"Кримська Свiтлиця" > #17 за 28.04.2023 > Тема "Українці мої..."
#17 за 28.04.2023
ЙОГО НАЗИВАЛИ ОСТАНН╤М СТАРОСВ╤ТСЬКИМ БАНДУРИСТОМ
В Музе╖ книги ╕ друкарства Укра╖ни в Ки╓в╕ в╕дкрилася виставка картин «Георг╕й Ткаченко: маляр ╕ бандурист». В╕н народився в слобод╕ Глушков╕й Рильського пов╕ту Курсько╖ губерн╕╖ 5 травня 1898 року. Зак╕нчив с╕льську школу ╕ 1-е Курське реальне училище. В Курську вивчав ╕ основи образотворчого мистецтва, що допомогло йому вступити до Харк╕вського художнього училища. У Харков╕ в╕н опанував основи гри на традиц╕йн╕й народн╕й бандур╕ п╕д впливом П.Древченка та ╕нших бандурист╕в. 1929 року Георг╕й Ткаченко зак╕нчив арх╕тектурний факультет Вищого художньо-техн╕чного ╕нституту в Москв╕, де навчався в академ╕ка арх╕тектури О.В. Щус╓ва та ╕нших в╕домих арх╕тектор╕в. Пот╕м Георг╕й Кирилович залишився працювати в Москв╕ арх╕тектором-художником. В╕н проектував парки ╕ р╕зн╕ буд╕вл╕, викладав акварельний живопис в Арх╕тектурному ╕нститут╕. Як художник-╕люстратор Ткаченко оформив п╕дручник А.В. Бун╕на “Основи м╕стобуд╕вництва”, працював над ╕люстрац╕ями до “В╕я” Миколи Гоголя тощо.
Часто п╕д час кан╕кул та в╕дпусток, у слобод╕ Глушков╕й писав багато етюд╕в ол╕йними фарбами на картон╕, полотн╕, папер╕, окрем╕ використовував для створення картин. У сво╓му сел╕ Г.К. Ткаченко обм╕ряв пам’ятку арх╕тектури — Тро╖цьку церкву та ╕н╕ц╕ював фотографування фасаду й ╕нтер’╓р╕в споруди стилю класицизму перед ╖╖ варварським руйнуванням. В р╕зний час написав к╕лька роб╕т з видами ру╖н храму. Пробував зац╕кавити земляк╕в у в╕дновленн╕ дорого╖ йому з дитинства церкви, надсилав св╕тлини для м╕сцевого музею.
1954 року Георг╕й Кирилович назавжди пере╖хав до Ки╓ва, де ц╕лком присвятив свою творчу д╕яльн╕сть збереженню пам’яток духовност╕ ╕ культури, зображенню мальовничих ландшафт╕в, кра╓вид╕в з пам’ятками арх╕тектури Укра╖ни та пропагуванню гри на традиц╕йн╕й народн╕й бандур╕. За дорученням Укра╖нського товариства охорони пам’яток ╕стор╕╖ та культури, Музично-хорового товариства досл╕джував ╕сторико-художн╕ пам’ятники та фольклор, багато подорожував п╕шки, а де й доступним транспортом по вс╕й Укра╖н╕.
Роботи художника-арх╕тектора експонувались ╕ збер╕гаються в музеях Ки╓ва, Петербурга, Харкова, Львова, Запор╕жжя, Сум, Переяслава-Хмельницького, Канева, Яготина, Богуслава. Значна частина творчого доробку знаходиться у приватних колекц╕ях. Ткаченко писав пейзаж╕ в п╕дмосковних поселеннях, в р╕дн╕й слобод╕ Глушков╕й, а в╕д 1954-го року в Ки╓в╕ ╕ на Богуславщин╕. Академ╕к ╕ художник Василь Перевальський, який особисто знав Георг╕я Кириловича, згаду╓: “В╕н любив подовгу блукати занедбаними старосв╕тськими м╕ськими ╕ с╕льськими цвинтарями ╕ кладовищами, писав етюди акварельними чи ол╕йними фарбами, ф╕ксував фотоапаратом вц╕л╕л╕ поетичн╕ куточки з недонищеними надгробками, засн╕женими чи вкритими забуттям моху, здичав╕лого барв╕нку. Робив це не кваплячись, стоячи, сидячи чи нап╕влежачи б╕ля дерева або каменя, зв╕дки розкривався один або к╕лька кра╓вид╕в, що привернули його увагу. На згадку робив к╕лька зн╕мк╕в фотоапаратом, що слугував зам╕сть нотатника. ╤нколи доводилось робити ╕ великоформатн╕ картини ол╕╓ю, як, наприклад, на тему дн╕провських порог╕в на прохання Михайла С╕корського для музею у Переяслав╕”. В╕д 1970-х рок╕в Георг╕й Кирилович менше писав безпосередньо з натури, але багато подорожував, часто бував серед природи, по╓днуючи художницьке спостереження за явищами природи з насолодою в╕д сп╕лкування з нею. Репродукц╕╖ з твор╕в Георг╕я Ткаченка були надрукован╕ в журналах “Укра╖на”, “Народна творч╕сть та етнограф╕я”, “Ки╖в”, “Родов╕д” та ╕нших.
Георг╕й Кирилович проникливо грав на старосв╕тськ╕й бандур╕ давно забутим народним способом, супроводжуючи музикування притишеним голосом речитативу. В репертуар╕ виконавця були десятки п╕сень, псалм╕в, танц╕в ╕ в╕с╕м народних дум. Його називали останн╕м старосв╕тським бандуристом. Але Ткаченко передав естафету старосв╕тского музикування юному покол╕нню. Г.Ткаченко розробив пос╕бник “Основи гри на народн╕й бандур╕”, п╕дготував багатьох учн╕в — в╕домих тепер бандурист╕в. Сво╖м духовним ╕ профес╕йним учителем Георг╕я Кириловича вважали ╕ вважають в╕дом╕ бандуристи - Юл╕ан Китастий (США), В╕ктор М╕шалов (Австрал╕я), перший панотець Ки╖вського кобзарського цеху Микола Будник, нин╕шн╕й панотець ц╕╓╖ орган╕зац╕╖ Микола Товкайло, народний артист Укра╖ни Тарас Компан╕ченко, письменниця В╕ра Вовк (Бразил╕я) та ╕нш╕.
Б╕бл╕ограф╕я творчост╕ Ткаченка становить понад сотню найменувань.
Георг╕й Кирилович був дивовижно добрим ╕ дов╕рливим у стосунках з людьми, але безкомпром╕сним щодо найменших прояв╕в аморальност╕. В╕руюча людина, противник будь-якого насилля, в╕н почувався духовно незалежним в╕д тотал╕тарного режиму, св╕домо до м╕н╕муму обмежував сво╖ матер╕альн╕ потреби. До нього горнулася молодь.
Георг╕й Ткаченко помер 11 грудня 1993 року на 96-му роц╕ життя. Йому була близька ф╕лософ╕я Григор╕я Сковороди, ╕ в╕н також мав право сказати: “Св╕т ловив мене, але не сп╕ймав”.
Основою виставки стала приватна колекц╕я родини Перевальських, з якою пов’язан╕ близько 40 рок╕в життя ╕ творчост╕ Георг╕я Кириловича. Експонуються також пам’ятки з колекц╕й Музею театрального, музичного та к╕номистецтва Укра╖ни.
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 28.04.2023 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=25100
|