду “в╕чну”, а отже — й незникому, незнищенну. То — найдорожче, що ╓ у нас — батьк╕вщина, сама душа... ╤ як важливо ╖х зберегти — в соб╕ самому, в ╕нших людях. Саме про це йдеться у вiршi, котрий, власне, i дав назву збiрцi, i яким вона вiдкрива╓ться.
Твiй корабель даленi╓. I Атлантида лиш мрi╓. Знов осамотнiли там Мати. Домiвка. I храм. Ластiвка. Хлiб. Виноград. Берег. Калина. Гора. Де ще в заморськiй iмлi Знайдеш тако╖ землi? …………………………… Довго так будеш пливти. I, досягнувши мети, - Iнших, чужих берегiв, - Дивних скушту╓ш плодiв, Тих, що дають забуття Навiть i про вiдплиття. Матiр, домiвку i храм – Все промiня╓ш на крам... Так, переважнiй бiльшостi людей притаманне почуття батькiвського порога, туги за малою батькiвщиною. Врештi-решт у кожного виника╓ бажання припасти до чистих джерел сво╓╖ землi, яку колись полишив… I тут виявля╓ться, що невблаганний жорстокий час залишив свiй вiдбиток на всьому, що було колись рiдним, близьким, дорогим, i що його може спiткати траг╕чна доля Атлантиди. ……………………………. Вiтер вiтрила вiтрилить, Твiй корабель поверта. А берегiв Атлантиди В мороцi моря не видно. Лиш постають кругосвiтно Вирвою небо й вода. У поезiях автора багато лiричного, особистого: колись вiн i сам залишив квiтучу Cумщину, пiшов у свiти далекi – вчився, працював… А тому пам’ять про рiдний край, про домiвку завжди кличе його висловити сво╖ почуття у формi римованого рядка: Не запитуй у блудного сина, Де межа його мандрiв – хто зна? Як до краю дiйду – Укра╖на. I в розкраянiм серцi – вона. I куди б не пiшов манiвцями Навпростець iз цi╓╖ землi, - На останнiй зупинцi, край ями – Укра╖на сяйне iз iмли.
Чiльне мiсце у творчостi поета вiдведено матерi: в╕рш╕ «Передчуття до мами», «Мова мамина», «Мамо», «Купiль» засв╕дчують безмежну синiвську любов до найдорожчо╖ в свiтi людини. I тут, безумовно, прослiдкову╓ться чiтка паралель: мати – Вiтчизна. Без зайвого пафосу. Кожен, хто зна╓ Вiталiя Григоровича, скаже, що це справжнiй патрiот сво╓╖ землi. Власною творчiстю, практичними справами культиву╓ вiн серед укра╖нцiв, якi проживають в Росi╖, рiдне слово - як митець пропагу╓ книгу - як заступник директора Бiблiотеки укра╖нсько╖ лiтератури в Москвi. А слово, як вiдомо, також ╓ дiло. I досить сутт╓ве. Ось, що сказав з цього приводу мiй молодший товариш, викладач факультету журналiстики Львiвського нацiонального унi-верситету iм. Iвана Франка Мар’ян Житарюк - щоправда, слова цi були адресованi iншiй людинi, але вони винятково влучно характеризують саме Вiталiя Крикуненка. «Вiн зберiг сво╓ укра╖нство не серед укра╖нцiв i допомага╓ це робити iншим». Саме тому названi риси поет дуже цiну╓ i в iнших людях, якi живуть в ╕ншомовному культурному просторi, про що досить виразно сказано у вiршi «Землякам у свiтах далеких»:
Спасенний буде той, чий дух не гине У далинi вiд прадiдiвських нив, Хто серце мов окра╓ць Укрa╖ни В собi не зчерствив i не розкришив… Пощо хова╓м слово солов’╖не? Пощо втрача╓м зерня золоте? Спасенний буде той, чий дух не гине В розсiяннях, в Росiях i будь-де...
I таких людей чимало. Поет присвячу╓ сво╖ твори Василевi Думi – головi Об’╓днання укра╖нцiв Росi╖, Вiкторi╖ Скопенко – керiвниковi Укра╖нсько╖ народно╖ хорово╖ капели Москви, Галинi Чернобi – солiстцi Великого театру, Павловi Поповичу – космонавтовi та ще багатьом землякам, якi зберегли свою нацiональну iдентичнiсть – бiльше того: конкретними справами, активною громадською роботою примножують славу Укра╖ни за ╖╖ межами.
