"Кримська Свiтлиця" > #23 за 02.06.2006 > Тема "Українці мої..."
#23 за 02.06.2006
"КРИМСЬКА СВ╤ТЛИЦЯ" В ЦЕНТР╤ ╢ВРОПИ!
Серг╕й ЛАЩЕНКО.
Неодноразово у мене виникало непереборне бажання особисто познайомитись ╕з кожним нашим передплатником з "материково╖" Укра╖ни. Все-таки у них дещо ╕нша мотивац╕я вибору, ╕нша точка зору на багато явищ, ан╕ж у перес╕чного кримчанина. Здавалося б, "Кримська св╕тлиця" зовс╕м не ╓ обов'язковою на ╖хньому робочому стол╕, та й ранкову каву можна пити, переглядаючи свою, м╕сцеву газету. Що знаходять ц╕ люди у "Кримськ╕й св╕тлиц╕"? Якими вони ╓? Чим живуть люди ╖хнього рег╕ону? Час в╕д часу серед нашого читацького загалу "засв╕чуються" яскрав╕, надзвичайно ц╕кав╕ особистост╕. ╤ талановит╕, ╕ надзвичайно працездатн╕, ╕ комун╕кабельн╕, й головне - небайдуж╕. ╤ ще пом╕тив: вс╕х "материкових" передплатник╕в об'╓дну╓ любов до Укра╖ни. Найчаст╕ше вона гармон╕йно по╓дну╓ться ╕з любов'ю до сво╓╖ м╕сцини, або, як прийнято казати, - до сво╓╖ мало╖ Батьк╕вщини. Саме такою людиною ╕ ╓ Микола Михайлюк з Рахова. Син зелених г╕р ╕ дзв╕нких поток╕в, та ще й мешка╓ у сам╕с╕нькому центр╕ ╢вропи. Як в╕домо, географ╕чний ╖╖ центр знаходиться б╕ля Рахова. Ще в часи Австро-Угорщини тут установлено мемор╕альний знак. А незалежна Укра╖на ╕ соб╕ поступово розбудову╓ цей шматочок земл╕. Нав╕ть пошта ╓, хоча люди тут ╕ не живуть. Проте кожен турист, напевно, мр╕╓ послати р╕дним лист╕вку з "центру ╢вропи". От ╕ п╕шла м╕сцева влада назустр╕ч таким мандр╕вникам. Дорога з╕ Львова на Рах╕в вража╓ сво╓ю красою. Особливо в серц╕ Карпат. Уяв╕ть: внизу спека, трохи вище - цв╕туть сади, а найвищ╕ вершини г╕р - т╕ взагал╕ виблискують плямами сн╕г╕в. Там зима т╕льки-но зустр╕ча╓ться з весною. Цей контраст не може не захоплювати! А Тиса? Красуня-Тиса, в╕чна р╕ка Гуцульщини... Сво╖м шумом вона зн╕ма╓ будь-який стрес, зм╕цню╓ нервову систему м╕сько╖ людини, та й найздоров╕шим малим гуцулятам дару╓ неабияку рад╕сть спекотного дня. Щоб побувати в центр╕ ╢вропи, треба брати квитки в сторону Д╕лового. В Д╕ловому вже прикордонна застава, ще трохи ╕ - Румун╕я. Б╕ля застави сконцентрувалася велика група турист╕в - чекають дозволу на сходження. Справа в тому, що найближча гора П╕п ╤ван знаходиться на самому кордон╕ з сус╕дньою Румун╕╓ю. П╕вденн╕ схили - румунськ╕, а п╕вн╕чн╕ - скеляст╕ ╕ надзвичайно мальовнич╕ - укра╖нськ╕. Це не найвища вершина укра╖нських Карпат, але, мабуть, найкрасив╕ша. Укра╖нськ╕ Альпи? Гуцульський Арарат? Н╕ - Фудз╕яма! Оце, мабуть, найкраще пор╕вняння. Недаремно ж туристи рвуться туди, хоч сн╕гу на вершин╕ п╕втора - два метри точно буде... А на п╕вн╕чн╕й околиц╕ села Д╕лового в мальовнич╕й г╕рськ╕й ущелин╕ вже видобувають... золото. Саме так, оте знамените, осп╕ване в роки незалежност╕ карпатське золото! В╕д одн╕╓╖ лише думки, що тут, поряд, золота копальня, трохи перехоплю╓ подих. Незвично... Микола Михайлюк - ╕деальний пров╕дник ╕ опов╕дач. А ще - ╕сторик, етнограф, пол╕тик ╕... сп╕вець р╕дно╖ Гуцульщини. О, я зда╓ться вже знаю, про що з ним говорити...
