"Кримська Свiтлиця" > #5 за 31.01.2025 > Тема "Душі криниця"
#5 за 31.01.2025
В╤Д ХЕРСОНА ДО КИ╢ВА
24 с╕чня в Нац╕ональному музе╖ «Ки╖вська картинна галерея» в╕дбулася презентац╕я виставки живопису ╕ граф╕ки Олекс╕я Шовкуненка «Херсон – Ки╖в».
М╕жмузейний виставковий проект «Олекс╕й Шовкуненко. Херсон – Ки╖в» в╕дкрива╓ р╕зн╕ гран╕ творчост╕ видатного представника укра╖нського образотворчого мистецтва ХХ стол╕ття. Масштабна ретроспективна експозиц╕я представля╓ твори живопису та граф╕ки роботи майстра з колекц╕╖ Нац╕онального художнього музею Укра╖ни, приватних зб╕рок, а також цифрову мед╕атеку твор╕в ╕з фонд╕в Херсонського обласного художнього музею Укра╖ни, пограбованого рос╕йськими окупантами.
Творчий шлях Шовкуненка простягнувся в╕д Херсона до Ки╓ва. Олекс╕й Шовкуненко народився в Херсон╕ 21 березня 1884 року, а помер у Ки╓в╕ 12 березня 1974 року.
У 1899 роц╕ Олекс╕й Шовкуненко був в╕дданий в ╕конописну майстерню в Херсон╕. Мистецьку осв╕ту здобув у Одеському художньому училищ╕ ╕ Петербурзьк╕й академ╕╖ мистецтв. Художник Шовкуненко викладав у Одеському пол╕техн╕кум╕ образотворчих мистецтв, Одеському художньому ╕нститут╕, став професором Ки╖вського художнього ╕нституту.
Першим джерелом натхнення митця було р╕дне м╕сто ╕з зеленими базарами ╕ вантажними суднами. Експонован╕ на виставц╕ кра╓види Херсона, Одеси та Ки╓ва в╕дображають житт╓в╕ мандри художника та його тонке в╕дчуття урбан╕стичного пейзажу.
У ранн╕й пер╕од творчост╕ Шовкуненко перебував п╕д впливом ╕мпрес╕он╕зму, а етюдн╕сть, пошук неспод╕ваних колористичних р╕шень та робота на пленерах стали нев╕д’╓мними складовими його творчого методу. Йому неодноразово дор╕кали за «незавершен╕сть» картин, як╕ критикам не вдавалося повною м╕рою залучити до канону соц╕ал╕стичного реал╕зму. Водночас саме пейзаж╕, натюрморти та портрети з рисами ╕мпрес╕он╕зму набули широкого визнання.
За життя Олекс╕й Шовкуненко отримав нагороди та звання (народний художник СРСР, д╕йсний член Академ╕╖ мистецтв СРСР) в╕д радянсько╖ влади. Зв╕сно, в╕н був удосто╓ний найвищих прив╕ле╖в не за натюрморти, а за портрети «передовик╕в» виробництва, в╕йськових, академ╕к╕в, а також ╕ндустр╕альн╕ кра╓види. Можемо лише гадати, наск╕льки щиро художник осп╕вував «геро╖чн╕ будн╕ ударник╕в прац╕», але, вочевидь, надихався панорамами промислових велет╕в, ╖хньою могутн╕стю ╕ красою двигун╕в та агрегат╕в. На буд╕вництв╕ Дн╕прогесу в╕н створив сер╕ю ╕з понад 70 акварелей, яка принесла йому золоту медаль на м╕жнародн╕й виставц╕ в Париж╕ 1937 року, але була втрачена п╕д час Друго╖ св╕тово╖ в╕йни.
Шовкуненко вважа╓ться засновником укра╖нського ╕ндустр╕ального пейзажу. Нин╕ представлен╕ на виставц╕ кра╓види Азовстал╕, Дн╕прогесу чи херсонських док╕в залишаються не лише високохудожн╕м св╕дченням доби ╕ндустр╕ал╕зац╕╖, а й набувають нових сенс╕в. Вони нагадують нам про захисник╕в Азовстал╕, окупований рос╕янами Мар╕уполь, щоденн╕ обстр╕ли Херсону, зруйновану Каховську ГЕС.
Найб╕льша колекц╕я твор╕в, подарована дружиною Олександрою Васил╕вною, збер╕галася у Херсонському обласному художньому музе╖ ╕мен╕ Олекс╕я Шовкуненка. 147 ╕з 156 роб╕т майстра були вкраден╕ рос╕йськими загарбниками.
Надан╕ зображення твор╕в Шовкуненка, представлен╕ на виставц╕, ╓ неспростовними доказами цин╕чного грабунку нашо╖ нац╕онально╖ культурно╖ спадщини.
В╕д початку повномасштабного вторгнення Рос╕я вкрала в Укра╖н╕ десятки тисяч ун╕кальних музейних предмет╕в.
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 31.01.2025 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26698
|