Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4596)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4286)
Українці мої... (1717)
Резонанс (2367)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1462)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (255)
Бути чи не бути? (476)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (282)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«МИ СОТНЕЮ П╤ШЛИ НА НЕБО…»
20 лютого Укра╖на в╕дзнача╓ День Геро╖в Небесно╖ Сотн╕…


КРИМ – УКРА╥НА!
У День Соборност╕ актив╕сти розповсюдили прив╕тання з р╕зних м╕ст Криму…


У ЦЬОМУ СЛОВ╤ – «РАЗОМ» – ПРИХОВАНА СИЛА УКРА╥НЦ╤В
Звернення Володимира Зеленського з нагоди Дня Соборност╕ Укра╖ни.


ФОТОВИСТАВКА УКРА╥НЦЯ ╤ АМЕРИКАНЦЯ
Ц╕ фотограф╕╖ демонструють мужн╕сть, ст╕йк╕сть ╕ в╕ддан╕сть людей…


ЧОМУ КУЛЬТУРА МА╢ СТАТИ СКЛАДОВОЮ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ БЕЗПЕКИ УКРА╥НИ?
Рос╕я намага╓ться стерти нашу ╕дентичн╕сть, але кожна п╕сня, кожна картина, кожна книга доводять,...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 28.03.2025 > Тема "Ми єсть народ?"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#13 за 28.03.2025
БЕЗВОЛЬНА ЛЮДИНА ╤ БЕЗВОЛЬНА НАЦ╤Я ЗАВЖДИ ШУКАЮТЬ СОБ╤ «ОП╤КУНА»

Чи потр╕бно нам вивчати риси нац╕онального характеру? Чи все в укра╖нському нац╕ональному характер╕ можна вважати позитивним, ╕ чи варто викор╕нювати певн╕ риси? Враховуючи, що нац╕ональний характер ╓ ц╕нн╕стю укра╖нсько╖ нац╕╖, то лог╕чним ╓ те, що саме в╕н форму╓ у св╕домост╕ в╕дчуття спор╕дненост╕ людини з ╕ншими представниками нац╕╖.

 Характер нац╕╖ ╕ характер людини

 Нам, укра╖нцям, ╕сторично випали важк╕ випробування, тож питання «бути чи не бути» для нас не просто риторичне запитання. Не просто вижити в ц╕й запекл╕й боротьб╕, яку веде укра╖нська нац╕я проти рашист╕в, а й сво╖м геро╖чним чином виплекати нове покол╕ння укра╖нц╕в. Над питанням, як вишколити характер юн╕, як╕й розбудовувати Укра╖ну в майбутньому, замислювалися в╕дом╕ громадськ╕ д╕яч╕, педагоги. Нин╕, в час випробувань, коли п╕д загрозою виживання ц╕ло╖ нац╕╖, питання формування характеру у молодого покол╕ння ма╓ бути визначальним. Професор Омелян Вишневський у пос╕бнику «Теоретичн╕ основи сучасно╖ укра╖нсько╖ педагог╕ки» питанню формування характеру прид╕ляв надзвичайно важливу роль, посилаючись на спадщину видатного педагога Григор╕я Ващенка. Саме пер╕од юнацтва, коли в╕дбува╓ться ╕нтенсивне становлення, «кристал╕зац╕я», Григор╕й Ващенко називав найзм╕стовн╕шим.