- Миколо, мо╖ знайом╕ льв╕вськ╕ лемки стверджують, що Едем знаходився на територ╕╖ Лемк╕вщини. Вони в╕дкидають припущення багатьох вчених, що рай знаходився м╕ж р╕ками Тигр ╕ ╢вфрат. - Я ╖х добре розум╕ю. Подумайте сам╕: кл╕мат тут набагато кращий, ан╕ж на Близькому Сход╕. Ледь не через кожн╕ десять метр╕в б'╓ якесь джерело. Л╕си створюють зат╕нок, забезпечують киснем. Карпати н╕коли не затоплювалися п╕д час так званого "Но╓вого потопу". Льодовик ╕ той сюди не доходив, зупинився десь п╕д Львовом. Тобто лемки не помиляються стосовно раю в Карпатах. ╤ отой ╖хн╕й тисячол╕тн╕й дуб, ╕ ╖хн╓ ставлення до нього св╕дчать про ц╕лковите занурення лемк╕в у р╕дну природу, у св╕й рай. Хоча, якщо не п╕ддаватися емоц╕ям, а спиратися на факти, то еп╕центром раю, все-таки, сл╕д вважати Гуцульщину. Тут ╕ природа красив╕ша, ╕ населення древн╕ше. У 1959 роц╕ на Буковин╕ була знайдена соп╕лка, зроблена з оленячо╖ к╕стки. ╥╖ в╕к - 150 тисяч рок╕в! А гуцули, як в╕домо, живуть в Рах╕вському район╕ Закарпаття, Вижницькому - Черн╕вецько╖ област╕, а також на ╤вано-Франк╕вщин╕ - до Косова. Знах╕дка 1959 року п╕дтверджу╓ мо╓ припущення. До того ж, ми ще й по золоту ходимо!
- Миколо, я хочу уточнити, що лемк╕вському дубов╕ не 1000, а 1200 - 1300 рок╕в. Звичка лемк╕в приходити до нього ╕ кланятися йому, наприклад, п╕сля вес╕ль говорить, напевно, про збереження дохристиянських традиц╕й? - Безумовно! Християнство, на жаль, "в╕дтина╓" в╕д нас те, що було понад тисячу рок╕в тому. Це, до реч╕, найголовн╕ший аргумент спов╕дник╕в РУНв╕ри. Я ша-ную засновника РУНв╕ри Лева Силенка за те, що в╕н в╕дкрив ╕сторичну зав╕су часу ╕ н╕би звернувся до вс╕х: "Укра╖нц╕, те, що було до 988 року, воно також наше!" Я не маю нам╕ру забувати й крихти р╕дно╖ спадщини. Х╕ба не ╓ скарбом оця наша древня п╕сня: Ой рано-рано та й зоря з╕йшла - Ой, Дажбоже, А вся родина у поле ╕шла - Ой, Дажбоже... Християнство не акценту╓ свою увагу на стосунках з природою, х╕ба що поб╕жно... Р╕д, нац╕я - теж н╕би на другому план╕. А ми, гуцули, зрослися з цими р╕ками, л╕сами, полонинами. ╤ збереження роду, сво╓╖ ╕дентичност╕ в ус╕ часи було найголовн╕шим завданням. Х╕ба що останн╕м часом процеси глобал╕зац╕╖ серйозно заторкнули Гуцульщину, особливо молодь. Чи збережуть вони наш╕ п╕сн╕? Чи зможуть засп╕вати сво╖м д╕тям: Ой, поп╕д г╕рку, поп╕д д╕бр╕вку, Дажбоже, Ой, там оре плужок - ср╕бненький колужок, Дажбоже...
- Миколо, вирази "ч╕ста", "канкр╓тна", "кароч╓" я чув уже в Рахов╕ ╕, зда╓ться, в╕д кор╕нних гуцул╕в. Отже, телебачення, а може, й зароб╕тчанство роблять свою справу. ╤дентичн╕сть нищиться. - В самому Рахов╕, на в╕дм╕ну в╕д навколишн╕х с╕л, населення дуже перем╕шане. До нас присилали спец╕ал╕ст╕в нав╕ть з Новосиб╕рська; була й школа рос╕йська з 1965 року. З╕ Сх╕дно╖ Укра╖ни ╓ багато людей. До реч╕, за час╕в угорського панування в мов╕ гуцул╕в з'явилося багато угорських блатних сл╕вець. Зм╕нилися обставини, ╕ вони кудись зникли. ╤ школа рос╕йська знову стала укра╖нською. Заслугою гуцул╕в ╓ те, що саме вони, а не держава навчили укра╖нськ╕й ╕ угорц╕в, ╕ рос╕ян, ╕ циган. Нав╕ть "сх╕дняки" у нас, на Рах╕вщин╕, "огуцулились".
- Рос╕я перем╕шувала населення в╕домо з якою метою. Мен╕ зда╓ться, що коли перем╕шу╓ться населення власне укра╖нських рег╕он╕в, то це в умовах незалежност╕ не так вже й погано. Нав╕ть невеликий в╕дсоток при╖жджо╖ ╕нтел╕генц╕╖ буде сприяти цементуванню нац╕╖, виробленню яко╖сь загальноукра╖нсько╖ ╕дентичност╕. Люди краще знатимуть особливост╕ укра╖нських рег╕он╕в, уважно придивляючись до спец╕ал╕ст╕в-"м╕грант╕в". - Не без того... Хоча ╕нколи трапля╓ться, що оц╕ "м╕гранти" на новому м╕сц╕ об'╓днуються за клановим принципом ╕ менше всього переймаються долею Укра╖ни ╕ "м╕сцевими особливостями". Дуже могли б посприяти виробленню загальноукра╖нсько╖ ╕дентичност╕ по╖здки школяр╕в, студент╕в та й дорослих у протилежн╕ рег╕они держави. Нов╕ враження, знайомства...
- Зрештою, цим уже п╕втора десятил╕ття активно займа╓ться Льв╕в, приймаючи на кан╕кулах д╕тей з╕ Сходу. Н╕, не Льв╕в - вся Галичина, та й Волинь, Р╕вненщина. Дуже сво╓часною ╓ думка про по╖здки д╕тей у зворотному на-прямку - на Сх╕д. Адже й там ╓ що подивитися: музей Дмитра Яворницького у Дн╕пропетровську, остр╕в Хортицю, Сорочинський ярмарок, Кан╕в, Крути ╕ таке ╕нше. - Так, це чудова ╕дея! До реч╕, я побував у музе╖ Яворницького ще у 1987 роц╕. Це була дуже ц╕нна по╖здка. Не так давно з'╖здив у Сорочинц╕. Мо╖ми супутниками були закарпатець Серг╕й Раховський ╕ Галина Сидорець з Ужгорода. За походженням вона "сх╕днячка" з Таращанського району Ки╖всько╖ област╕. Тож виходить, що ╖хали на ╖╖ батьк╕вщину - Наддн╕прянську Укра╖ну. А ми з Серг╕╓м були "повпредами" Гуцульщини. Розпов╕дали про св╕й рег╕он, я сп╕вав гуцульськ╕ п╕сн╕. Нас дуже тепло сприймало м╕сцеве населення, а присутн╓ на ярмарку Запор╕зьке телебачення вир╕шило зн╕мати наш гуцульський "експромт". Пот╕м мен╕ телефонували друз╕ ╕з Запор╕жжя, казали, що бачили м╕й виступ, ╖м сподобалося... А ще я був в сел╕ Богоявленському, що на К╕ровоградщин╕. Там знаходиться могила Олени Силенко - матер╕ засновника РУНв╕ри Лева Силенка. Отже, укра╖нськ╕ святин╕ ╓ в будь-якому рег╕он╕ Укра╖ни, тож по╖зди з д╕тьми п╕д час кан╕кул можуть рухатися ╕ з Заходу на Сх╕д, ╕ з П╕вноч╕ на П╕вдень. Але по╖здки на Зах╕дну Укра╖ну ще довго будуть наймасов╕шими ╕ найкраще орган╕зованими, бо вона цим уже давно займа╓ться.
- Миколо, а як сприйма╓ться "Кримська св╕тлиця" на Закарпатт╕? - Св╕й прим╕рник я приношу у штаб УНП, тож ╖╖ читають багато людей. Деяк╕ публ╕кац╕╖ викликають велику зац╕кавлен╕сть. Особисто мен╕ "Св╕тлиця" подоба╓ться тим, що вона хоч ╕ виразно патр╕отична, проте не заангажована, сто╖ть вище пол╕тичних чвар, в╕дстою╓ загально-укра╖нськ╕ ╕нтереси. В той же час деяк╕ ╕нш╕ прав╕ газети можуть допускати окрем╕ "випади" нав╕ть супроти сво╖х союзник╕в. Так, наприклад, "Укра╖на молода" допускала не завжди коректн╕ висловлювання стосовно УНП чи блоку Костенка ╕ Плюща. У "Кримськ╕й св╕тлиц╕" цього зовс╕м нема╓.
- А як сприйняли гуцули статтю Алли Петрово╖ "Кримський в╕рус нетерпимост╕"? Там ще були надрукован╕ листи с╕мферопольських школярок Ганни Кривко ╕ Олес╕ Онопр╕╓нко, яких дискрим╕нували за мовною ознакою. - Зв╕сно як - негативно. Особисто я сп╕вчуваю цим д╕тям, а з ╕ншого боку розум╕ю: без оцих перших подвижник╕в не буде н╕яких зм╕н у Криму. Нехай гартують сво╖ характери, по-╕ншому поки що не можна. Пригадую, як я навчався в Ки╖вському ╕нститут╕ культури. Т╕льки-но почалася горбачовська "в╕длига", ╕ я в╕дразу цим скористався. Вс╕ конспекти в╕в укра╖нською. Нав╕ть екзамен з рос╕йсько╖ л╕тератури складав укра╖нською. Цитував поет╕в при цьому, звичайно, рос╕йською, але з викладачем розмовляв сво╓ю р╕дною мовою. ╤, уя-в╕ть соб╕, мен╕ ставили п'ят╕рки, адже предмет я знав. Траплялися не дуже толерантн╕ викладач╕ з ╕нших предмет╕в, як╕, пом╕тивши, що конспект я веду укра╖нською, казали мен╕: - Я такого не говорил! Ведите конспект по-русски. Найб╕льш заповзятлив╕ рвали м╕й укра╖номовний конспект, наказували, щоб переписав. Я брав у друз╕в ╖хн╕ конспекти ╕... знову перекладав з рос╕йсько╖ на укра╖нську. Зрештою, на мене махнули рукою.
- Д╕йсно, на той час це було дуже см╕ливо. - Це ще н╕чого. У 1990 роц╕, коли Союз ще ╕снував, я розпалив велике багаття б╕ля Будинку культури ╕ повкидав туди прапори союзних республ╕к.
- Як? Адже тод╕ це трактувалося як державний злочин... - Вже було р╕шення про затвердження укра╖нсько╖ нац╕онально╖ символ╕ки, от мен╕ й довелося викручуватися: мовляв, не так зрозум╕в. А взагал╕-то, робив це св╕домо, по-сво╓му наближаючи День Незалежност╕ Укра╖ни.
- Виходить, Миколо, ви передбачили майбутн╓? Адже тод╕ ще могло скластися по-р╕зному... - Виходить, передбачав. Та й не т╕льки тод╕. День свого 50-л╕ття я зустр╕чав на Говерл╕. Сталося так, що мене попросили вручити булаву Ющенку. Це був 2002 р╕к, задовго до президентських вибор╕в. Коли в╕н ╕з великою групою людей п╕днявся на вершину, я п╕шов назустр╕ч, вручив булаву ╕ сказав: - Бажаю, щоб Народний Президент, нарешт╕, став оф╕ц╕йним! Ющенко тепло об╕йняв мене, прийнявши булаву: - Мене ще так н╕хто не називав...
- Виявилося, що ╕ цього разу ви передбачили майбутн╓? Як ╕ тод╕, коли вперто переписували пошматован╕ конспекти знову укра╖нською. ╤ тод╕, коли "вольовим р╕шенням" утвердили панування укра╖нсько╖ символ╕ки на Рах╕вщин╕. Може, й кримське майбутн╓ передбачите? Можете щось побажати Ганн╕ Кривко чи Олес╕ Онопр╕╓нко? - Знаю, що Бог мене бер╕г ус╕ ц╕ роки. Та й не одного мене, бо не було б тод╕ Укра╖ни. Думаю, ╕ у д╕вчат все буде добре. Нехай в╕рять у себе! Боротьба буде важкою, але ми переможемо, бо за нами - правда.
На фото: "най╓вропейськ╕ший" наш передплатник - Микола Михайлюк.
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 02.06.2006 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=3879
|