"Кримська Свiтлиця" > #16 за 20.04.2007 > Тема "З потоку життя"
#16 за 20.04.2007
ВЛАДА: АЛЬТЕРНАТИВНА ЧИ НАРОДНА?
Тамара СОЛОВЕЙ.
1 березня наш ╕нформац╕йний прост╕р розширився ще на один зас╕б масово╖ ╕нформац╕╖ - «╤нформац╕йний бюлетень Ради представник╕в м╕сько╖ громади м. С╕мферополя «С╕мферополь». Особливе значення його появи поляга╓ в тому, що цей орган належить, образно кажучи, представникам «протестантсько╖ церкви», або ж владн╕й структур╕, побудован╕й знизу, яка не належить до команди, в котр╕й традиц╕йно «рука руку ми╓». Навпаки, новостворена Рада вказу╓ на брудн╕ плями на тих руках, аби вони не прилипали до ╕нших. Якщо хочете, Рада представник╕в м╕сько╖ громади - це альтернативний орган м╕ськвиконкому, хоча заф╕ксований у Конституц╕╖ Укра╖ни як допом╕жний. Це у тому раз╕, якщо хтось виявля╓ бажання мати допомогу, а якщо не бажа╓, а лише наголошу╓ на тому, що двовладдя у м╕ськвиконком╕ не потр╕бне, тод╕ вже д╕йсно ситуац╕я наближа╓ться до конфл╕ктно╖. Пом╕ж тим, 10 рок╕в тому вступив у д╕ю Закон Укра╖ни «Про м╕сцеве самоврядування в Укра╖н╕», 1 стаття 19 пункту якого передбача╓: «Представницький орган м╕сцевого врядування... може прийняти статут територ╕ально╖ громади села, селища, м╕ста». Але ж до цього часу н╕хто не пропонував на розгляд м╕ськвиконкому ось такий статут - виявля╓ться, в ньому не було потреби або ж громада була не досить об╕знана з╕ сво╖ми правами. Швидше за все, те й ╕нше. Ще до останн╕х вибор╕в працювала зм╕шана пропорц╕йно-мажоритарна система. Т╕, хто ма╓ у сусп╕льств╕ надто дурну репутац╕ю ╕ вже 15 рок╕в не може купити соб╕ владного кр╕сла н╕ за як╕ грош╕, подбали про те, щоб ╖хн╕ ╕мена б╕льше не слугували подразником населення ╕ одягнули соб╕ на обличчя чорну панчоху парт╕йно-пропорц╕йно╖ виборчо╖ системи, а мажоритарну, яка дозволяла голосувати не за ефемерн╕ парт╕╖, а за конкретних людей, л╕кв╕дували геть. Таким чином, вони фактично обезличили майбутн╕х кандидат╕в в депутати. Дозволя╓ться знати т╕льки масть: син╕й, червоний, оранжевий чи просто чирва (тобто в «сердечко»). Але ж серед ус╕х ╖х бувають ╕ ш╕стки, ╕ тузи. ╤ ви раптом власноруч вибира╓те таке, що хоч в╕шайся. Особливо боляче все це вдарило по виборцях, коли вони обрали депутат╕в м╕сько╖ ╕ районних в м╕ст╕ рад. Ще р╕к тому ми знали сво╖х депутат╕в не лише в обличчя, але ╕ в д╕╖. Сьогодн╕, маючи нагоду, я низько кланяюсь депутатам райради мо╓╖ д╕льниц╕ Натал╕╖ Ташк╕нов╕й та депутату сус╕дньо╖ - Св╕тлан╕ Сиротенко. Вони були «червоними», але стали для мене, «жовто-блакитно╖», дуже дорогими людьми, котрих я не пром╕няла б н╕ на який кол╕р. То за кого мала голосувати на останн╕х виборах, за свого фарбованого антипода? ╤ до кого звертатися в момент крайньо╖ скрути? Бо н╕ доброго, н╕ поганого власного депутата я (як ╕ вс╕ ╕нш╕) б╕льше не маю. Депутати служать сво╖м парт╕ям, а людям, зда╓ться, поки що - лише м╕ський голова Геннад╕й Бабенко. Бо його ми обирали як особист╕сть, а не якийсь там номер у якомусь списку. Тому до нього на прийом ╕ шален╕ черги. Ось так ми ╕ осирот╕ли. Нам кажуть в м╕ськрад╕: що не каб╕нет - ваш╕ батьки сидять, а вони нас впритул не пом╕чають ╕ кивають на парт╕ю, яку нав╕ть ущипнути не можна, бо ╕стота ця - нематер╕альна. А пом╕ж тим виника╓ дедал╕ б╕льше проблем, що мають вир╕шуватися м╕ською владою, конкретних, не парт╕йних: розгортаються справжн╕ батал╕╖ з самозахопленням земельних д╕лянок, самоусуваються в╕д сво╖х прямих обов’язк╕в ЖЕО, укладаючи угоди з╕ споживачами, як╕ базуються не на реальних потребах жител╕в, а являють собою шаблон декларативного характеру, зг╕дно з яким, м╕ж ╕ншим, мають права вдертися в квартиру без згоди господар╕в, нав╕ть за ╖хньо╖ в╕дсутност╕, а також з допомогою суду описувати ╖хн╓ майно, у той час як сам╕ жодно╖ майново╖ в╕дпов╕дальност╕ перед жителями не несуть, коли т╕ потерпають через халатне ставлення до сво╖х обов’язк╕в ЖЕО. А спробуйте запитати у кер╕вник╕в ЖЕО, куди ╕ на що йде ваша квартплата? Вдруге не запита╓те, хоча, зг╕дно ╕з законом Укра╖ни, ма╓те право це знати ╕ нав╕ть контролювати грошовий пот╕к. А оплата мусить бути адекватною к╕лькост╕ ╕ якост╕ наданих послуг. Сьогодн╕, наприклад, в м╕ськвиконком╕ я дов╕далася про ж╕нку-╕нвал╕да (туберкульоз к╕сток), що мешка╓ на дев’ятому поверс╕ будинку по вулиц╕ Куйбишева. Як╕сь д╕лки, пол╕пшуючи св╕й побут, зруйнували над ╖╖ квартирою дах, ╕ тепер житло перебува╓ в авар╕йному стан╕: штукатурка в╕дкле╖лася, св╕тла ╕ опалення нема╓, в дощову погоду для пересування по квартир╕ потр╕бен човен. А у людини ж така хвороба, що не терпить вологост╕, ╖й треба два м╕сяц╕ на р╕к л╕куватися в санатор╕ях. А ще... зрозум╕ло ж, акуратно сплачувати квартирну плату отим варварам, у яких п╕дн╕маються руки брати незароблене. Перед виборами цю ж╕нку в╕дв╕дав сам майбутн╕й мер Геннад╕й Бабенко. Прийшов. Побачив. Пооб╕цяв. ╤ що? ╤ хоча про цю ╕стор╕ю я дов╕далася д╕йсно в м╕ськвиконком╕, але не думайте, що п╕д час ╕нтерв’ю з якимось парт╕йним босом. Сьогодн╕, в каб╕нет╕ одного з колишн╕х депутат╕в В. В. Лазутк╕на, веде прийом (нап╕влегально) Рада представник╕в громади м╕ста, яку ╕ очолю╓ господар каб╕нету. Нап╕влегально - це тому, що, незважаючи на оф╕ц╕йн╕ листи-звернення до м╕ського голови ╕ майже п╕вр╕чне оч╕кування передбачено╖ законом реакц╕╖ (так╕ питання виносяться на сес╕ю м╕ськради першочергово), все ще п╕дда╓ться оф╕ц╕йному звинуваченню такого характеру: «Совет представителей городской громады г. Симферополя как орган самоорганизации населения не легализован в установленном законодательством Украины порядке». А для ц╕╓╖ ж само╖ легал╕зац╕╖ виконком ма╓ затвердити «методичн╕ рекомендац╕╖». А пом╕ж тим прохання дозволити створити Раду представник╕в м╕сько╖ громади над╕йшло у м╕ськвиконком ще 28 липня 2006 року. ╤ оцих 10 м╕сяц╕в не вистачило, щоб розглянути його, затвердити процедуру легал╕зац╕╖, сп╕льними силами взятися до справи. ╤ м╕ський голова н╕бито не заперечу╓, а ось у секретаря виконкому Володимира Германовича Блинова - повне несприйняття, ╕ «п╕дпира╓» його голова ком╕с╕╖ з питань депутатсько╖ д╕яльност╕, м╕сцевого самоврядування, засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖, законност╕ ╕ правопорядку Юр╕й В╕кторович Неруш, як╕ дозволили соб╕ взяти на сво╖ «тенд╕тн╕» плеч╕ повноваження ус╕╓╖ сес╕╖. Чому все це в╕дбува╓ться? Чи не тому, що безд╕яльн╕сть кожного одразу ж буде пом╕тною, бо громада звертатиметься до тих, хто в╕дгукуватиметься на ╖хн╕ проблеми? Можливо, п╕д отаким в╕ртуальним тиском депутатам таки доведеться поц╕кавитися, чи ма╓ за собою зростання тариф╕в на комунальн╕ послуги реальну не-обх╕дн╕сть, хоч ╕ не в╕дчувають вони до того особливого ╕нтересу? Можливо, доведеться звернути увагу на л╕фтове господарство, частина якого хрон╕чно перебува╓ у стан╕ колапсу. А там, чого доброго, ╕ зовс╕м принизливими речами доведеться оп╕куватися: питаннями канал╕зац╕╖, вивозом см╕ття. Бо якщо танцювати в╕д букви закону, то так воно ╕ ма╓ бути. Оск╕льки у нашому м╕ст╕ ╕сторично склався розпод╕л на три територ╕альн╕ районн╕ громади: Центральну, Зал╕зничну ╕ Ки╖вську, як╕, зг╕дно ╕з законом, порядкують належним ╖м комунальним майном. А повноваження ╖м, зг╕дно з╕ ст. 41 Закону Укра╖ни «Про м╕сцеве самоврядування», що назива╓ться «Особливост╕ повноважень районних в м╕стах рад ╕ ╖хн╕х виконавчих орган╕в», надаються так: 1. Питання орган╕зац╕╖ управл╕ння районами в м╕стах стосуються компетенц╕╖ м╕ських рад. 2. Районн╕ в м╕ських радах (у раз╕ ╖хнього створення) ╕ ╖хн╕ виконавч╕ органи, зг╕дно з Конституц╕╓ю ╕ законами Укра╖ни, зд╕йснюють управл╕ння рухомим ╕ нерухомим майном та ╕ншими об’╓ктами, що належать до комунально╖ власност╕ громад район╕в у м╕стах, формують, затверджують, виконують в╕дпов╕дн╕ бюджети ╕ контролюють ╖хн╓ виконання... Меж╕ повноважень районних рад узгоджуються з м╕ськими радами в ╕нтересах громадян, але не можуть зм╕нюватися без згоди в╕дпов╕дно╖ районно╖ в м╕ст╕ ради впродовж даного скликання». Це - якщо мовою документ╕в. Насправд╕ ж районн╕ ради дедал╕ все б╕льше втрачають будь-як╕ сутт╓в╕ повноваження. Вони далек╕ в╕д розпод╕лу земельних д╕лянок, продажу, оренди, приватизац╕╖ об’╓кт╕в комунально╖ власност╕. Н╕ жител╕в м╕крорайон╕в, н╕ прямо╖ влади н╕хто не запиту╓, де будувати бари, бензоколонки, пральн╕. Вт╕м у Закон╕ Укра╖ни «Про м╕сцеве самоврядування в Укра╖н╕» в пункт╕ 4 статт╕ 6 деклару╓ться: «Р╕шення про над╕л м╕ських рад правами з управл╕ння майном ╕ ф╕нансовими ресурсами, що знаходяться у власност╕ територ╕альних громад район╕в у м╕стах, прийма╓ться на м╕сцевих референдумах в╕дпов╕дних районних у м╕стах громад». Ви таке колись бачили?! До реч╕, якщо р╕к тому батьки м╕ста визначили, що с╕мферопольцям буде ц╕лком достатньо 50 бензоколонок, то в цьому роц╕ потреба в них зросла вдв╕ч╕. Х╕ба це не питання для обговорення? Чи, може, депутати дбають про збереження зелених масив╕в, обмежуючи спорудження нових ╕ нових торгових точок? Сьогодн╕ в к╕мнат╕, де ведуть прийом представники Ради м╕сько╖ громади, все част╕ше з’являються знев╕рен╕ у будь-як╕й справедливост╕ с╕мферопольц╕. Вони рад╕ ухопитися за соломинку. А щоб ця «соломинка» стала повноважною народною структурою, навколо не╖ доведеться поламати ще немало спис╕в. ╤ взяти в цьому участь не погано б ╕ нам з вами. В першу чергу, це стосу╓ться створення домових, вуличних, квартальних, д╕льничних ком╕тет╕в, на з╕браннях яких ╕ мають обиратися представники м╕сько╖ громади до Ради (де ╖х ще не обрано). Отаким воно мусить бути, справжн╓ народовладдя. Можливо, тод╕ ╕ лавочки в м╕ст╕ з’являться, а не будемо ми в╕чними «стояками» (як зневажливо називають пасажир╕в вод╕╖ маршруток).
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 20.04.2007 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4684
|