 Гартування до дорослого життя неможливе без формування вол╕, наголошував Григор╕й Ващенко. Дуже часто доросл╕ намагаються ус╕ляко вберегти д╕тей в╕д труднощ╕в, дбаючи виключно про комфортн╕ умови життя. Ут╕м, стверджу╓ Григор╕й Ващенко, перешкоди на шляху кожно╖ людини неминуч╕, але не треба цього лякатися. Варто боятися ╕ншого – безконфл╕ктного, «гладкого» життя, що робить людину безхарактерною та безвольною. «Гонитва за щастям ╕ насолодою, - писав Омелян Вишневський, - робить людину рабою ╕ жертвою випадку. Щастя-нещастя, удач╕-невдач╕ для людини в╕ри ╕ чину – як права ╕ л╕ва рука. Вона не хита╓ться з боку в б╕к, а йде вперед до чогось б╕льшого, не нар╕каючи». З настанови бути д╕╓вим, вольовим та дисципл╕нованим форму╓ться характер людини, а в╕дтак ╕ характер нац╕╖. ╤ тут важливо, як писав Григор╕й Ващенко, уникати безц╕льного життя. Послухаймо педагога Григор╕я Ващенка, адже для формування вольового характеру так важливо гартувати волю. Тож недаремно Григор╕й Ващенко писав про в╕дсутн╕сть високо╖ мети як чинника формування безхарактерност╕. Натом╕сть людина, яка наповню╓ сво╓ життя ц╕нностями, в╕рить у свою силу ╕ свою перемогу. «Таких людей не зупинять жодн╕ перепони, - писав Григор╕й Ващенко, - саме тому, що це ц╕л╕сн╕ натури. Вс╕ ╖х властивост╕, як ф╕зичн╕, так ╕ псих╕чн╕, ╓ орган╕чною ц╕л╕стю, в центр╕ яко╖ сто╖ть висока мета».

 Ут╕м, щоб досягати т╕╓╖ високо╖ мети, потр╕бно мати ╕ знання, ╕ мотивац╕ю, ╕ розум╕ння того, нав╕що взагал╕ нам вишколювати той нац╕ональний характер? Здавалося б, йдеться про реч╕ хоча й корисн╕, але ц╕лком в╕д╕рван╕ в╕д реального життя. Ут╕м, теор╕я ╕ практика тут не лише переплетен╕ м╕цно. В╕йна трива╓, але браку╓ вже того п╕дйому, патр╕отизму, завзятост╕, як було на початку повномасштабного вторгнення. Тривожн╕ новини, якими так рясн╕╓ ╕нформац╕йний прост╕р останн╕м часом, наштовхують на риторичне питання: а чи все робиться для того, аби ми були г╕дн╕ пам’ят╕ наших геро╖в?

 Школення вол╕ ╕ виховання характеру

 Такими во╖нами може пишатися кожна нац╕я, та чи можемо впевнено говорити про те, що зроблено все, аби юне покол╕ння той геро╖чний чин сприймало ус╕м серцем? Все част╕ше чита╓мо про те, що рос╕йськ╕ спецслужби через соц╕альн╕ мереж╕ вербують неповнол╕тн╕х укра╖нц╕в, пропонуючи швидкий зароб╕ток. Об╕цяють грош╕ за п╕дпален╕ автомоб╕л╕, адм╕н╕стративн╕ буд╕вл╕, електроп╕дстанц╕╖. Об╕цянки про «золот╕ гори», наче ╕ржа, роз’╖дають ще не зм╕цн╕л╕ душ╕. ╤, здавалося, кого тут обвинувачувати, до кого апелювати? А тим часом ╤нтернет вибуха╓ дивним в╕део, на якому учн╕ насм╕хаються з в╕йськовослужбовця, який прин╕с пов╕стку. Напевно, то були нащадки тих самих ухилянт╕в, як╕ с╕ють в дитяч╕ душ╕ зерна знев╕ри ╕ розбрату, бо пафосн╕ промови – то не про патр╕отичне виховання. ╤ ц╕ сам╕ юн╕ душ╕ чудово в╕дчувають фальш ╕ блюзн╕рство. На словах «Героям слава», а насправд╕ – брак вол╕, чест╕ й г╕дност╕. ╤ хто згада╓ про настанови укра╖нських пол╕тик╕в, педагог╕в, ф╕лософ╕в, як╕ надзвичайно велику увагу прид╕ляли формуванню нац╕онального характеру, наголошуючи як на позитивних, так ╕ негативних сторонах? Чи в╕дом╕ широкому загалов╕ прац╕ Миколи Костомарова, Дмитра Чижевського, В’ячеслава Липинського, Володимира Ян╕ва, ╢вгена Онацького, Григор╕я Ващенка?

