Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 26.04.2024 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#17 за 26.04.2024
БОРИВ╤ТЕР

В Укра╖нському дом╕ в Ки╓в╕ експону╓ться виставка «Алла Горська. Борив╕тер». Це перша ретроспективна виставка художниц╕, на як╕й представлено понад 100 ╖╖ твор╕в: живопис, граф╕ка, еск╕зи монументальних роб╕т з музейних ╕ приватних колекц╕й.

 Алла Горська народилася ╕ виросла в номенклатурн╕й родин╕. ╥╖ батько Олександр Горський був в╕домим радянським д╕ячем, у р╕зн╕ роки очолював велик╕ к╕ностуд╕╖ СРСР: Ленф╕льм, Ялтинську, Ки╖вську й Одеську.

 П╕д час Друго╖ св╕тово╖ в╕йни Алла пережила дв╕ блокадн╕ зими, залишившись ╕з мамою в Лен╕нград╕. У 1943 роц╕ родина Горських пере╖здить до Ки╓ва. Майбутня художниця з золотою медаллю зак╕нчу╓ Ки╖вську художню середню школу ╕мен╕ Шевченка ╕ вступа╓ до Ки╖вського художнього ╕нституту. У 1952 роц╕ Алла одружу╓ться з молодим викладачем ╕нституту В╕ктором Зарецьким. Працю╓ у галуз╕ станкового та монументального живопису.

 1961 року вихована в рос╕йськомовн╕й родин╕ художниця св╕домо переходить на укра╖нську. Горська вчить мову п╕д кер╕вництвом Над╕╖ Св╕тлично╖: починати доводиться з алфав╕ту, оск╕льки в школ╕ мистецтв укра╖нську мову не вивчали.

 На початку 1960-х Алла Горська сп╕льно з В╕ктором Зарецьким, Василем Стусом, Василем Симоненком, ╤ваном Св╕тличним сто╖ть б╕ля виток╕в Клубу творчо╖ молод╕ «Сучасник» - осередку в╕дродження укра╖нського культурного життя в Ки╓в╕. Художниця очолю╓ театральну секц╕ю, бере участь в орган╕зац╕╖ л╕тературно-мистецьких вечор╕в ╕ виставок, п╕дготовц╕ щор╕чних Шевченк╕вських свят.

 У 1962 роц╕ Алла Горська, Василь Симоненко ╕ Лесь Танюк побували у Бик╕внянському л╕с╕ на м╕сц╕ масового захоронення жертв НКВС, побачили, що м╕сцев╕ хлопчаки грають у футбол людським черепом. П╕сля ц╕╓╖ моторошно╖ картини творча тр╕йця звернулася до Ки╖всько╖ влади з проханням досл╕дити ╕ впорядкувати могили. В╕дпов╕д╕ в╕д влади не отримали. Натом╕сть Василя Симоненка побили у в╕дд╕лку м╕л╕ц╕╖, п╕сля чого в╕н помер. На Леся Танюка вчинено напад в Одес╕. За Аллою Горською встановлено стеження. Але серед ки╖всько╖ ╕нтел╕генц╕╖ поширилася ╕нформац╕я про Бик╕внянськ╕ могили, яка наприк╕нц╕ 1980-х вилилася в ╕н╕ц╕ативу з╕ створення Бик╕внянського мемор╕алу жертв комун╕стичного режиму.

 У 1964 роц╕, до святкування 150-р╕ччя в╕д дня народження Тараса Шевченка ректорат Ки╖вського ун╕верситету замовив груп╕ митц╕в в╕траж. Алла Горська залучила до роботи колег-однодумц╕в: Галину Севрук, Опанаса Заливаху, Галину Зубченко та Людмилу Семик╕ну.

 У центр╕ композиц╕╖ в╕тража був гн╕вний Кобзар, який одн╕╓ю рукою пригортав ж╕нку-Укра╖ну, а в ╕нш╕й, високо п╕днят╕й тримав книгу. “Возвеличу малих отих раб╕в н╕мих, ╕ на сторож╕ коло ╖х поставлю слово” — ц╕ слова поета доповнили могутн╕й образ.

 А напередодн╕ в╕дкриття в╕траж було знищено адм╕н╕страц╕╓ю ун╕верситету ╕м. Тараса Шевченка за розпорядженням парт╕йного кер╕вництва. Згодом ком╕с╕я квал╕ф╕кувала його як ╕дейно ворожий: “Чому мати-Укра╖на така сумна? ╤ чому за гратами?”

 Горську й Семик╕ну було на р╕к виключено з Сп╕лки художник╕в. Опанаса Заливаху п╕зн╕ше за звинуваченням в антирадянськ╕й пропаганд╕ й аг╕тац╕╖ ув’язнили на 5 рок╕в.

 У середин╕ 1960-х «в╕длигу» зм╕ню╓ брежн╓вська реакц╕я. Посилюються утиски, стеження, ув’язнення представник╕в укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖. Алла Горська гостро в╕дгуку╓ться на сер╕ю арешт╕в 1965 року, надсилаючи скаргу на ╕м’я прокурора. Вона листу╓ться ╕з засудженими друзями, морально та матер╕ально п╕дтриму╓ ╖хн╕ родини, ╖здить на судов╕ процеси, зокрема на зас╕дання у справ╕ В’ячеслава Чорновола у Львов╕ в 1967 роц╕, орган╕зову╓ збори кошт╕в для родин пол╕тв’язн╕в, зустр╕ча╓ тих, хто поверта╓ться ╕з табор╕в ╕ заслання.

 Горська сп╕льно з друзями створила видатн╕ монументальн╕ роботи в Донецьку, Жданов╕ (нин╕ Мар╕уполь), ╕ Краснодон╕ (нин╕ Сорок╕не).

 Мар╕уполь п╕сля Друго╖ св╕тово╖ в╕йни активно в╕дбудовувався. Тут цензура не була такою суворою, як у Ки╓в╕. Тож художники-монументал╕сти охоче бралися за замовлення. До початку рос╕йського вторгнення 24 лютого 2022 року в м╕ст╕ було зосереджено одне з найб╕льших в Укра╖н╕ з╕брань моза╖чно╖ монументал╕стики – 19 панно та барель╓ф╕в.

 Саме у Жданов╕ навесн╕ 1967 року команда Алли Горсько╖ створила на замовлення ресторану «Укра╖на» два видатн╕ моза╖чн╕ панно, що значною м╕рою в╕ддзеркалюють творчий пошук художник╕в-ш╕стдесятник╕в.

 Майже два м╕сяц╕ колектив монументал╕ст╕в у склад╕ Алли Горсько╖, В╕ктора Зарецького, Галини Зубченко, Бориса Плакс╕я, Григор╕я Пришедька, Василя Парах╕на та Над╕╖ Св╕тлично╖ працював над моза╖ками «Дерево життя» ╕ «Борив╕тер». Спершу почали викладати «Дерево життя» - уособлення прадавнього символу св╕тового дерева. Це панно в╕дсилало до укра╖нсько╖ арха╖ки, тож зазнало критики ще п╕д час створення. П╕сля смерт╕ Горсько╖ моза╖ку було замуровано – вона провела п╕д цеглою наступн╕ сорок рок╕в ╕ побачила св╕т аж у 2008 роц╕, завдяки ентуз╕азму досл╕дниц╕ Людмили Огн╓во╖.

 Концепц╕ю панно “Борив╕тер” в процес╕ роботи було зм╕нено на в╕дпов╕дн╕шу морському кра╓виду, що в╕дкривався з в╕кна ресторану: художники створили легку, динам╕чну композиц╕ю з використанням нестандартних матер╕ал╕в — шлакоситалу, металу ╕ нав╕ть фрагмент╕в нержав╕йних ложок.

 1967 року, у прим╕щенн╕ гастроному “Ки╖в”, розташованому на першому поверс╕ в т╕й сам╕й буд╕вл╕, що й ресторан “Укра╖на”, Григор╕й Пришедько та Галина Зубченко виклали за еск╕зом Алли Горсько╖ моза╖ку “Кв╕туча Укра╖на”. Про ╖╖ долю н╕чого не в╕домо. Моза╖ки “Дерево життя” та “Борив╕тер” навесн╕ 2022 року зазнали страшних ушкоджень внасл╕док обстр╕л╕в та окупац╕╖ рос╕йськими в╕йськами.

 Сьогодн╕ майже весь творчий доробок Горсько╖-монументал╕стки втрачено. Мисткиня активно творила на сход╕ Укра╖ни, ╕ б╕льш╕сть ╖╖ роб╕т потрапили п╕д окупац╕ю ще 2014 року. На в╕льн╕й територ╕╖ Укра╖ни збереглися т╕льки дв╕ моза╖ки: “В╕тер” на ст╕н╕ колишнього ресторану “В╕тряк” у Ки╓в╕ ╕ “Птах” на фронтон╕ ресторану “Суп╕й” у Гельм’язов╕ на Черкащин╕.

 У 1968 роц╕ Алла Горська у лист╕ до Любомира Гуцалюка розпов╕дала: “Останн╕м часом ми зробили в Ки╓в╕ два ресторани — “Полтава” та “В╕тряк”. Вони мають етнограф╕чно-модерний характер... Тобто ц╕ споруди м╕ж минулим ╕ сучасним. Ближче до минулого. В наших роботах ми прагнули до сучасност╕ в кольорах, пластиц╕, композиц╕╖, - а головне — хот╕ли подивитися на св╕т, як Св╕товид, на вс╕ чотири боки. Може, на два ╕ вийшло”.

 Борис Плакс╕й у 1991 роц╕ згадував про роботу на “В╕тряку”: “Жодна ж╕нка-митець таких умов не витримала б. Була п╕зня ос╕нь, холодно. Спочатку страшн╕ дощ╕, а пот╕м морози й в╕три. За п╕вгодини руки, якими береш цементний розчин, стають як грабл╕. ╤ все це на тому белебн╕, де сто╖ть в╕тряк”.

 ╤м’я художниц╕ Горсько╖ дотепер ╓ символом громадянсько╖ см╕ливост╕ й творчо╖ свободи. Вбивство мисткин╕ у 1970 роц╕, яке так ╕ не було розкрито (його приписали свекру Горсько╖, який в╕дразу ж начебто пок╕нчив життя самогубством, ш╕стдесятники не сумн╕валися, що ц╕ дв╕ смерт╕ — справа рук КДБ, щоб такою показовою розправою залякати непок╕рних), згуртувало укра╖нських дисидент╕в, зм╕цнило мережу людсько╖ сол╕дарност╕.

 Масштаб особистост╕ Алли Горсько╖, ╖╖ внутр╕шня свобода й г╕дн╕сть, надзвичайне мистецьке обдарування, вм╕ння об`╓днувати навколо себе людей — ╕ сьогодн╕, понад п╕в стол╕ття п╕сля ╖╖ смерт╕, надихають укра╖нц╕в на боротьбу.

 Анатол╕й Зборовський

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 26.04.2024 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26013

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков