Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 18.08.2023 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#33 за 18.08.2023
ВРЯТУВАТИ ЗНИКОМЕ МИСТЕЦТВО

В Укра╖нському дом╕ в Ки╓в╕ експону╓ться виставка «Пол╕на Райко. Зникоме». На виставц╕ експонуються коп╕╖ малюнк╕в Пол╕ни Райко, демонструються документальн╕ ф╕льми про не╖ ╕ ╖╖ мистецтво.

 Пол╕на Райко – мисткиня-самоучка з Херсонщини, вражаючий самородок укра╖нського мистецтва. Вона народилася в Цюрупинську (нин╕ Олешки). 22-р╕чною вийшла зам╕ж за Миколу Райка. У 1951 роц╕ народилася донька, за 2 роки – син, а ще через р╕к с╕м’я збудувала б╕ля Дн╕пра д╕м.

 Пол╕на Райко почала малювати у 69 рок╕в, коли в автокатастроф╕ загинула дочка, а за р╕к п╕шов у засв╕ти ╕ чолов╕к-п’яниця. Це було не останн╓ випробування – син художниц╕ пропив усе з хати, бив мат╕р, погрожував убити, потрапив до виправно╖ колон╕╖, а згодом помер в╕д цирозу печ╕нки. Самота внутр╕шня ╕ порожнеча зовн╕шня змушували Пол╕ну Райко шукати розради у побутових справах: так буденне споряджання дом╕вки стало для ж╕нки ╕ медитац╕╓ю, ╕ мистецтвом. Спочатку вона розписала стелю ╕ ст╕ни. Дал╕ – л╕тню кухню, хв╕ртки, паркани ╕ гаражн╕ ворота. Для роботи використовувала найдешевшу емаль ПФ, якою зазвичай фарбують п╕длогу. На бляшанки витрачала м╕зерну пенс╕ю до коп╕йки, а жила на т╕ грош╕, як╕ заробляла по сус╕дах.

 Мистецтво стало для Пол╕ни Райко порятунком. Розписи з райськими птахами, диво-тваринами та янголами були ╖╖ паралельним св╕том, де р╕дн╕ жив╕ ╕ завжди поруч.

 Творч╕сть Пол╕ни Райко напрочуд ╕ндив╕дуальна. Водночас вона вироста╓ з народно╖ традиц╕╖ ╕нтер’╓рних розпис╕в. Розмалювавши ст╕ни сво╓╖ садиби, художниця створила майже храмовий прост╕р – перетворила перес╕чний будинок на персональне святилище. В ньому рел╕г╕йн╕ ╕ фольклорн╕ мотиви перепл╕таються з власною ╕конограф╕чною образн╕стю мисткин╕. Художниц╕ вдалося не лише розпов╕сти власну ╕стор╕ю, але ╕ висловити щось сп╕льне для свого часу, свого покол╕ння, свого краю.

 2004 року Пол╕на Райко ув╕ сн╕ п╕шла з життя. Але в мистецьких колах ╖╖ ╕м’я стало в╕домим ╕з 2000-х рок╕в. Першов╕дкривачем ╖╖ творчост╕ став херсонський кра╓знавець Серг╕й Дяченко, а досл╕дниками ╕ популяризаторами – ц╕ла група херсонських митц╕в: В’ячеслав Машницький, Олена ╕ Максим Афанась╓ви, Стас Волязловський ╕ центр культурного розвитку «Тотем».

 У 2005 роц╕ вийшла друком книга-каталог «Пол╕на Райко. Дорога до раю» Олени Афанась╓во╖ ╕ Серг╕я Дяченка. Це найповн╕ше ╕ найдосконал╕ше джерело ╕нформац╕╖ про життя ╕ творч╕сть мисткин╕.

 Подружжя ╕з Канади Ендрюс Нем╕цкас ╕ Олена Кошарна викупили будинок Райко, аби зберегти його в╕д знесення. Будинок Пол╕ни Райко – справжн╕й символ вразливост╕ культури. П╕сля смерт╕ художниц╕, на жаль, не вдалося залучити достатньо ресурс╕в для консервац╕╖ пам’ятки ╕ п╕дтримання ╖╖ в належному стан╕. Споруджений ╕з простих ╕ дешевих буд╕вельних матер╕ал╕в, будинок без мешканц╕в поступово занепадав. За досить короткий час на тиньку з’явилися тр╕щини, як╕ облущувалися, а разом з ним сипалися подекуди ╕ ц╕л╕ фрагменти розпис╕в.

 Але розписи Пол╕ни Райко були сфотографован╕, заф╕льмован╕ ╕ описан╕. Образи з будинку Пол╕ни Райко були в╕дтворен╕ в Ки╓в╕ 2012 року в Мистецькому Арсенал╕ в рамках проекту галере╖ «Небо» Мар╕анни Джулай, Костянтина Рудешка та Бориса ╢г╕азаряна, а також у 2019 роц╕ в PinchukArtCentre в рамках виставки «Св╕й прост╕р» у проект╕ кураторок Тетяни Кочуб╕нсько╖ та Тетяни Жмурко ╕ художниц╕ Анни Щербини.

 Упродовж останн╕х рок╕в творчим спадком художниц╕ оп╕кувався Благод╕йний фонд ╕мен╕ Пол╕ни Райко, створений у Херсон╕ художниками В’ячеславом Машницьким ╕ Семеном Храмцовим. У Херсонському музе╖ сучасного мистецтва в╕дбулися чотири виставки, присвячен╕ творчост╕ мисткин╕.

 ╤з початком повномасштабного рос╕йського вторгнення в лютому 2022 року голова фонду В’ячеслав Машницький св╕домо залишився в окупованому рос╕янами м╕ст╕, щоб захистити колекц╕ю Херсонського музею сучасного мистецтва, зокрема ╕ роботи Пол╕ни Райко. Родич╕ ╕ друз╕ незабаром втратили зв'язок ╕з ним. Нин╕ В’ячеслав вважа╓ться зниклим безв╕сти. Колега В’ячеслава Семен Храмцов залишив Херсон ╕ нин╕ дал╕ допомага╓ хранителям дому Пол╕ни Райко в Олешках, збираючи донати для ц╕╓╖ благородно╖ мети.

 6 червня 2023 року рос╕йськ╕ окупанти п╕д╕рвали Каховську ГЕС. Це спричинило еколог╕чну ╕ гуман╕тарну катастрофу, затоплення значних територ╕й уздовж Дн╕пра, втрату культурних пам'яток.

 За п╕втора тижн╕, коли вода з╕йшла ╕ з’явилися перш╕ фото з окупованих територ╕й, стало зрозум╕ло: ун╕кальн╕ ст╕нописи Пол╕ни Райко в Олешках пов╕нь знищила майже повн╕стю.

 Кр╕м того, будинок розташований на дос╕ окупованому херсонському л╕вобережж╕, тому провести необх╕дну консервац╕ю ╕ нав╕ть досл╕дити стан фресок зараз неможливо. Але можливо нагадати про дивовижну ╕стор╕ю будинку Пол╕ни Райко, розпов╕сти про ц╕нн╕сть ╖╖ роб╕т, про ╖хн╓ м╕сце в ╕стор╕╖ укра╖нського мистецтва ╕ важлив╕сть збереження нашо╖ пам'ят╕ про не╖. ╥╖ частково зруйнована дом╕вка живе дал╕ у символ╕чному пол╕ – у книгах, ф╕льмах, фотопроектах, у каталогах та виставках (на щастя, розписи будинку докладно задокументувала ц╕ла низка захоплених досл╕дник╕в). В╕н ╕сну╓ дал╕ – як променистий м╕ф ╕ чудовий м╕раж.

 Творч╕сть на╖вних художник╕в зникома: намальован╕ без дотримання профес╕йних технолог╕й картини нер╕дко руйнуються в╕д часу, автори та ╖хн╕ близьк╕ часто не надають таким творам великого значення, а профес╕йним мистецтвознавцям може просто не пощастити зустр╕тися з витворами на╖в╕ст╕в ╕ вписати ╖х в ╕стор╕ю мистецтва. Але без цих на╖вних роб╕т картина укра╖нського малярства буде неповною. Тому важливо тепер наперек╕р ус╕м викликам в╕йни зберегти ун╕кальний св╕т Пол╕ни Райко – як частку нашо╖ ╕дентичност╕, за яку, власне, ╕ йде в╕йна.

 Анатол╕й Зборовський

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 18.08.2023 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=25391

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков