Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 15.06.2007 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#24 за 15.06.2007
ШУКАЧ ВСЕСВ╤ТНЬО╥ ПРАВДИ

Постат╕
 ШАНОВНА РЕДАКЦ╤╢! Знаю, що мати нашо╖ славетно╖ поетеси Лес╕ Укра╖нки Ольга Петр╕вна Косач мала д╕воче пр╕звище Драгоманова. Читав, що в Лес╕ Укра╖нки був р╕дний дядько Михайло Драгоманов, якого вона дуже шанувала ╕ який був професором Соф╕йського ун╕верситету в Болгар╕╖. Там, у Соф╕╖ в╕н ╕ помер. У Ки╓в╕ ╓ педагог╕чний держун╕верситет ╕м. Драгоманова. Хот╕лося б б╕льше д╕знатися про цього вченого ╕ л╕тературознавця, твори якого в радянськ╕ часи майже не видавалися. ╤ чому в╕н патр╕от-укра╖нець став професором не Ки╖вського ун╕верситету, а Соф╕йського?  
Г. СЛОБОДЕНКО (Бахчисарайський район).


 ╤СТОРИК, ПЕДАГОГ, ПОЛ╤ТОЛОГ, Ф╤ЛОСОФ, Л╤ТЕРАТУРОЗНАВЕЦЬ, ЕТНОГРАФ, ВИДАВЕЦЬ, ГРОМАДСЬКИЙ Д╤ЯЧ - НАЙПОМ╤ТН╤ША ПОСТАТЬ УКРА╥НСЬКОГО ПОЛ╤ТИЧ-НОГО ЖИТТЯ ДРУГО╥ ПОЛОВИНИ XIX СТОЛ╤ТТЯ...
 МИХАЙЛО ДРАГОМАНОВ НАВ╤ЧНО ЛИШИВСЯ СПОЧИВАТИ В БОЛГАР╤╥. ╤ Б╤БЛ╤ОТЕКА МИХАЙЛА ПЕТРОВИЧА ЛИШИЛАСЯ У СОФ╤ЙСЬКОМУ УН╤ВЕРСИТЕТ╤. 4 350 КНИЖОК - СВ╤ТОВА ╤ ╢ВРОПЕЙСЬКА СОЦ╤АЛЬНО-ПОЛ╤ТИЧНА,
Ф╤ЛОСОФСЬКА, ╤СТОРИЧНА ╤ ХУДОЖНЯ Л╤ТЕРАТУРА БАГАТЬМА МОВАМИ - ВАГОМИЙ ВНЕСОК У ДУХОВНЕ ЖИТТЯ БОЛГАРСЬКОГО НАРОДУ - ╤ ЩО ДУЖЕ ВАЖЛИВО! - НА ПЕРШОПОЧАТКАХ ТВОРЕННЯ БОЛГАРСЬКО╥ ДЕРЖАВНОСТ╤ ТА ╥╥ КУЛЬТУРИ.
ЧОМУ Ж УКРА╥НЕЦЬ, НАЩАДОК КОЗАЦЬКО╥ СТАРШИНИ, ДВОРЯНИН РОС╤ЙСЬКО╥ ╤МПЕР╤╥, ОПИНИВСЯ У ВИМУШЕН╤Й ЕМ╤ГРАЦ╤╥?
 
Михайло Драгоманов народився 18 вересня 1841 року у м╕ст╕ Гадяч╕ на Полтавщин╕ - колись, за Гетьманщини - полковому м╕ст╕. Далекий предок був за перекладача, або, як казали козаки, драгомана у Богдана Хмельницького. Ближчий - р╕дний дядько Як╕в був зап╕дозрений у приналежност╕ до декабрист╕в, зв╕льнений з в╕йськово╖ служби у Петербурз╕; за ним подався у в╕дставку ╕ його брат Петро, Михайл╕в батько, при╖хав до родинного гн╕зда у Гадяч╕, зайнявся тут адвокатською практикою. Старшого сина Михайла в╕ддав до Гадяцького пов╕тового училища, а пот╕м до Полтавсько╖ г╕мназ╕╖. ╤ тут трапилася перша оказ╕я, дуже промовиста. Якийсь вихователь образив якогось г╕мназиста, та за нього вступився с╕мнадцятир╕чний Михайло, вже тод╕ маючи загострене в╕дчуття справедливост╕.