«О, БЕЗДОННА ГОЛГОФО РОЗСТРIЛЬНО╥ ЯМИ!» I все ж головним, стрижневим твором ново╖ збiрки ╓, безперечно, поема «Хрест Сандормоху». Вона присвячена кращим синам Укра╖ни, соловецьким в`язням, котрi загинули вiд рук сталiнських катiв у карельському урочищi Сандормох. Восени нинiшнього року виповнюються 70-тi роковини цi╓╖ загальнонацiонально╖ трагедi╖. Тема ця досить широка i потребу╓ ще сво╖х дослiджень. Досить лише сказати, якi люди тут склали сво╖ голови, щоб став зрозумiлим весь масштаб драми 1937 року для укра╖нського народу: Лесь Курбас, Микола Зеров, Микола Кулiш, Антон Крушельницький, Григорiй Епiк, Марко Вороний, Сергiй Грушевський (брат Михайла Грушевського) та багато iнших, страчених разом з полiтв’язнями «Соловецького етапу» в кiлькостi 1111 чоловiк. Уривок з поеми В╕тал╕я Крикуненка був опублiкований у книзi: «Убi╓нним синам Укра╖ни. Сандормох», яка вийшла в Петрозаводську ще в 2005 роцi. У виданнi, зокрема, йдеться про те, що в жовтнi 1997 року укра╖нською делегацi╓ю на чолi з поетом Iваном Драчем був привезений i встановлений на мiсцi розстрiлу полiтв’язнiв дубовий хрест. Автор поеми був учасником й одним з орган╕затор╕в тi╓╖ важливо╖ подi╖, ось як вiн пише про не╖ в сво╓му творi:
З Укра╖ни принiс хреста. Наче крила тулив до рамен, Хресний шлях в Сандормох верстав Живий мученик наш ╢вген. З ним туди крiзь iмлу й туман Йшли, як ходить до батька син, — i прочанин-пророк Iван, i кобзар Микола Литвин…
«Прочанин-пророк Iван» - звичайно ж, Iван Драч, а «живий мученик ╢вген» - не хто iнший, як ╢вген Сверстюк – правозахисник, фiлософ, довголiтнiй в’язень радянських концтаборiв. Саме його слова взятi автором як епiграф до сво╓╖ поеми: «Iсторiя вчить, що найбiльшу силу ма╓ той, хто бере на плечi найважчий хрест – i бере на плечi долю свого народу. Тодi вiн Антей…» Пiзнiше на мiсцi дерев’яного, було встановлено кам’яний козацький хрест з бiлого гранiту. Вiдкриття пам’ятника вiдбулося на початку серпня 2005 року. Поема-колаж «Хрест Сандормоху» – влучне дiалектичне по╓днання форми i змiсту твору, що можна вважати вдалою авторською знахiдкою. Хрест як релiгiйно-фiлософський символ вiд-повiдальностi людини за сво╖ земнi справи (добро i зло) у Вiталiя Крикуненка набува╓ нового сти-лiстичного звучання. Вiн - невiд’╓мний важливий компонент тексту, який посилю╓ емоцiйне сприйняття поетичного слова. Слово Сандормох, повторюване рефреном i графiчно оформлене у виглядi хреста – справдi, сильний авторський хiд. Власне, прийом цей не новий – до створення фiгурних вiршiв зверталися й iншi поети, але саме в даному поетичному контекстi вiн cимволiзу╓ трагiчнiсть зображуваних подiй, виклика╓ у читача почуття скорботи i, водночас, гнiву, ненавистi до катiв та ╖хн╕х злочинних дiянь. В цiй та двох iнших поемах, якi входять до збiрки, а також у вiршах Вiталiй Крикуненко широко застосову╓ рiзноманiтнi художнi засоби: епiтет, метафору, гiперболу, порiвняння тощо. Аналiзувати ╖х не берусь – то справа iнших фахiвцiв: мово- та лiтературознавцiв. Вiдзначу лише один яскравий i могутнiй образ (наведений вище), який особливо приверта╓ увагу: «О, Бездонна Голгофо розстрiльно╖ ями!». Тут автор пiдкреслю╓ абсолютну жертовнiсть людей, якi загинули в холоднiй карельськiй ямi, але не зреклися сво╖х поглядiв, проводячи паралель iз горою Голгофою, де розпинали Христа за подiбнi «злочини» близько двох тисяч рокiв тому. Вiд фiзично╖ смертi в ямi - до вознесення духом на Голгофу – шлях, гiдний Людини. Це, безперечно, можна вважати лейтмотивом всi╓╖ поеми. I створити подiбний образ мiг лише справжнiй Майстер. В зв’язку з виходом у свiт збiрки поезiй «Вiчна Атлантида» варто порадiти як за ╖╖ автора, так ╕ за читачiв, котрi знайдуть для себе у книзi багато близького, особистого. А це означа╓, що Вiталiй Крикуненко впродовж багатьох рокiв творив сво╓ поетичне слово не марно. Вiктор ГIРЖОВ, журналiст. Москва. Фото автора.
