|
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 31.10.2025 > Тема "Душі криниця"
#44 за 31.10.2025
КАЗИМИР МАЛЕВИЧ ╤ УКРА╥НСЬКИЙ ТКАНИЙ РУШНИК
Музей ╤вана Гончара в Ки╓в╕ започаткував новий виставковий про╓кт «Авангард. Витоки», який реал╕зу╓ться в межах фестивалю «AVANT-GARDE KYIV FEST 2025”. Це нам╕р показати, як укра╖нське народне мистецтво впливало на формування нових мистецьких теч╕й авангардизму, що виникли наприк╕нц╕ Х╤Х – початку ХХ стол╕ть, ╕ були скерован╕ на руйнування традиц╕йних художн╕х закон╕в ╕ форм заради створення нових. Заплановано сер╕ю виставок, кожну з яких буде присвячено одному з вид╕в народного мистецтва, що виявився у творчост╕ в╕домих укра╖нських художник╕в-авангардист╕в.
Укра╖нське народне мистецтво завжди було ╕ залиша╓ться невичерпним джерелом натхнення для профес╕йних митц╕в. Його мотиви, символи та ритми в╕зерунка збер╕гають архетипи св╕тогляду укра╖нц╕в, уособлюють гармон╕ю земного й небесного, по╓днання повсякденного й в╕чного. Цей код, зашифрований у народних рукотворних речах, в╕дчутно вплинув на формування творчих пошук╕в художник╕в-авангардист╕в початку ХХ стол╕ття, як╕ зверталися до традиц╕й не як до минулого, а як до джерела нових ╕дей, де в╕зуальна простота по╓дну╓ться з глибоким символ╕змом. Першу виставку “Укра╖нський тканий рушник» сер╕╖ «Авангард. Витоки» присвячено всесв╕тньо в╕домому укра╖нському художнику-новатору Казимиров╕ Малевичу – одному ╕з засновник╕в супрематизму та кубофутуризму. В «Автоб╕ограф╕чних записках» К. Малевич писав: «Ус╕ мистецтва майстр╕в-селян, вив╕сочник╕в та ╕конописц╕в були для нас правильними, ╕ всю цю установку в╕льно╖ емоц╕йно╖ творчост╕ ми ставили нав╕ть в основу сезанн╕зму, куб╕зму та футуризму». Народжений у Ки╓в╕ та вихований у середовищ╕ укра╖нсько╖ культури, в╕н в╕дчув силу народно╖ образност╕ ще з дитинства: у розписах хат, у вишивках ╕ рушниках, у кольоров╕й естетиц╕ народних ╕кон. Ц╕ образи стали основою для його мистецького експерименту. В ранн╕х «селянських циклах» Малевич створю╓ узагальнен╕ образи селян, сповнен╕ ритм╕ки та символ╕зму, що перегукуються з композиц╕йними р╕шеннями тканих рушник╕в, розма╖то представлених на виставц╕. Червон╕, чорн╕ та б╕л╕ смуги, як╕ дом╕нують у народному ткацтв╕, в╕н перетворив у знаков╕ по╓днання кольор╕в, що згодом стали основою супрематизму. Геометричн╕ орнаменти рушник╕в, що символ╕зували порядок св╕ту, в його творчост╕ набули вигляду «чистих форм», здатних передавати косм╕чний ╕ духовний вим╕р мистецтва. Художник зазначав: «Вся моя творч╕сть була под╕бна до ткача, який тче дивовижну фактуру чисто╖ тканини, з т╕╓ю лише р╕зницею, що я ц╕й чист╕й мальовнич╕й тканин╕ надавав форму, що виплива╓ з емоц╕йно╖ потреби та якостей мальовничих, але не ╕нших».
На виставц╕ експону╓ться близько сотн╕ тканих рушник╕в з фонд╕в Музею ╤вана Гончара, виготовлених селянами в Х╤Х – перш╕й половин╕ ХХ стол╕ть на Ки╖вщин╕, Черн╕г╕вщин╕, Житомирщин╕, Полтавщин╕, Сумщин╕ та ╕нших областях Укра╖ни. Б╕льш╕сть ╕з них виконан╕ в традиц╕йних кольорах – червоному, чорному й б╕лому, що чергуються у р╕зн╕й ритм╕ц╕ та ширин╕ смуг. Також представлено ткан╕ рушники, оздоблен╕ геометричними та рослинними орнаментами.
Особливу увагу привертають зразки рушник╕в, в╕днайден╕ ╤ваном Гончарем у селах Чорнобильського району ще до авар╕╖ на ЧАЕС у 1960 – 1970-х роках, як╕ ╓ не лише мистецькими артефактами, а й пам’ятками зниклого культурного середовища.
Народне мистецтво стало живильним грунтом для творчих пошук╕в митця. Народн╕ тканини та авангардн╕ полотна перегукуються м╕ж собою мовою форми й кольору, доводячи, що глибинна традиц╕я може стати основою для найсм╕лив╕ших мистецьких ╕нновац╕й.
На виставц╕ також представлено цитати ╕з спогад╕в Малевича, де в╕н св╕дчить про вплив на нього укра╖нсько╖ народно╖ культури.
Виставка ╓ св╕дченням того, що Казимир Малевич – не т╕льки постать ╓вропейського масштабу, а й митець глибоко вкор╕нений у народну культуру Укра╖ни.
Кураторами виставки виступили Петро Гончар, Олександра Сторчак ╕ Тетяна Пошивайло.
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 31.10.2025 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=27389
|