 У сво╖х роботах автори порушують питання формування укра╖нського нац╕онального характеру, наголошуючи на ╖х сильних та слабких сторонах. П╕дкреслюючи емоц╕йн╕сть укра╖нц╕в, ╖хню схильн╕сть до жертовност╕ в оборон╕ краю, р╕зн╕ автори вид╕ляють ╕ негативн╕ риси нашого характеру, як╕ заважають, коли йдеться про державницьк╕ ╕нтереси. Виступаючи на Першому укра╖нському нац╕ональному конгрес╕ (1935 р╕к), Роман Б╕линський наголошував: «Коли йдеться про так╕ особлив╕ прикмети характеру, як активн╕сть, легк╕сть, посл╕довн╕сть, р╕шуч╕сть, витривал╕сть, точн╕сть, то тут важливу роль в╕д╕гра╓ волевий чинник, який у нас, укра╖нц╕в, не дуже розвинутий. Людей неперес╕чно зд╕бних досить у нас, та т╕ зд╕бност╕ страшно часто марнуються через слабку волю. Легше знайти у нас людину здатну до одноразово╖ самопожертви, н╕ж до др╕бно╖, але пост╕йно╖ напруги… Тому школення вол╕ ╕ виховання характеру вважаю справою незвичайно╖ ваги…» На цьому ж конгрес╕ детально анал╕зував укра╖нський характер Яким Ярема. В╕н зробив наголос на ╕нтровертност╕, а в╕дтак на егоцентризм╕ укра╖нсько╖ натури. На думку Якима Яреми, егоцентризм заважа╓ господарським усп╕хам, ╕ це створю╓ проблеми для розвитку держави. Зв╕дки ж кор╕ння укра╖нсько╖ вдач╕, ╕ чому досл╕дники присвятили вивченню цього питання ст╕льки уваги? Професор ╢вген Онацький писав про укра╖нську емоц╕йн╕сть, посилаючись на прац╕ ╕нших досл╕дник╕в. Якщо Дмитро Чижевський убачав в укра╖нськ╕й емоц╕йност╕ б╕льше позитивних момент╕в, то В’ячеслав Липинський бачив швидше недол╕ки: «Надм╕рна чутлив╕сть (при пропорц╕йно слабк╕й вол╕ та ╕нтел╕гентност╕) поясню╓ться наша легка запальн╕сть ╕ скоре охолоджування; поясню╓ться також дражлив╕сть на др╕бниц╕ ╕ байдуж╕сть до д╕йсно важливих речей, яких розр╕зняти в╕д др╕бниць не вм╕╓мо. Увага наша, не керована волею та розумом, увесь час розпорошу╓ться п╕д впливом нових емоц╕йних подразнень, шо нищать попередн╕. Досить, наприклад, подразнити чиюсь др╕бну амб╕ц╕ю або др╕бне хот╕ння, аби в╕н забув про ╕деали та хот╕ння, вир╕шальн╕ ╕нод╕ для буття ц╕ло╖ нац╕╖. За таких умов пол╕тика в Укра╖н╕ ╓ найб╕льш тяжкою ╕ невдячною працею. Усп╕шно вести ╖╖ можна т╕льки тод╕, коли прийняти методи орган╕зац╕╖, що розвива╓ волю та розум, обмежу╓ надм╕рну чутлив╕сть…»

 Загадка укра╖нського характеру

 То невже ця емоц╕йн╕сть наст╕льки небезпечна ╕ як всьому цьому давати раду? Натом╕сть той самий ╢вген Онацький зазнача╓, шо нема╓ чого так вже лякатися емоц╕йност╕ як одн╕╓╖ з╕ складових укра╖нського характеру. «Це дар Божий, який лежить в основ╕ кожного мистецтва, кожно╖ творчост╕, але в наших невм╕лих руках цей Божий дар перетворю╓ться на Божу кару, - влучно зазнача╓ професор Онацький. – В╕д нас залежить, чи вдасться повернути ╖╖ перв╕сне, творче, а не руйн╕вне значення».