 Под╕я набула розголосу, директор г╕мназ╕╖ викликав батька ╕ запропонував: або Петро Якимович власноруч виб’╓ р╕зками сина, або того виженуть ╕з г╕мназ╕╖. Батько в╕дпов╕в: йому дуже прикро, що син не ск╕нчить г╕мназ╕╖, але в╕н швидше переживе це лихо, ан╕ж битиме сина: не бито, як був малий, а юнака - ╕ погот╕в.
 1863 року Драгоманов зак╕нчив ╕сторико-ф╕лолог╕чний факультет Ки╖вського ун╕верситету ╕ був залишений на кафедр╕ св╕тово╖ ╕стор╕╖, написав прац╕ "╤мператор Т╕бер╕й", "Державн╕ реформи Д╕оклет╕ана ╕ Костянтина Великого", "╤сторичне значення Римсько╖ ╕мпер╕╖ ╕ Тацит". Як бачимо, почав з давньо╖ ╕стор╕╖.
 Майже три роки перебував у закордонному в╕дрядженн╕. Об’╖здив Австро-Угорщину, зокрема Галичину, Н╕меччину, ╤тал╕ю, Швейцар╕ю, набираючись знань, розуму, досв╕ду. ╤ вже у першому серйозному пол╕тичному трактат╕ "Сх╕дна пол╕тика Н╕меччини ╕ обрус╕ння" тридцятир╕чний приват-доцент Ки╖вського ун╕верситету робить далекоглядн╕ прогнози: "...п╕сля об’╓днання ╤тал╕╖, пад╕ння Наполеона ╤╤╤, об’╓днання Н╕меччини, наступним ╕сторичним моментом ма╓ бути пад╕ння Туреччини ╕ абсолютизму в Рос╕╖", тобто царського самодержавства. Редактор "Вестника Европы", де надруковано статтю, мав наг╕нку. Поступово ╕ Драгоманов впадав у немил╕сть. Бо виявляв громадянську активн╕сть ╕ величезну працездатн╕сть. Брав участь у робот╕ Ки╖всько╖ Громади, в як╕й з╕брався кв╕т укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖: Лисенко, Старицький, Житецький, Тадей Рильський, Чубинський, Нечуй-Левицький, Русов, Косач, Антонович, Михальчук, Вовк, Кониський... Редагував газету "Киевский телеграф", активно працював у П╕вденно-Зах╕дному в╕дд╕ленн╕ Рос╕йського географ╕чного товариства. Аж поки... не зв╕льнили з ун╕верситету. В допов╕дн╕й записц╕ та╓много радника Юзефовича, який був сп╕вавтором Емського указу 1876 року, д╕яльн╕сть Драгоманова названо "вкрай демократичною ╕ протиурядовою".
 Отож зв╕льнений за так званим трет╕м пунктом без права викладання, Драгоманов змушений ви╖хати за кордон за допомогою ки╖вських громадян ╕ в першу чергу Якова Шульг╕на, котрий вид╕лив 12 тисяч карбованц╕в з╕ сво╓╖ спадщини на утримання родини Драгоманова ╕ видання ним у Женев╕ зб╕рник╕в п╕д назвою "Громада". Тут уперше побачили св╕т деяк╕ поез╕╖ Шевченка, "Лих╕ люди" ╕ "Х╕ба ревуть воли, як ясла повн╕?" Панаса Мирного, публ╕цистичн╕ статт╕ Герцена ╕ самого Драгоманова. Швейцарський пер╕од - дуже пл╕дний. Багато осмислено, написано, надруковано... Написав французькою мовою брошуру "Укра╖нська л╕тература, заборонена рос╕йським урядом", прив╕з на всесв╕тн╕й л╕тературний конгрес у Париж╕ 1878 року, вручив Гюго, Турген╓ву, ╕ншим...
 Брав участь в орган╕зац╕╖ Соф╕йського ун╕верситету, де ╕ працював професором загально╖ ╕стор╕╖, починаючи з 1889 року до останн╕х дн╕в - 20 червня 1895-го. Був знаний в ус╕й ╢вроп╕. Кр╕м оф╕ц╕йно╖ Рос╕╖, в як╕й оголошений персоною non grata без права повернення.
 Спробуймо бодай коротко окреслити коло зац╕кавлень Михайла Драгоманова, царину його духу.
А вона вельми обширна, бо талант - багатогранний, а осв╕чен╕сть - енциклопедична. Майже в ус╕х гуман╕тарних н╕шах лишив мислитель сл╕д - неперес╕чний, неминущий.
 ╤стор╕ограф╕я. Власне, з чого починав Драгоманов. Знання всесв╕тньо╖ ╕стор╕╖ здалося для осмислення власно╖. В╕д Ки╖всько╖ Руси ╕ дал╕.
 Укра╖нсько-литовський пер╕од виклика╓ симпат╕ю в ╕сторика, бо в╕н вважа╓: то була федерац╕я трьох народ╕в: литовц╕в, б╕лорус╕в, укра╖нц╕в, де кожен збер╕гав сво╖ права.
 Найкритичн╕ше ставився Драгоманов до укра╖нсько-рос╕йського пер╕оду ╕стор╕╖. "Якщо польськ╕ пол╕тики прикладали до Укра╖ни з Б╕лоруссю м╕рку шляхетсько╖ республ╕ки ╕ католицько╖ адм╕н╕стративно╖ нетерпимости, то московськ╕ пол╕тики застосували аршин боярсько╖ монарх╕╖ ╕ нетерпимости православно-обрядово╖..."
 "Петровське "в╕кно в ╢вропу" не таке вже ц╕нне для Укра╖ни, бо й до того, без дубинки Петра ╤ наш Петро Могила вчився в Париж╕, посилав у ╢вропу вчитись молодих людей... За сорок рок╕в до Петра ╤ був у Голланд╕╖ наш Немирич ╕ кр╕пив там сво╖ федеральн╕ ╕ в╕льн╕ думки, з котрими написано Гадяцьк╕ ком╕с╕╖ 1658 року, та ╕ сам Петро мусив брати до Петербурга нашого Прокоповича, котрий ╕ без нього бував у ╢вроп╕..."
 "Козацьк╕ республ╕ки старо╖ Укра╖ни були набагато ближче до ╕деального пол╕тичного устрою, н╕ж та Рос╕йська ╕мпер╕я, в котр╕й благоденству╓ Укра╖на сьогочасна. Ц╕ республ╕ки мали сво╖ недол╕ки в минулому, але вони були республ╕ки, наприклад, Запор╕жжя представляло ц╕лком демократичну общину, ╕ не виключно в╕йськову чи нав╕ть розб╕йницьку, як стверджують ╕сторики польськ╕ (Шуйський), московськ╕ (Соловйов) та чомусь прихильний до ╖хн╕х ╕дей пан Кул╕ш, а все ж таки в Гетьманщин╕ сотня була в принцип╕ самоуправною волостю, полк самоуправним пов╕том, а вся Гетьманщина - такою самою областю, в котр╕й поступово вироблялися форми загальнонародного представництва".
 ...А загалом "мусимо зложити правдивий суд над ус╕ма ваганнями сил ╕ почастно над нашим козацтвом - над його варт╕стю ╕ хибами, над причинами його смерти (осередн╕ми, як ╕ поб╕чними) ╕ над тим, що воно лишило по соб╕ ц╕нного в нашому народ╕, котре може ще дати св╕й пл╕д, а що в ньому ╓ такого, котре треба просто здати в арх╕в..."
 ...Нац╕ональне питання. Одна з праць на цю тему назива╓ться "Чудацьк╕ думки про укра╖нську нац╕ональну справу". Чому така назва? Бо тод╕шн╕й ки╖вський жандармський полковник Новицький обзивав укра╖нський рух "чудацьким"... У так╕й назв╕ виявилась схильн╕сть Драгоманова до парадокс╕в ╕ дотеп╕в.
 Сво╓ кредо Драгоманов висловив дуже стисло у прац╕ "Австро-руськ╕ спомини": "Радикал, котрий на Укра╖н╕ не призна╓ укра╖нства, ╓сть недодумавшийся радикал, так само як ╕ укра╖ноф╕л, котрий не додумався до радикал╕зму - т╕льки плохий укра╖ноф╕л".
 "Ми не хочемо панування одно╖ народности над другою. Ми прихильники широко╖ федерац╕╖ ╕ переконан╕, що кожен народ може розвиватись усп╕шно т╕льки на основ╕ самост╕йного життя ╕ повно╖ свободи".
 "Сама по соб╕ думка про нац╕ональн╕сть ще не може довести людей до вол╕ ╕ правди для вс╕х ╕ нав╕ть не може дати ради для впорядкування нав╕ть державних справ. Треба шукати всесв╕тньо╖ правди, котра була б сп╕льною вс╕м нац╕ональностям".
 Драгоманов усе життя ц╕кавився л╕тературними новинками, був оточений письменниками, музиками, фольклористами ще в Ки╖вськ╕й Громад╕ ╕ сам лишив багато праць з л╕тературо- ╕ народознавства. Ставився з повагою до вс╕х л╕тератур, зокрема ╕ рос╕йсько╖. Ц╕нував Гоголя, Досто╓вського, Толстого, Салтикова-Щедр╕на.
 По Емському актов╕ 1876 року про заборону укра╖нського слова Драгоманов зазначав:
 "В╕д XV по XVII╤ стол╕ття можна вже простежити вельми яскраву ╕стор╕ю укра╖нсько╖ мови, яка за к╕льк╕стю пам’яток ╕стор╕╖ не поступа╓ться рос╕йськ╕й. Незважаючи на те, що вс╕ляке варварство - нац╕ональне, рел╕г╕йне, нап╕вучене ╕ невчене, починаючи ╕з XVII стол╕ття, навмисне нищило ╕ нехтувало цими пам’ятками, все таки ╖х лишилося довол╕, аби стверджувати, що стара укра╖нська мова (яка звалася тод╕ руською), була органом ╕ церковного життя (православного, ун╕атського ╕ нав╕ть протестантського), ╕ державного ╕ судового ╕ л╕тературно-наукового, яке воно тод╕ було на Укра╖н╕. Ц╕╓ю мовою ╕снують, кр╕м богословських трактат╕в, полем╕ки, учительн╕ настанови, переклад "П╕сн╕ п╕сень", "Страстей", усього ╢вангел╕я. Наприклад, "Пересопницьке ╢вангел╕╓", зроблене для православних та ун╕ат╕в - визначна пам’ятка, ще ╕ дос╕ не видана ╕ запроторена до Полтавсько╖ духовно╖ сем╕нар╕╖... Ц╕╓ю мовою перекладали популярн╕ тод╕ у вс╕й ╢вроп╕ астролог╕чн╕ трактати, л╕карськ╕ пос╕бники, бест╕ар╕╖, пов╕ст╕ на кшталт "Олександр╕ади" ╕ "Римських д╕янь". Укра╖нською творили ориг╕нальн╕ пол╕тичн╕ в╕рш╕, додан╕ до ╕сторично╖ монограф╕╖ "Богдан Хмельницький" Миколи Костомарова, драми, не лише церковн╕, а ╕ пол╕тичн╕, наприклад "Милость Божа, Укра╖ну свободившая", комед╕╖, ц╕лком реал╕стичн╕, як у Довгалевського; багата л╕тература козацьких л╕топис╕в ╕ щоденник╕в XVII ╕ XVIII стол╕ть (Л╕тописи Самовидця, Грабянки, Величка та ╕нших). Ц╕╓ю мовою пропов╕дували ╕ викладали, зокрема у вищих школах Ки╓ва ╕ Харкова до друго╖ половини XVIII стол╕ття".
 Разом з Володимиром Антоновичем Драгоманов з╕брав ╕ видав у Ки╓в╕ 1874 - 1875 рок╕в "╤сторичн╕ п╕сн╕ укра╖нського народу" в 2-х томах, а у Болгар╕╖, природно, болгарською мовою: "Слов’янськ╕ опов╕дання про пожертвування власно╖ дитини", "Слов’янськ╕ опов╕дання про народження Костянтина Великого", "Слов’янськ╕ вар╕анти одно╖ ╓вангельсько╖ легенди", "Зауваження про слов’янськ╕ рел╕г╕йн╕ ╕ етичн╕ легенди", "Слов’янськ╕ приладки до Ед╕пово╖ ╕стор╕╖".
 Зверн╕мося до пол╕тично-правових погляд╕в Драгоманова. Стисло ╖х можна сформулювати за автором:
 "Перше. Права людини ╕ громадянина: недоторкан╕сть т╕ла для ганебних покарань ╕ смертно╖ кари; недортокан╕сть особи ╕ житла для пол╕ц╕╖ без судово╖ постанови; недоторкан╕сть лист╕в ╕ телеграм. Свобода м╕сця проживання ╕ занять. Свобода сов╕ст╕ (в╕ри ╕ нев╕ри). Свобода слова, друку, театру ╕ навчання. Свобода збор╕в, прохань ╕ заяв (малюнк╕в, прапор╕в, процес╕й) без порушення порядку ╕ безпеки в населених пунктах. Право громадянського ╕ карного позову проти посадових ос╕б ╕ установ. Загальна р╕вн╕сть у громадських правах ╕ обов’язках.
 Друге. Самоуправл╕ння: Громадське (м╕ське ╕ с╕льське), волостне, пов╕тове, обласне ╕ державне, виражене в╕дпов╕дними виборними зборами ╕ вибраною адм╕н╕страц╕╓ю, яке пост╕йно знаходиться п╕д контролем цих збор╕в ╕ особистою критикою.
 У цьому ╓диний порятунок кра╖ни в╕д розкладу ╕ спустошення". У статтях "Тероризм ╕ свобода", "Тирановбивство в Рос╕╖ ╕ повед╕нка Зах╕дно╖ ╢вропи", "Приваблив╕сть енерг╕╖", в╕ддаючи належне мужност╕ Андр╕я Желябова ╕ народовольц╕в, Драгоманов водночас застер╕га╓ в╕д захоплення ╖хн╕ми методами, щоб пол╕тична боротьба не перекинулася на "помсту над лихими особами, зам╕сть боротьби проти лихих порядк╕в". Натом╕сть пропону╓ виступ з в╕дкритим заборолом, "напад словом ╕ д╕╓ю з боку правильно орган╕зованих пол╕тичних товариств, згуртованих з людей цив╕льних ╕ в╕йськових по вс╕х областях ╕мпер╕╖, серед ус╕х ╖╖ народ╕в", але безумовно чистими засобами. Крилатий висл╕в "Чиста справа потребу╓ чистих рук" - був морально-етичним ╕ пол╕тичним переконанням Михайла Драгоманова.
 ╤м’я Драгоманова в╕доме усьому культурному св╕тов╕. В╕н мав великий вплив свого часу на ╕деолог╕чний поступ людства. Його працями захоплювалися одн╕, ганили - друг╕. Народовольцям була не до шмиги критика тероризму, такого живучого ╕ нин╕. Марксисти сварили, бо Драгоманов в╕дкидав марксизм як помилкову ╕ нев╕дпов╕дну до укра╖нських потреб теор╕ю. Лен╕н об╕звав його п╕зн╕ше "нац╕ональним м╕щанином", а Донцов, анал╕зуючи книгу Драгоманова "Шевченко, укра╖ноф╕ли ╕ соц╕ал╕зм", книжку справд╕ суперечливу ╕ суб’╓ктивну, назвав Драгоманова "п╕дбрехувачем чужо╖ правди, п╕дбрехувачем рос╕йського л╕берал╕зму, народництва ╕ соц╕ял╕зму - ось чим був Драгоманов у сво╖й критиц╕ Шевченка". Закид явно суб’╓ктивний уже з боку Донцова...
 Драгоман╕вцями ж називали себе його сестра, письменниця Олена Пч╕лка, небога Леся Укра╖нка ("Я хочу бути Вашою ученицею ╕ заслужити соб╕ право зватись так"), ╖╖ брат Михайло Косач, велике коло укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ як на Наддн╕прянщин╕, так ╕ в Галичин╕. Володимир Левинський писав 1914 року, за двадцять рок╕в по Драгоманову: "Коли укра╖нство в Галичин╕ виросло в поважну пол╕тичну силу, - а се могло наступити т╕льки з пробудженням мас народу, - коли воно вигляда╓ нин╕ хоч трохи по-╓вропейськи, то тут в перш╕й м╕р╕ заслуга Драгоманова, як того, що перший почав учити галичан пол╕тики, що перший кинув в атмосферу "рутенщини", виросло╖ в традиц╕ях рабства ╕ пол╕тичного бездумства, клич╕ ╓вропейсько╖ демократ╕╖".
 Под╕ляли погляди Драгоманова ╤ван Франко ╕ Михайло Павлик, як╕ п╕д упливом учителя заснували радикальну парт╕ю Галичини, до певного часу - Михайло Грушевський.
 Хочу зак╕нчити цитатою з Драгоманова.
 "Нова наука природня мусить перевчити письменних людей у ╖хн╕х думках про зм╕ни порядк╕в громадських (...) скорими переворотами ╕ повстаннями, ╕ привчити пам’ятати, що вс╕ порядки в людських громадах ростуть, а не робляться одразу, ╕ що державн╕ чи протидержавн╕ заходи ╕ повстання - т╕льки частина тих привод╕в, якими посуваються зм╕ни в людському житт╕, але далеко не все".
 Юр╕й ХОРУНЖИЙ,
 письменник.
 "Урядовий кур’╓р".

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 15.06.2007 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4867

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков