"Кримська Свiтлиця" > #29 за 20.07.2007 > Тема "Душі криниця"
#29 за 20.07.2007
ДОЛЯ ПОЕТА
Не поет, хто забува╓... Колись один наш читач так розгн╕вався на "Кримську св╕тлицю" за "протичин╕вську", як йому здалося, публ╕кац╕ю ("чого ви на того компарт╕йного пристосуванця газетну площу тратите?"), що... аж в╕дмовився в╕д газети. Ось так категорично та однозначно. Шкода, що йому ран╕ше не трапилися на оч╕ ось ц╕ роздуми про долю поета...
ДОЛЯ ПОЕТА В пласк╕й банальност╕ буття затираються в╕дт╕нки, губляться р╕зниц╕ ╕ втрачаються величини. Задля збереження величин створено таку форму упорядкування - ряд. ╢ першорядн╕, ╓ другорядн╕, ╓ третьорядн╕... Лукавий часто плута╓ т╕ розумн╕ впорядкування. Прим╕тивний чолов╕к не розр╕зня╓ ╕ п╕дда╓ться обманов╕. Але розум в соб╕ ма╓ силу Логосу. В╕н очищу╓ бруд ╕ впорядкову╓ досв╕д, ╕ все ставить на сво╖ м╕сця. Большевицький режим поглумився над людиною. А над талантом особливо. Павло Тичина замолоду вир╕знився як першорядний талант. Уже на початку 20-х академ╕к ╢фремов вид╕ля╓ йому м╕сце в сво╖й "╤стор╕╖ укра╖нського письменства". ╤ вже тод╕ голос доби гука╓ до нього приятельським тоном: Я комун╕стка, ходжу в чужому. Обр╕зала косу. - ╤ вам не соромно сп╕вати В цей час про сонце, про красу? За природою свого таланту в╕н прислухався до всього ╕ до вс╕х. Але передус╕м до свого внутр╕шнього голосу. Тому на глибин╕ в╕н завжди багатозначний. Тому д╕вка, що обр╕зала косу, схвалювала зовн╕шн╕ потакування поета, який приховував ╕рон╕ю, а часом ╕ правду юродивого: Лен╕н! Одне т╕льки слово, А ми вже як буря: Готово! Напружим в один б╕к, направим в другий - ╤ крешем, ╕ кришим, ╕ крушим як ст╕й. За ц╕╓ю "бурею" вчува╓ться Шевченкове: "Цу-цу, дурн╕, схамен╕ться!". А коли вчитатися в дальш╕ слова, то лен╕н╕зм - то деструктивна сл╕па ру╖нна сила, яка "напружу╓ться" наче в потр╕бний б╕к, а направля╓ться на те, щоб ламати - крушити... Але сл╕па сила сл╕в поетових не розр╕зняла, аби - "за"... Ще хтось повинен написати досл╕дження, коли за тим "за" аж кричить приховане "проти". А тим часом плаский прим╕тив╕зм нашого споживацького св╕ту реагу╓ на ╕м’я поета так само банально, як сов╓тський ужитково-ф╕лософський матер╕ал╕зм.
* * *
- За що того Тичину так звеличують? - сказала якось мен╕ колишня вчителька. - А хто його звеличу╓? - в╕дказую. - В╕н займа╓ сво╓ м╕сце, як видатний поет. Саме тому його хот╕ли у нас забрати. - Та хто його хот╕в забрати? Жив у достатках, мешкав у добр╕й квартир╕ в центр╕ Ки╓ва... - Я теж мешкав в центр╕ Ки╓ва, - кажу - Ви??? - Авжеж я. На Володимирськ╕й 33, навпроти Соф╕йського собору. Там я прожив п╕втора року. - В тюрм╕? П╕д наглядом! ╤ то ви назива╓те жив? - Тичина теж п╕д наглядом. ╤ теж н╕куди не м╕г втекти. - В╕н писав, друкувався... - ╤ я писав, але не друкувався. Т╕льки ж у мене була над╕я, що це колись будуть читати. А в нього ╕ над╕╖ не було. В╕н же знав той фольклор про себе: А Тичина пише в╕рш╕ Та все г╕рш╕, та все г╕рш╕. ╤ вс╕ - як один. ╤ вс╕ - як один. - Бо то ж таки правда, - каже вона. - В т╕м-то б╕да, що правда. Хоча, будьмо справедливими, не вс╕ "як один". Не вся правда. Тому його тюрма була г╕ршою, бо там ╕ п╕кнути не можна було. - Але конвой, обшуки, наглядач╕ - що тут пор╕внювати? - Добре, що ми визнали хоч можлив╕сть пор╕внювати. А взагал╕ легше жити, коли ворога назива╓ш ворогом, брехню - брехнею, а тюрму - тюрмою. Уяв╕ть-но соб╕, що ворога в╕н мусив називати другом, брехню - правдою, а тюрму - сво╓ю квартирою в центр╕ столиц╕. - То дума╓те, що в т╕м нема╓ його вини? - О, то вже ╕нше питання, яке буде стояти на останньому суд╕. А м╕ж нами, мен╕ пригаду╓ться розпов╕дь Л╕д╕╖ ╢вген╕вни Вовчик-Блакитно╖, коли вона в 50-т╕ роки повернулася з концтабор╕в ╕ мала зустр╕ч з Л╕д╕╓ю Папарук, дружиною Павла Тичини. "Вам було легше: ви вже були там. А тут щодня чека╓ш. Бувало, ц╕лу н╕ч Павло Григорович ╕ не роздягався..." ╤ це була правда. Т╕льки Л╕д╕я ╢вген╕вна г╕рко посм╕хнулася на ту правду. А тим часом Поет сам не св╕й ходив по наш╕й не сво╖й земл╕ ╕ побоювався, що большевики п╕дуть на революц╕йний крок ╕ скасують Закон Земного Тяж╕ння. Що задума╓м, те й зробим, Ото й п╕сня уся. (П. Тичина). ╢вген СВЕРСТЮК. "Л╕тературна Укра╖на", № 7, 2007 р.
ПАВЛО ТИЧИНА * * * Загупало в двер╕ прикладом, заграло, зашкрябало в шибку. - Ану одчиняй, молодице, чого ти там кри╓шся в хат╕? - Застукало в серц╕, р╕знуло: ой горе! це ж гост╕ до мене! Та чим же я буду в╕тати - ╕ще ж не вварився синочок... Б╕жить, одмика╓ с╕нешн╕, гостям уклоня╓ться низько. Гостей вона просить проходить - сама ж замика╓ за ними. Проходять солдати у хату; один з них писати с╕да╓, два ╕нших стають коло печ╕, а два при рушницях на дверях. - Ну як же живеш, молодице? Показуй, що вариш - готу╓ш? Сто╖ть молодиця - н╕ з м╕сця - ╕ т╕льки всм╕ха╓ться тихо. Горщок витягають ╕з печ╕, в н╕м скрючен╕ пальчики видно. Сто╖ть молодиця - н╕ з м╕сця - ╕ т╕льки всм╕ха╓ться чудно. Знаходять одр╕зан╕ ноги, реберця, намочен╕ в цебр╕, ╕ синю гол╕вку п╕д ситом, що вже почала протухати. Сто╖ть молодиця - н╕ з м╕сця - ╕ т╕льки всм╕ха╓ться страшно. - Ну як же живеш, молодице? Чого ти мовчиш, не говориш? - Отак ╕ живу я... - та й змовкла. Ой чий же це голос у не╖? Хрипкий, а тремтючий, веселий. - Та так ╕ живу, - просп╕вала. Х╕ба ж то йому я не мати? Чи ╖сти, скаж╕ть, не хот╕лось? Ви хочете ╖сти? - с╕дайте. М╕ж вами ╕ я молодая. Пов╕рите, люде, ╖й-богу: отак т╕льки тут полоснула - зат╕палось зразу ╕ стихло. Пов╕рите, люде, ╖й-богу... Отак ╕ живу, - просп╕вала. Отак, удова молодая, ╕ раптом уся затрусилась, мов щось би вона пригадала. Очима так дико по хат╕ ╕ кинулась вся до синочка. Гол╕вку вона йому гладить ╕ ротика стулю╓ м╕цно, заплакала б тяжко - не може, лиш б’╓ться об п╕л головою: - Синочку, дитя мо╓ любе! Ой що ж я з тобою зробила! - Солдати п╕дводять нещасну, ╖╖ осв╕жають водою. А писар все пише, все пише - та сльози писать заважають. (1921) (поза зб╕рками) Вперше надруковано у виданн╕: П. Тичина. З╕бр. твор╕в у 12 т. Т.12, с.113.
ПОЕТИЧНА М╤СТИФ╤КАЦ╤Я СТОЛ╤ТТЯ
Я ╓сть народ, якого Правди сила н╕ким звойована ще не була. Яка б╕да мене, яка чума косила! - а сила знову розцв╕ла. Щоб жить - н╕ в кого права не питаюсь. Щоб жить - я вс╕ кайдани роз╕рву. Я стверджуюсь, я утверждаюсь, бо я живу. Павло ТИЧИНА
Не так уже й давно - десь наприк╕нц╕ XVIII стол╕ття в одному з численних н╕мецьких княз╕вств був узвича╓ний ритуал: коли про╖жджала Вельможна карета, ус╕ п╕ддан╕ вдячно падали перед нею ниць. Яко╖сь сльотаво╖ осен╕ серед цих п╕дданих опинився й сивоголовий м╕н╕стр Його Величност╕. Не роздумуючи, в╕н теж укляк перед каретою князя. ╤м’я тамтешнього князя десь загубилося в анналах ╕стор╕╖, а того м╕н╕стра ╕ дос╕ зна╓ весь св╕т. Це ставав на кол╕на чи не найволелюбн╕ший поет ╢вропи - ╫ете. Споконв╕ку, за вс╕х правител╕в, у кожному сусп╕льств╕ був св╕й ритуал, якого мусили дотримуватись ╕ ген╕╖. ╤нша р╕ч - хто ╕ як бив поклони перед владою. Одн╕ - запопадливо та самов╕ддано, ╕нш╕ - лукаво чи й ╕рон╕чно, а то й в╕дверто блазнюючи. Не ╓ тут винятком ╕ Укра╖на. Початок ╖╖ минулого стол╕ття, який називають Укра╖нським В╕дродженням, справд╕ розцв╕в якщо не ген╕ями (Павло Тичина, Тодось Осьмачка, Олександр Олесь...), то, принаймн╕, талантами неперес╕чними. Не кожна ╓вропейська держава могла тод╕ похвалитися таким розкв╕том художнього слова найвищо╖ проби. Але б╕льшовицько-рос╕йська ╕мпер╕я, що сховалася за псевдон╕мом СРСР, злякалась тод╕ нац╕онально-творчого вибуху Укра╖ни. Бо ж, спровокована поз╕рно "укра╖н╕зац╕╓ю пролетар╕ату", Укра╖на, мов весняна левада, навдивовиж забуяла самобутн╕ми талантами. Кр╕м таких поет╕в, як Тичина, Зеров, Рильський, Св╕дз╕нський, Бажан, Сосюра, в л╕тературу прийшла омолоджена проза Винниченка, Косинки, Головка, Панча, Гжицького, Яновського - вс╕х уже не назвати! Нав╕ть рос╕янин Ф╕т╕льов, що став нараз Миколою Хвильовим, почав писати по-укра╖нськи та закликати: "Геть в╕д Москви!.." А вже розпукали паростки й укра╖нсько╖ драматург╕╖: Кочерга, Мамонтов, ╤рчан, Кул╕ш, Микитенко, Корн╕йчук. Як в╕домо, це бурхливе В╕дродження стало "Розстр╕ляним". Авжеж, хто зум╕в, той завбачливо вт╕к, переважно на Зах╕д. Серед тих ем╕грант╕в опинився ╕ чи не найб╕льший л╕рик з-серед укра╖нських поет╕в, заборонений для В╕тчизни ледве не п╕встол╕ття, Олександр Олесь. Х╕ба що лунала ╕нколи, як "народна п╕сня", його "См╕ються, плачуть солов’╖..." Та якось натрапляю в нотатках ще одного видатного укра╖нця й поета на ем╕грац╕╖, Дмитра Нитченка, на страшний, болючий ╕ справедливо-несправедливий в╕рш Олександра Олеся, з якого криком кричить уся наша нац╕ональна трагед╕я:
ПАВЛОВ╤ ТИЧИН╤ ╤ ти продався ╖м, Тичино, ╤ ти п╕шов до москаля? О, б╕дна мати, Укра╖но, В журб╕ головонька твоя. В кривав╕м мор╕ по кол╕на Сто╖ть без сорому в очах Поет, колишн╕й наш Тичина, ╤ прославля╓ смерть ╕ жах. Прилюдно б’╓ катам поклони, Кат╕в висп╕ву╓ в п╕снях. А з-п╕д земл╕ ╕дуть прокльони Борц╕в, розп’ятих на хрестах. ╤удо, ти шляхетний жиде, П╕шов, пов╕сивсь в самот╕. Павло Тичина... цей не п╕де - В╕н сам роз╕пне на хрест╕. 11.5.28 р.