Подзвiн i хрест На перехрестi епох С А Н Д С А Н Д О Р М О Х Р М О Х Перехрестя, з якого не зiйти як з хреста. О, Бездонна Голгофо р о з с т р i л ь н о ╖ ями!
...╤ З КИ╢ВА Петро ЗАСЕНКО НА СВЯТО ДО МАМИ
Петляю, мов тать, м╕ж домами, Знаходжу дорогу, як суть, - Я нин╕ з╕брався до мами, На серц╕ волошки цв╕туть.
Гуля╓ Дн╕про п╕д мостами, Зор╕╓ зоря св╕това... Я ╖ду сьогодн╕ до мами, ╤ м╕ст п╕д╕ мною сп╕ва.
Сумн╕ забуваються драми ╤ смуток втекти посп╕ша, - В стремл╕нн╕ до р╕дно╖ мами Моя ожива╓ душа.
На трас╕ машини рядами Несуться сюди ╕ туди... Мен╕ ж на сх╕д сонця - до мами, Як завжди було, як завжди.
За Дарницею, за борами В автобусн╕м бачу в╕кн╕ - З ласкав╕стю тихою мами З’явля╓ться сонце мен╕.
Колись те бувало: з братами - Утрьох, як орли молод╕, - Зл╕тались ми в хату до мами З╕гр╕тись в родинн╕м гн╕зд╕.
Сам╕ вже ставали батьками, Та мов до живо╖ води Тягло нас додому, до мами, У край лепехи й лободи.
Брати мо╖ часу морями Спливли у човнах домовин... До нашого двору, до мами, Уже посп╕шаю один.
Б╕жать осокори рядами Обаб╕ч дороги в село, А сонечко з ласкою мами Дару╓ ос╕нн╓ тепло.
Село задим╕ло димами - Повсюди димлять димар╕, У хатах таких, як ╕ в мами, Пильнують вогонь матер╕.
Село задим╕ло димами - Стовпи п╕днялися до хмар... ╤ т╕льки над хатою мами Не диха╓ в небо димар.
Стою в самот╕ коло брами, Шукаю очима в в╕кн╕ Лице незабутньо╖ мами, Що бачу так часто вв╕ сн╕.
На ╜аночку брязну ключами, У двер╕ зайду тихкома... Пов╕яло смутком, бо мами У мамин╕й хат╕ нема.
Нема╓ ╖╖ й за полями - Згубилися в росах сл╕ди... Я ж ╖хати буду до мами, Як завжди було, як завжди.
В левад╕ верба п╕д в╕трами У мене про не╖ пита... ╤ холодно в св╕т╕ без мами, Хоч сонце теплом огорта.
Нема╓ ╖╖ й за горами, Та думка святиться одна: Якщо посп╕шаю до мами, То, певно, ╓ в св╕т╕ вона. * * * Бузок зацв╕в - густий ╕ син╕й видих - Земля вв╕ сн╕ з╕тхнула на меж╕... Я дома знов. ╤ знов душею витих, Хоч с╕йте мак у мене у душ╕. Др╕ма╓ хата. Н╕ч мене вже гладить, ╤ б╕ла втома лл╓ться кр╕зь тини. Пос╕йте мак, хай вас душа принадить Малюнком сну мо╓╖ тишини.
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2007 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4979
|