|
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 12.12.2025 > Тема "Душі криниця"
#50 за 12.12.2025
УКРА╥НСЬКИЙ «ХЛ╤Б» В УКРА╥НСЬКОМУ ДОМ╤
5 грудня в Ки╓в╕, в Укра╖нському дом╕, в╕дкрилася виставка «Хл╕б». Експозиц╕я створю╓ прост╕р, у якому буденне та урочисте проступають кр╕зь один ╕з найдавн╕ших символ╕в укра╖нсько╖ культури.
В╕д перших землеробських культур енеол╕ту до сучасност╕ роль хл╕ба розкрива╓ться через археолог╕чн╕ знах╕дки, традиц╕йн╕ знаряддя та ╕сторичн╕ документи. Зерно та хл╕б постають маркерами нашо╖ нац╕онально╖ ╕дентичност╕, св╕дками пер╕од╕в звитяги, утиск╕в ╕ боротьби за свободу – житт╓вою опов╕ддю про торжество людсько╖ ст╕йкост╕ й г╕дност╕.
Щоб винайти хл╕б, людству знадобилося набагато б╕льше часу, н╕ж пройшло в╕д зведення ╓гипетських п╕рам╕д до винайдення автомоб╕ля.
Виставка розкрива╓, зокрема, еволюц╕ю експорту зерна з укра╖нських земель.
Уже в античну добу земл╕ П╕вн╕чного Причорномор’я були важливим центром землеробства й торг╕вл╕.
В Рус╕ зб╕жжя залишалось одним ╕з головних товар╕в у зовн╕шн╕й торг╕вл╕. З родючих земель Подн╕пров’я та п╕вденних степ╕в зерно доправляли водними шляхами – насамперед в╕домим маршрутом «╕з варяг у греки» - до В╕зант╕╖ та чорноморських м╕ст.
У ХV╤ – ХV╤╤ стол╕ттях укра╖нське зерно стало важливим товаром м╕жнародно╖ торг╕вл╕. Пшеницю, вирощену на Под╕лл╕, Волин╕ та Ки╖вщин╕, транспортували р╕чковими шляхами до балт╕йських порт╕в – Гданська та Кен╕гсберга, а зв╕дти в╕дправляли до кра╖н Зах╕дно╖ ╢вропи.
У козацьку добу активно використовували чорноморськ╕ маршрути: попри конфл╕кти з Османською ╕мпер╕╓ю, запорозьк╕ козаки продавали зерно через посередник╕в або нелегально, переправляючи його через лимани та прибережн╕ поселення.
У ХV╤╤╤ – Х╤Х стол╕ттях розкв╕тло чумацтво – особливий вид д╕яльност╕ мандр╕вних торг╕вц╕в ╕ перев╕зник╕в. Основними напрямками були порти Чорного та Азовського мор╕в, куди везли зерно, буд╕вельн╕ матер╕али та ╕нш╕ товари, а на зворотному шляху - с╕ль ╕ рибу для внутр╕шн╕х кра╖в. З поширенням зал╕зниць чумацький промисел поступово занепав, але залишив значний сл╕д у господарськ╕й ╕ культурн╕й традиц╕╖ Укра╖ни – у народних п╕снях, звичаях, ремеслах ╕ мов╕.
У друг╕й половин╕ Х╤Х стол╕ття укра╖нськ╕ чорноземи перетворили Рос╕йську ╕мпер╕ю на одного з головних виробник╕в та експортер╕в зерна в ╢вроп╕. Порти Одеси, Микола╓ва, Херсона, Бердянська, згодом Мар╕уполя й Феодос╕╖ стали центрами торг╕вл╕. Масове розорювання ц╕линних степ╕в дало рекордн╕ врожа╖, а «одеське зерно» стало брендом, в╕домим в ╢вроп╕.
Розвиток зерноторг╕вл╕ стимулював розбудову зал╕зниць ╕ водних шлях╕в. Наприк╕нц╕ Х╤Х стол╕ття на Дн╕пр╕ курсували сотн╕ пароплав╕в, головним вантажем яких було зерно й борошно. Активн╕сть експорту спонукала до масштабних про╓кт╕в – в╕д поглиблення Керченсько╖ протоки до ╕де╖ шлюзування дн╕провських порог╕в, яку, однак, заблокував м╕н╕стр ф╕нанс╕в С. В╕тте.
Попри все, укра╖нське зерно продовжувало надходити до ╢вропи, Близького Сходу та Аз╕╖, завойовуючи нав╕ть ринки ╢гипту, Туреччини, ╤рану, Китаю ╕ Япон╕╖ та закр╕плюючи за Укра╖ною статус житниц╕ ╢вропи.
Посередники ман╕пулювали ц╕нами, а п╕д час перевезення зерно часто втрачало як╕сть, що робило його менш конкурентним. Через це селяни були змушен╕ швидко ╕ дешево продавати врожай. Приписуван╕ м╕н╕стру ф╕нанс╕в ╤вану Вишнеградському слова – «Сам╕ не до╖мо, а вивеземо» точно передавали колон╕альний характер економ╕чно╖ пол╕тики «голодного експорту»», насл╕дки яко╖ згодом проявляться у трагед╕╖ Голодомору.
У радянський пер╕од торг╕вля зерном була повн╕стю централ╕зована: держава визначала обсяги, маршрути та ц╕ни. Основними шляхами залишалися зал╕зниц╕ та чорноморськ╕ порти – Одеса, Микола╖в, Херсон, - зв╕дки зерно вирушало до Середземного моря.
Укра╖нську пшеницю постачали переважно до кра╖н соц╕ал╕стичного табору: Сх╕дно╖ Н╕меччини, Польщ╕, Чехословаччини, Куби.
З╕ здобуттям незалежност╕ Укра╖на швидко повернулася на св╕тов╕ ринки. Якщо у 2010 роц╕ за кордон вивозили близько чверт╕ врожаю пшениц╕, то в 2020 роц╕ – вже 70% (понад 20 м╕льйон╕в тонн). Експорт зр╕с у 4,2 раза, частка пшениц╕ у структур╕ зовн╕шньо╖ торг╕вл╕ досягла 7%.
Укра╖на вв╕йшла до п’ят╕рки пров╕дних експортер╕в св╕ту, поступаючись лише Рос╕╖, США, Канад╕ та Франц╕╖. Найб╕льшими ╕мпортерами стали ╢гипет, ╤ндонез╕я та Бангладеш.
Завдяки по╓днанню родючих чорнозем╕в, наукових ╕нновац╕й ╕ самов╕ддано╖ прац╕ укра╖нських аграр╕╖в нав╕ть в умовах в╕йни з╕бран╕ врожа╖ дозволяють повн╕стю задовольнити внутр╕шн╕ потреби в зб╕жж╕.
Повномасштабна в╕йна зм╕нила географ╕ю торг╕вл╕: через блокаду чорноморських порт╕в експорт перем╕стився до порт╕в Дунаю та на сухопутн╕ маршрути через ╢С, що фактично в╕дродило давн╕ р╕чков╕ шляхи. Для стаб╕л╕зац╕╖ постачання було створено Чорноморський зерновий коридор п╕д ег╕дою ООН ╕ Туреччини, який дозволив уникнути деф╕циту продовольства в багатьох кра╖нах.
П╕сля завершення д╕╖ ╕н╕ц╕ативи Укра╖на розвинула власн╕ морськ╕ маршрути та започаткувала програму Grain from Uhraine, що безплатно постача╓ пшеницю до найб╕льш уразливих рег╕он╕в Африки та Аз╕╖.
Попри в╕йну, у 2024-2025 роц╕ Укра╖на експортувала майже 13 м╕льйон╕в тонн пшениц╕. Укра╖нське зерно й надал╕ залиша╓ться важливим чинником св╕тово╖ продовольчо╖ безпеки.
На виставц╕ представлено ╕ експонати, як╕ показують трагед╕ю Голодомору та його вплив на св╕дом╕сть укра╖нц╕в, яким пощастило вижити. Розпов╕дь Тетяни Корчинсько╖ про свою бабусю Над╕ю Петр╕вну Солошенко: «На ╖╖ долю випало багато траг╕чних под╕й, але до само╖ смерт╕ вона боялася щось розпов╕дати про себе ╕ вчила внук╕в н╕кому н╕чого не казати.
До 80-х рок╕в разом ╕з д╕дусем вони сушили сухар╕ й закривали ╖х у банки, оновлюючи вм╕ст по черз╕, одна за одною, а в закоркованих пляшках з-п╕д шампанського збер╕гали «на чорний день» цукор. Вони боялися всього: ╕ голоду, ╕ репрес╕й, ╕ того, що хтось ╕з сус╕д╕в чи знайомих донесе на них.
М╕й д╕дусь Степаан Миронович Солошенко був ветераном в╕йни. Напередодн╕ 40-р╕ччя Дня Перемоги мама сказала, що п╕де до м╕ськвиконкому й попросить, щоб йому провели телефон. Д╕дусь спершу н╕чого не в╕дпов╕в, а пот╕м сказав: «Н╕чого не роби, бо почнуть копати, згадають, що я «ворог народу», «розтратник державного майна» - мен╕ вже все одно, а от тоб╕ можуть життя поламати…»
П╕д час Голодомору йому було рок╕в 16-17. Родина пухла з голоду. П╕сля збирання зернових в╕н назбирав на пол╕ залишен╕ зернинки й прин╕с пригорщу додому. За це його в╕дправили до табору, а вже зв╕дти на в╕йну…»
Серед експонат╕в виставки фотокоп╕╖ ун╕кально╖ крим╕нально╖ справи Олекс╕я Сорок╕на. Це ╓дина виявлена на сьогодн╕ крим╕нальна справа, в як╕й речовим доказом були шматки хл╕ба час╕в Голодомору. Чолов╕к стверджував, що збер╕гав ╖х як пам'ять про пережитий голод, щоб розпов╕сти про нього доньц╕. Шматки хл╕ба були загорнут╕ у дв╕ записки.
«Тут збер╕га╓ться зразочок хл╕ба, який ╖ли селяни навесн╕ 1932 року. Ми, кияни, поки ще ма╓мо хл╕б ╕ пор╕вняно не пухнемо з голоду, хоча недо╖да╓мо страшно. Який страшний голод! Зразочок селянського хл╕ба до цього додаю. Склад цього хл╕ба мен╕ нев╕домий. Це зразочок для нашого повчання», - йшлося в записц╕ 1932 року.
Ц╕ фрагменти хл╕ба стали «речовими доказами» у справ╕ проти 64-р╕чного Сорок╕на, регента хору Байкового кладовища, звинуваченого в «антирадянськ╕й аг╕тац╕╖» та заарештованого вл╕тку 1941 року.
Св╕дком укра╖нських трагед╕й став, зокрема, фотограф Марко Зал╕зняк. У 1905 роц╕ в╕н, 12-р╕чний хлопчик ╕з невеликого села в Бахмутському пов╕т╕ на Донеччин╕, замовив соб╕ за наколядован╕ на Р╕здво грош╕ фотоапарат. Фотограф╕╓ю захопився надовго: на полях Першо╖ св╕тово╖ в╕йни в╕н був не т╕льки солдатом, але ╕ фотокореспондентом, а в 1929-32 роках працював фотографом в археолог╕чн╕й експедиц╕╖ Дмитра Яворницького, збираючи для нього етнограф╕чн╕ матер╕али. Багато фотографував ╕ життя свого села.
Родина Зал╕зняка вижила в Голодомор тому, що Марков╕ вдалося обм╕няти сво╖ во╓нн╕ нагороди з Першо╖ св╕тово╖ на два пуди хл╕ба й забрати д╕тей з р╕дного хутора на буд╕вництво заводу, де чолов╕к працював за хл╕бн╕ картки.
П╕сля смерт╕ Стал╕на на зворот╕ багатьох св╕тлин, зроблених у 1930-х, Марко Зал╕зняк написав коментар╕, що описують контекст задокументованих под╕й. Один ╕з них: «П╕д час обшуку було знайдено приховане зерно в Пантелеймона ╢мця. Голова гнобив найкращого хл╕бороба району (╢мця) за присутност╕ начальника НКВД, який, як завжди, сказав: «Зн╕май, Зал╕зняк, нам шк╕дник╕в». Пантелеймона в╕дправили на Соловки ╕ в╕н загинув у б╕льшовицькому концтабор╕.
Частина фотоарх╕ву Марка Зал╕зняка збер╕га╓ться в ╤сторичному музе╖ Покровська – м╕ста, яке вже понад п╕втора року активно протисто╖ть в╕йськов╕й агрес╕╖ рос╕ян.
Виставка також розпов╕да╓ про календарн╕ землеробськ╕ обряди, про пов’язан╕ з хл╕бом звича╖ надазовських грек╕в, кримських татар ╕ ╓вре╖в-ашкеназ╕ – народ╕в, що здавна живуть в Укра╖н╕ поруч ╕з укра╖нцями.
Автори виставки стверджують: «Хл╕б став символом безперервност╕ життя та вза╓мозв’язку людини з природою».
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 12.12.2025 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=27494
|