"Кримська Свiтлиця" > #2 за 12.01.2007 > Тема "Душі криниця"
#2 за 12.01.2007
НАША МЕЛАНКА КАЧУРА ПАСЕ
До виток╕в! НАША МЕЛАНКА КАЧУРА ПАСЕ Якщо перед Р╕здвом готували багату, переважно з дванадцяти страв, вечерю, то напередодн╕ Нового року, цебто 13 с╕чня - щедру. Вона не мала тако╖ велико╖ к╕лькост╕ вибору, але була вельми смаковитою: ковбаси, смажене м’ясо, печеня, локшина й обов’язково млинц╕ — як символ Сонця. В деяких рег╕онах, зокрема на Пол╕сс╕, варили другу кутю, заправляючи ╖╖ смальцем. Тому вечерю називали щедрою, а зв╕дси й Щедрий веч╕р. Про це мовиться в багатьох щедр╕вках та колядках:
Щедрий веч╕р, добрий веч╕р, Добрим людям на здоров’я!
С╕даючи до вечер╕, кожен одягав нову або св╕жовипрасовану сорочку ╕ користувався спец╕ально пом╕ченою ложкою. Перед тим, як почати трапезу, господиня просила д╕тей вийти з хати, а б╕ля батька, що сид╕в за столом, клала ст╕льки пирог╕в, щоб його не видно було (де╕нде ставили й житн╕й сн╕п). П╕сля цього запрошувала д╕тлах╕в до св╕тлиц╕. — А де ж це, — запитували вони здивовано, - наш тато? - А х╕ба ви, — в╕дпов╕дав неньо, — мене не бачите? — Н╕, не бачимо... — То дай, Боже, - в╕дказував батько, — аби ви так мене завше не бачили, — ╕, вставши, роздавав ус╕м хл╕б. У деяких рег╕онах це робили напередодн╕ Р╕здва. З цього приводу завважимо, що под╕бний обряд ╕снував у слов’ян Аркони (XII ст.). Саксон Граматик писав: «Жрець п╕д час вселюдно╖ служби ставив снопа м╕ж собою ╕ народом, ╕ питався в руян, чи бачать вони його. Коли ж вони в╕дпов╕дали, що не бачать, то в╕н бажав ╖м, аби наступного року його за пирогами зовс╕м не видно було». На Гуцульщин╕ перед вечерею влаштовували «свято печ╕». Напередодн╕ ╖╖ прибирали — мастили, зн╕мали р╕зн╕ реч╕ й прикраси — «бо ц╕лий р╕к вона робить службу, а на Василя йде у танець ╕ в╕дда╓ться», а щоб ╖й «не тяжко було танцювати» — зн╕мали ряднини, не спали й не с╕дали, а лише засипали овес «на коровай, як на вес╕лля, аби мала чим коня годувати, як ╖хатиме в м╕сто на герць». Повечерявши, сус╕ди йшли один до одного миритися, щоб «Новий р╕к зустр╕ти в мир╕ та злагод╕». М╕ж тим хлопц╕, як╕ недавно «отримали гарбуза», вдруге засилали сват╕в з над╕╓ю «на благословенну згоду». Тим часом б╕ля в╕кон вже чулися дзв╕нк╕ поголоси та щедр╕вки. На переважн╕й територ╕╖ це робили лише д╕вчатка-п╕дл╕тки, а ╕нод╕ ╕ юнки. Вони, як правило, не заходили до хати, щедруючи лише п╕д в╕кнами:
Ой сивая та ╕ зозулечка. Щедрий веч╕р, добрий веч╕р, Добрим людям на здоров’я! Ус╕ сади та ╕ облет╕ла, А в одному та ╕ не бувала. А в т╕м саду три тереми: У першому - красне сонце, У другому - ясен м╕сяць, А в третьому - др╕бн╕ з╕рки. Ясен м╕сяць - пан господар, Красне сонце - жона його, Др╕бн╕ з╕рки — його д╕тки.
Але основн╕ д╕йства належали парубочим та д╕вочим Меланкам. Хлопц╕ вибирали з-пом╕ж себе найудатлив╕шого вит╕вника, перевдягали його в ж╕ноч╕ лахмути, ╕ в╕н виконував роль Меланки. Кр╕м того, добирали ще й ╕нших персонаж╕в. Вийшовши на вулицю, починали з жарт╕в: «Циганка» приставала до вс╕х перехожих, щоб поворожити, «Циган» пропонував обм╕няти коней, «Ведм╕дь» запрошував у танок, «Коза» грала на скрипочц╕, а цибатий «Журавель» вибивав на бубон╕. На таку виставу, бувало, збиралося п╕всела. Але тривала вона недовго — ватаги розходилися по оселях, де були д╕вчата. Заходячи в оселю, хлопчача ватага робила шарварок. Особливою невпосидлив╕стю в╕дзначалася Меланка — вона розкидала см╕ття, заглядала в мисник, щоб в╕дшукати глечик з молоком ╕ помазати ним прип╕чок, а тому господар╕ заздалег╕дь приховували всяке господарське начиння «в╕д б╕цевато╖ Меланки». Гурт у цей час присп╕вував:
Наша Маланка качура пасла, Заким веч╕рня зоря не згасла. А як веч╕рня зоря згасла, Наша Маланка качура напасла...
В╕ддарувавши м╕хоношу, хлопц╕в запрошували до столу. Кр╕м парубочих, цього вечора ходили й д╕воч╕ Маланки. Серед д╕йових ос╕б були дв╕ персони — «Маланка», зодягнена у вес╕льний одяг молодо╖, ╕ «Василь» — перевдягнена в молодого юнка, на як╕й були жупан, шаровари, шапка та чоботи. На в╕дм╕ну од хлопчачо╖, д╕воча ватага не заходила до осель, а щедрувала п╕д в╕кнами:
Ой та учора ╕звечора Пасла Маланка два качура. Ой пасла, пасла, загубила, ╤шла додому, заблудила. Ой приблудила в чисте поле, А там Василько конем оре. — Ой ти Василю, Василечку, Виведи мене на стежечку, Буду тебе шанувати, Щонед╕леньки прибирати. Щонед╕леньки прибирати, За головоньку затикати.
Господар╕ виходили й ощедрували скарбника гр╕шми — «Меланц╕ на в╕нок». Оп╕вноч╕ д╕воч╕ ватаги припинялися, оск╕льки наступав Новий р╕к, а отже, зак╕нчувався Щедрий веч╕р. З цього приводу досл╕дник новор╕чно╖ обрядовост╕ С. Килимник писав: «За в╕руванням наших далеких пращур╕в у н╕ч напередодн╕ Нового року Щедрий бог сходить з неба на селянську ниву, в селянську хату, в господарство, до худ╕бки, його зустр╕чають у хатах д╕д-Ладо та духи померлих, що прийшли з поля й луг╕в ╕ ╓ у цей час у д╕духов╕-снопов╕, на стол╕ у с╕н╕ й на дол╕вц╕ у с╕н╕-солом╕. Цей Щедрий бог усе бачить, усе чу╓, усе зна╓, але його бачить лише Ладо та ╕нш╕ духи померлих та ще худоба, бо Багата кутя була присвячена богу-сонцю та духам Ладам, головне, як подяка за минулий урожай. У цей веч╕р прощають коляду й цей веч╕р уже не святий, а щедрий веч╕р». На особливу увагу заслуговують д╕воч╕ гадання. У р╕зних районах були сво╖ форми. Наведу найуживан╕ш╕. Рахують у плетеному тину палиц╕ трич╕ по дев’ять; якою втрапить остання, таким ╕ буде чолов╕к - товстим чи тонким, струнким або кривобоким; якщо к╕лочок сучкуватий, то буде конозистий характер, без кори — б╕дняк, з корою — багатий. Кр╕м того, л╕чили палиц╕ попарно: якщо в к╕нц╕ тину залишилося непарне число — зам╕ж не вийде. Або ж, ск╕льки стачало сили, охоплювали обома руками штахетини й л╕чили ╖х, приказуючи: «Вдовець-молодець»; на як╕й зупинялася л╕чилка, таким ╕ буде суджений. Пом╕чен╕ за ознаками хлопця палички несли до ополонки й кидали у воду. Вранц╕ спостер╕гали: чию паличку вода знесла, та юнка вийде зам╕ж. Дехто з д╕вчат заготовляв три палички — з очерету, с╕на та дерева ╕ вчиняли те саме; яка пом╕тка найближче крутилася, таким буде майбутн╕й чолов╕к: очеретяна — б╕дний, дерев’яна — тесля, а ╕з с╕на — багатий. Виходили на вулицю, ╕ яка з тварин першою зустр╕неться, таким на вдачу обд╕лить доля судженого: якщо пес, то лихим, а життя собачим, в╕вця — тихим ╕ сумирним тощо. Рахували пол╕на, принесен╕ у хату. Якщо парна к╕льк╕сть, то бути вес╕ллю. Пот╕м, зажмуривши оч╕, брали навмання одне з них: якщо в кор╕ й пряме та гладеньке — буде багатий, гарний ╕ добрий, а без кори — б╕дний. Або ж витягували з╕ стр╕хи соломину; якщо з колоском та ще й зернами — подружн╓ життя буде щасливим. Пот╕м йшли до вор╕т ╕ насипали по три купки зерна, а вранц╕ спостер╕гали: якщо не ч╕пане, то родинне життя буде щасливим, ╕ навпаки. Лягаючи спати, клали п╕д подушку греб╕нця ╕ наш╕птували: — Суджений-ряджений, розчеши мен╕ голову! — хто присниться, з тим ╕ випаде пошлюбуватись. Перед сном клали на тар╕лку з водою к╕лька цурупалк╕в з в╕ника, приказуючи: — Суджений-ряджений, перевези через м╕сток! — якщо вранц╕ галузка пристала до в╕нця, то побереться з тим, хто присниться. Ж╕нки виходили до хл╕ва й дивилися, куди головою лежить корова: якщо на сх╕д, то отелиться вранц╕, на п╕вдень — удень, а п╕вн╕ч, то ввечер╕. Так╕ чи под╕бн╕ гадання використовували ╕ на Андр╕я (13 грудня). Кр╕м ворож╕нь, люди намагалися завбачувати прикметами погоду. Якщо п╕д Новий р╕к добрий сн╕г — с╕й гречку. Небо в з╕рках — урожай на гриби й горох. Пада╓ м’який сн╕г — на врожай, а коли тепло, то л╕то буде дощовим. Сильний мороз ╕ пада╓ малий сн╕жок — на врожай хл╕ба, здоров’я людей ╕ тварин; коли ж тепло й без сн╕гу — на неврожай ╕ хвороби. Який перший день у Новому роц╕, то ╕ р╕к буде такий. Багато пухнастого ╕нею на деревах — до врожаю зернових ╕ доброго медозбору. Ожеледь на деревах — уродить садовина. Зоряне небо — добре нестимуться кури. Дивилися, куди тварина ляже головою: до сходу — на врожай, до заходу — на недор╕д. К╕лька цибулин посипали с╕ллю. Якщо вранц╕ с╕ль була вологою, то невдовз╕ п╕де дощ, а геть мокрою — злива. Д╕ти клали у батьков╕ чоботи шматочок хл╕ба ╕ вуглину. Натом╕сть в╕н просив подати праве чи л╕ве взуття: якщо втрапляла вуглина, то р╕к буде голодний, а хл╕бець — щедрий. Якщо на Мелан╕╖ в╕длига, то чекали теплого л╕та: «Яка Меланка, — казали з цього приводу, — так╕ Петро з Павлом» (12 липня).
ХОДЕ ╤ЛЛЯ НА ВАСИЛЯ
Новий р╕к завжди був найбажан╕шим святом у кожн╕й родин╕. З ним пов’язували кращ╕, н╕ж у старому, спод╕ванки, завбачували добробут, родинну злагоду, щедрий урожай зернових та садовини, припл╕д худоби, здоров’я на людей. ╤ хоч впродовж тисячол╕ть довелося чотири рази зм╕щувати в час╕ Новол╕тування (згадаймо: дайбожич╕ святкували його весною, з прийняттям християнства перенесли на ос╕нь, а п╕зн╕ше на 1 с╕чня за старим стилем ╕, нарешт╕, для зручност╕, утвердилася сучасна дата), загальна обрядов╕сть залишилася б╕льш-менш сталою. Так уже заведено, що найпишн╕ше в╕дзначалися новор╕чн╕ д╕йства напередодн╕, тобто оп╕вноч╕. Цей час нер╕дко називають чарод╕йним, оск╕льки для в╕руючих розвидню╓ться небо ╕ «вони можуть просити в святих усе, що ╖м забагнеться: перетворення води на вино, каменя на хл╕б, а глини на мед». Про ц╕кавий обряд, що його влаштовували в Новор╕чну н╕ч на Полтавщин╕, подав в╕домий досл╕дник цього краю Микола Маркевич. Зг╕дно з пов╕р’ям, саме взимку росте в╕дома на Вкра╖н╕ рослина — нечуйв╕тер, яку широко використовують у л╕кувальних ц╕лях. Проте особливу властив╕сть вона ма╓ напередодн╕ Нового року, ╖╖ можуть в╕дшукати «т╕льки незряч╕, котрим нечуй-в╕тер коле оч╕»; вона допомага╓ не лише рибалкам, але й ╕ншим «щасливо переправлятися через р╕к». Натом╕сть горяни Карпат, де найц╕кав╕ше проходили новор╕чн╕ обряди, в╕рували в те, що в цей час «в╕ддаються зам╕ж ╕ святкують цю под╕ю вс╕ хатн╕ печ╕», а тому ╜аздин╕ зранку на Маланки спец╕ально мастили ╖х глиною, щоб у такий спос╕б догодити, бо «ц╕лор╕чно вона (себто п╕ч) робить свою службу, а на Василя йде в танок». П╕ч, як ми зна╓мо, завше була почесним м╕сцем в осел╕, при як╕й нав╕ть не годилося лихословити, вчиняти лайки ╕ б╕йки — «бо великий гр╕х». Кр╕м того, господиня оп╕вноч╕, одягши чолов╕чу шапку ╕ взявши горня та хл╕б, йшла до джерела, трич╕ занурювала посудину у воду ╕, наповнивши ущерть, верталася до хати, змащувала мокрою м’якишкою чоло присутн╕м, приказувала: — Абисьте були так╕ величн╕, як святий Василь! П╕сля цього клала в посудину з водою ср╕бн╕ монети, а вдосв╕та, коли д╕тлахи збиралися на пос╕вання, давала вмитися ц╕лющою джерелицею — «аби велися грош╕ протягом року». В╕д Р╕здва ╕ до Васил╕в не годилося зам╕тати хати та виносити з не╖ см╕ття. Це пов’язували з тим, що впродовж тижня до осел╕ повертаються добр╕ духи-пок╕йники, як╕ п╕сля свято╖ вечер╕ розм╕щаються на покут╕ б╕ля Д╕духа та Снопа-раю, а також на с╕н╕, яким притрушують дол╕вку; ось чому, щоб не винести разом ╕з см╕ттям «дол╕-щастя», люди й не зам╕тали осель. Оп╕вноч╕ селяни виходили на подв╕р’я слухати, як Новий р╕к проганя╓ старого. Найуважн╕ш╕ можуть почути лайку м╕ж ними: старий р╕к хоче забрати ╕з собою все, а новий намага╓ться в╕ддати лише «лихе». П╕сля цього господар, зайшовши в хату, пов’язував солому та с╕но в три в’язанки; одну н╕с до клун╕, а решту на подв╕р’я та в садок (це ж робили ╕ з Д╕духом). П╕дпаливши ╖х — а сюди скидали й см╕ття в╕д уперше заметено╖ хати — дим спрямовували так, щоб в╕н обкурював фруктов╕ дерева — «аби добре родили в новому роц╕ ╕ не побив ╖х мороз». Уноч╕ напередодн╕ Васил╕в, як уже прижухало вогнище, йшли в садок — переважно д╕ти — ╕ роз╕грували ц╕каву сценку. Д╕вчинка вилазила на дерево, яке погано родило, а хлопчик у батькових чоботях та шапц╕ розмахував сокирою. — Не рубай мене, буду вже родити! — ╕м╕тувала жал╕сливим голосом деревини сестриця. — Н╕, зрубаю! — лякав братик. — Чому не родило минулого л╕та? — Поб╕йся Бога, не рубай! Я вже вродю... — А я зрубаю ╕ нове висаджу! — Останн╕й раз прошу: не рубай, ось побачиш, як вродю цього року! — Ну, гаразд, гляди ж мен╕, — погрожував сокирою юний господар. - Не защедриш цього л╕та, то наступного обов’язково зрубаю! Так учинивши з ус╕ма деревами, нарешт╕ ╖х п╕дв’язували житн╕ми чи з с╕на перевеслами. В родинах, де не було д╕тей, под╕бний д╕алог в╕дтворювали чолов╕к ╕ дружина. Непом╕тно пуст╕ли околи, але ненадовго. Як т╕льки зак╕нчувалися «латки» — сп╕льна вечеря, яку справляла молодь на отриман╕ в╕д коляд та маланкування на╖дки, — селом знову розголошувалася мелозвука: д╕вчата йшли ворожити, а хлопц╕ тим часом красти в них ворота, брами чи, нав╕ть, кор╕в та коней. Якщо господар не зум╕в уберегти сво╓ господарство, то мусив в╕дкупитися могоричем за потрату; натом╕сть, якщо парубки уп╕йман╕ на гарячому, вже вони зобов’язувалися причащати власника осел╕. Так тривало до самого ранку. З першими пром╕нцями починали спалювати Д╕дух╕в, опов╕щаючи в такий спос╕б, що настав Новий р╕к. З приходом Васил╕в починалися нов╕ обрядод╕йства. Оск╕льки, за ╓вангельським ученням, у цей день Христов╕ зробили «обр╕зання», то не годилося н╕чого р╕зати. Але, очевидно, найц╕кав╕шими були новор╕чн╕ зас╕вання осель зб╕жжям. Це пов’язано з тим, що Василь ╓ покровителем землеробства. У тих селах, де була церква, зас╕вали п╕сля ранково╖ в╕дправи, а де не було — здосв╕та. Батьки будили сво╖х син╕в (традиц╕йно зас╕вали т╕льки хлопчики, а д╕вчатка лише щедрували напередодн╕). Зодягшись у святкове вбрання, д╕тлахи брали спец╕ально виплетену рукавицю, наповнювали ╖╖ житн╕м чи пшеничним зерном ╕, ставши перед образами, зас╕вали спочатку власну оселю: — На щастя, на здоров’я! Роди, Боже, жито, пшеницю ╕ всяку пашницю. Будьте здоров╕ з Новим роком та з Василем! Батьки ощедрували юних пос╕вальник╕в гр╕шми, ╕ тод╕ вони, починаючи з крайньо╖ хати, обб╕гали сус╕дськ╕ осел╕. Кожен намагався щонайпершим зас╕яти й отримати найкращий подарунок. Тим, хто сп╕знювався, давали лише млинц╕ та пироги. В╕дтак за д╕тьми б╕гали т╕чки пс╕в, яких п╕дгодовували пос╕вальники. Найпох╕дн╕шою була така зас╕ваночка:
Ходе ╤лля на Василя, Несе пугу метяную. Туди махне ╕ сюди махне: У пол╕ ядро, а вдома добро. Зроди, Боже, жито, пшеницю, Усяку пашницю!
Перших пос╕вальник╕в господиня садовила на пороз╕ й роззувала, щоб «вдома краще кури неслись», а господар тим часом ╕шов з коцюбою до с╕дала ╕ згонив курей, аби «починали скор╕ше нестись». Якщо д╕ти зас╕вали удосв╕та, то вдень це робили доросл╕, одв╕дуючи одне одного. При цьому була одна в╕дм╕нн╕сть - зерном не зас╕вали оселю, а потрушували господар╕в, приказуючи:
С╕йся, родися, жито, пшениця, всяка пашниця, На щастя, на здоров’я та на Новий р╕к, Щоб уродило краще, як тор╕к, - Конопл╕ п╕д стелю, а льон до кол╕на, Щоб у вас, хрещених, голова не бол╕ла. Будьте здоров╕ з Новим роком. Дай, Боже!
Обряд новор╕чного зас╕вання перейшов ╕з дохристиянських в╕рувань, адже наш╕ далек╕ пращури в╕дзначали новол╕тування весною - напередодн╕ пос╕ву зернових. Тому переважна б╕льш╕сть символ╕в ╕ д╕йств зберегла прадавн╓, дайбозьке кор╕ння. П╕д цю пору «сонце повертало на л╕то, а зима на мороз». Тому з Василевим днем суголосн╕ численн╕ присл╕в’я:
Васил╕в веч╕р дода╓ дня на курячу н╕жку. На Василя веч╕р в╕дьми крадуть м╕сяць. На Новий р╕к прибува╓ дня на барана ск╕к. На Новий р╕к погода — буде в пол╕ урода. Старий р╕к у ноги — Новий у пороги. З книги Василя Скурат╕вського «СВЯТВЕЧ╤Р».
На фото: 2003 р╕к. Василь Скурат╕вський в редакц╕╖ «КС». У грудн╕ 2005-го Василя Тимоф╕йовича не стало... Фото В. КАЧУЛИ.
"Кримська Свiтлиця" > #2 за 12.01.2007 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4378
|