"Кримська Свiтлиця" > #23 за 08.06.2007 > Тема "Крим - наш дім"
#23 за 08.06.2007
ТА╢МНИЦЯ ВЕЛИКОГО АЙВАЗЯНА
Цього року виповню╓ться 190-та р╕чниця з дня народження великого художника-марин╕ста ╤вана Айвазовського. Про його творч╕сть написано багато книг, його картини вважаються неперевершеними. Однак в його б╕ограф╕╖ ╓ малов╕дом╕ стор╕нки. Зокрема, нав╕ть в енциклопед╕ях не вказу╓ться походження художника, а п╕д час екскурс╕й г╕д обмежу╓ться фразою: «Айвазовський був великим рос╕йським художником». Правда, деяк╕ письменники намагалися розкрити та╓мницю походження художника. З книг М. Барсамова (1954 р.), Л. Вагнера ╕ М. Григоровича (1961 р.), статт╕ Юр╕я Павленка, з книги «100 великих укра╖нц╕в» (2001 р.) д╕зна╓мося, що Айвазовський - виходець ╕з небагато╖ в╕рменсько╖ родини, що переселилася в Крим з Галичини у 1812 роц╕. Ранн╕ б╕ографи художника вказують, що батько художника жив з братами десь б╕ля Львова. Коли посварився з ними через батьк╕вську спадщину, п╕шов в╕д них. Пр╕звище Гайвазовський було досить поширене серед в╕рмен, як╕ проживали у Львов╕ ще з час╕в руських княз╕в. З ╖хнього середовища вийшла плеяда талановитих художник╕в, письменник╕в, артист╕в, арх╕тектор╕в, як╕ сво╖м мистецтвом прославили р╕дну Галичину. Сам ╤ван Айвазовський н╕коли не приховував сво╓╖ нац╕ональност╕. У метриц╕ феодос╕йсько╖ в╕рменсько╖ церкви збер╕гся запис в╕д 17 липня про народження Айвазяна Ованеса. Таке ж ╕м’я сто╖ть на його надгробку у двор╕ в╕рменсько╖ церкви св. Георг╕я у Феодос╕╖, де в╕н похований зг╕дно ╕з запов╕том. Як в╕домо, в╕рмени п╕сля майже тисячол╕тнього перебування на галицьк╕й земл╕ стали нос╕ями не т╕льки сво╓╖ р╕дно╖ в╕рменсько╖ культури, а й укра╖нсько╖ та польсько╖ культур ╕ мов. Тож не дивно, що батько художника, як ╕ сам художник, в╕льно волод╕в укра╖нською й польською мовами. Саме галицьким походженням ╕ поясню╓ться той факт, що майже в ус╕х б╕ограф╕чних матер╕алах згаду╓ться про те, як старий Айвазовський приймав у себе в дом╕ у м. Феодос╕╖ мандруючих сл╕пих бандурист╕в, як╕ до п╕зньо╖ ноч╕ сп╕вали з ним разом укра╖нськ╕ п╕сн╕. А маленький Ованес пробував акомпанувати ╖м на скрипц╕. Через багато рок╕в Айвазовський по пам’ят╕ блискуче виконав на скрипц╕ укра╖нськ╕ п╕сн╕, почут╕ у дитинств╕, на урочистому вечор╕ в Санкт-Петербурз╕. А присутн╕й на цьому концерт╕ композитор М. ╤. Глинка сказав, що теж чув у дитинств╕ вс╕ ц╕ п╕сн╕, напевне, в╕д тих же мандр╕вник╕в-бандурист╕в, коли жив неподал╕к в╕д Харкова. Тод╕ ж з вуст композитора злет╕в висл╕в, що зразу став крилатим: «Малювання в╕д╕брало в╕д музики великого композитора Айвазовського». До реч╕, Айвазовський сво╖м чудовим виконанням фольклорних мелод╕й п╕дштовхнув Глинку до написання опери «Руслан ╕ Людмила». Частина б╕ограф╕в Айвазовського вважають, що батьки його були ледве не «жебраками», «не здатними годувати сво╖х д╕тей». Ставиться також у док╕р, що батько в╕ддав художника в служ╕ння. Насправд╕ ж, батько с╕мейства займався в суд╕ адвокатською практикою. У с╕м’╖ був власний будинок ╕ садок. Мати, що походила з купецького роду, займалася вихованням д╕тей. Вс╕ вони одержали середню осв╕ту, а пот╕м ╕ вищу. Середн╕й син зак╕нчив престижний церковний заклад, став ╓пископом. ╤ван зак╕нчив Художню академ╕ю. Ставши художником, Айвазовський малював не лише укра╖нське море, а й укра╖нськ╕ степов╕ пейзаж╕ та гори. Ц╕ картини н╕чим не поступаються його морським сюжетам. Так╕ з них як «Укра╖на. Млин над р╕кою», «Очерети на Дн╕пр╕ б╕ля Олеш╕», «Укра╖нське вес╕лля» не позбавлен╕ романтизму, в той же час досить реал╕стично передають характер укра╖нського пейзажу ╕ народного побуту. А св╕й кримський ма╓ток Шах-Мамай, де практично ╕ працював все життя Айвазовський, художник облаштував так, щоб в╕н нагадував так╕ мил╕ йому укра╖нськ╕ хутори. Все сво╓ життя Айвазовський тяж╕в до культурного укра╖нського сусп╕льства ╕ часто подорожував по м╕стах Укра╖ни, при╖жджав у Харк╕в, Одесу, Ки╖в, де пост╕йно проходили виставки його картин. ╤ всюди в╕н зустр╕чав теплий прийом. У Ки╓в╕ нер╕д-ко гостював у свого знайомого ╤. Г. Хря-щова, у будинку, що на бульвар╕ ╕мен╕ Т. Шевченка, де збиралися знаменитост╕ того часу. Нав╕дувався Айвазовський ╕ до Г. С. Тарновського в його знаменит╕й садиб╕ «Качан╕вка» на Черн╕г╕вщин╕, де теж збиралися видатн╕ культурн╕ д╕яч╕. З М. В. Гоголем, що в той час жив в ╤тал╕╖, Айвазовський випадково познайомився у Венец╕╖, почувши його укра╖нську мову. Знайомство переросло в дружбу, ╕ Гоголь став г╕дом Айвазовського в його походах по знаменитих художн╕х музеях ╤тал╕╖. У Рим╕, в помешканн╕ Гоголя, збиралися знаменитост╕, вони разом читали вголос розд╕ли з «Мертвих душ». Папа Римський Григор╕й XVI, вражений картинами художника, придбав для Ватикану картину «Хаос» ╕ нагородив Айвазовського золотою медаллю. Цю под╕ю в╕дзначили у дружньому кол╕, ╕ Гоголь пожартував: «Прийшов ти, Ваня, у Рим ╕ в╕дразу п╕дняв «Хаос» у Ватикан╕! П╕дн╕ми я у Ватикан╕ хаос, мен╕, письменников╕, за це по ши╖ дали б, а Ван╕ Айвазовському дали золоту медаль». Айвазовський був великим патр╕отом Феодос╕╖. Завдяки його старанням у м╕ст╕ з’явився водопров╕д, музей старожитностей ╕ живопису (другий за значим╕стю в Рос╕йськ╕й ╕мпер╕╖), навчальн╕ заклади, був реконструйований морський порт, проведена одна з перших у Рос╕йськ╕й ╕мпер╕╖ зал╕зниць. Серед картин ╤. К. Айвазовського приверта╓ увагу одна, написана на б╕бл╕йний сюжет - «Ной сходить з гори Арарат». Праотець Ной ╕де на чол╕ величезно╖ колони тварин по ще волог╕й Араратськ╕й р╕внин╕. Умиротвореною бачить художник землю п╕сля потопу. ╤, як не дивно, художник малю╓ гору Арарат дуже правдиво, хоч в╕н у В╕рмен╕╖ н╕коли не був ╕ ту гору не бачив. Але серцем в╕н завжди був з кра╖ною сво╖х далеких предк╕в, творив шедеври з думою про В╕рмен╕ю. ╤ сталося так, що вс╕ його картини побували в омр╕яному краю. Коли в 1941 роц╕ г╕тлер╕вц╕ наблизилися до Феодос╕╖, картини були завантажен╕ на пароплав ╕ п╕д ав╕аобстр╕лом вивезен╕ у Новорос╕йськ, а в╕дт╕ля в Краснодар. Пароплав згодом був потоплений. Зараз нав╕ть подумати моторошно про те, що вс╕ картини Айвазовського могли опинитися на дн╕ Чорного моря. Оск╕льки в Краснодар╕ галерея не була в безпец╕, уряд В╕рмен╕╖ запросив галерею у ╢реван. 8 листопада 1941 року вс╕ картини були виставлен╕ в прим╕щеннях Музею образотворчого мистецтва В╕рмен╕╖. З творч╕стю великого художника ознайомились як жител╕ столиц╕, так ╕ численн╕ громадяни, що перебували тут в евакуац╕╖, поранен╕ солдати з дислокованих у м╕ст╕ в╕йськових госп╕тал╕в. Виставка так сподобалась ╓реванцям ╕ ╖х гостям, що м╕сцева влада запропонувала прац╕вникам музею залишитися у них. Передбачалося побудувати окремий будинок спец╕ально для виставочно╖ експозиц╕╖. Однак зав╕дувачка Феодос╕йського музею подякувала ╓реванцям за гостинн╕сть ╕ зачитала запов╕т ╤. К. Айвазовського: «Мо╓ найщир╕ше бажання, щоб будинок мо╓╖ картинно╖ галере╖ в м╕ст╕ Теодоз╕╖, з ус╕ма картинами, статуями й ╕ншими творами мистецтва, становили повну власн╕сть м╕ста Теодоз╖╕, ╕ на згадку про мене, Айвазовського, запов╕даю галерею м╕сту Теодоз╕╖, мо╓му р╕дному м╕сту». Картини знову акуратно запакували, завантажили в спец╕альний вагон ╕ в╕дправили додому. 5 листопада 1944 рокуколекц╕я була повернута у Феодос╕ю ╕ розм╕щена в чудовому вц╕л╕лому будинку-музе╖ Айвазовського. Самвел АЗ╤ЗЯН, член Нац╕онально╖ сп╕лки журнал╕ст╕в Укра╖ни. («Культура ╕ життя», № 20, 16.05.2007 р.).
На фото: пам`ятник братам Айвазовським у С╕мферопол╕.
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 08.06.2007 > Тема "Крим - наш дім"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4834
|