Г╕рко, нав╕ть страшно читати так╕ рядки!.. Не знаю, чи був цей в╕рш в╕домий Павлу Григоровичу. Мабуть, доброзичливц╕ (принаймн╕, з НКВС!) показали його йому, як ╕ нагадували не раз, що поет виступав на Подол╕ проти червоного терору, а тому ма╓ спокутувати свою провину. ╤ поет (таки ген╕альний!) написав ╖м свою... ╕рон╕чну, нарочито банальну, нав╕ть зневажливо-насм╕шкувату, з╕ткану з прим╕тивно-недоладних фраз (прочитайте ж цей в╕рш сьогодн╕!)... "Парт╕я веде". Хоч на мить уяв╕мо соб╕, як би цей в╕негрет ╕з шаблонних б╕льшовицьких гасел зазвучав, скаж╕мо, в устах Сови чи Паламаренка!.. Та це ж кричить в╕дверте безглуздя: "Вс╕х пан╕в до д’но╖ ями, буржу╖в за буржуями будем, будем бить!.." Вслухайтесь, яка ж лукаво-вульгарна, задовго до Леся Подерв’янського, напрошу╓ться ╕ резону╓ тут приховано-внутр╕шня рима до тих буржу╖в!.. Чим же злиденн╕ комун╕сти тих рок╕в могли бити ╖х, як не т╕╓ю римою, що просто сама б╕жить за буржуями?.. А рима "Марн╕ - друкарн╕"! Та ще в МТС, як╕, власне, не для того ж призначен╕. Чи не п╕дказу╓ вона (нехай ╕ для п╕дсв╕домост╕ читача!), що марними виявляться ╕ вс╕ т╕ заклики, котр╕ множитимуть от╕ друкарн╕?.. ╤ так - що не рядок, як з-п╕д нього випорску╓ прихований, протилежний зм╕ст, насичений то грайливою, то г╕ркою ╕рон╕╓ю. Якогось року, зустр╕вши мене б╕ля Сп╕лки письменник╕в, незабутн╕й Дмитро Косарик попросив, щоб я допом╕г йому занести кудись важкуватий портфель. Куди ми прийшли, я збагнув лише тод╕, коли ми переступали пор╕г квартири... Павла Тичини. Упродовж тих дивовижних гостин я був шокований тим, що прийшов непрошений, та ще й до кого! Але господар ледь не обн╕мав мене та, здавалося, не знав, де посадити. ╤ щиро подивувався, коли я, в╕дпов╕даючи на якесь його запитання, сказав, що ще з 10-го класу найб╕льше люблю його "Похорон друга"... А на вулиц╕, п╕д╕гр╕тий чудод╕йним трунком ╕з самих поетових П╕ск╕в на Черн╕г╕вщин╕, Дмитро Косарик поплескав мене по плеч╕: "Ти ще колись мен╕ подяку╓ш за те, що побував у ген╕я!.. ╥х же у нас всього тро╓. Сковорода, Шевченко ╕ в╕н... Ах, як же все-таки ген╕ально в╕н написав у ц╕й сво╖й парод╕╖: "Вс╕х - у ями! Вс╕х - у ями!.. Буржу╖в за буржуями!.." Але ╕ його в╕дредагували..." Т╕льки значно п╕зн╕ше я збагнув, що Павло Тичина м╕г бути не лише неповторно-музичним, а й ╕рон╕чно-сатиричним, аж до знущального сарказму. ╤ це п╕дтверджу╓ вже й його рання творч╕сть. Адже ще з 1917 року, з газети "Рада", Павло Тичина досить часто вдавався до сатири та гумору. Зацитую (на жаль, скорочено!) хоч би його "Плач Антон╕я" (21.4.1917 р.), спрямований проти арх╕╓пископа Антон╕я Храповицького, котрий затято виступав за категоричну заборону автокефал╕╖ укра╖нсько╖ церкви, заборонив читати нав╕ть Великодню ╢вангел╕ю укра╖нською мовою: Прикарпатський Боже наш Отець Марл╕к╕йський, Чи ви тямите хоч що "По-малорос╕йськи"? Преподобн╕╖ ченц╕, Страстотерпц╕, мучн╕, Вам сп╕вають мужики - Укра╖нц╕ штучн╕. Як ви можете те чуть, Щоб як╕сь там "гепи" Прославлять посм╕ли вас мовою Мазепи? (..............................................) Прикарпатський Боже наш, Зроби мен╕ ласку: Хай усохнуть тим хахлам Язики на Паску.
На щастя, за стал╕нщини н╕хто не прочитав (чи побоявся прочитати!) в╕рш "Парт╕я веде" з парод╕йними ╕нтонац╕ями. ╤накше не мали б ми ╕ дос╕ ще г╕дно не оц╕неного "Похорону друга" (до реч╕, похорону - за тод╕шнього тр╕умфу стал╕нських переможц╕в!), н╕ блискучо╖ поетично╖ публ╕цистики Павла Тичини пер╕оду в╕йни, вершиною яко╖ залиша╓ться й неперевершений н╕ким "Я ╓сть народ...". Та й поему "Скорботна мати" фах╕вц╕ п╕дносять до р╕вня всесв╕тньов╕домо╖ "П╕сн╕ про Роланда". Власне, феномен цього поета ще доведеться розгадувати. Просто ще не народилися критики його л╕тературного р╕вня. Звичайно, сьогодн╕ важко пов╕рити в те, що н╕хто ще за життя поета не в╕дчував ╕рон╕чност╕ у в╕рш╕ "Парт╕я веде", але ж заявити про це, поставити п╕д сумн╕в тв╕р, який першою надрукувала "Правда", - це означало те саме, що п╕дписати соб╕ смертний вирок. Нав╕ть серед найб╕льших ненависник╕в поета та Укра╖ни н╕хто не зважився на це... Однак "м╕стиф╕кован╕сть" парт╕йно╖ поез╕╖ Павла Тичини, зда╓ться, першим в╕дчув саме його найб╕льший критик (чи й заздр╕сник?) - Тодось Осьмачка. Певно, з висоти такого ж неперевершеного таланту власного. В недавно опубл╕кованому роман╕ Михайла Слабошпицького "Поет ╕з пекла" Тодось Осьмачка згаду╓: "...Одного разу в╕н сказав нам ╕з Косинкою, що ми, мовляв, супроти все б╕льшого тиску й недов╕ри до нас б╕льшовицько╖ влади мусимо бути розумн╕ й хитр╕, як зм╕╖. Влада дивиться на нас вовком, а ми повинн╕ довести, переконати ╖╖, що ми не просто лояльн╕, а ╕дейно переконан╕ творц╕ нового життя. Т╕льки тод╕ ми зможемо написати те, що хочемо ╕ як хочемо. ╤накше нас роздушать, як хробак╕в... Костюк згаду╓, що коли в╕н почув цю розпов╕дь, то "подумав: невже Тичина вже тод╕ спов╕дував "Кетман", цей, сказати б, кодекс тактики ╕ стратег╕╖ ╕накодумц╕в доби всепанування ╤сламу Близького Сходу XVIII - XIX стор╕ч? Ц╕лком ймов╕рно, бо Тичина вже тод╕ знав перську мову (фарс╕), читав Ав╕ценну, знав про боротьбу сект ╕сламу. ╤, можливо, впало йому на думку цю методу ╕накодумц╕в давнього ╤сламу спробувати практикувати в умовах модерно╖ абсолютно╖ диктатури. Бо як же ╕накше пояснити його пропов╕дь розуму й хитрощ╕в?.." А оце читаю (на жаль, ╕з зап╕зненням!) у "Нещоденному щоденнику" Романа ╤ваничука, що його ун╕верситетський студент Богдан Тихолаз "трактував Тичину ╕накше, н╕ж я - пояснював колаборантськ╕ вправи поета не душевним зламом, а вважав ╖х св╕домо продуманою сатирою на радянську систему, глузуванням над помпезн╕стю фальшиво╖ комун╕стично╖ пропаганди, й можна, мовляв, т╕льки дивуватися, як то цензура не розкусила п╕дступного вчинку Павла Тичини. Проте, з ╕ншого боку, сатира, яко╖ не розум╕ли власть ╕мущ╕, стала хрестомат╕йною, набрала згодом позитивного звучання ╕ зрештою вдарила ганьбою по самому авторов╕", - зауважу╓ вже в╕д себе Роман ╤ваничук. Що ж, недарма кажуть, що слушн╕ ╕де╖ витають у пов╕тр╕. ╤ вже нове - н╕, не "озиме", а яре, весняно-нац╕ональне покол╕ння нашого народу, сповите в свобод╕ та виплекане в непохитн╕й нац╕ональн╕й Державност╕ Укра╖ни, по- справжньому прочита╓ та г╕дно оц╕нить наших ген╕╖в, котр╕ вижили, зда╓ться, всупереч сам╕й укра╖нськ╕й дол╕. У нас не пустка за плечима, не лише покруч╕, кал╕ки та жертви. За нами велика культура, яка сяга╓ глибини тисячол╕ть ╕ яка й зробила та вберегла нас не найг╕ршим народом ╢вропи. Згадаймо ж уже банальне: спочатку було Слово! Божественне, тобто творче. Воно й врятувало ╕ дал╕ ряту╓ наш народ та його ген╕╖в. Леон╕д ПАСТУШЕНКО. "Л╕тературна Укра╖на", червень 2007 р.
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 20.07.2007 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4958
|