 Запитаймо себе: чи замислю╓мося ми над цими питаннями? ╤ чому саме педагоги прид╕ляли питанню формування вол╕ ╕ характеру таке важливе значення? В╕дпов╕дь очевидна: саме молодому покол╕нню належить взяти в╕дпов╕дальн╕сть, якою буде наша кра╖на в майбутньому. Тож питання, яким буде це майбутн╓ покол╕ння, аж н╕як не другорядне. Аморальн╕ та безпринципн╕, згодн╕ на все заради легких грошей – це про тих, хто сьогодн╕ йде на сп╕впрацю з ворогом, виконуючи сумн╕вн╕ завдання. Тож висновок очевидний: формування характеру нац╕╖ ╕ характеру людини- справа державницько╖ ваги. Викор╕ню╓мо т╕ недол╕ки, як╕ заважають сформуватися нам як сильн╕й нац╕╖, м╕л╕таризован╕й, з почуттям г╕дност╕ та сильною волею. Ретроспективний погляд в ╕стор╕╖ допоможе нам глибше зрозум╕ти самих себе. «Вкор╕нення засад матр╕архату заважа╓ укра╖нцям побудувати власну державу, - пише Омелян Вишневський. – Вида╓ться також правдопод╕бним св╕дчення про те, що наш╕ пращури просили варяг╕в, аби т╕ правили ними: «Земля наша велика й багата, а ладу в н╕й нема». Професор Омелян Вишневський зверта╓ увагу на ознаки варязького типу. Оск╕льки варяги вир╕знялися сво╓ю хоробр╕стю, войовнич╕стю, ╕н╕ц╕ативн╕стю, то саме ц╕ риси в╕дбилися на характер╕ укра╖нц╕в (враховуючи той факт, що варяги одружувалися з укра╖нками). «╤ду на Ви!» - так попереджав Святослав Завойовник, що домагався свого не п╕дступом, а духовним аристократизмом. Найб╕льше в╕н ц╕нував свою честь, у як╕й вт╕лювалася честь Батьк╕вщини. В╕дгом╕н цього аристократизму духу, шляхетност╕ в╕днаходимо у наших геро╖чних захисник╕в, во╖н╕в, для яких важить честь та обов’язок перед сво╓ю Батьк╕вщиною.

 Повертаючись до теми емоц╕йност╕ укра╖нц╕в, зверн╕мося до характеристики Омеляна Вишневського: «Так╕ особливост╕ характеру, як естетизм, л╕ризм, запальн╕сть ╕ швидке заспоко╓ння, схильн╕сть до гн╕ву та образ, байдуж╕сть до великих речей, трактуються неоднозначно. Оск╕льки чутт╓в╕сть укра╖нця бере верх над волею, це робить його характер недостатньо продуктивним у пол╕тичному та господарському сенс╕. Безвольна людина ╕ безвольна нац╕я завжди шукають соб╕ «оп╕куна», що неодноразово позначалося у наш╕й боротьб╕ за незалежн╕сть». Чи не набатом звучать ц╕ застереження в наш час?

 Насл╕дки д╕янь антидержавно╖ влади на св╕танку нашо╖ незалежност╕ призвели до роззбро╓ння та ослаблення нашо╖ держави. Шукали соб╕ «оп╕кун╕в» чи то на сход╕, чи то на заход╕, ╕ от ма╓мо ц╕лковиту залежн╕сть в╕д чужинських р╕шень та бажань. Сво╖х же пророк╕в, на жаль, оц╕ню╓мо лише п╕сля ╖хньо╖ смерт╕. ╤ про це писала аристократка за походженням ╕ силою свого духу Дар╕я В╕конська. У зб╕рц╕ «За силу перемоги» письменниця акценту╓ увагу на необх╕дност╕ коригування базових етнопсихолог╕чних рис, як╕ мали б усунути конкретн╕ недол╕ки в характер╕ укра╖нсько╖ нац╕╖, що призводили до втрат державност╕.

 Як складно ╕ водночас просто! Сво╖м житт╓вим досв╕дом Дар╕я В╕конська мала право на те, аби «усунути конкретн╕ недол╕ки в характер╕ укра╖нсько╖ нац╕╖». Наче досв╕дчений х╕рург, вона препару╓ укра╖нське тло, аби укра╖нц╕ позбулися тих негативних рис нац╕онально╖ вдач╕. Вчитаймося ╕ замислимося: чи не актуальн╕ ц╕ висновки В╕консько╖ нин╕? Адже йдеться не про приватн╕ реч╕, як╕ можуть бути не пом╕ченими ц╕лому загалов╕. Зверн╕мо увагу, що В╕конська вважала, що недол╕ки в характер╕ укра╖нсько╖ нац╕╖ загрожують втрат╕ державност╕! Отож, за В╕конською, це культ слабких, заздр╕сть, злорадна та хамська повед╕нка, безоглядне критиканство, дивовижна здатн╕сть побачити скалку в оц╕ ближнього ╕ не пом╕тити н╕чого за собою; сентиментальний патр╕отизм. Щодо останнього, то тут приклад╕в чимало. Укра╖нськ╕ стро╖ та тужлив╕ п╕сн╕ аж н╕як не св╕дчать про силу духу та не показну любов до сво╓╖ Батьк╕вщини. Недаремно Дар╕я В╕конська писала про те, що лише коли повернулася «дом╕в», почала ц╕нувати сво╓, р╕дне, бо ми ╕ ╓ т╕╓ю самою ╢вропою, ╕ то в╕ддавна. Отож так бол╕ло письменниц╕ сл╕пе захоплення укра╖нцями чужим, заморським, аби лише не сво╖м. ╤ повсякчасний пошук соб╕ нових господар╕в.

 Сила нац╕╖

 Оте сво╓ варто не просто любити, а захищати, боронити в╕д чужинських заз╕хань. Сила нац╕╖ – в традиц╕╖, зауважувала письменниця, ╕ хто в╕др╕ка╓ться ╕стор╕╖, той в╕др╕ка╓ться себе. Стол╕ття рабсько╖ залежност╕ в╕д вол╕ «господаря» негативно позначилися на ментальност╕ укра╖нц╕в. Минули десятил╕ття, а праця В╕консько╖ не втратила актуальност╕, так само, як ╖╖ заклик вс╕ сили спрямувати на формування сильно╖, вольово╖ нац╕╖, здатно╖ на державний чин, на здобуття й перемогу Укра╖нсько╖ самост╕йно╖ соборно╖ держави. Суголосними ╓ думки Григор╕я Ващенка, який закликав викор╕нювати от╕ «ментальн╕ вади», адже вони не ╓ приватною справою, натом╕сть не йдуть на користь державницьк╕й справ╕. Серед таких вад, на думку Григор╕я Ващенка, повна апол╕тичн╕сть, пасивн╕сть, л╕нощ╕. За несприятливих умов╕ ╕ндив╕дуал╕зм перетворю╓ться в его╖зм, що призводить до нехтування сусп╕льними ╕нтересами. Говорячи про чинники, як╕ впливають на укра╖нський характер, Яким Ярема наголошував: саме ╕сторичн╕ катакл╕зми були вагомим чинником, що сутт╓во вплинув на укра╖нський характер. «Безк╕нечн╕ ╕сторичн╕ лихол╕ття спричиняли кожного разу душевну втечу в╕д св╕ту». А що може дати п╕днев╕льне життя? Н╕чого, кр╕м прим╕тивного виживання. Про те, як вплинуло геопол╕тичне розташування Укра╖ни на перехрест╕ ╕сторичних шлях╕в, писав також ╕ вчений Олександр Кульчицький. За таких обставин сформувалися дв╕ основн╕ житт╓в╕ настанови – геро╖чна та м╕н╕мал╕стична. Якщо перша пов’язана з лицарством, то друга – такий соб╕ споглядальний стан, який радше нагаду╓ бажання зберегти себе за будь-яких обставин. Про╓ктуючи ц╕ розмисли на нин╕шню ситуац╕ю, ма╓мо також два погляди на жорстоку в╕йну. Або геро╖чний чин, або ухилянство. ╤ третього тут не може бути за жодних обставин. Стол╕ття бездержавност╕, роки репрес╕й зробили свою справу. Як писав ╢вген Маланюк, витворився проте╖зм укра╖нця, тобто здатн╕сть пристосовуватися до найскладн╕ших та найтраг╕чн╕ших обставин. Для суто ф╕зичного виживання цього досить, а от для державницьких справ… В╕дпов╕дь тут очевидна. Тож укра╖нський нац╕ональний характер - не стала субстанц╕я, а живий орган╕зм. ╤ тут ма╓ бути все гармон╕йним: ╕ наша укра╖нська емоц╕йн╕сть, ╕ розум, ╕ воля. ╤ це все ма╓мо закладати в основу нац╕онального виховання молод╕, бо нема╓ н╕чого страшн╕шого, як писав ╢вген Сверстюк, як виплекати покол╕ння, «в якому багато хто н╕ в що не в╕рить, н╕кого не любить ╕ н╕чого не хоче».

Натал╕я Осипчук,

письменниця, член НСПУ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 28.03.2025 > Тема "Ми єсть народ?"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26847

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков